فرمول 92

فرمول 92

پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت

شواهد و قرائن به وضوح نشان مي دهد نگاه توطئه آميز دشمنان جمهوري اسلامي به انتخابات رياست جمهوري در خرداد 92 معطوف شده است.
آنچه اين فضا را روشن مي كند تلاش ها و تحركات دشمن در فاصله كمتر از هشت ماه به انتخابات است.
البته پروژه دشمن براي انتخابات سال آينده در حالي است كه تجربه انتخابات مجلس نهم در اسفند سال گذشته را نيز پيش روي دارد.
نكته جالب اينجاست كه دشمن هفت، هشت ماه مانده به انتخابات مجلس نهم، طرح ريزي ها و تحركاتش را بصورت سازماندهي شده كليد زد تا در فرصت باقي مانده به اهداف مورد نظرش دست بيابد ولي طرفي نبست.
اكنون نيز برنامه ها و اقدامات دشمن براي انتخابات در پيش روي از پرده برون افتاده و كافي است تا شرايط فعلي با چشم انداز انتخابات مورد رصد دقيق و واكاوي عميق قرار بگيرد.
براي اينكه تصويري شفاف از تحركات و سناريوهاي دشمن داشته باشيم چه بايد كرد؟ پاسخ بخشي از اين پرسش مبنايي و كليدي به انتخابات سال 90 برمي گردد. همچنانكه دشمن و جبهه استكبار بدون شك از تجربه ناكامي و شكست در انتخابات اسفند 90 و حتي پيش تر انتخابات حساس سال 88 استفاده خواهد كرد، ما نيز در سوي مقابل بايد از تجربه موفقيت آميز و عبور از آن شرايط خطير بهره ببريم.
بنابراين در وهله اول بايد تحليل صحيح و درستي از تحركات و اقدامات دشمن داشت. اين روزها پروژه اصلي دشمن براي تأثيرگذاري بر انتخابات سال آينده مقوله «تحريم»ها بر ضد كشورمان است.
پس از آنكه در اول ژوئيه 2012-11تير 1391-آمريكا و چند كشور غربي تحريم نفتي و تحريم بانك مركزي را عليه ايران به صحنه آوردند؛ در همين راستا و در شرايط حاضر «تشديد تحريم ها» نيز دنبال و پيگيري مي شود.
اما در اين ميان چند سؤال مهم مطرح است؛ پروژه «تحريم»ها چه ابعادي دارد؟ آيا پروژه هاي ديگري نيز مكمل آن است؟ تا چه حد و تا چه ميزاني اين پروژه بر انتخابات ايران تأثير مي گذارد؟ آيا آمريكا و چند كشور غربي مي توانند از شرايط شكست بزرگ و ناكامي هاي پي در پي در سال هاي 88 و 90 بگريزند؟
در شرايط فعلي چگونه مي توان جلوي برخي از افراد و جريان هايي كه- خواسته يا ناخواسته- در زمين دشمن بازي مي كنند را گرفت؟ و...
درباره اين «پرسش»ها و «محور»ها و بازي دشمن براي انتخابات سال 92 نكاتي وجود دارد كه مي تواند ما را به «پاسخ»ها و «فرمول»ها نزديك كند؛
1- پروژه تحريم هاي ضد ايراني براي اثرگذاري بر انتخابات سال 92 در دو لايه «افزايش» و «تشديد» پيگيري مي شود. اگر در تير ماه سال جاري اين پروژه در به اصطلاح شديدترين حالت با تحريم نفتي و تحريم بانك مركزي ايران كليد زده شد، پس از آن افزايش و تحريم هاي ديگري در دستور كار قرار گرفت. از همين روي؛ دوشنبه گذشته- 15اكتبر - اتحاديه اروپا در نشست لوگزامبورگ تحريم هاي جديدي عليه شبكه بانكي، واردات گاز، انرژي و حمل و نقل دريايي ايران به تصويب رساند.
خب، سؤال اين است كه خاصيت اين تحريم ها كه از ماه هاي گذشته تصويب و اعمال شده و كماكان در حال تشديد و افزايش است چه بوده كه در نهايت بر شرايط انتخابات در ايران تأثير بگذارد؟
آيا نبايد در گام هاي اول، اثر اين تحريم ها انزواي ايران باشد تا بعداً در شرايط و فضاي انتخابات 92 بكار بيايد؟
برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران و حضور دو سوم كشورهاي عضو سازمان ملل در اين اجلاس به گونه اي بود كه رسانه هاي صهيونيستي و غربي از دبكا، جروزالم پست تا نيويورك پست و وال استريت ژورنال و... اذعان كردند اجلاس تهران خط بطلاني بود بر سياست انزواي ايران.
سؤال بعدي اين است كه اگر اين تحريم ها در سطح سياسي ناكارآمد بوده آيا در سطح اقتصادي تأثير واقعي داشته است؟
طرفه آنكه رسانه هاي غربي بارها با نگراني اين موضوع را مطرح كرده و پاسخ را روشن به بيرون درز داده اند. همين دو روز پيش بود كه رويترز گزارش داد تحريم ها عليه ايران آنقدر بي تأثير بوده كه حتي صادرات آمريكا به ايران در اين شرايط 30 درصد افزايش پيدا كرده است.
و بالاخره آنكه «تحريم»ها حتي در سطح رسانه اي و عمليات رواني نيز موفق نبوده است چرا كه اولا؛ نتوانسته بر محاسبات ايران اثر بگذارد و رهبر معظم انقلاب چند بار در اين اواخر تأكيد كردند كه محاسبات نظام و رهبري تغيير نخواهد كرد.
ثانيا؛ ايران با افزايش و تشديد تحريم ها، هيچ تغيير رويكردي در موضوع هسته اي نداشته است و اين حربه غربي ها كه از تحريم ها انتظار فشار به ايران جهت عقب نشيني از مواضع و اصول هسته اي آن بوده است بي نتيجه مانده است. ثالثاً؛ دست غربي ها و آمريكايي ها رو شده كه هدف آن ها از تحريم ها، «مردم ايران» بوده است و براي همين است كه گاردين دوشنبه گذشته طي گزارشي اعتراف مي كند؛ «تحريم ها مردم ايران را نشانه گرفته است» و بان كي مون دبيركل سازمان ملل نيز چندي پيش همين مطلب را به تلويح بيان كرد و تحريم ها را نقض كننده حقوق ملت ايران دانست.
البته اين نوشته بر آن نيست كه تحريم هاي ضدايراني را بطور كلي بي تأثير بر پاره اي از مشكلات اقتصادي كشور بداند، بلكه سخن در اين است كه اثر اين تحريم ها بر مشكلات اقتصادي نسبت به عوامل ديگر سهم بسيار كوچكي دارد و مهم تر آنكه تحريم ها قدرت تأثيرگذاري بر انتخابات سال 92 را ندارد. همچنانكه رهبرانقلاب در جريان سفر به خراسان شمالي بر اين موضوع تاكيد كردند كه دشمن در مقابله اقتصادي هم غلطي نمي تواند بكند و مشكلات كنوني اقتصادي ايران قابل حل است و از سوي ديگر خاطر نشان نمودند كه؛ «ايران عزيز به بركت هوشمندي، آگاهي و بصيرت حقيقتا تحسين برانگيز ملت و به پشتوانه حضور مردم در صحنه از آرامش و ثبات سياسي مثال زدني برخوردار است.»
2- به لحاظ هدف دشمن در تأثيرگذاري بر انتخابات 92، شرايط كنوني با شرايط انتخابات سال 90 قابل مقايسه است. دشمن از ماه ها قبل از 12 اسفند- موعد انتخابات مجلس نهم- پروژه تحريم ها را پيش كشيد دهها شخصيت و نهاد ايراني نيز مورد تحريم قرار گرفتند و حتي چاشني اين تحريم ها، فشارهاي حقوق بشري و هسته اي بود كه منجر به صدور 3 قطعنامه عليه ايران در سال 90 شد اما سوال اين است كه آيا دشمن با همه تحركات و دسيسه ها بر انتخابات 12 اسفند 90 تأثير گذاشت؟ حضور 65 درصدي مردم و انتخابات پرشور پاسخ را به روشني مشخص كرد.
اكنون نيز دشمن علاوه بر «تحريم»ها، فشارهاي به اصطلاح حقوق بشري را پيش كشيده است.
به تعبير روشن تر، از پروژه نخ نما و تكراري حقوق بشر به عنوان پروژه تكميلي، «تحريم»ها استفاده مي شود.
در همين ارتباط، پشت پرده سومين گزارش احمد شهيد كه هفته گذشته منتشر شد و نقض حقوق بشر در ايران را ادعا كرده بود بخاطر كمك به غرب براي پيش بردن تحريم ها عليه كشورمان است ولي آيا اين برآورد محقق شده است؟ مشكل غرب اينجاست كه سياسي بودن و بي خاصيت بودن گزارش هاي حقوق بشري عليه ايران براي افكارعمومي دنيا برملا شده است.
دست آمريكايي ها و غربي ها رو شده كه چرا هر بار بحث تحريم ها عليه ايران داغ مي شود گزارش هاي حقوق بشري بر ضد جمهوري اسلامي صادر مي گردد و سر و كله گمارده اي چون احمد شهيد پيدا مي شود؟
3- بازي دشمن با پروژه هاي تحريم و فشارهاي حقوق بشري عليه ايران براي تأثيرگذاري بر انتخابات رياست جمهوري و تحميل بي ثباتي سياسي در كشور همچنانكه در انتخابات سال قبل ناكام ماند و در انتها دشمن در موقعيت آفسايد قرار گرفت در شرايط كنوني نيز به سرانجام نمي رسد و دشمن طرفي نخواهد بست و به تعبير ديروز رهبر انقلاب در جمع نخبگان و برگزيدگان استان خراسان شمالي؛ «زورگويان غربي كوچك تر از آن هستند كه ملت ايران را به زانو در بياورند».
دشمن نه تنها در پروژه تحريم ها بر ضد ايران و پروژه هاي تكميلي مانند پرونده حقوق بشر يا پرونده هسته اي دچار محاسبات غلط در غلط است بلكه اگر به حرف و سخن جماعتي و افرادي در داخل دل بسته است كه حرف او را تكرار مي كنند و شايد بتواند از اين طريق روزنه اي براي تأثيرگذاري بر انتخابات 92 پيدا كند باز هم دچار اشتباهات راهبردي شده است.
پيوند ناگسستني و درهم تنيده ملت و رهبري كه اين روزها، جلوه اي از آن در آينه خراسان شمالي به تصوير كشيده شده حاكي از ناكامي هاي دشمن است چرا كه با ديده باني رهبري و هوشياري مردم روزنه هاي نفوذ براي بي ثباتي سياسي و فضاي بلبشو در انتخابات 92 مسدود است و تنها اين گفته «آقا» كه فرمول بر هم زدن بازي دشمن است بايد نصب العين كارگزاران نظام باشد كه؛ «در مدت باقي مانده تا انتخابات و در خود انتخابات، همت همه مسئولان بر حفظ آرامش و اجتناب از جنجالي شدن فضاي سياسي كشور متمركز باشد.»
حسام الدين برومند

کیهان