ائتلاف غربی– عربی در باتلاق الحدیده

عملیات «سریع و چالاکی» که بعد از ۲ هفته به بن‌بست رسیده است
ائتلاف غربی– عربی در باتلاق الحدیده
بیش از ۱۰ روز از تجاوز ائتلاف سعودی و اماراتی برای تسلط بر بندر استراتژیک حدیده یمن گذشته و رؤیای آن‌ها برای یک عملیات «سریع» حالا با مقاومت سرسختانه انصارالله نه تنها کاملاً رنگ باخته بلکه نیرو‌های انقلابی یمن تمام اراده و توان خود را به کار گرفته‌اند تا از حدیده در مقابل امکانات و تجهیزات سنگین و پیشرفته ائتلاف سعودی، اماراتی، امریکایی، انگلیسی، فرانسوی و اسرائیلی دفاع کنند و اجازه ندهند این بندر حیاتی تحت هر شرایطی سقوط کند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  جوان، محمد بابایی- بیش از ۱۰ روز از تجاوز ائتلاف سعودی و اماراتی برای تسلط بر بندر استراتژیک حدیده یمن گذشته و رؤیای آن‌ها برای یک عملیات «سریع» حالا با مقاومت سرسختانه انصارالله نه تنها کاملاً رنگ باخته بلکه نیرو‌های انقلابی یمن تمام اراده و توان خود را به کار گرفته‌اند تا از حدیده در مقابل امکانات و تجهیزات سنگین و پیشرفته ائتلاف سعودی، اماراتی، امریکایی، انگلیسی، فرانسوی و اسرائیلی دفاع کنند و اجازه ندهند این بندر حیاتی تحت هر شرایطی سقوط کند.
همچنان وضعیت امنیتی و نظامی فرودگاه حدیده مه‌آلود است و دو طرف مدعی کنترل این فرودگاه واقع در هشت کیلومتری شهر هستند. بندر حدیده در سواحل غربی یمن قرار دارد و مهم‌ترین و شاید تنها مسیر دسترسی انصارالله به دریا محسوب می‌شود. عملیات برای تصرف این بندر از ۱۰ روز قبل شروع شد هرچند برنامه‌ریزی از دو سال قبل توسط امارات کلید زده شده بود. استراتژی یا تصور ابوظبی قبل از شروع عملیات این بود که در یک عملیات سریع و با کم‌ترین تلفات ابتدا فرودگاه و سواحل حدیده را به تسلط دربیاورند تا بدین ترتیب شهر را کاملاً محاصره و در نهایت از طریق مذاکرات انصارالله را مجبور کنند شهر را تسلیم کرده و نیرو‌های خود را خارج کند.
اما پس از گذشت دو هفته نه تنها نیرو‌های متجاوز در فرودگاه به بن‌بست خورده‌اند بلکه هنوز به ساحل بندر نزدیک نشده‌اند. در همان ساعات‌های اولیه شروع تجاوز اماراتی دو فروند کشتی جنگی این کشور را منهدم کردند و بنابر اعلام رسمی ابوظبی چهار نفر از نیرو‌های اماراتی نیز کشته شدند. در نتیجه این عملیات کشتی‌های اماراتی از ساحل عقب کشیدند و هنوز جرئت نزدیک شدن به سواحل ندارند.
این سؤال در میان ناظران شنیده می‌شود که اگر امارات و عربستان با گذشته دو هفته نتوانسته‌اند فرودگاه و سواحل را به تصرف خود در بیاورند چگونه می‌توانند شهر را از طریق نظامی به تصرف خود در آورند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که نیرو‌های انصارالله در گوشه و کنار شهر مستقر شده‌اند و خود را برای جنگ شهری آماده می‌کنند. پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست‌آی در گزارش مفصلی البته با رویکرد منفی از آمادگی و سنگر‌گیری گسترده نیرو‌های انصارالله در شهر خبر داده است. ابراهیم الرسرجی، تحلیلگر نزدیک به انصارالله با کم اهمیت دانستن فرودگاه حدیده به میدل ایست‌آی گفته است: «متجاوزان می‌توانند انتخاب کنند که جنگ به خیابان‌های حدیده کشیده شود یا نه، اما انصارالله مسئول نیست به خاطر اینکه آن‌ها مدافع هستند نه متجاوز. ارتش یمن و کمیته‌های مردمی یمن از حدیده به هر قیمتی عقب نخواهند نشست.»
بد‌ترین سناریویی که اماراتی‌ها و سعودی‌ها در نظر داشتند کشانده شدن جنگ به مرحله شهری و خیابانی است. عمده ساکنین حدیده که حدود ۶۰۰ هزار نفر برآورده شده‌اند، سنی مذهب هستند بنابرین نیرو‌های متجاوز نمی‌توانند از قدرت و برتری هوایی خود استفاده کنند چرا که هرگونه تلفات انسانی می‌تواند عواقب سنگینی در افکار عمومی به‌ویژه ساکنین خود شهر حدیده ایجاد کند. از طرف دیگر بالای ۸۰ درصد کمک‌های بشردوستانه برای مناطق جنگ زده در مناطق مرکزی و شمالی یمن از طریق این بندر صورت می‌گیرد و طولانی شدن عملیات منجر به تشدید بحران انسانی در یمن خواهد شد. سازمان‌ها و نهاد‌های فعال بین‌المللی در طول چند هفته گذشته بار‌ها نسبت به این مسئله هشدار داده‌اند و فشار‌های زیادی متوجه ائتلاف به دلیل تشدید وضعیت انسانی وجود دارد. هرچند عملکرد ائتلاف در دو سه سال گذشته نشان داده آن‌ها به این مسئله اهمیت نمی‌دهند.
از نظر کارشناسان نظامی بزرگ‌ترین چالش ائتلاف اماراتی و سعودی تسلط بر مناطق هدف نیست بلکه حفظ مناطق تصرف شده است. از یک طرف انصارالله در جنگ چریکی مهارت ویژه دارد و از طرف دیگر نیرو‌های زمینی ائتلاف عمدتاً مزدور هستند که از کشور‌هایی مانند اریتره و سودان آورده شده‌اند و انگیزه لازم را برای ایستادگی در مقابل حملات انصارالله ندارند. در طول چند روز گذشته نیرو‌ها و تجهیزات ائتلاف تلفات زیادی را بر اثر کمین‌های نیرو‌های یمن متحمل شده‌اند. همه این شرایط باعث شد علناً عملیاتی که امارات آن را «پیروزی طلایی» نامیده در باتلاق حدیده گرفتار شود.