شاعران فاخرترین و عزیزترین سرمایه های کشور هستند.

مصاحبه اختصاصی با محمد دهقانی از شاعران دفاع مقدس و آیینی استان هرمزگان :
شاعران فاخرترین و عزیزترین سرمایه های کشور هستند.

 

رسالت هنرمندان ارزشی بویژه شاعران عرصه جهاد و شهادت و انقلاب اسلامی همواره رسالتی عظیم در اشاعه موثر فرهنگ غنی حماسه و شجاعت و ظلم ستیزی و دیانت و کرامات انسانی برگرفته از آموزه های دین مبین اسلام درتقابل با استکبار بوده هست و خواهد بود.

لذا در جهت  معرفی شاعران ارزشی ، ولایی و متعهد "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به سراغ جناب اقای محمد دهقانی که از شاعران دفاع مقدس و آیینی استان هرمزگان و در زمره پیشکسوتان عرصه جهاد و ایثار می باشند رفته و با ایشان مصاحبه ای صمیمانه داشته ایم که تقدیم حضور شما عزیزان پیشکسوت میشود.

 جناب اقای محمد دهقانی محضر جنابعالی عرض سلام و احترام داریم و عرض تشکر بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید

لطفا ضمن معرفی خودتون بطور خلاصه کمی از تاریخچه فعالیت هنری تون بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و خدا قوت محضر شما و همه عزیزان و پیشکسوتان جهاد و شهادت

شاعران فاخرترین و عزیزترین سرمایه های کشور هستند.( مقام معظم رهبری)

اینجانب محمد دهقانی متولد یکم اذر ماه سال ۱۳۵۴ محله سه راه برق بندرعباس بازنشسته نیروی دریایی سپاه می باشم در خانواده ای مذهبی و معتقد به اصول و‌ارزش های انقلاب اسلامی متولد شدم ؛ پدرم فرمانده پایگاه بسیج محل ؛ دو دایی ام و برادر کوچکترم پاسدار سپاه هستند لذا در محیطی بصیرت افزا قد کشیدم ؛ از پانزده سال پیش در عرصه شعر آیینی و دفاع مقدس فعالیت دارم و تا کنون به حول و قوه اللهی در این عرصه حائز کسب مقام های استانی منطقه ای و کشوری جشنواره های متعددی میباشم

 به نظر شما جو هنری و ظرفیت ادبی استان هرمزگان در حال حاضر در چه جایگاهی میباشد؟

 هنر و ادبیات پایداری در استان هرمزگان همواره در مسیر رشد و تعالی بوده و هست علی الخصوص در دهه اخیر با ظهور شاعران جوان مستعد در کنار شاعران پیشکسوت و کهنه کار این عرصه شاهد جهش هنر ادبیات ایثار و مقاومت در استان بوده ایم اما معتقدم تا رسیدن به قله های رفیع این عرصه هنوز راه درازی در پیش است چرا که اقیانوس تفکر بسیجی آنقدر ژرف است که غواصی به بستر آن میسر نیست مگر به مجهز شدن به سامانه متعالی بصیرت و دایره واژگانی موثر در تعمیم بخشیدن بصیرت ولایی و ارزشی در بین آحاد جامعه.

 از منظر جنابعالی سازمان ها و نهاد های فرهنگی و هنری در استان چگونه میتوانند در ارتقاء سطح کیفی  ادبیات ایثار و مقاومت دخیل باشند ؟

 به نکته خوبی اشاره کردید ؛ شاعران هر چقدر که در عرصه بیان فرهنگ و ارزش های انقلاب اسلامی قوی ظاهر شوند، چنانچه آثارشان نشر نیابد بازخورد چندانی در جامعه نخواهند داشت؛ به نظر بنده بهترین راهکار برای تبیین و نهادینه کردن این فرهنگ کمک به نشر آثار فاخر این عرصه است البته معتقدم در کنار حمایت مالی کمک به ارتقاء بینش و آگاهی بخشیدن به شاعران نو ظهور نسبت به آرمان ها ی انقلاب اسلامی نیز بسیار کارآمد خواهد بود.

 آیا شخصا از عملکرد سازمان های فرهنگی هنری در حمایت از هنر خودتان رضایت دارید؟

 بنده دو سال است که دو کتاب آماده چاپ با موضوع دفاع مقدس دارم که یکی با لهجه بومی و محلی و دیگری مجموعه ای از آثار برگزیده ام در جشنواره های ادبی است که هنوز بدلیل عدم حمایت مالی به زیور طبع آراسته نشده ! فکر میکنم جواب سوالتون رو گرفتید.

 تشکیل محافل ادبی ؛ شب های شعر و انجمن های شعر از منظر محمد دهقانی تا چه اندازه به  شاعران ارزشی  در جهت تقویت تولید اثار فاخرکمک میکند؟

 ما در طی سالهای اخیر محافل گوناگونی داشته ایم از محافل خصوصی و خانگی گرفته تا شبهای شعر و جلسات نقد و کارگاه های آموزشی! معتقدم هر قدر در طی سالهای اخیر در زمینه شعر و شاعری رشد و تعالی بوده از برکت وجود همین محافل و انجمن ها و کارگاه های آموزشی با حضور اساتید و بزرگان شعر انقلاب اسلامی بوده است.

 حضور پیشکسوتان جهاد و شهادت در کنار شاعران چه تاثیراتی بر تولیدات آثار تاثیر گذارتر و فاخر شعرای مذکور میتواند داشته باشد؟

 پیشکسوتان گنجینه های ارزشمند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستند از این جهت که با فراز و نشیب های این عرصه عجین هستند و با کوله باری از تجربیات و اندوخته ای ارزشمند از مدیریت بحرانها و دائره المعارف گرانبهایی از بصیرت ولایی و هادیان فرهیخته، آرمان ها و ارزش ها هستند لذا انتقال این اندوخته ها به اهالی قلم بخصوص شعرا و به نظم درآمدن همراه با ذائقه شاعرانه این گنجینه ارزشمند میتواند بالاترین سطح بازخورد در جامعه و جهان و در بین آزادی خواهان صلح طلبان و ظلم ستیزان جهان داشته باشد و به بیداری اسلامی انگیزه مضاعف منتقل نماید.

 با خبر شدیم جنابعالی اخیرا در پنجمین کنگره شعرپاسدار  کشور حائز رتبه شده اید لطفا کمی از ماهیت  این جشنواره بفرمایید.

 این کنگره که موسوم به کنگره سراسری شعر پاسدار میباشد تا کنون در پنج دوره برگزار شده است ؛ این کنگره منحصرا مربوط به شاعران پاسدار ؛ خانواده پاسداران(همسر و فرزندان پاسدار) ؛ نیروهای وظیفه سپاه و بسیجیان سراسر کشور میباشد که حدود پانصد شاعر در آن به رقابت میپردازند که در این دوره (پنجمین دوره) اینجانب در بخش مقاومت فاطمی در برابر فرصت طلبان به مقام دوم دست یافتم.

 و کلام آخر

 آرزوی توفیق روز افزون برای همه خدمتگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و بقای عمر مقام عظمای ولایت و جهانی شدن انقلاب شکوهمند اسلامی بدست مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عج

 برای شما و همه شاعران ارزشی ارزوی موفقیت و بهروزی داریم .

 بنده هم از شما بخاطر این مصاحبت صمیمانه نهایت سپاس را دارم، همچنین جا دارد از حمایت های مجموعه سپاه امام سجاد ع هرمزگان علی الخصوص فرماندهی محترم آن مجموعه سردار ترابی بزرگوار که در جهت حضور اینجانب در اختتامیه پنجمین کنگره سراسری شعر فرهنگیاران پاسدار از هیچ کوششی فرو گذار نکردند تشکر کنم.

 خدانگهدارتان