سردار شهید محمد جمالی

شهید شاخص سال 1394
سردار شهید محمد جمالی

زندگی نامه سردار شهید محمد جمالی

شهید محمد جمالی در دیماه 1342 در خانواده ای اصیل و نجیب و مذهبی در روستای پا قلعه از توابع شهر بابک استان کرمان دیده به جهان گشود و خیلی زود یعنی در سن 2 سالگی پدر خود را از دست داد.

ولی با این حال در طول زندگی پر فروغش هیچگاه صراط مستقسم الهی را فراموش نکرد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان پاقلعه سپری کرد؛ ولی برای ادامه تحصیل در دوران راهنمایی و دبیرستان مجبور به عزیمت به شهرستان رفسنجان شد.

وی برای ادامه تحصیل خود مجبور بود در همان اوائل سن نوجوانی کار کند تا بتواند خرج تحصیل خود را فراهم نماید ، خلاصه بعد از اتمام تحصیلات راهنمایی –دوران تحصیل دبیرستان وی مصادف با قیام مردم ایران علیه طاغوت و نظام آمریکایی شاه همراه شد بود. این سرباز اسلام در همان اوایل زندگی و جوانی همگام با مردم همچون ستاره ای در هدایت و راهنمایی دوستان و همسالان خود نقش به سزایی داشت.

شهید جمالی بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، هنگامی که جنگ عراق علیه ایران آغاز گردید قلم را بر زمین نهاد و اسلحه بر دوش گرفت تا لرزه بر اندام بد خواهان ایران عزیز بیندازد.

و همانطوری که رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خمینی(ره) در سال 1342 یعنی همان سال تولد شهید جمالی فرمودند:                « سربازان هم اکنون در گهواره ها به سر می برند».

ایشان درس و مشق را رها کرده و به جبهه رفتند؛ تا به ندای رهبر کبیر انقلاب لبیک گفته و سربازی شایسته برای ایشان بوده و ادای دین کنند.

وی تا آخرین روزهای جنگ در مناطق مختلف جنوب و شرق در سمت های مختلفی فرماندهی در عملیات از جمله طریق القدس ، فتح المبین ، بیت المقدس ، رمضان ، والفجر8 و کربلای1-4-5 خدمتگذار رزمندگان لشگر همیشه پیروز ثاراله بود و چندین بار مجروح گردید.

از جمله در سال61 در یک عملیات از ناحیه کتف به شدت زخمی شدند و ایشان برای مداوای جراحت کتف خود به بیمارستانی در بندر انزلی منتقل شدند و زخم کتف ایشان آن قدر شدید و عمیق بود که پزشک و پرسنل بیمارستان در هنگام شستوی و مداوای زخم ایشان از مقاومتش در تعجب مانده بودند؛ همچنین در سایر عملیات ها ترکش هایی به سر و پای ایشان اصابت کرده بود. و در عملیات کربلای5 دچار موج گرفتگی شدید شده بودند که مجبور شدند به عقب برگردند.

شهید در دوران اواخر جنگ یعنی در سال65 برای دیدن دوره دافوس به تهران آمد و دوره دافوس را به پایان رسانند و همچنین بعد از جنگ تحمیلی فرصت یافت تا تحصیلات عالی خود را در رشته مدیریت ادامه دهد و در ضمن ادامه تحصیل به خدمت در لشگر 41 ثاراله (معاونت عملیات لشگر41 ثاراله) پرداخت.

شهید جمالی هیچ گاه در زندگی آرام و قرار نداشت و هر جا که احساس می کرد وجودش برای کاری مفید می باشد از جان خود مایه می گذاشت و هیچ چیز (خانه ، زندگی ، همسر ، فرزندان و...) مانع تلاش وی در صحنه های مختلف نمی شد.

لذا در سال72 آن زمانی که اشرار و قاچاقچیان در منطقه سیرجان و توابع آن آسایش و امنیت را از مردم گرفته بودند؛ پیشنهاد سمت فرماندهی اطلاعات عملیات تیپ دوم صاحب الزمان(عج) به ایشان داده شد و ایشان برای مبارزه با اشرار این پیشنهاد را از جان و دل پذیرفت و در مدت چهار سالی که در این سمت قرار داشت با تلاش های بی دریغ خود موفق شد با دیگر همرزمان خود عملیات گوناگون و موفقیت آمیزی علیه اشرار انجام دهند و تعداد بسیاری از آنان را از جمله حمید نارویی ، خدابخش نارویی و ... را به هلاکت برسانند؛ و امنیت و آرامش را به منطقه و زندگی مردم برگردانند.

وی بعد از اتمام مأموریت خود در تیپ دوم صاحب الزمان(عج) مجدداً به لشگر41 ثاراله برگشت  و به همان سمت قبلی خود در اطلاعات عملیات ادامه داد تا اینکه در سال85 بازنشسته شد.

اندکی از بازنشستگی او نمی گذشت به وی  پیشنهاد مسئولیت در استانداری استان کرمان (مبارزه با قاچاق کالا و ارز) گردید و چون وی  احساس مسئولیت کرد که شاید بتواند خدمتی بکند این پیشنهاد را پذیرفت و به مدت 2 تا 3 سال در این سمت در استانداری مشغول به کار بود و همزمان در دانشگاه امام حسین (ع) مشغول تدریس به دانشجویان در رشته جغرافیا و نقشه خوانی بود و سعی داشت کار خود را همانند سایر جاها به نحو احسن انجام دهد.

 

یکی از خصوصیات مهم شهید جمالی این بود که در هر سمت ، پست و مقامی که قرار می گرفت دچار غفلت و غرور نمی شد و همیشه یاد محبوب و مرگ را در دل زنده نگه می داشت و همیشه در زندگی خود فرمایشات حضرت مولا علی(ع) در نهج البلاغه را در مورد پستی و بی اهمیتی دنیا و یاد مرگ را مرور می کرد و آنها را سر مشق زندگی خود قرار می داد و حتی به دیگران هم مخصوصاً به خانواده خود انتقال می داد و به همین خاطر هیچ چیز از پول و ثروت و جاه و مقام و... نتوانست او را فریب دهد و رها کرده آنها برایش خیلی آسان بود و همیشه عاشق محبوب واقعی خود بود و همچنین  شهادت که همان راه رسیدن به محبوبش می بود.

بنابراین زمانی که در اوایل سال92 از شهید می پرسند برای رفتن به سوریه نظرت چیست؟ پاسخ می دهد عالی است من که از خدا می خواهم. بنا بر این از شادی در پوست خود نمی گنجید و برای رفتن دیگر آرام و قرار نداشت (در باغ شهادت باز باز است) و خلاصه سرانجام در اواخر مرداد ماه92 ایشان برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) و مبارزه با تکفیری ها و به گفته یکی از فرماندهان خود دآنقدر برای رفتن عجله داشتند که کسی جلودارش نبود.

آری او این دنیا را دیگر جایی برای ماندن خود نمی دانست و برای همین عجله داشت تا هر چه سریع تر به آرزوی دیرینه اش برسد و به وصال محبوب نایل آید تا اینکه در 12 آبان یعنی چهار روز بعد از عزیمتش به آرزوی دیرینه خود رسید.

شهید جمالی رزمنده ای دلیر، فرماندهی با تدبیر، مدیری مدبر، پدری مهربان، ورزشکاری با اخلاق، دوستی وفادار، عابدی زاهد، زاهدی شب زنده دار و سیاستمداری بصیر و روشن فکر بود که به هموطنان خود عشق می ورزید و دغدغه زندگی مردم را داشتند و به گفته یکی از مسئولین وی خورشیدی سرشار از فضیلت ها بود که به سپهر انسانیت نورافشانی و فضای تیره زندگی انسانها را نورانی می کند، وی تصریح کرد دو مسئله در شهادت خیلی مهم است و آن نوع رفتن و زمان شهادت است.

بعنوان مثال در شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان شیوه و نوع شهادت آن حضرت و اهل بیت(ع) ایشان عالم را تکان داد و تأثیری ابدی بر همگان به جا گذاشت و در شهادت سردار جمالی هم به تأسی از امام حسین(ع) این دو ویژگی وجود دارد همراه با معرفت و بصیرت بود. در دوران دفاع مقدس یک جوشش همگانی بود و طوفانی در دل ملت ایجاد شده بود.

تفاوت دوران جبهه با زمان حاضر این است که آن زمان دنیا پشت سر دین حرکت می کرد و امروز دنیا از دین سبقت گرفته است.

ارزشمند این است که انسان در هیاهوی دنیوی و دعواهای مادی در عمق قلبش دین دار باشد؛ شهید جمالی اینگونه بود و این مرد بزرگ بیش از 20 سال مانند شهید زنده خودش را حفظ کرد و اینها فضیلت هایی است که  خداوند هر کسی نمی کند. وی ابراز داشت ما خیلی از امام زمان(عج) دم میزنیم اما وقتی گوش ما نتواند صدای ناله امام زمان(عج) را بشنود این گوش شهید جمالی بود که این بصیرت را داشت که از کرمان به همه ملاحضات سیاسی با صدای رهبرش تشخیص واجب را بدهد و هر دری را می زند تا برود، شهید جمالی این فضیلت را انحصاری به نام خودش ثبت کرد؛ همچنین یکی از فرماندهان  گفت: سردار جمالی که 35 سال مجاهدت ، پیکار ، دلاوری و حماسه آفرینی را در کارنامه مبارزاتی خود داشت با شهادت خود، استان کرمان را معطر کرد و در میان...

یادش گرامی باد.

 

 

                                              سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت