نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه ۲۷ فروردین

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه ۲۷ فروردین

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه ۲۷ فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما هرجا یک مدیریت انقلابی فعال و پرتحرک داشتیم، کار پیش رفته و هر جا مدیریت‌های، بی‌حال، ناامید، غیر انقلابی و بی‌تحرک داشتیم کارها متوقف مانده، یا به انحراف رفته... اگر مدیریت‌ها، متدین، انقلابی و کارآمد باشد همه مشکلات کشور حل خواهد شد.(۱۳۹۶/۱/۱) پایگاه بصیرت نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز  
سنگر مقابله با سونامی نام‌نویسی‌ها
درویشی به دهی رسید. عدّه‌ای را دید که نشسته‌اند. پیش رفت و گفت: چیزی به من بدهید، وگرنه به خدا قسم با این ده همان کاری را می‌کنم که با ده قبلی کردم. آنها ترسیدند و هر چه خواسته بود به او دادند. بعد از او پرسیدند: با ده قبلی چه کردی؟ گفت: از آنها چیزی خواستم، ندادند، آمدم اینجا، شما هم اگر چیزی نمی‌دادید، به ده دیگری می‌رفتم. در روزهای اخیر که ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری در وزارت کشور برای نام‌نویسی دایر بود، ۱۶۳۶ از داوطلبان نفر ثبت‌نام کردند. پس از پایان این نام‌نویسی‌ها کار شورای نگهبان شروع شده است و کسانی که تا دیروز شورای نگهبان را زیر سؤال می‌بردند حالا این نهاد را تنها نهادی می‌دانند که می‌تواند سره را از ناسره تشخیص بدهد و واجدان شرایط را وارد یک فضای انتخاباتی کند. امروز مردم هم منتظر هستند که شورای نگهبان به نمایش خنده‌دار نام‌نویسی نامزدها در انتخابات پایان دهد.
در عین حال ضد انقلاب‌ها و سازمان‌های رسانه‌ای غربی که ادعای برنده شدن در مرحله سونامی نام‌نویسی‌ها را دارند خود را در هر دو صورت زیر برنده می‌دانند؛ اگر شورای نگهبان اکثریت کسانی را که نام‌نویسی‌ کرده‌اند تأیید کند و یک نامزد ضعیف رأی بیاورد به پیکره انقلاب ضربه خواهد خورد، از سوی دیگر رد صلاحیت بیشتر شرکت‌کنندگان جنگ روانی در مورد عدم رعایت و دموکراسی به راه می‌اندازند.
در همین حال برخی از جریان‌های داخلی از هم اکنون در حال خط و نشان کشیدن برای شورای نگهبان در مورد عدم تأیید صلاحیت نامزد مورد نظرشان هستند البته شورای نگهبان تا کنون نشان داده است که به هیچ یک از این درویشان مسکین که در خارج و داخل به نظام فشار می‌آورند، باج نداده است و با عنایات الهی سنگر شورای نگهبان یکی از محکم‌ترین سنگرهای مدافع نظام است که با تهدید، تطمیع و حتی عملیات روانی طنز و سخن‌پراکنی منفعل نمی‌شود. شورای نگهبان اهل عقب‌نشینی و باج دادن نیست و مردم مطمئن باشند از استحکام این سنگر انقلابی که امام(ره) آن را بنیان گذاشتند، نه تنها کم نخواهد شد. بلکه هر روز با حضور نیروهای انقلابی در این نهاد ولایت مردم بر آن افزوده خواهد شد.

▼ گزارش روز 
نتیجه معکوس
حتی اگر مهلت نام‌نویسی افراد برای حضور در کارزار انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری به پایان رسیده بود و شورای نگهبان نیز نام افراد ذی‌صلاح برای حضور در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه را اعلام کرده بود و حتی اگر مهلت نامزدهای انتخابات پیش‌رو برای تبلیغات آغاز شده بود، باز هم استفاده از بیت‌المال، منابع دولتی و نهاد‌های مختلف کشور غیر قانونی و خلاف شرع قطعی بود.
اما متأسفانه شاهد آن بودیم پس از حضور حسن روحانی در وزارت کشور به منظور نام‌نویسی برای انتخابات دوازدهم، صبح روز شنبه و در اولین شماره روزنامه دولتی ایران، اخبار و حواشی این نام‌نویسی بر روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفت. صفحه اول این روزنامه متعلق به دولت، پیش از پایان زمان نام‌نویسی، پیش از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان و پیش از آغاز مهلت تبلیغات انتخاباتی به پوستر انتخاباتی وی تبدیل شد. روزنامه ایران با تصویر بزرگی از رئیس دولت یازدهم و تیتر کردن شعار انتخاباتی «دوباره ایران، دوباره روحانی» منتشر شد، این در حالی است که شخص رئیس‌جمهور به خاطر آنکه مسئول اجرای قانون اساسی در کشور است باید بیش از دیگران به رعایت قانون پایبند باشد.
موضوعی که البته مذموم بودن آن تنها به روحانی و حامیانش که بیشترین امکانات و منابع دولتی را به واسطه حضور در دولت در اختیار دارند، منحصر نیست و هر یک از نامزدهای نهایی انتخابات یا حامیان احتمالی آنها که به واسطه جایگاه حقوقی، مقام‌ها و سمت‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی امکان بهره جستن از بیت‌المال یا رسانه‌هایی که با منابع عمومی کشور اداره می‌شوند را دارند؛ حق هیچ‌گونه استفاده شخصی و جناحی و گروهی از این منابع و رسانه‌ها را نداشته و ندارد؛ سوءاستفاده‌هایی که البته از یک سو بی‌تردید دستگاه‌های نظارتی احتمال وقوع آن را داده و با هرگونه تخلفی در این زمینه قاطعانه برخورد می‌کنند و از سوی دیگر چنین تخلفاتی بی‌شک از چشم مردم ما دور نخواهد ماند؛ چرا که حرکات و اقدامات تک‌تک کاندیداها و حامیان‌شان زیر ذره‌بین افکار عمومی قرار دارد و چنین اقداماتی تنها نتیجه معکوس برای سوء‌استفاده‌کنندگان به ارمغان خواهد آورد.

▼ خبر ویژه
دو روحانی اصلاح‌طلب به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند
حجت‌الاسلام محسن رهامی درباره جزئیات دیدار خود و رسول منتجب‌نیا با رهبر معظم انقلاب که به تازگی رسانه‌های اصلاح‌طلب از آن خبر داده بودند، گفت: در این دیدار درباره موضوعات مهمی، از جمله رفع حصر و انتخابات گفت‌وگو کردیم. وی در این باره اظهار داشت: در ادامه دیدارهای گذشته‌مان اخیراً به همراه آقای منتجب‌نیا به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم. در این دیدار درباره موضوعات مهمی صحبت کردیم. رهامی انتشار مشروح این دیدار را به بعد از ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری موکول کرد. دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که خود نیز روز گذشته برای نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری در وزارت کشور حضور یافته بود، در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که آیا دیدار اخیرش با رهبر معظم انقلاب در تصمیم شما برای نام‌نویسی در انتخابات تأثیرگذار بوده است یا خیر، گفت: شب گذشته دیداری یک ساعته با رهبری داشتم که در این تصمیم بی‌تأثیر نبوده است.

▼ اخبار
۱ـ آغاز تحقیقات درباره ارتباط آمریکا با کودتای ترکیه
دفتر دادستان عمومی استانبول از آغاز تحقیقات درباره ۱۷ شخصیت مظنون به ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن خبر داد که در میان آنها، نام عده‌ای از سیاستمداران، مأموران دولتی و شخصیت‌های دانشگاهی آمریکا به چشم می‌خورد. این تصمیم دادستان عمومی استانبول پس از آن اعلام شد که برخی از وکلای دعاوی ترکیه یک شکوائیه کیفری علیه این اشخاص تنظیم کردند. طبق این شکوائیه، افراد مظنون به تلاش برای سرنگون کردن دولت ترکیه و نقض قانون اساسی این کشور و عضویت در یک سازمان تروریستی متهم هستند. «جان اُ. برنان» مدیر پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، «چاک شومر» سناتور دموکرات ایالت نیویورک، «پرت بهارارا» دادستان آمریکا در حوزه جنوبی نیویورک، «دیوید کوهن» رئیس اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا و «هنری بارکی» مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز ویلسون از جمله مظنونان هستند.

۲ـ نارضایتی سیل‌زدگان از بی‌توجهی دولت
پس از وقوع سیل در آذربایجان شرقی، روستای بیرق شهرستان تبریز نیز یکی از مناطق آسیب دیده از سیل بود که خسارات جدی دید. بارش ۵۷ میلی‌متری باران در شهرستان تبریز که موجب وقوع سیل در این شهرستان شد، برخی از منازل حاشیه کلانشهر تبریز و روستاهای این شهرستان را تخریب و خسارت‌های مالی بسیاری تحمیل کرد. پس از بارش سنگین باران و جاری شدن سیلاب، نیروهای سپاه در این منطقه حضور یافته و ضمن امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده، به آنان اسکان دادند. ساکنان یکی از این روستاها در این باره گفت: با هر نهاد دولتی که تماس می‌گرفتیم، ما را به دیگر نهادها ارجاع می‌دادند و حتی بولدوزری که در این منطقه مشغول کار است، بولدورز خود ساکنان روستاست.

۳ـ رتبه صنعت گردشگری ایران
انجمن جهانی اقتصاد طی گزارشی موسوم به «گزارش رقابت‌پذیری مسافرت و گردشگری ۲۰۱۷» وضعیت صنعت گردشگری ۱۳۶ کشور جهان را بررسی کرده و شاخصی به نام شاخص رقابت‌پذیری در بخش مسافرت و گردشگری ارائه داده است. در این گزارش رتبه صنعت گردشگری ایران از نظر قدرت رقابت در جهان ۹۴ و رتبه آمادگی فضای اقتصادی کشور در این زمینه ۷۹ اعلام شده است.

▼ تا انتخابات
◄ طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دهم می‌گوید: برای من عجیب است که دوستانی می‌گویند توقع نداشتیم آقای احمدی‌نژاد ثبت‌نام کند؛ چرا که ایشان موجودی غیر قابل پیش‌بینی است و به همین دلیل هم هست که نه تنها عقلای کشور که عامه مردم از حضور ایشان وحشت داشتند.
◄ محمدباقر قالیباف پس از نام‌نویسی در انتخابات با بیان اینکه پنج میلیون شغل ایجاد خواهم کرد و نظام مالیاتی را به نفع ۹۶ درصد مردم تغییر می‌دهم، افزود: برنامه‌ای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم درآمد اجرا می‌کنم.
◄ محسن کوهکن نائب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اظهار تأسف از حضور احمدی‌نژاد در انتخابات تأکید کرد: اگر حقوقدان شورای نگهبان بودم به عدم صلاحیت احمدی‌نژاد رأی می‌دادم.
◄ مهرداد بذرپاش به نفع نیروهای انقلاب از نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد و گفت: کشور نیاز به تغییر دارد و وضع موجود برای هیچ‌کس قابل قبول نیست.
◄ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پس از نام‌نویسی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: من و روحانی در کنار هم و مکمل هم هستیم.

▼ اخبار کوتاه
◄ افبی‌آی و آژانس امنیت ملی آمریکا درخواست‌هایی برای شرکت‌های مختلف فناوری در آمریکا ارسال کرده و از آنها می‌خواهند سوابق و اطلاعات خصوصی برخی کاربران خود را افشا کنند که این امر موجب نگرانی عموم کاربران و سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق مدنی مردم در ایالات متحده شده است. البته هنوز مشخص نیست اف‌بی‌آی خواستار دریافت چه اطلاعاتی از مشتری هدف شده است، معمولاً هدف از ارسال این نوع نامه‌ها جمع‌آوری فراداده کاربران است درباره جزئیات تماس‌ها، رایانامه‌ها و پیامها به حکم دادگاه نیاز است.
◄ آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود با انتقاد از بی‌تفاوتی یا خرسندی برخی مسئولان از روند نام‌نویسی گفت: برخی مسئولان از آن به‌ شور انتخابات یاد می‌کنند، در حالی‌که این اقدام آبروریزی است و در دنیا این اقدام را مسخره می‌کنند. می‌گویند در قانون اساسی قید و شرطی نگذاشته‌اند، در حالی ‌که پیشنهاد می‌دهم شورای نگهبان در تفسیر قانون اساسی با شجاعت راه فقهی را طی کنند؛ چرا در تفسیر قانون اساسی این اقدام صورت نمی‌گیرد؟
◄ مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری بی‌توجهی برخی خانواده‌ها به سینما را جدای از موضوع اقتصادی با نوع تولید فیلم‌های سینمایی مرتبط دانست و گفت: اگر مردم بر پرده سینما عزتمندی و افتخار خود را ببینند و با دل‌هایی پر از امید از سالن‌ها خارج شوند، سینمای ما نیز راه به سوی رونق می‌گشاید. وی افزود: سال گذشته فیلمی بر پرده‌های سینما اکران شد که تماشای آن برای عموم آزاد بود، اما در دیگر کشورها برای آن محدودیت سنی گذاشته شد.
◄ یک افسر نیروهای مبارزه با تروریسم وابسته به ارتش عراق از حمله نیروهای مسلح داعش با موشک حامل گاز کلر در منطقه الآبار در شهر موصل خبر داد. بر اساس این گزارش، هفت نفر از نیروهای ارتش عراق به علت استنشاق این گاز، دچار تنگی نفس شده و بلافاصله برای درمان به بیمارستانی نزدیک منتقل شدند. اتفاقی که تاکنون هیچ واکنشی از سوی کشورهای مدعی حقوق بشر به همراه نداشته است!
◄ رئیس امور نظام‌های پرداخت و مدیریت مشاغل سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاع داد: در مصوبه هیئت دولت برای اولین بار در راستای افزایش حقوق بازنشستگان و همسان‌سازی حقوق آنان، میزان دریافتی کل بازنشستگان در مقایسه با سال قبل ۱۵ درصد رشد خواهد داشت، همچنین پس از همسان‌سازی این افزایش برای بازنشستگان سنوات قبل به ۲۷ درصد نیز خواهد رسید.
  منبع: سایت بصیرت