نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 12 خرداد

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 12 خرداد

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 12 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در مواجهه با برجام لازم است که عناصر سیاسی و مطبوعاتی از سرزنش یکدیگر پرهیز کنند. اهانت و هتک حرمت نشود و دوقطبی بر اساس برجام به‌وجود نیاید. اتحاد و همدلی را نقض نکنیم.(97/3/2) www.basirat.ir

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

پرهیز از مسائل فرعی
پس از آنکه ترامپ رسماً خروج ایالات متحده آمریکا از برجام را اعلام کرد، چگونگی مواجهه با این اقدام دونالد ترامپ به یکی از مهم‌ترین مسائل کشور تبدیل شد. در این میان، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با کارگزاران نظام متذکر شدند، باید مراقبت شود که برجام و خروج آمریکا از آن به محوری برای اختلاف و دوقطبی‌سازی در کشور تبدیل نشود. با وجود این، هرچند مسئولان در مواجهه با این قضیه سعی کردند نوک حمله و انتقاد خود را متوجه آمریکا کنند، اما در روزهای اخیر، آن‌گونه که در مواضع برخی شخصیت‌ها و فعالان سیاسی، از هر دو جریان سیاسی فعال کشور نمایان شد، محل منازعه از بدعهدی آمریکا و لزوم ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های این کشور، به اتهام‌زنی و محکوم‌سازی طرف مقابل معطوف شده است؛ رویه‌ای که تداوم آن به هیچ‌وجه به سود اوضاع کشور نبوده و به عبارت دیگر، نه تنها هیچ آورده‌ای برای کشور نخواهد داشت؛ بلکه اتفاقاً عاملی برای تضعیف مواضع و گزینه‌های روی میز کشورمان در مذاکره با کشورهای 1+4 درباره ادامه‌ اجرای برجام خواهد شد. محتوای بحث‌های اخیر نشان داد، برخی فعالان سیاسی هنوز در شرایط پیش از انعقاد برجام به سر می‌برند و گویا کشور در شرایط انتخاباتی قرار دارد تا با تخطئه‌ مواضع طرف مقابل، به نوعی آرای عمومی را به خود جلب کنند.
واقعیت آن است که اوضاع کشور، بیش از هر برهه‌ دیگری به وحدت، انسجام، همدلی و اجماع نخبگان و جریان‌های گوناگون سیاسی نیاز دارد و اهمیت این موضوع کمتر از برجام نیست. در حقیقت، در این برهه، موضوعی چون برجام با وجود همه‌ ضعف‌ها و قوت‌هایش، نباید به ابزاری برای مشتعل‌سازی منازعات حزبی و جریانی در کشور تبدیل شود؛‌ زیرا این مسئله نه تنها در ذات خود کاملاً بی‌فایده است؛ بلکه تغییر زمین بازی و معادله‌ استراتژیک به ضرر ایران است، چون به طور طبیعی در این اوضاع که باید انتقادها و حملات متوجه بدعهدی و نقض‌ عهد آمریکا در برجام باشد، این موضوع اصلی به کنار می‌رود و به جای آن، اختلافات و تنش‌های داخلی پررنگ می‌شود. به عبارتی، کوبیدن بر طبل اختلافات جناحی، فردی و حزبی مصداق روشنی از بی‌بصیرتی در شرایط حاضر و بی‌توجهی به اصلی‌ـ فرعی کردن مسائل است.

 

▼ گزارش روز

قابل توجه رئیس‌جمهور محترم!
حالا که ضیافت آقای روحانی تحت عنوان «افطاری هنرمندان با رئیس‌جمهور» برگزار شده است، در این باره و حواشی آن اشاره به برخی نکات ضروری به نظر می‌رسد. همزمان با انتشار خبر نامشخص بودن سرانجام میلیاردها تومان از کمک‌های مردمی که در جریان زلزله در استان کرمانشاه به حساب سلبریتی‌ها ریخته شده بود و همزمان با انتشار این خبر که حتی بادیگاردهای یکی از همین سلبریتی‌ها در مناطق زلزله‌زده با مردم درگیر شده و زد و خورد داشته‌اند، جمعی از سلبریتی‌هایی که کارت دعوت حضور در مراسم مذکور به دست آنها رسیده بود و اتفاقاً همان‌هایی بودند که بیشترین تصاویر از آنها در میتینگ‌های تبلیغاتی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری به ثبت رسیده است، با نوشته‌ای اعتراضی به رئیس‌جمهور درباره اوضاع اقتصادی کشور که البته بسیار شبیه دوران انتخابات ریاست‌جمهوری هم هست، دعوت رئیس قوه مجریه را رد کردند و از تحریم این مراسم سخن گفتند. نکته جالب توجه در این میان آن بود که همین چهره‌هایی که به بهانه حمایت از مردم و وضع بد اقتصادی این مراسم را تحریم کردند، به جای آنکه در راستای مطالبه مشکلات مردم قدمی بردارند، پای نامه‌ای را که در آن هیچ اشاره‌ای به مشکلات مردم نشده بود؛ بلکه درخواستی بود برای بازگرداندن یک بازیگر سینمایی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از کشور فرار کرده است! امضا کردند و به دست یک هنرپیشه سپردند تا آن را به رئیس‌جمهور برساند؛ اما در پس این همه جنجال‌ و رفتارهای عوام‌فریبانه و بازی با کلمات، باید به استحضار آقای رئیس‌جمهور رساند که آیا بهتر نبود شما و تیم‌های تصمیم‌گیر در قوه مجریه به جای نشست و برخاست‌های بی‌نتیجه و توجه بیش از حد به سلبریتی‌ها و تلاش برای استفاده از این چهره‌ها به منظور نیل به اهداف خود، ضیافت افطاری را با کارآفرینان، کارگران و فعالان اقتصادی ترتیب می‌دادید و موانع تحقق اقتصاد مقاومتی را بررسی کرده و گلایه‌ها، شکایت‌ها و سخنان این بخش مهم جامعه را می‌شنیدند؟

 

▼ اخبار ویژه

محمدبن‌سلمان به شدت ترسیده است
به نوشته روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» یک منبع غربی که درباره مسائل خاندان پادشاهی سعودی اطلاع دارد، وقوع تیراندازی در شب ۲۱ آوریل در نزدیکی کاخ پادشاهی را تأیید می‌کند و می‌گوید این حادثه «عملیات تروریستی عادی» نبوده؛ بلکه در پس آن اهداف سیاسی وجود داشته است. رأی‌الیوم به نقل از وی اضافه می‌کند: ولی‌عهد سعودی از حمله مذکور که نجات از آن سخت بود، توانست جان سالم به در ببرد؛ ولی بسیار ترسیده است، چرا که اصلاً فکرش را نمی‌کرد کاخ پادشاهی که به زعم او حساس‌ترین مکان در عربستان سعودی و غرب آسیا است، هدف چنین حمله‌ای باشد و کسانی از اطراف خاندان پادشاهی و دستگاه‌های امنیتی که تحرکات او را رصد می‌کنند، به سراغ او بیایند.

 

عقب‌نشینی نتانیاهو از تغییر در سوریه!
به گزارش منابع آگاه، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به متحدان اروپایی و آمریکایی‌اش اعلام کرده در صورت خروج نیروهای ایران و حزب‌الله لبنان از سوریه، تل‌آویو با ماندن «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در قدرت مشکلی ندارد. عقب‌نشینی نتانیاهو از تلاش برای تغییر نظام سوریه در حالی صورت می‌گیرد که اسناد محرمانه لو رفته آمریکا نشان می‌دهد، یکی از اهداف ایجاد بحران در سوریه، سرنگونی نظام سوریه و ارتقای امنیت رژیم صهیونیستی بوده است.

▼ اخبار
1ـ فرانسه به دنبال توافق جایگزین برجام!
یک روزنامه روس به نقل از یک منبع بلندپایه در وزارت خارجه فرانسه نوشته است پاریس آماده آغاز مذاکرات با تهران بر سر یک توافق جدید پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است. روزنامه «ایزوستیا» نوشته است: کمیته امور خارجی، دفاعی و نیروهای مسلح سنای فرانسه این موضوع را تأیید کرده و افزوده است پاریس احتمال امضای توافقی جدید با ایران و خروج از توافق قبلی (برنامه جامع اقدام مشترک) را بررسی می‌کند. این روزنامه نوشته است: «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در جریان دیدار اخیرش با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با او درباره حفظ برجام و در عین حال، تدوین سندی جدید که به امضای همه طرف‌های توافق، از جمله آمریکا برسد، رایزنی کرده است. مکرون در دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم این موضوع را مطرح کرده است. به نوشته این روزنامه روس، سند جدید باید همه موارد اضافه بر موضوع هسته‌ای را که محل نگرانی مشارکت‌کنندگان در توافق است، شامل شود.

 

2ـ بررسی مطالبات کامیون‌داران در دستگاه‌های دولتی
معاون وزیر کار از پیگیری مطالبات کامیون‌داران در قالب کمیته‌های تخصصی خبر داد و تأکید کرد: این وزارتخانه تا حصول نتیجه، پیگیر مطالبات آنها خواهد بود. احمد مشیریان با اشاره به نشست کامیون‌داران و رانندگان برون‌شهری با «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل تأمین اجتماعی گفت: بیشترین مشکلات و مطالبات این رانندگان در پی اعتراضات صنفی اخیر، خارج از حیطه اراده وزارت کار است که برای رسیدگی به مشکلات آنها نشست‌هایی با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه داشتند. این افراد طی نشست مشترکی با یکی از معاونان وزیر صنعت، مشکلات خود را در حوزه‎های گوناگون، از جمله تأمین لاستیک و مطالبات مربوط به وزارت صنعت طرح کردند. وی افزود: بخشی از مطالبات رانندگان مربوط به مشکلات بیمه‌ای، از جمله بیمه تکمیلی است که در نشست مشترک بنده و مدیرعامل تأمین اجتماعی مطرح شد.

 

3ـ گفتار درمانی بی‌فایده است
روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «پرش فنر تورم!» با انتقاد از رویکرد اقتصادی دولت نوشت: «از ابتدای سال 97 شاید بتوان گفت نرخ ارز به عنوان اصلی‌ترین بازیگردان عرصه اقتصاد در کشور ما ایفای نقش می‌کند... اگر به این ترتیب پیش برویم، نرخ تورم بیش از حد انتظار افزایش پیدا خواهد کرد... در حال حاضر نبود عرضه کافی به این موضوع دامن می‌زند، ضمن اینکه انتظارات تورمی در بازار شکل گرفته و دولت برای از بین بردن این شکاف و انتظارات تورمی باید اقدامات مؤثر و واقعی انجام دهد. اینکه صحبت کرده و به قولی گفتاردرمانی کند، فایده‌ای ندارد. با توجه به حرکت‌ها و صحبت‌هایی که دولت تا به حال انجام داده، متأسفانه اعتمادی از سوی فعالان اقتصادی به گفتار درمانی دولت وجود ندارد و هیچ افاقه‌ای هم نخواهد کرد.»

 

4ـ دولت ترامپ به دنبال براندازی در ایران است
«وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد دولت آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران درباره احتمال مذاکره مجدد میان آمریکا و ایران گفت: به نظر من در آینده نزدیک، این مسئله موضوعیت ندارد. ایرانی که فرهنگ مقاومت دارد و به خودش می‌بالد، پس از خروج آمریکا از برجام، قرار نیست به میز مذاکره با دونالد ترامپ برگردد. به نظر من، آقای بولتون احتمالاً رئیس‌جمهور را تشویق می‌کند که تحریم‌های ایران برگرداند و آنها را شدیدتر کند تا همگان را در جامعه بین‌المللی به همکاری دوباره (با آمریکا برای تحریم ایران) بکشاند و امیدوار است که این تحریم‌ها چنان سخت و شدید باشند که مردم ایران برخاسته و حکومت را سرنگون کنند. به نظر من استراتژی آقای بولتون و شاید رئیس‌جمهور تغییر رژیم است.

▼ اخبار کوتاه
◄ حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ارائه تسهیلات 10 تا 20 میلیون تومانی قرض‌الحسنه برای برخی موارد خاص از سوی بانک‌ها، گفت: بانک‌ها حتی یک میلیون تومان هم وام قرض‌الحسنه نمی‌دهند چه برسد به 10 تا 20 میلیون. اگر بانک‌ها 5 میلیون تومان وام پرداخت می‌کنند، 18 درصد سود می‌گیرند، برخی خانواده‌ها برای رهن خانه خود به 5 میلیون تومان وام نیاز دارند؛ اما هیچ بانکی به صورت قرض‌الحسنه این وام را پرداخت نمی‌کند.
◄ بر اساس آمار گمرک تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۴ هزار و ۳۳ تن کاغذ سیگار به شکل رول و لوله از کشور‌های گوناگون جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم کاغذ سیگار به کشور، ۱۴ میلیون و ۲۹ هزار و ۵۶۱ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۴۷ میلیارد و ۷۶۷ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۳۹۸ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است، کاغذ سیگار از ۱۲ کشور جهان وارد ایران شده است.
◄ پاتریک پویانه، مدیر عامل شرکت فرانسوی توتال در نشستی به سهامداران این غول نفتی گفته است احتمال معاف شدن از تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای ادامه پروژه میدان گازی پارس جنوبی بسیار ضعیف است. گفتنی است، توتال پیش از این اعلام کرده بود، در صورت معاف نشدن از تحریم‌های آمریکا، این شرکت از پروژه فاز 11 پارس جنوبی خارج خواهد شد.
◄ واردات نفت خام ترکیه در سه ماهه نخست امسال 33/5 درصد کاهش یافته و به 4/1 میلیون تن رسیده است که در این میان و با وجود این کاهش، ایران سهم خود از بازار ترکیه را حفظ کرده است. گفتنی است، میزان واردات نفت خام ترکیه در سه ماهه نخست پارسال برابر با 6/2 میلیون تن بوده است.
◄ ترودو، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد، سفرش به آمریکا برای دیدار با دونالد ترامپ را به دلیل پیش‌شرط‌های «غیر قابل قبول» تجاری برای کشورش لغو کرد. او این اظهارات را حین توضیح پاسخ کانادا به تعرفه‌های آمریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم مطرح کرد.
◄ آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی در خطبه‌های نماز جمعه اراک گفت: اتفاق ناگوار اخیر که در یکی از مدارس تهران رخ داد، تأسف همه ما را برانگیخت. آموزش و پرورش باید بیش از گذشته در به‌کارگیری معلمان دقت کند و حساسیت‌های لازم را به خرج دهد.

منبع: سایت بصیرت