امريكا، انگليس، رژيم صهيونيستي و عربستان خواهان تجزيه عراق هستند

امريكا، انگليس، رژيم صهيونيستي و عربستان خواهان تجزيه عراق هستند

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" ، رهبر معظم انقلاب در ديدار اخيرشان با نخست‌وزير عراق بر لزوم حفظ یکپارچگی سرزمین عراق اشاره کردند و گفتند: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه، با برخی زمزمه‌ها مبنی بر برگزاری همه پرسی برای جدایی یک بخش از عراق مخالف است و دامن زنندگان به این موضوع را مخالفان استقلال و هویت عراق می داند.» قرار است سوم مهر ماه يك همه‌پرسي در راستاي جدايي اقليم كردستان از عراق برگزار شود كه در صورت برگزاري آن به نظر مي‌رسد به جدايي كردستان از عراق بيانجامد. در همين راستا با حسن هاني‌زاده، كارشناس مسائل بين‌الملل به گفت‌وگو نشستيم كه در ادمه مي‌خوانيد.

    حسن هاني‌زاده، كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به برگزاري همه پرسي جدايي كرستان از عراق در سوم مهر ماه گفت: ديدار حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق از عربستان و جمهوري اسلامي ايران دربرگيرنده چند موضوع مهم منطقه‌اي است؛ نخست، عراق تلاش دارد كه مقداري شرايط را براي كاهش تنش بين رياض و تهران فراهم كند و اگر بتواند اختلافات ايران و عربستان و همچنين عربستان و قطر را به نوعي كاهش دهد كه به نظر مي‌رسد حيدر العبادي با توجه به شرايط منطقه و همچنين هزينه سنگيني كه عراق براي مقابله با گروهك تكفيري داعش پرداخت كرده مايل است كه همه كشورهاي منطقه با عراق همكاري كنند تا عراق از وجود عناصر تروريستي داعش پاكسازي شود و همه كشورها بايد همكاري كنند كه داعش از منطقه ريشه‌كن شود.  
 
وي ادامه داد: موضوع ديگر اينكه بعد از پاكسازي موصل از وجود داعش، اكنون قدرت‌هاي استكباري و حتي عربستان در تلاش هستند كه از طريق كمك به جدايي اقليم كردستان، عراق را با يك چالش جدي مواجه كنند. قرار است در سوم مهر ماه آينده اقليم كردستان يك همه‌پرسي براي جدايي اين اقليم از پيكره عراق برگزار كند و اين مسئله يك بحران جديدي براي منطقه ايجاد خواهد كرد، لذا از هم‌اكنون و از سال‌ها پيش رهبران اقليم كردستان زمينه اين همه‌پرسي را فراهم كردند و با اين زمينه‌سازي تلاششان بر اين است كه كردستاني را در عراق ايجاد كنند و از پيكره عراق جدا شوند و اگر اين اتفاق رخ دهد طرح جوي‌بايدنت، معاون سابق رئيس‌جمهور امريكا براي تجزيه عراق به سه قسمت شيعه‌نشين، سني نشين و كرد نشين فراهم خواهد شد.
 
هاني‌زاده افزود: عربستان سعودي، امارات و بحرين حاميان طرح جداسازي اقليم كردستان از عراق هستند. لذا اين نگراني براي كشورهاي منطقه مخصوصا ايران وجود دارد كه اگر اقليم كردستان از عراق جدا شود كشور عراق تجزيه خواهد شد و اين به نفع كشور عراق نيست. به هر حال رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نكته را در جريان ديدار آقاي حيدر العبادي مطرح كردند كه اين دو موضوع كليد‌واژه ثبات، امنيت و تماميت ارضي عراق است؛ نخست اينكه رهبر معظم انقلاب اسلامي تاكيد كردند دولت عراق نبايد به امريكا اطمينان كند و دوستي امريكا با ملت عراق يك دوستي فريبنده است. موضوع دوم اينكه رهبر معظم انقلاب صريحا برگزاري همه‌پرسي براي تجزيه اقليم كردستان را به عنوان يك خطر بزرگ براي تجزيه عراق گوشزد كردند و لذا مخالفت خودشان را با تجزيه اقليم كردستان اعلام كردند.
 
اين كارشناس مسائل بين‌الملل تاكيد كرد: ملت ايران، رهبري و همه مقامات ايران و حتي عراق اذعان دارند كه مردم كرد طي سال‌هاي گذشته در عراق به سبب وجود رژيم بعث عراق ستم‌هاي زيادي متحمل شدند به هر حال اما اين ستمي كه رژيم صدام به مردم كرد عراق وارد ساخت دليل اين نمي‌شود كه اين بهانه دست رهبران اقليم كردستان بيفتد كه از پيكره عراق جدا شود. اگر اقليم كردستان از عراق جدا شود منطقه با يك بحران جديدي كه طولاني مدت مواجه مي‌شود كه همه كشورهاي منطقه را درگير خود خواهد كرد. لذا اين دو كليد‌واژه‌اي كه رهبر معظم انقلاب در برابر نخست‌وزير عراق قرار داد بسيار مهم و اساسي است و بايد به عنوان قطب‌نماي حركت دولت‌هاي منطقه تلقي شود.
 
هاني‌زاده با بيان اينكه نتيجه اين همه‌پرسي كاملا مشخص است و به جدايي اقليم كردستان منجر خواهد شد، گفت: از پنج سال گذشته خصوصا زماني كه آقاي هوشيار زيباريي وزير خارجه بود زمينه‌اي فراهم كرد كه همه كردهاي مقيم خارج در ساعت و زمان مناسب وارد اقليم كردستان شوند و در اين همه پرسي شركت كنند. قطعا اين همه پرسي كه مقدمات آن از پنج سال پيش فراهم شده در حقيقت منجر به راي مثبت به جدايي كردستان خواهد شد و اين به ضرر كشورهاي منطقه و مردم كرد عراق خواهد بود.
 
وي تاكيد كرد: كردستان عراق به دريا راه ندارد و بايد از چند كشور منطقه عبور كند و به نظر مي‌رسد بخشي از كشورهاي جهان و منطقه مثل امريكا، انگليس و همچنين رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي مايل به تجزيه عراق هستند تا بتوانند از طريق اقليم كردستان حضور خود را در شمال عراق تثبيت كنند كه براي بخشي از كشورهاي منطقه ايجاد مزاحمت كنند. لذا برنده اين همه‌پرسي اسرائيل و عربستان و امريكا خواهند بود كه قرار است يك جبهه گسترده عليه محور مقاومت ايجاد كنند.
 
اين كارشناس مسائل بين‌الملل اظهار داشت: اكنون زمينه‌اي فراهم شده كه همه‌پرسي انجام شود و رهبران اقليم كردستان درصدد هستند  به هر شكلي كه هست اين همه‌پرسي را در سوم مهر ماه برگزار كنند و قطعا مسائل مختلفي مثل مسئله كركوك وجود دارد كه باعث اختلاف عراق و اقليم كردستان خواهد شد و دولت عراق بايد هشدارهاي لازم را به رهبران اقليم كردستان بدهد كه اگر اين همه‌پرسي را انجام بدهند با يك چالش جدي مواجه خواهند شد و عراق اجازه نخواهد داد كه كردستان از پيكره عراق جدا شود.
 
 
هاني‌زاده با اشاره به نقش كشورهاي منطقه مثل ايران، عراق، تركيه، سوريه و حتي روسيه در عدم برگزاري همه‌پرسي جدايي كردستان از عراق گفت: كشورهاي منطقه بايد در اين خصوص رايزني كنند و مانع از اين شوند كه اقليم كردستان از عراق جدا شود هيچ‌كس نمي‌تواند مسئله مردم كرد عراق و ستم‌هايي كه مردم كرد عراق در طول 80 سال گذشته متحمل شدند ناديده بگيرد اما به هر حال اين امر نبايد منجر به تجزيه اقليم كردستان از عراق شود و اكنون وجود اقليم كردستان در پيكره عراق مي‌تواند به پايداري و ثبات منطقه كمك كند. 
 
 
 
وي در پايان خاطرنشان كرد: بايد رفت‌و آمدها در مرزهاي ايران در ماه‌هاي آينده به شدت كنترل شود زيرا اقليم كردستان از جوانان كردهاي كشورهاي همجوار هم براي شركت در اين همه‌پرسي به عنوان شهروندان اقليم كردستان دعوت و مقدمات اين كار را فراهم كرده و بايد در اين خصوص هوشياري لازم را به خرج داد. مسئله جدايي اقليم كردستان يك مسئله بسيار مهمي است كه اگر اتفاق افتد ده‌ها سال منطقه را درگير يك بحران جديدي خواهد كرد.         
  منبع: جوان آنلاين