واکنش انفعالی تل‌آویو به تغییر موازنه جنوب سوریه

رژیم جعلی صهیونیستی بازهم به تی ۴ شلیک کرد
واکنش انفعالی تل‌آویو به تغییر موازنه جنوب سوریه
رژیم کودک کش صهیونیستی که از پیروزی‌های ارتش سوریه در مناطق جنوب و نزدیک شدن به مرز‌های سرزمین‌های اشغالی نگران است، برای انحراف توجهات از موفقیت‌های مقاومت، حملات پراکنده به خاک سوریه را دوباره از سر گرفته و یک شنبه شب برای دومین بار در سه ماه گذشته پایگاه «تی ۴»‌را مورد هدف قرار داد که پدافند هوایی سوریه موفق شد این حملات را دفع کند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  جوان ،  روح‌الله صالحی - رژیم صهیونیستی که از پیروزی‌های ارتش سوریه در مناطق جنوب و نزدیک شدن به مرز‌های سرزمین‌های اشغالی نگران است، برای انحراف توجهات از موفقیت‌های مقاومت، حملات پراکنده به خاک سوریه را دوباره از سر گرفته و یک شنبه شب برای دومین بار در سه ماه گذشته پایگاه «تی ۴»‌را مورد هدف قرار داد که پدافند هوایی سوریه موفق شد این حملات را دفع کند.
رژیم صهیونیستی که نتوانسته مانع از پیشروی نیرو‌های سوری در نزدیکی مرز‌های سرزمین‌های اشغالی شود، حملات هوایی به مواضع مقاومت در دیگر مناطق سوریه را در دستور کار قرار داده است. یک شنبه شب جنگنده‌های رژیم صهیونیستی پایگاه هوایی تی ۴، در استان حمص را مورد هدف قرار دادند. یک منبع نظامی دیروز در مصاحبه با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت: «پدافند هوایی ما یک شنبه شب حمله اسرائیل به فرودگاه تی ۴ در حومه شرقی حمص را دفع کرده و چندین موشک را که فرودگاه را هدف قرار داده بودند، سرنگون کرد و به یکی از جنگنده‌های مهاجم آسیب زد و سایر جنگنده‌ها را به خروج از حریم هوایی سوریه وادار نمود». رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز جمعه گزارش دادند که نیروی هوایی این رژیم یک پایگاه هوایی را در نزدیکی حمص بمباران کرد. وزارت دفاع سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:جنگنده‌های صهیونیستی به فرودگاه تی ۴ حمله کردند. در این بیانیه آمده است: سامانه‌های پدافند هوایی ارتش شماری از موشک‌های دشمن را رهگیری و منهدم کرد. همچنین وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که «سامانه‌های پدافند هوایی ارتش یکی از جنگنده‌های دشمن را هدف قرار داد و دیگر جنگنده‌های صهیونیستی نیز را مجبور به فرار از حریم هوایی سوریه کرد». پایگاه النشره گزارش داد که «صدای انفجار‌هایی در فرودگاه تی ۴ در حومه شرقی حمص شنیده شد و ضد هوایی سوریه نیز به سمت این جنگنده‌ها آتش گشود و احتمال می‌رود علت انفجارها، حمله جنگنده‌ها به فرودگاه باشد». روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز نوشت: «گزارش‌های موجود حاکی است هواپیما‌های مهاجم به پایگاه هوایی تی ۴ سوریه از مرز اردن وارد خاک سوریه شده و در مسیر خود از روی پایگاه نظامی امریکا در منطقه التنف سوریه عبور کرده‌اند.» این فرودگاه در آوریل گذشته آماج حمله دو جنگنده اف ۱۵ قرار گرفت و سوریه در آن هنگام رژیم صهیونیستی را مسئول حمله خواند. رژیم صهیونیستی مرز‌های جولان اشغالی را خط قرمز خود اعلام کرده و برای مقابله با پیشروی نیرو‌های سوری ارتش خود را به حالت آماده‌باش درآورده است. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل دیروز در سخنانی مدعی شد که «در صورت ورود نیرو‌های سوری به جولان اشغالی، واکنش سختی نشان خواهند داد.»


انحراف توجهات از محور جنوب


به نظر می‌رسد، حملات هوایی به پایگاه تی ۴ واکنش به پیشروی‌های ارتش سوریه در استان درعا در جنوب باشد، چرا که با کنترل ارتش سوریه بر مرز‌های اردن، راه کمک‌رسانی به گروه‌های تروریستی قطع می‌شود و این مسئله تهدیدی برای اسرائیل است که یکی از حامیان اصلی تکفیری‌ها در محور جنوب به شمار می‌رود. به گفته برخی ناظران، این حملات پراکنده جنگنده‌های صهیونیستی برای منحرف کردن توجهات از پیروزی‌های ارتش سوریه در محور جنوبی است که در آستانه کنترل کامل این منطقه قرار دارد. رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده تا مانع نزدیکی نیرو‌های مقاومت به مرز‌های سرزمین‌های اشغالی شود. در همین راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند بار به روسیه سفر کرده تا مقامات مسکو را به خروج نیرو‌های ایرانی از سوریه و جلوگیری از نزدیکی ارتش سوریه به جولان اشغالی مجاب کنند. نتانیاهو قرار است فردا نیز به روسیه سفر و با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار‌کند. به گفته منابع صهیونیست محور اصلی در این دیدار بحث خروج ایران از سوریه و تحولات میدانی در جنوب این کشور خواهد بود. به گزارش شبکه المیادین، «اسرائیل، تحولات جنوب سوریه را که برای تل‌آویو غم‌انگیز است، با نگرانی پیگیری می‌کند و همین باعث شده است دست به دامان روسیه شود تا فقط ارتش سوریه به مرز‌ها با جولان اشغالی بازگردد.» مقامات صهیونیستی بار‌ها مدعی شده‌اند اجازه نخواهند داد ایران سوریه را به پایگاهی برای حمله به رژیم صهیونیستی تبدیل کند و مدعی شده‌اند که با همه ابزار‌های لازم برای مقابله با نفوذ ایران در مرز‌های سرزمین‌های اشغالی مقابله خواهند کرد. حملات به تی ۴ درحالی است که دو هفته پیش همزمان با شروع عملیات ارتش سوریه در جنوب، برخی منابع مدعی شدند که بر اساس توافقات مسکو و تل‌آویو قرار شده نیرو‌های سوریه به مرز‌های جولان اشغالی نزدیک نشوند و در مقابل، اسرائیل از حمله به خاک سوریه خودداری کند.


فروپاشی صفوف تروریست‌ها


با پیشروی ارتش سوریه در عملیات «درعا» و نزدیک شدن این نیرو‌ها به مرز جولان اشغالی، رژیم صهیونیستی نسبت به امنیت خود احساس نگرانی کرده است و از دمشق خواسته به توافق‌های گذشته پایبند باشد. استان درعا نقطه شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ بود و اکنون نیز فروپاشی گروه‌های تروریستی از این منطقه کلید خورده است. علاوه بر فروپاشی گروه‌های تروریستی در محور جنوب، سیاست‌های امریکا و رژیم صهیونیستی هم دچار فروپاشی شده است و آن‌ها می‌دانند که ارتش سوریه به زودی مناطق جنوبی را آزاد خواهد کرد و گروه‌های تکفیری دچار سردرگمی شده‌اند. بر اساس توافقاتی که بین روسیه و گروه‌های تروریستی انجام شده است قرار است برخی از گروه‌های تروریستی در ازای تحویل سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین خود به استان ادلب در شمال سوریه منتقل شوند.

منبع: روزنامه جوان