سوم خرداد، یادآور تکبیر عشق بر گلدسته‌های غرور آفرین مسجد جامع خرمشهر

سوم خرداد، یادآور تکبیر عشق بر گلدسته‌های غرور آفرین مسجد جامع خرمشهر
۲ گلدسته، ۲ گنبد، ۷۷۰ متر کاشی‌کاری معرق و ۱۲۰ سال قدمت می‌تواند شاخص ویژه هر بنای تاریخی باشد اما وقتی قرار باشد، یک اثر بخشی از هویت، تاریخ، ‌ تمدن و مقاومت یک کشور محسوب شود، هر بنایی نمی‌تواند جای «مسجدجامع خرمشهر» را بگیرد.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" ،آزادسازی خرمشهر یا نقطه عطف نظامی تایخ تجاوز عراق به جمهوری اسلامی ایران امروزه به روز غرور و افتخار ایرانیان و آزادگان جهان بدل شده است. عملیات «الی بیت المقدس یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های نظامی ایران در دفاع مقدس بود که پس از چندین مرحله منجر به آزادسازی خونین شهر از چنگال صدام شد.

رزمندگان اسلام با توان نظامی 70 هزار رزمنده این عملیات را از دهم اردیبهشت ماه سال 61 با فرماندهی مشترک سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی آغاز کردند و پس از فتح خرمشهر به پایان رسید.

یکی از اماکنی که همیشه برای مردم خرمشهر و رزمندگان ایران اهمیت داشت مسجد جامع خرمشهر بود جایی که ستاد مردمی، مرکز تبادل اخبار، اورژانس مجروحان و محل نگهداری موقت شهدا بوده است.

مردم بومی خرمشهر به همراه دانشجویان مستقر در این شهرستان به فرماندهی محمد جهان‌آرا در این مسجد 35 روز در برابر لشکر بعث مقاومت کردند و به همین دلیل این مسجد یادآور رشادت شهیدان جهان‌آرا، بهروز مرادی، بهنام محمدی و محمد دشتی است.

هویت و سمبل مقاومت

مسجد جامع خرمشهر پس از بازپس گیری شهر از بعثی‌ها به صورت نیمه سالم باقی مانده بود و چون جایی برای گردهمایی مدافعان خونین شهر بود، لقب مقاومت به خود گرفت. رزمندگان اسلام پس از فتح خرمشهر با حضور در این مسجد نماز شکر اقامه کردند.

2 گلدسته، 2 گنبد، 770 متر کاشی‌کاری معرق و 120 سال قدمت می‌تواند شاخص ویژه هر بنای تاریخی باشد اما وقتی قرار باشد، یک اثر بخشی از هویت، تاریخ، ‌ تمدن و مقاومت یک کشور محسوب شود، هر بنایی نمی‌تواند جای «مسجدجامع خرمشهر» را بگیرد.

مقام معظم رهبری در اجتماع مردم خرمشهر در سال 75 از این شهرستان به عنوان پرچم سرافرازی، استقامت و پایداری ملت ایران نام بردند و فرمودند: هنر بزرگ در استقامت کم‌‌نظیر ملت ایران در برابر حملات متجاوزین متعلق به مردم خرمشهر است زیرا زنان، مردان، جوانان و نوجوانان این شهر حماسه‌ای را آفریدند که برای همیشه خرمشهر به عنوان یک نام ممتاز و برجسته مطرح خواهد بود.

به خاک سپردن 5 شهید در مسجد جامع

حجت الاسلام سید نبی موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه مسجد جامع خرمشهر پس از مسجد جمکران و مسجد گوهرشاد یکی از مهم‌ترین مساجد کشور است، اظهار داشت: به شهادت رسیدن رزمندگان در این مسجد و حضور مخلصانه رزمندگان از نکاتی است که اهمیت این مسجد را بیشتر کرده است.

وی افزود: این مسجد در زمان جنگ تحمیلی پایگاه رزمندگان و مردم بود و اکنون نماز جمعه در ان اقامه می‌شود که این خود یک سنگر است.

امام جمعه خرمشهر بیان کرد: اکنون مسجد جامع خرمشهر یک قطب فرهنگی در این شهرستان محسوب می‌شود و امیدواریم با سوق دادن همه فعالیت‌های فرهنگی این شهرستان به این مسجد محور فعالیت‌ها نسبت به گذشته بیشتر شود.

وی با اشاره به طرح توسعه فضای مسجد جامع خرمشهر گفت: سفت کاری این طرح تیرماه امسال به پایان می‌رسد و امیدواریم پس از پایان طرح توسعه متراژ مسجد به 4 هزار متر مربع افزایش پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی عنوان کرد: کارهای مقدماتی به خاک سپردن پیکر 5 شهید گمنام در مسجد جامع خرمشهر در حال انجام است و پس از طراحی مقبره این شهدا این کار انجام می‌شود.

منبع : تسنیم