سیاست «تحمل صفر» و افشای حقوق بشر آمریکایی

سیاست «تحمل صفر» و افشای حقوق بشر آمریکایی

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از صبح صادق،  امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس به مسئله‌ جدا کردن چند هزار کودک از مادرهای‌شان در آمریکا اشاره کردند و گفتند: «امروز این مسئله‌ جدا کردن چند هزار بچّه از مادرهای‌شان در آمریکا یک مسئله‌ کوچکی نیست؛ مسئله‌ خیلی بزرگی است. گریه‌ این بچّه‌ها را انسان در تلویزیون طاقت نمی‌آورد بشنود؛ چطور اینها حاضرند به‌خاطر یک سیاستی، به‌ خاطر یک اجرایی، یک چنین مقدّمه‌ غلط و جنایت‌باری را انجام بدهند که چند هزار بچّه را از مادرشان [جدا کنند]! اینها این[جور] هستند.»اما ماجرا چیست؟ 

سیاست بدون تحمل

 جدا کردن کودکان از والدینی که بدون مجوز وارد خاک آمریکا می‌شوند، راه حل رئیس‌جمهور آمریکا برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور است. سیاست مذکور «تحمل صفر» در برابر مهاجران نام گرفته است. دولت فدرال آمریکا این دسته از مهاجران را به بهانه ورود غیرقانونی بازداشت می‌کند و کودکان از سوی عوامل پلیس مرزی، به دفتر اسکان پناهندگان تحویل داده می‌شوند. پس از آن، هفته‌ها و ماه‌ها در مراکز نگهداری دولتی صبر می‌کنند تا خویشاوند یا حمایت‌گری برای نگهداری از آنها در مدتی که پرونده‌ پناهندگی والدین‌شان بررسی می‌شود، پیدا شود.

گزارشگرانی که این مراکز را دیده‌اند، می‌گویند صدها کودک در قفس‌هایی با کف بتنی و جدا از خانواده‌های‌شان نگهداری می‌شوند. گفتنی است، حدود ۲۰۰۰ کودک در سراسر آمریکا بین ۱۹ آوریل تا ۳۱ مه از والدین خودشان جدا شده‌اند.

این در حالی است که بسیاری از سازمان‌ها و شخصیت‌های سیاسی به این اقدام زشت ترامپ واکنش منفی نشان دادند. 

نفرت همسر ترامپ

استفانی گریشام، سخنگوی ملانیا ترامپ همسر دونالد ترامپ ابراز داشت، وی از جدا شدن هزاران کودک از خانواده‌های‌شان در چارچوب سیاست «تحمل صفر» علیه مهاجران قاچاق در ایالات متحده آمریکا، «نفرت دارد» و امیدوار است دو طرف (جمهوریخواهان و دموکرات‌های کنگره) سرانجام برای اصلاح موفقیت‌آمیز قوانین مهاجرت به توافق برسند.

وضعیت هولناک

نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو در واکنش به اقدام دولت دونالد ترامپ در جداکردن کودکان از والدین‌شان در مرز آمریکا با مکزیک گفت: «آنچه دارد در آمریکا اتفاق می‌افتد، اشتباه است. نمی‌توان تصور کرد خانواده‌ها چگونه با این وضعیت هولناک کنار می‌آیند. ما در کانادا به چنین کاری دست نمی‌زنیم.»

ایستادگی مکزیکی

«ارنستو کوردرو» رئیس سنای مکزیک با بیان اینکه لغو همکاری کشورش با آمریکا به ضرر واشنگتن تمام خواهد شد، از مقامات مکزیک خواست مقابل قانون سیاست مهاجرتی «تحمل صفر» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ایستادگی کنند.

«کوردرو» افزود، اعضای کنگره مکزیک همه پیشنهادها را برای اقدامات لازم در پاسخ به سیاست مهاجرتی ترامپ که به بازداشت و جدایی بیش از دو میلیون کودک در مکزیک، هندوراس، گواتمالا و السالوادور از خانواده‌های‌شان منجر شده است، مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهند داد.

تکرار تاریخ فرعونیان

همچنین سیدمحمدتقی حسینی، سفیر ایران در مکزیک طی یادداشتی در کانال خود درباره سیاست جدایی خانواده‌های مهاجر به آمریکا نوشت: «سیاست تحمل صفر دونالد ترامپ، مبنی بر جداسازی کودکان مهاجر از والدین و نگهداری آنها در وضعیت غیر انسانی، نمونه بارزی از سنگدلی و بی‌رحمی است. تاریخ در سینه خود داستان‌هایی دارد از حاکمانی که به دلیل یک توهم یا ترس یا یک نقشه شیطانی، کودکان را از والدین خود جدا کرده یا به دست جلاد سپرده‌اند. داستان فرعون و ترس او از زاده شدن کودکی از بنی‌اسرائیل که بنا به گفته کاهنان و تعبیرکنندگان خواب، تاج و تخت او را از بین می‌برد و چگونگی تولد موسی(ع) در آن هنگامه کابوسی، از نمونه‌های مشهور و کهن در زمینه جداسازی و قتل کودکان

 است.»

البته از این دست واکنش‌ها به این اقدام رئیس‌جمهور نادان آمریکا بسیار است که در اینجا به بخش کوتاهی از این واکنش‌ها اشاره شد.

افشای حقوق بشر آمریکایی

این اقدام ترامپ با توجه به همزمانی با هفته افشای حقوق بشر آمریکایی می‌تواند جدیدترین موضوعی باشد که در این زمینه واقعیت‌های آمریکایی را افشا 

می‌کند.