نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 13 تیر

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 13 تیر

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 13 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بعضی می‌گویند «تسلیم بشویم تا موذی‌گری دشمن ادامه پیدا نکند»، نمی‌دانند هزینه‌ تسلیم شدن به مراتب بیشتر از ایستادگی است، دشمنی آمریکا بیشتر شده و نفرت ملت هم از آمریکا روزبه‌روز بیشتر می‌شود. امروز برنامه‌ دشمن ایجاد شکاف بین نظام و ملت است.(1397/4/9) www.basirat.ir

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

آن روي سکه ليبرال دموکراسي
ترور رجال سياسي، طرح‌ريزي کودتا، حمله نظامی به خاک يک کشور، انهدام مراکز نظامي و... را شايد بتوان مبتني بر منطقي توجيه و اقدامي طبيعي در رویارویی با یک کشور تلقي کرد؛ اما حمله به هواپيماي مسافربري را که در آن 290 بي‌گناه شامل زنان و کودکان معصوم حضور دارند، با هيچ منطقي نمي‌توان توجيه و تحمل کرد! اين حادثه تنها گوشه‌اي کوچک از جنايات بي‌شماري است که در تاريخ 500 سال غرب جديد فراوان از آن مي‌توان یافت!
حقيقت آن است که آنچه امروز با عنوان تمدن ليبرال دموکراسي غرب در جهان خودنمايي کرده و خود را متضمن همه فضایل انساني اعم از آزادي، عدالت، انسانيت، توسعه و پيشرفت معرفي می‌کند، تنها ظاهري بدلي است که براي فريب افکار عمومي صورت‌بندي شده است! در پس اين چهره پرطمطراق، صدها سال غارت، جنايت، تجاوز و تعدي، کشتار و دروغ و فريب نهفته است که ماحصل آن انتقال ثروت کشورهاي استعمارزده (اعم از آمريکاي شمالي و جنوبي تا آفريقا، اقيانوسيه و آسيا) به اروپا است!
اين روند از اواخر قرن پانزدهم ميلادي با آنچه به دروغ «کشف» آمريکا به دست «کريستف کلمب» يهودي شهرت يافته است، آغاز می‌شود و با تسخير سراسر قاره آمريکا و کشتار سرخ‌پوستان بومي و غارت ثروت‌هاي نهفته در اين سرزمين ادامه یافته، با تهاجم به جنوب و جنوب شرق آسيا و دستيابي به ثروت‌هاي شبه جزيره هند رونق مي‌يابد و با اشغال قاره آفريقا و آغاز تجارت جهاني برده به اوج فساد خود مي‌ر‌سد! در اين استثمارگري و زياده‌خواهي همه اروپاييان شريکند! و در فهرست استعمارگران نام کشورهايي، چون اسپانيا، پرتغال، هلند، انگلستان، فرانسه، آلمان، ايتاليا، بلژيک، دانمارک، روسيه و آمريکا به چشم مي‌خورد.
در اين ميان، وظيفه نخبگان جامعه و رسانه‌هاي متعهد و انقلابي بازخواني مجدد تاريخ بشريت و رونمايي از اين سياهه‌اي است که تداوم آن امروز در قالب تجاوز به فلسطين، عراق، يمن، سوريه، افغانستان و... خودنمايي مي‌کند و جنايت و بدبختي و کودک‌کشي و‌ آوارگي را براي ملت اين سرزمين‌ها به همراه داشته است!
نخبگان جامعه بايد اين حقيقت را به گوش نسل جوان برسانند که ثروت امروز اروپا حاصل کار و تلاش و استعداد و هوش برتر انسان غربي نبوده است؛ بلکه حاصل غارت و دزدي بزرگ است که ابعاد آن از چشمان نسل امروز دور نگه داشته شده است! اين نسل بايد بداند که عامل همه بدبختي‌ها در جهان سوم در زياده‌خواهي غرب ریشه دارد. درس‌هاي بزرگ فراوانی در مطالعه تاريخ استعمار نهفته است که آشنايي با آن را براي نسل جوانان امروز ضروري مي‌کند!

▼ گزارش روز

غیر قابل قبول!
روزنامه «آفتاب یزد» در مطلبی به نقل از «محمود سریع‌القلم» می‌نویسد: «در شرایط کنونی تأثیرگذاری دولت در موفقیت کشور آنقدری نیست، اگر خیلی باشد، بین ۵ تا ۱۰ درصد است نه بیشتر.» بهزاد نبوی می‌گوید: «دولت فقط ۱۵ درصد اختیارات دارد، انتظار فیل هوا کردن نداشته باشید.» علی یونسی تأکید می‌کند: «مردم از دولت انتظار معجزه نداشته باشند.» محمد هاشمی معتقد است: «شاید ۳۰ درصد اقتصاد کشور هم در اختیار قوه مجریه نباشد و نهادهای خصوصی، شبه دولتی و تعاونی‌ها در اقتصاد سهیم هستند.» روزنامه «آرمان امروز» از روزنامه‌های حامی دولت در مطلبی می‌آورد: «روحانی هنوز مشغول آواربرداری است، انتظار معجزه نداشته باشید.» و...؛ جمله‌بندی‌ها و ادعاهایی که همواره از سال 92 به این سو مشابه آنها را بسیار شنیده‌ایم و خوانده‌ایم! تجربه سالیان گذشته نشان می‌دهد، متأسفانه جریان اعتدال و اصلاحات همواره به دنبال آن هستند که در قدرت باشند و مناصب و جایگاه‌های تصمیم‌گیر را در اختیار بگیرند، اما در برابر مطالبات مردمی به جای پاسخگو بودن آدرس‌های غلط بدهند و بار مسئولیت را از روی دوش خود بردارند. آنها عموماً در زمان انتخابات می‌گویند اگر ما پیروز انتخابات بشویم، همه مشکلات برطرف می‌شود؛ اما پس از آنکه رأی مردم را جلب کردند و بر کرسی ریاست و تصمیم‌گیری تکیه زدند، می‌گویند کاری از دست ما بر نمی‌آید و نهادهای دیگری هستند که زمام امور در دست‌شان است و ما اختیاری نداریم! روشی که با هدف فرار از پاسخگویی، برعهده نگرفتن مشکلات و البته زمینه‌سازی برای افزایش قدرت در بافت نظام سیاسی کشور اتخاذ می‌شود که اکنون به شیوه نخ‌نما بدل شده و دیگر برای افکار عمومی غیر قابل قبول است و مردم دیگر نخواهند پذیرفت که بودجه کشور، مناصب تصمیم‌گیر و... در اختیار جریانی باشد، اما آن جریان در برابر مشکلات و اتفاقات یا بی‌تفاوت بوده یا مانند مردم عادی در موضع مطالبه‌گر قرار بگیرد!
 

▼ اخبار ویژه                      

پست جدید برای مقابله با ایران
«گادی ایزنکوت» فرمانده نظامیان اشغالگر صهیونیستی برای اولین بار فردی را به سمت مدیر «پروژه ایران» منصوب کرد. انتصاب سرلشکر «نیتزان آلون» به این سمت نشان‌دهنده اهمیت فوق‌العاده تحولات نظامی رخ داده بین رژیم صهیونیستی و ایرانی‌ها برای این رژیم است. وی پیشتر حدود یک دهه مدیر اداره عملیات ارتش این رژیم بوده است. آلون در سمت مدیر پروژه ایران، مسئول هماهنگی همه مسائل مرتبط با نبرد اسرائیل ضد ایران است که شامل برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات از دیگر کشورها و مقابله با حضور ایران در سوریه است. گفتنی است، آلون به تازگی به همراه ایزنکوت به ایالات متحده سفر کرده و در نشستی که با سران نظامی آمریکا برگزار شد، حضور یافته بود و پیشتر و در زمان نخست‌وزیری آریل شارون و ایهود اولمرت، رئیس سازمان جاسوسی موساد، مسئول «پرونده ایران» بود.
 

درگیری میان دشمنان مردم ایران!
سردرگمی غربی‌ها برای انتخاب سرکرده اپوزیسیون برانداز، به جنگی میان سلطنت‌طلب‌ها و منافقین تبدیل شده است. در پی افزایش اختلافات میان منافقین و سلطنت‌طلب‌ها و ادعای حامیان رضا پهلوی مبنی بر اینکه غربی‌ها به فرزند شاه مخلوع برای سرکردگی ضدانقلاب تمایل پیدا کرده‌اند، مدتی است اعضای گروهک تروریستی منافقین در تماس با شبکه‌های گوناگون اقدام به تهدید آنها می‌کنند. این تماس‌ها پس از همایش نمایشی منافقین در پاریس شدت بیشتری یافته است؛ به ویژه شبکه‌های سلطنت‌طلب و حامی رضا پهلوی، مورد هجمه اعضای این گروهک قرار گرفته که البته با واکنش تند سلطنت‌طلب‌ها و توهین و فحاشی آنها مواجه شدند.

▼ اخبار
1ـ ادعاهای ترامپ واهی و نادرست است!
شماری از مقامات دولت پیشین آمریکا ادعای اعطای حق شهروندی به دو هزار و 500 ایرانی از سوی دولت اوباما طی مذاکرات هسته‌ای را رد کردند. پس از آنکه این موضوع مورد سوء‌استفاده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا قرار گرفت و وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «تازه معلوم شد که دولت اوباما در جریان مذاکرات افتضاح هسته‌ای ایران، به دو هزار و 500 ایرانی از جمله مقامات دولتی، حق شهروندی اعطا کرده است»، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه دولت پیشین آمریکا، نوشت: حقیقت ندارد. نمی‌دانم کدام یک نگران‌کننده‌تر است؛ اینکه رئیس‌جمهوری، عامدانه قصد اعتبار بخشیدن به یک اظهارنظر را دارد یا اینکه او حتی به خود اجازه نداده تا صحت آن را با نزدیکانش بررسی کند؛ هزینه‌اش فقط یک تماس تلفنی بود. در همین زمینه، «جف پرسکات» عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما هم به شبکه تلویزیونی «سی‌‌بی‌‌اس» گفت: این ادعاها واهی و کاملاً نادرست است.
 

2ـ 20 اقدام اطلاعاتی و عملیاتی علیه تروریست‌ها
سردار محمد پاک‌پور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در همایش فرماندهان و مسئولان این نیرو با اشاره به نمونه‌هایی از اقدامات وسیع و تأثیرگذار نیروی زمینی سپاه در مناطق مرزی و مأموریتی نیرو در زمینه ارتقای امنیت پایدار اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون یگان‌های نیروی زمینی سپاه بیش از 20 مورد اقدام اطلاعاتی و عملیاتی علیه تیم‌های تروریستی گروهک‌های ضدانقلاب سنتی و پ.‌‌ک.ک در شمال ‌غرب کشور که با هدف اقدامات ضد امنیتی قصد نفوذ به داخل مرزها را داشتند، انجام داده‌اند که از این تعداد، پنج مورد آن مربوط به یک‌ ماه اخیر است. وی با تأکید بر اینکه نیروی زمینی سپاه با اقتدار و آمادگی در میادین دفاع از امنیت مرزهای کشور و کیان جمهوری اسلامی ایران حضور فعال دارد، خاطرنشان کرد: در چند هفته اخیر، سه تیم تروریستی در جدار مرزهای جنوب‌ شرق کشور پیش از هر اقدامی مورد رصد و هدف نیروهای هوشیار و آماده یگان‌های نیروی زمینی سپاه قرار گرفته و منهدم شدند.
 

3ـ چین از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند
سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری هفتگی خود با درخواست‌های آمریکا برای قطع واردات نفت از ایران مخالفت کرد. به نوشته وبگاه وزارت خارجه چین، «لو کانگ» در پاسخ به پرسشی درباره درخواست آمریکا در توقف خرید نفت خام از ایران و میزان همراهی پکن با واشنگتن در این زمینه گفت: «در ارتباط با این پرسش باید بگویم که چین همواره مخالف تحریم‌های یکجانبه و گسترش قلمرو قضایی خارج از حیطه صلاحیت است. چین و ایران دوست هم هستند و ما روابط و همکاری‌های خود با ایران را در چارچوب تعهدهای مرتبط با قوانین بین‌المللی حفظ می‌کنیم.» وی همچنین با انتقاد از حضور مقامات آمریکا در تجمع منافقین و دخالت در امور داخلی ایران، گفت: نظام سیاسی و مسیر توسعه هر کشور باید به دست مردم همان کشور تعیین شود.
 

4ـ رفتار آمریکا در دوران اصلاحات را نباید فراموش می‌کردیم
حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات گفت: «در مذاکرات ۲+۶ درباره افغانستان (در دولت اصلاحات)، ایران همکاری‌های بسیاری با آمریکا داشت که البته دلیل این همکاری‌ها منافع ملی ما بود... در آن زمان فهم مشترک حداقلی میان ایران و آمریکا درباره افغانستان ایجاد شد و دو طرف جلو رفته و موضوع را حل کردند. عجیب بود که پس از حل این موضوع که انتظار می‌رفت آمریکا از ایران بابت همکاری قدردانی بکند اما نه تنها این کار را نکرد؛ بلکه با قرار دادن ایران در محور شرارت ناسپاسی کرد... متأسفانه آمریکا نشان داده که از کشورها استفاده ابزاری می‌کند.»

▼ اخبار کوتاه
◄ علی‌بن‌صمیخ المری، رئیس کمیته ملی حقوق بشر قطر با ارسال پیام‌هایی به «فیوگیسلاف سوک» رئیس شورای حقوق بشر، «امیرزیدبن‌رعد» کمیسیر عالی حقوق بشر و «احمد شهید» گزارشگر ویژه مربوط به آزادی ادیان و عقاید، نگرانی کمیته ملی حقوق بشر قطر نسبت به موانعی را که مقامات عربستان سعودی بر سر راه حجاج قطری و مقیمی‌های این کشور قرار داده‌اند، ابراز کرده است.
◄ مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: یکی از واردکنندگان گوشی تلفن همراه که ۱۳ هزار موبایل با ارز دولتی وارد کرده بود، هر موبایل را ۴۰۰ هزار تومان گران‌تر فروخته و بیش از ۵ میلیارد تومان تخلف کرده است. وی افزود: بر اساس قانون، شرکت‌های متخلف در این زمینه، بین دو تا پنج برابر مبلغ گران‌فروشی جریمه و موظف می‌شوند اضافه دریافتی‌ها را به خریداران بازگردانند.
◄ مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: کسی که از انتشار فهرست واهمه دارد، بخش خصوصی نیست؛ بلکه دزد است، کسی که مال مردم را می‌برد. وی با بیان اینکه خواهان انتشار این فهرست هستند، با اشاره به صحبت‌های وزیر صنعت درباره انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و جنگ با بخش خصوصی گفت: شفافیت جنگ با بخش خصوصی نیست.
◄ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ما با سوریه از سال ۱۹۷۴ قرارداد عدم درگیری داریم؛ این یک مبنا است. وی افزود: بر اجرای آن اصرار داریم و بقیه طرف‌ها هم باید به آن متعهد باشند! گفتنی است، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بارها با نقض حریم هوایی سوریه مناطقی در این کشور را بمباران کرده‌اند.
◄ بیش از 40 کشور جهان از جمله 28 عضو اتحادیه اروپا به همراه چین، روسیه، کانادا، سوئیس، نروژ، ترکیه، کاستاریکا، هنگ کنگ، ونزوئلا، سنگاپور، برزیل، کره جنوبی، مکزیک، قطر، تایلند و هند نگرانی خود را درباره یکجانبه‌گرایی آمریکا در نشست شورای کالای سازمان تجارت جهانی اعلام کرده و خواستار انطباق سیاست‌های واشنگتن با قوانین بین‌المللی شدند.
◄ خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: عربستان سعودی به درخواست آمریکا آمادگی خود برای افزایش تولید نفت را با هدف ادعایی توازن در بازار اعلام کرده است. بر اساس اعلام اسپوتنیک تُرک، «ملک سلمان» پادشاه عربستان پس از اتمام نشست کابینه این کشور اعلام کرده است، ریاض تولید نفت خود را افزایش خواهد داد.

منبع: سایت بصیرت