دیدار جمعی از مسئولین بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت با خانواده شهید منتظرالقائم

دیدار جمعی از مسئولین بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت با خانواده شهید منتظرالقائم

 

"... در همان میدانی كه متجاوزان و دزدان آمریكایی در زیر تلی از خاكستر مدفون می شوند برادر شهید عزیز ما, محمد منتظرقائم خونش ریخته می شود و نمودی از شجاعت می شود... ما به وجود چنین عناصربزرگ و عزیز , چنین روحهای فداكار و دلهای آشنا با خدا افتخار می كنیم ...امام خامنه­ ای(مدظله العالی)

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" در دیدار صمیمی صورت گرفته با خانواده شهید منتظرالقائم در غالب دیدار با خانواده شهدای شاخص پیشکسوت و در راستای بزرگداشت مقام والای شهیدان و ترویج فرهنگ جهاد روز دوشنبه 15 شهریور هیئتی اعزامی از سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت، به سرپرستی دکتر کریم پور و همراهی برادران صادقی و امیرآبادی با خانواده شهید منتظرالقائم دیداری داشتند. در این دیدار سردار فتوحی( فرمانده سپاه یزد)، برادر فرهنگ دوست( مسئول کنگره شهدای یزد) و سرهنگ میررضایی( مسئول پیشکسوتان یزد) از مسئولین سپاه یزد نیز همراهی نمودند. در ادامه به بیان خلاصه ای از زندگی این شهید والامقام می­پردازیم...

زندگی نامه شهید...

 

در یکی از روزهای پاییز ۱۳2۷ در یک خانواده کم بضاعت در شهر فردوس متولد شد. اسمش محمد منتظر القائم بود، بر خلاف خُلقش که اصلاً به دنبال نام و شهرت و مقام نبود. به قول معروف، نام را در گمنامی می‌جست. با قیام 15 خرداد، به همراه پدر، در صف مبارزه با طاغوت درآمد و به تکثیر و پخش اعلامیه‌های امام خمینی(ره) پرداخت. در سال 1351 توسط ماموریان اداره ساواک دستگیر و روانه زندان گردید.

پس از 15 ماه، در حالیکه هیچ اعترافی نکرده بود به ناچار توسط حکومت وقت آزاد شد و دوباره به فعالیت مبارزاتی خود ادامه داد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، خود را وقف انقلاب نمود و به عنوان نخستين فرمانده سپاه پاسداران استان يزد انتخاب شد و پس از گسترش سپاه با قاطعيت با ضد انقلاب به مبارزه برخاست.

ساعتی قبل از شهادت به روایت همرزمان آن شهید ....

... "ظهر جمعه پنجم اردیبهشت از ستاد مرکزی سپاه تهران، با برادر شهید محمد منتظرقائم در یزد تماس می‌گیرند که خبر رسیده چند فروند هلی‌کوپتر آمریکایی مردم را در کویر به گلوله می‌بندد و یک آمریکایی زخمی‌شده هم، در بیمارستان یزد است. بلافاصله در بیمارستان‌ها تحقیق می‌شود و قسمت دوم خبر تکذیب می‌گردد ولی بعد از ساعتی از دفتر آیت‌الله صدوقی با سپاه تماس می‌گیرند که، اینجا یک راننده تانکر است و ادعا دارد تانکر نفتش را آمریکایی‌ها در جاده طبس آتش زده‌اند. در پی این گزارشات، محمد تصمیم می‌گیرد که هرچه سریع‌تر به منطقه رفته و از نزدیک با حادثه برخورد کند"...

 

شهادت به روایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی...

تلفن محرمانه­ي رياست جمهوري به صدا در آمد. منشي مخصوص رئيس، گوشي را برداشت و با اضطراب به اتاق رئيس جمهور وصل كرد. مكالمه­ي فرد ناشناس 20 دقيقه طول كشيد؛ پس از پايان مكالمه، رئيس جمهور به سرعت از منشي خواست تا يادداشتي كه در پاكت قرار داده شده را به ستاد كل بفرستد.

پس از فرار آمريكايي ها از ايران، كاخ سفيد اعلاميه اي به اين شرح زیر پخش كرد:

«آمريكا در عملياتي در صحراي طبس جهت آزادي جان گروگان­هاي اسير در ايران با شكست روبه رو شد و اسناد سري و مهمي در درون هلي كوپترها به جاي مانده است».

پس از اينكه مدت زمان كوتاهي از پخش اين اعلاميه از جانب كاخ سفيد سپري شد، به دستور مستقيم بني صدر، كه در آن زمان سمت فرماندهي كل قوا را داشت، هلي كوپترهاي به جا مانده از عمليات آمريكايي ها بمباران شد و اسناد سري و مهم باقي مانده در آتش سوختند و محمد منتظر قايم ـ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يزد ـ كه در منطقه از هلي­كوپترها محافظت مي كرد، به شهادت رسيد.