سیل مترو اگر سریعاً مهار نمی‌شد ۵۰۰ کشته برجا می‌گذاشت

گزارش فارس از ابعاد حادثه 27فروردین تهران
سیل مترو اگر سریعاً مهار نمی‌شد ۵۰۰ کشته برجا می‌گذاشت
سیل امسال از نظر حجم 2 برابر سیل سال 66 تهران بود که در آن فقط بخشی از شهر درگیر شد اما حدود 300 نفر کشته شدند.

بسیج پیشکسوتان:بارش شدید باران در روز 27 فروردین باعث شکسته شدن دیوار کانال میانرود شد. حجم انبوهی آب از طریق ایستگاه مترو در حال احداث اکباتان وارد بخش غربی خط 4 مترو شد.

آب ظرف چند دقیقه از کف ریل به سکوها رسید و چند ساعتی نگذشت که ایستگاه‌ استاد معین، حبیب الله و آزادی مملو از آب شد.

حدود 20 ساعت طول کشید تا جلوی آب از کانال میانرود گرفته شد و در همین مدت همچنان آب به سمت ایستگاه‌های مترو سریز بود.

مسئولان اقدام به تخلیه آب کردند. در این بین وزارت نفت، شرکت اب و برق به کمک شهرداری آمده تا هر چه سریعتر مشکل  را برطرف کند.

بعد از خروج اب از ایستگاه‌ها، مأموران اقدام به تخلیه گل و لای و رسوبات کردند که به گفته معاون شهردار تهران بیش از 9 هزار تن گل‌ولای از ایستگاه مترو خارج شد.

بالاخره بعد از 300 ساعت فعالیت ایستگاه‌های مترو روز گذشته فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.

یکی از مسئولان شهری که در هنگام وقوع حادثه در محل حضور داشت به خبرنگار فارس گفت:‌ اگر سیل تهران به موقع مهار نمی‌شد بالغ بر 500 کشته بر جا می‌گذاشت.

وی با بیان اینکه سیل امسال از نظر حجم 2 برابر سیل سال 66 بود، گفت: در آن سیل که فقط بخشی از شهر را درگیر کرده بود 300 نفر کشته شدند.

وی با بیان اینکه ابعاد حادثه سیلاب امسال تهران بسیار گسترده تر بود، گفت: با مدیریت درست مسئولان توانستند این بحران را برطرف کنند.

به گزارش فارس، حادثه سیلاب تهران ابعاد گسترده ای دارد و با مدیریت به موقع مشکل رفع شد هر چند که نواقصی نیز در کار بود.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران درباره این حادثه گفت:اگر عنایت خداوند نبود این حادثه تلفات جانی و خسارت‌های فراوانی داشت.

قالیباف  با تأکید بر این موضوع که این حادثه هزینه جانی نداشت، گفت: حتی یک مجروح نیز نداشتیم.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر این آب در هر نقطه شهر به جز این مسیر رها می‌شد یقینا هزینه مالی و جانی آن قابل مقایسه نبود، گفت: خوشبختانه این حادثه خسارت جانی نداشته است.

قالیباف با بیان اینکه این حادثه 21 میلیارد تومان به مترو خسارت وارد کرد، گفت: مترو بیمه است و شرکت بیمه خسارت را پرداخت می‌کند.

قالیباف اضافه کرد: در این حادثه بچه‌های گمنامی بودند که جان خود را به خطر انداختند تا مشکلات را برطرف کنند.

وی با تأکید بر این موضوع که 300 ساعت از حادثه می‌گذرد، گفت: امروز بهره‌برداری مجدد از خط 4 مترو آغاز می‌شود این موضوع نیز با کار با غیرت مردانه و حرکت بسیجی‌ها و روحیه جهادی انجام شد.

شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که در ابتدا نیز اعلام کردیم ظرف یک هفته خط 4 آماده بهره‌برداری می‌شود، گفت: سازمان‌های آب و فاضلاب ، برق ، وزارت نفت و ... کمک کردند تا این کار انجام شد.

شهردار تهران  با تأکید بر این موضوع که با تلاش بی‌وقفه کار به اتمام رسید، گفت: برخی می‌گفتند سه ماه زمان لازم است اما با حرکت جهادی کار را به اتمام رساندیم.

وی با تأکید بر این موضوع که تا اواخر اردیبهشت خط 4 مترو تکمیل می‌شود گفت: ایستگاه ارم سبز تا پایان ماه جاری آماده بهره‌برداری می‌شود و مسافرینی که از کرج به سمت تهران می‌ایند می‌توانند از خط 2 و  4 استفاده کنند و مشکل ازدحام جمعیت در این نقطه برطرف می‌شود.

قالیباف در ادامه گفت: اگر فرصتی باشد ابعاد این سیل را باز کرده و خواهید دید که سیل بزرگی رخ داده است.

قالیباف به سیل سال 66 که در آن  300 نفر تلفات دیدند اشاره کرد و گفت: به لطف خدا در این حادثه هیچ تلفاتی نداشتیم.

وی با تأکید دوباره بر این موضوع که خسارت مترو را بیمه پرداخت می‌کند گفت: از نظر ایمنی نیز مشکلی در ایستگاه‌ها وجود ندارد.

شهردار تهران با بیان اینکه در هنگام حادثه 4 رام قطار که در مسیر در حال سرویس‌دهی بوده اشاره کرد و گفت: اگر به موقع افراد را از مسیر خارج نمی‌کردیم حوادث ناگواری رخ می‌داد.

وی با بیان اینکه به سازه ایستگاه‌ها هیچ آسیبی وارد نشده است، گفت: فقط در بخش برق و تأسیسات ایراداتی به وجود آمده که آن هم برطرف شد.

قالیباف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مقصر این حادثه چه کسانی هستند، گفت: به جای اینکه موضوعات را سیاسی کنیم و خرج یک بار مصرف کنید، بیاییم و به صورت کارشناسی موضوع را بررسی کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه حادثه سیلاب را می‌توان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد، گفت:  مهار سیلاب یکی از موفق‌ترین تجربه‌ها بود؛ البته امکان دارد نقاط ضعفی وجود داشته باشد اما نسبت به حوادث موجود در کشور خسارت کم و به خوبی توانستیم کار را مدیریت کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علل وقوع حادثه چه چیز بوده است گفت: از دامنه البرز که بارندگی ‌ها آغاز می‌شود می‌توان موضوع را مورد بررسی قرار داد تا مسیر سیلاب‌ها.

قالیباف با تأکید بر این موضوع که بر اساس قوانین و مقررات مدیریت رودخانه‌ها با دولت است، گفت: تمامی این موضوعات به صورت کامل در قانون دیده شده است.

بر اساس این گزارش، همچنین سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در باره سیلاب اخیر تهران گفت: حادثه سیلاب 27 فروردین 91 حادثه فراموش نشدنی در تاریخ پایتخت است.

وی ادامه داد: این حادثه از موضوعاتی است که در آینده مورد توجه صاحبنظران قرار می‌گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه وقتی از طریق مانیتورها در روز 27 فروردین دیدیم که در برخی از نقاط در بزرگراه‌ها آبگرفتگی شدیدی داشتیم، گفت: بارندگی و حجم زیاد آب  تردد شهروندان را دچار مشکل کرده بود.

به گفته تشکری هاشمی، در برخی نقاط شهر تا ارتفاع 50 تا 60 سانتیمتر آب جمع شده بود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: در ساعت 12:20 روز 27 فروردین اعلام شد که بخشی از دیواره کانال میانرود بر اثر طغیان رودخانه شکسته و آب از ایستگاه اکباتان وارد مترو شده است.

وی با بیان اینکه حجم انبوهی از آب وارد ایستگاه و به سطوح پایین‌تر سرریز شد، گفت: اگر این حجم آب وارد خانه‌های مردم می‌شد خسارات جبران ناپذیری به شهر وارد می‌شد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در عرض 40 دقیقه 7 میلیون مترمکعب بارش در تهران داشتیم، گفت: حدود 1 میلیون مترمکعب آب وارد خط 4 مترو شد و در کمتر از چند دقیقه آب از کف ریل تا روی سکوها رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: اگر به موقع این حادثه مدیریت نمی‌شد حوادث دلخراشی مانند سال 66 را شاهد بودیم.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه هزاران نفر در هنگام حادثه در مترو بودند، گفت: اما با مدیریت خوب شرکت بهره‌برداری بلافاصله جریان برق در مترو قطع و سریعاً ظرف 3 دقیقه مردم را از مترو خارج کردند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه آب سه ایستگاه آزادی، حبیب‌الله و استاد معین را پر کرده بود، گفت: در عرض کمتر از 20 ساعت جلوی سیلاب را گرفته و ورودی آب را قطع کردیم و چند ساعت بعد توانستیم رودخانه میان‌رود را به کنترل درآوریم.

وی به غواصان آتش‌نشانی که به عمق آب رفته بودند اشاره کرد و گفت: این غواصان در کنترل آب نقش بسیار مهمی داشتند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه با حدود 80 پمپ قوی کار تخلیه آب را انجام می‌دادیم گفت: کار سختی بود تمام امکانات را بکار گرفتیم تا در کمترین زمان ممکن آب را از ایستگاه‌ها خارج کنیم.

بر اساس این گزارش، سیلاب اخیر تهران حادثه  بزرگی بود که اگر به موقع برای آن تدبیر نمی‌شد امکان داشت عواقب خطرناک‌تری داشته باشد.

با خروج به موقع مسافران ظرف کمتر از 3 دقیقه از بروز حوادث ناگوار در مترو جلوگیری شد. همچنین مسئولان شهری برای اینکه برای ساکنان اطراف این حادثه مشکلی رخ ندهد آنها را موقتا از منازلشان خارج و در هتل اسکان دادند و بعد از رفع مشکل دوباره به خانه‌هایشان بازگشتند.

بهتر است مسئولان ابعاد این حادثه بزرگ را در نظر گرفته و از هرگونه دعوا با یکدیگر پرهیز کنند. مدیران مشکل را ریشه یابی کرده و نواقص را برطرف کنند چرا که دود اختلاف مسئولان همیشه به چشم مردم می‌رود.

منبع:فارس