دیدار جمعی از مسئولین سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت با خانواده این شهید والا مقام حاج محمدعلی نظران

دیدار جمعی از مسئولین سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت با خانواده این شهید والا مقام حاج محمدعلی نظران
"بابای اسرا" : این نامی بود که اسرای عراقی به شهیدوالا مقام محمد علی نظران لقب داده بودند.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به مناسبت سالگرد شهادت  محمدعلی نظران  جمعی از مسئولین سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت با خانواده این  شهید والا مقام  دیدار داشتند.

شهید بزرگوار حاج محمدعلی نظران در فروردین ماه سال 1311 در شهرستان رشت، در خانواده‌ای روحانی زاده پا به عرصه وجود نهاد. پس از دیپلم، در آزمون دانشکده افسری شرکت کرده و با موفقیت دوره‌های آن را طی نموده فارغ‌التحصیل می‌شود و ابتدا در نیروی دریایی و سپس در نیروی زمینی مشغول خدمت می‌گردد. شهید نظران با مشاهده سیاست‌های استعماری رژیم در مسخ مذهب در میان نیروهای نظامی مصمم می‌شوند به مقابله با آن برخیزند. شهید نظران تا آنجا پیش رفت که مسئولین مافوق او به جهت ابراز مخالفت‌هایش باسیاست‌های غیر اسلامی و انسانی رژیم، عرصه را بر او تنگ نمودند و ایشان به ناچار در سال 1354 حکم بازنشستگی خود را می‌گیرد و به شغل آزاد روی می‌آورد با گذشت زمان و آشنایی شهید نظران با گروهی از اعضای هیئت‌های موتلفه، به خصوص شهید والامقام حاج صادق اسلامی، «از شهدای هفتم تیر» فصلی دیگر در فعالیت‌های سیاسی ایشان رقم خورد که تا پیروزی انقلاب اسلامی، بدون وقفه استمرار داشت. شهید با تاسیس حزب جمهوری اسلامی در واحد حفاظت حزب به فعالیت پرداخت که در همان دوران عملکرد موفق ایشان باعث شد تا مورد توجه و عنایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گیرد و در آن زمانی که شهید آیت‌الله علی قدوسی به سمت دادستان کل انقلاب منصوب شد، در سمت ریاست دفتر دادستان کل انقلاب اسلامی مشغول به خدمت گردید. در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای شهید نظران به عنوان دبیر شواری عالی دفاع منصوب شدند. پس از مدت زمانی کوتاه، شکوفایی استعدادهای نهفته این یار صدیق انقلاب در مسائل نظامی باعث اعتماد و اطمینان بیش از پیش مقام معظم رهبری گردید لذا یکی پس از دیگری مسئولیت‌های سنگین را به ایشان واگذار کردند. از جمله: نماینده شورای عالی دفاع در اداره گذرنامه نخست وزیری، نماینده ریاست محترم جمهوری و رئیس شورای عالی دفاع در هیأت 5 نفری شورای عالی پشتیبانی جنگ، مسئولیت بررسی و تحقیق مشمولین وظیفه مورد درخواست وزارتخانه و نهادهای انقلاب اسلامی و پیشنهاد تصویب مأموریت آنان به ریاست محترم جمهوری اسلامی و ابلاغ حکم مأموریت آنان به مبادی ذی‌ربط، سرپرست مشاوران شورای عالی دفاع، مسئولیت نظارت بر هیأت بررسی خریدهای تسلیحاتی، مسئولیت و نظارت بر هیأت بررسی نحوه مصرف هزینه‌های بنیه دفاعی، مسئولیت نظارت بر کمسیون حمایت از اسراء مفقودین ایرانی، سرپرست دفتر نظامی رئیس شورای عالی دفاع. پذیرش این مسئولیت‌های سنگین در بحبوحه دفاع مقدس هرگز مانع حضور شهید نظران در خطوط مقدس نبرد بود. با انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، معظم له ایشان را به سمت ریاست دفتر عمومی حفاظت اطلاعات فرماندهی کل قوا وعضویت در شورای هماهنگی اطلاعات کشور منصوب فرمودند. پس از پایان جنگ تحمیلی، شهید نظران در مسئولیت سرپرستی کمسیون اداره اسرای جنگی زحمات بی شائبه‌ای را در زمینه بازگشت آزادگان متقبل شد و با برنامه‌ریزی موثری که انجام داد، حدود 20 هزار اسیر مفقودالاثر مبادله شد.
در یکی از مأموریت‌ها، پس از مسافرت به مشهد مقدس و بازدیدهایی که از مراکز نظامی انجام می‌دهد برای خداحافظی و پابوسی آستان مقدس امام رضا (ع) به حرم مطهر می‌رود و به نیایش می‌پردازد. سرانجام شهید نظران در مراجعت از مشهد به تهران، در مسیر جاده بجنورد به علت واژگون شدن خودرو جان به جان آفرین تسلیم نمود

درپایان این دیدار پیشکسوت بسیجی برادر حسینی قظعه شعری دروصف این  شهیدبزرگوار سرودند

نظران نورخدا بود وصفا

نظران اهل نظربودوولا

نظران درافق تنگ زمان

عاشقی بود پی راه خدا

رفت تاعرش برین دربردوست

دورازهرهوس و رنگ وریا

رمزواسرار مگوباخود برد

چون شهیدان دگر تااعلی