ائتلاف سعودی در آستانه فروپاشی؛ دولت مستعفی خواستار خروج امارات از ائتلاف می‌شود

بعد از حوادث اخیر در «سقطری»؛
ائتلاف سعودی در آستانه فروپاشی؛ دولت مستعفی خواستار خروج امارات از ائتلاف می‌شود
دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» قصد دارد با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل، از این سازمان بخواهد امارات را از ائتلاف متجاوز سعودی بیرون کند.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از فارس،  اقدامات اخیر امارات متحده عربی در جنوب یمن پرده از ابعاد تازه‌ای از سیاست‌های استعماری و اشغالگرانه ابوظبی برداشته است.

با تبدیل شدن شایعات اشغال جزیره راهبری «سُقُطری» از سوی امارات به یقین، اختلاف‌ها بین ائتلاف سعودی و اماراتی  و اعتراض‌ها به حضور این ائتلاف در یمن را بیش ازپیش نمایان کرده است.

سه‌شنبه هفته گذشته بود که خبری مبنی بر اشغال بندر و فرودگاه این جزیره از سوی امارات در میان کابران شبکه‌های اجتماعی رد و بدل شد که به فاصله کمتر از 24 ساعت از سوی یکی از مقامات مسئول در دولت مستعفی تأیید شد.

داستان از این قرار است که امارات متحده عربی در راستای چپاول و اشغال یمن، نزدیک به 300 نظامی خود را به همراه تانک‌ها و تسلیحات سنگین به سقطری اعزام کرده تا دولت مستعفی را کنار زده و این جزیره تبدیل به مستعمره‌ ابوظبی شود.

دولت مستعفی که رئیسش «منصور هادی» در عربستان و نخست وزیرش «بن دغر»، در سقطری در حبس به سر می‌برند، در ابتدا به ریاض متوسل شد تا به این قضیه ورود کند.

عربستان به دولت مستعفی یمن قول مساعد داده تا هیأتی برای بررسی این قضیه و گفت‌وگو با اماراتی‌ها بفرستند که تاکنون بیش از یک بار بین سعودی‌ها و اماراتی‌ها دیدار صورت گرفته است.

با این حال، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» لحظاتی پیش اعلام کرد که دولت منصور هادی قصد دارد از امارات به دلیل اشغالگری‌اش در یمن به سازمان ملل شکایت کند.

این خبرگزاری به نقل از مقام ارشد وابسته به دولت مستعفی نوشت که این دولت در حال بررسی ارسال نامه‌ای به سازمان ملل است تا از این نهاد بخواهد امارات را از ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان سعودی خارج کند.

متوسل شدن دولت مستعفی به سازمان ملل حکایت از آن دارد که مذاکرات سعودی‌ها و اماراتی‌ها در خصوص مسئله سقطری ره به جایی نبرده و حاکی از اختلافات شدید ریاض با ابوظبی است.

در مارس سال 2015 میلادی دولت هادی برای مشروعیت دادن به مداخله عربستان سعودی در یمن، از شورای امنیت سازمان ملل خواست مجوز این اقدام را صادر کند. شورای امنیت در قطعنامه 2216 با این درخواست موافقت کرد، به همین دلیل این شورا می‌تواند امارات را از ائتلاف تحت رهبری سعودی کنار بگذارد.

با این حال، مقام مورد استناد آسوشیتدپرس گفته است که شخص هادی از بیم آنکه درخواست از سازمان ملل سعودی‌ها را ناراحت کند، فعلا با ارسال نامه به سازمان ملل مخالف است.

به نوشته آسوشیتدپرس، امارات تمام فرودگاه‌ها، بنادر و ساختمان‌های دولتی سقطری را اشغال کرده و در حال خرید زمین‌های این جزیره محافظت‌شده و ساخت‌ و ساز در آن است.

مقام دولت هادی می‌گوید امارات برای دستیابی به منافع راهبردی و اقتصادی، علاوه بر سقطری، بر جزیره «میون» (پریم) در باب المندب هم نظر دارد. او در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام امارات را اشغالگری می‌داند، گفته است: «چه نام دیگری بر این کار می‌توان نهاد؟»

همزمان با بالا رفتن اختلافات بین اعضای ائتلاف متجاوز، وزیر حمل و نقل دولت مستعفی خواستار برگزاری راهپیمایی‌ها گسترده در محکومیت اقدام امارات در جزیره سقطری شد.