نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 22 خرداد

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 22 خرداد

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 22 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر جامعه‌ای احساس هویّت نکرد، صداهای بلند تحکّم‌آمیز، راحت او را مغلوب خواهد کرد. آن که ایستادگی میکند، آن کسی است که احساس هویّت می‌کند؛ خوشبختانه امروز جامعه‌ اسلامی‌ـ ایرانی ما یک هویّت ریشه‌دار و تاریخی و قوی و قابل استقامتی دارد که این را نشان هم داده؛ این را به جوان‌مان بایستی منتقل بکنیم.(97/3/20) www.basirat.ir

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

آماده‌باش برای مقابله با جنگ روانی!
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از سخنان قاطع رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام(ره) در توئیتی نوشت: «ایران از عزم ما باخبر است. این نمونه دیگری از اتلاف بی‌خردانه منابع ایران است. کسی نباید از ادامه اعتراضات در ایران متعجب شود.» او در این عبارت کوتاه چند پروژه جنگ روانی را کنار یکدیگر قرار داده است. سعی در بزرگنمایی توان آمریکا، ناکارآمد نشان دادن تصمیمات ایران، بی‌فایده بودن مقاومت، تحریک به اغتشاش و اعلام حمایت ضمنی از آن از جمله آنهاست.
شاید بتوان پمپئو راـ که دیدگاه‌هایش در تقدیس جنگ مسیحیان علیه مسلمانان خاورمیانه شهره است‌ـ یکی از پیشتازان جنگ روانی علیه ایران به شمار آورد؛ کسی که پیش از مسئولیت فعلی‌اش نیز بارها در موج‌های تبلیغاتی علیه ایران تیترساز رسانه‌ها شد.
در میان جنگ‌های سه‌گانه اقتصادی، عملی و روانی که از سوی آمریکا علیه ایران در جریان دارد؛ «جنگ روانی» جنبه پشتیبان و تأمین‌کننده آتش تهیه دو جنگ دیگر را نیز عهد‌دار است. تبلیغات و رسانه که روزگاری برای روشنگری و هدایت مورد توجه عالمان قرار داشت، امروزه دستاویزی برای بهره‌برداری بیشتر سوداگران سیاست، پدرخوانده‌های اقتصاد بین‌المللی و جنگجویان فراقاره‌ای به کار گرفته شده و اگرچه گاه موجب پیشگیری از مرگ انسان‌های بسیار و توقف زودهنگام جنگ شده است؛ اما در بسیاری موارد نیز خود زمینه‌ جنگ یا غارت را برای قدرت‌ها فراهم آورده است.
مطالبه آرمان‌های اصلی جامعه می‌تواند بخشی از فضاسازی تصنعی ایجاد شده را تغییر دهد و دشمن را در بازی‌سازی خود ناکام بگذارد. این همان رویکردی است که امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار اخیر خود با دانشجویان مطرح کردند: «اگر چنانچه این حجم عظیم و وسیع تهاجم به افکار عمومی از سوی ضدّ انقلاب با این مطالبه‌گری‌ها مواجه نشود، قطعاً ویرانگری خواهد کرد. یادآوری آرمان‌ها، مطرح کردن آرمان‌ها، خواستن آرمان‌ها‌، طلبکاری نسبت به تحقّق این آرمان‌ها یک سدّی است در مقابل تخریب افکار عمومی و فضاهای نخبگانی‌ـ که متأسّفانه روی فضاهای نخبگانی هم دارند کار می‌کنند- و فضاهای مدیریّتی؛ که در مواردی هم متأسّفانه بی‌تأثیر نبوده. اینجا یک لشکری از جوان‌های مؤمن و انقلابی لازم است که وارد میدان بشوند، مطالبه کنند آرمان‌ها را و خودشان کمک کنند به تحقّق این آرمان‌ها»

▼ گزارش روز

وارونه‌انگاری!
بدون استثنا، در هر کجای جهان می‌توان تصویری از یک خیابان‌خواب را منتشر کرد و از بحران و زوال سخن به میان آورد، همان‌گونه که واشنگتن در صدر فهرست آمار شهرهای دارای بیشترین خیابان‌خواب و بی‌خانمان در جهان است. در همه کشورها می‌توان اخبار متعددی از اعتصاب، اعتراض و نارضایتی را به اصلی‌ترین خبر تبدیل کرد و اوضاع را بحرانی جلوه داد؛ چنانکه در فرانسه اعتراضات و تجمعات خشونت‌آمیز علیه دولت مدت‌هاست که بدون وقفه ادامه دارد. در سراسر کشورهای جهان اختلافات و رقابت‌های حزبی و جناحی محل اختلاف و کشمکش است که می‌توان این تضادها را به شکلی به نمایش گذاشت که به نوعی فروپاشی تعبیر شود! همان‌گونه که درگیری‌های دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا و اظهارات تند و تیز آنها علیه یکدیگر در پیش چشم ما قرار دارد. به راحتی می‌توان ادعا کرد که هیچ جامعه‌ای وجود ندارد که نتوان در آن نمونه‌هایی از پدیده آزارهای جنسی و اخلاقی را رسانه‌ای کرد و آن جامعه را در آستانه گسیختگی اخلاقی نشان داد؛ اما چرا اینجا در جمهوری اسلامی ایران، در کشوری که پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود همه تهدیدها، تحریم‌ها، تحمیل جنگ هشت ساله نظامی، تلاش‌ها برای اختلاف‌افکنی و تجزیه، آن هم در دل غرب آسیا‌ـ بحران‌خیزترین منطقه جهان‌ با تهدیدات بی‌پایان و مصیبت‌های متعددـ مقتدرانه رو به جلو حرکت کرده، مدام تلاش می‌شود به هر بهانه‌ای این‌گونه به جامعه القا شود که کشور در بن‌بست قرار دارد؟! در حالی که این موضوع با وجود مشکلات با واقعیت قرابتی ندارد. بله، در ایران اسلامی مانند همیشه و مانند همه جا مشکلات و گرفتاری‌ها، سوءمدیریت‌ها و نگرانی‌هایی هست؛ اما با وجود ظرفیت‌های کشور هیچ بن‌بست و موضوع لاینحلی وجود ندارد. برخلاف این حقیقت، در کمال تعجب شاهد ناامیدسازی مردم هستیم که به رسانه‌های ضد انقلاب یا جریان‌های خارجی نیز محدود نیست و حتی برخی از مسئولان و جریان‌های داخلی هم مدام بر آن دامن می‌زنند و یأس را در جامعه پمپاژ می‌کنند! مسئله‌ای که تداوم آن می‌تواند انگیزه و امید را در جامعه از بین برده و به واقع کشور را با بن‌بست روبه‌رو کند!

 

▼ اخبار ویژه

آمریکا در تدارک حملات شیمیایی در سوریه!
«ژنرال ایگور کناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای ارتش آزاد ظروف حاوی گاز سمی کلر را به دیرالزور منتقل کرده و قصد دارند در این منطقه به اقدامات تحریک‌آمیزی مبادرت ورزند. وی تأکید کرد: بر اساس اطلاعات به دست رسیده از سه منبع مستقل، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش آزاد با کمک نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا در حال بسترسازی‌های لازم برای مبادرت به حملات شیمیایی در استان دیرالزور هستند. کناشنکوف در ادامه فاش کرد: ویدئوی حملات شیمیایی مذکور نیز قرار است پس از پوشش گسترده در رسانه‌های غربی زمینه‌ساز حمله موشکی ائتلاف غرب علیه دولت سوریه باشد.

 

همکاری امارات و رژیم صهیونیستی علیه ایران
نشریه «نیویورکر» در گزارشی مفصل همکاری‌های امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی علیه ایران را شرح داده است. بر اساس این، در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری اوباما، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا متوجه تماس‌های تلفنی میان مقامات اماراتی و اسرائیلی شده‌اند. از جمله آنها تماس بین یکی از سران امارات و نتانیاهو بوده است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین نشست مخفیانه‌ای را که بین سران امارات و رژیم صهیونیستی در قبرس برگزار شده بود، رصد کرده‌اند و شخص نتانیاهو در این جلسه که موضوع آن مقابله با برجام بود، شرکت کرده است.

▼ اخبار
1ـ زمینه‌سازی برای برجام 2 با استدلال‌های تکراری
روزنامه «شرق» در سرمقاله خود نوشت: «نگرانی‌های حتی ظاهری اروپا درباره سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی در صورت بی‌توجهی از سوی ایران می‌تواند به فصل مشترک اقدامات آمریکا و اسرائیل برای اعمال فشار به اروپا تبدیل شود.... از این رو تغییر در جهت‌گیری‌ها در منطقه با در نظر گرفتن تحولات سریع در عراق، سوریه و یمن و گرایش به حل بحران‌ها با تکیه بر دیپلماسی و رویکرد برد‌ـ برد می‌تواند به اهرم نیرومندی در مقابله با سیاست‌های ترامپ و اسرائیل علیه ایران تبدیل شود. باید به دیپلماسی فرصت داده شود تا با حفظ منافع حداکثری از برگ‌های برنده‌ای که هنوز از دست نرفته‌اند، در راستای تثبیت دستاوردهای اقدامات نظامی و بالابردن قدرت چانه‌زنی در عرصه‌های دیگر استفاده شود.» جملات و ادبیاتی دقیقاً مشابه آنچه درباره برجام در دوران مذاکره نوشته می‌شد و نتیجه آن به جای تأمین منافع کشور شد خسارت محض و دستاورد تقریباً هیچ!

 

2ـ سقوط احمدی‌نژاد تطهیر فتنه‌گران نیست
حجت‌‌الاسلام والمسلمین قائم‌مقامی با اشاره به مواضع اخیر رئیس دولت‌های نهم و دهم و با تأکید بر اینکه وضعیت او مقداری بحرانی و خطرناک است و می‌توانیم بگوییم بر مرزی حرکت می‌کند که یک سمتش پرتگاه و سقوط است و سمت دیگرش نجات و صواب، گفت: ما نباید خطاهای آقای احمدی‌نژاد را به‌ گونه‌ای نقد و تحلیل کنیم که حاصلش این باشد که سران فتنه حرف‌شان درست بوده، اصلاً چنین چیزی نیست. متأسفانه، یکی از اشکالات جریان انحرافی درباره ایشان این بود که القا می‌کرد باید احمدی‌نژاد به‌ صورت مطلق مورد تبعیت و پذیرش قرار گیرد و این یعنی تطبیق ولایت مطلقه با ایشان که اشتباه بزرگی است. به‌ هر حال انسان در برخورد با مظالم و مفاسد درون نظام باید مراقب باشد و این مفاسد را از اصل نظام جدا کند و همراه ولایت در برابر آنها بایستد.

 

3ـ خسارات 14/8تریلیون دلاری به اقتصاد جهانی از خشونت
«مؤسسه اقتصاد و صلح» در استرالیا بر اساس «شاخص صلح جهانی» خود اعلام کرد ناآرامی در جهان به ویژه در خاورمیانه طی یک دهه اخیر در حال تحمیل تریلیون‌ها دلار هزینه به اقتصاد جهانی است. این مؤسسه بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی اتاق‌های فکر، مؤسسات تحقیقاتی، دولت‌ها و دانشگاه‌ها برآورد کرد که خشونت در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۴ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی هزینه داشت که به طور متوسط به هر کسی حدود ۲ هزار دلار هزینه وارد شده است. به گفته این مؤسسه استرالیایی، صلح به طرز قابل توجهی با سلامت اقتصادی گره خورده است. بر اساس شاخص صلح جهانی، اروپا آرام‌ترین منطقه جهان شناخته شد؛ در حالی که خاورمیانه و آفریقای جنوبی از کمترین صلح برخوردار بودند.

 

4ـ نتیجه‌سازی برای توافق هسته‌ای
روزنامه «ایران» در سرمقاله خود به قلم «فیاض زاهد» نوشت: «آمریکا بدعهدی کرده و از توافق خارج شده و گفته است که با برجام سر آمریکا کلاه رفته است؛ اتفاقاً این موضع نشان می‌دهد که تیم مذاکره‌کننده ایران در نهایت دقت و مهارت این متن حقوقی را تهیه کرده‌اند. متنی که اروپایی‌ها به آن متعهد مانده‌اند و آمریکا به تنهایی از آن خارج شده است و وضعیتی بی‌سابقه را از تنهایی آمریکا رقم زده است.» گفتنی است، در حالی رسانه‌های حامی برجام همچنان تلاش می‌کنند انزوای آمریکا را دستاورد برجام نشان ‌دهند که حتی در صورت درست بودن این ادعا، هدف ما همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کردند، نه منزوی کردن آمریکا که برداشتن تحریم‌ها بود، موضوعی که متأسفانه محقق نشده است.

▼ اخبار کوتاه
◄ معاون صادراتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در دو ماه ابتدای امسال، آمار ثبت سفارش حدود 20 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته در این مدت 8 میلیارد دلار بیشتر بوده است. خسرو تاج اظهار داشت: از این رقم فقط طی این مدت 8/6 میلیارد دلار ترخیص شده است، زیرا تمام ثبت سفارش واردات به واردات منجر نمی‌شود. همچنین طی دو ماه سال جاری از بین 20 کشور عمده صادرکننده کالا به ایران 12 کشور از جمله چین، کره و ترکیه صادرات‌شان به ایران را از نظر وزنی کاهش داده‌اند.
◄ مرکز آمار براساس اطلاعات آخرین سرشماری سراسری کشور اعلام کرد: شمار شعبه‌های بانک در سال 1395 نسبت به سال 1380، 42 درصد افزایش یافت. بر پایه هشتمین سرشماری سراسری کشور، در سال 1395 به ازای هر سه هزار و 413 نفر، یک بانک وجود داشت. این شاخص در سال 1380، به ازای هر سه هزار و 963 نفر یک بانک بود. همچنین بر اساس این گزارش، شمار شرکت‌های بورس اوراق بهادار به ٣٢٥ مورد رسید که نسبت به سال ١٣٨٥ (٤١٦ مورد)، ٢٢ درصد کم شده است.
◄ «ویلیام پری» وزیر دفاع دولت بیل کلینتون که سال‌ها پیش در روند مذاکره آمریکا با کره ‌شمالی نقشی برجسته داشت، با اشاره به نشست دونالد ترامپ و کیم‌جونگ اون گفت: این نشست نباید باعث ایجاد انتظاراتی مبنی بر دستیابی به توفیق بزرگ فوری شود. وی سناریوی محتمل در زمینه شکست این مذاکرات را تشریح و خاطرنشان کرد: ممکن است مناقشه بالا گرفته و به فاجعه‌ای هسته‌ای تبدیل شود که می‌تواند تا ۱۰ میلیون کشته بر جای بگذارد.
◄ «پیتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد: هیچ راه‌حل روشنی برای حل اختلافات تجاری با آمریکا، لااقل در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود. وی در مصاحبه با شبکه «دویچلندفونکت» افزود: هیچ پیشرفتی در چند روز اخیر به دست نیاورده‌ایم، در عوض، همان‌طور که با رد بیانیه اجلاس (گروه هفت از سوی آمریکا) مشاهده شد، حتی پسرفت کرده‌ایم.
◄ سازمان پزشکان بدون مرز از یورش هوایی ائتلاف تحت سرکردگی سعودی‌ها به مرکز پزشکی آن در غرب یمن که مختص درمان وبا است، خبر داد. «ژاوا مارتینز» رئیس دفتر این سازمان در یمن اعلام کرد: سازمان پزشکان بدون مرز فعالیت خود را به شکل موقت در عبس یمن تعطیل کرده است تا تضمین کارکنان و بیماران فراهم شود.

منبع: سایت بصیرت