تحرکات تحریک آمیز برخی جریان ها برای ساقط کردن دولت حیدرالعبادی/ برنامه مقتدی صدر برای آینده عراق/ صدر اصرار دارد پسرعمویش نخست وزیر شود

هانی زاده در گفت و گو با دانا مطرح کرد؛
تحرکات تحریک آمیز برخی جریان ها برای ساقط کردن دولت حیدرالعبادی/ برنامه مقتدی صدر برای آینده عراق/ صدر اصرار دارد پسرعمویش نخست وزیر شود
کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تظاهرات اخیر مردم عراق، گفت: تظاهرات مردم عراق جنبه رفاهی دارد و دولت عراق به خاطر مسائل امنیتی و درگیر شدن با داعش در موصل و مناطق شمال و غرب عراق، نتوانسته خدمات لازم را به مردم ارائه بدهد.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا به تظاهرات اخیر مردم عراق اشاره کرد و گفت: تظاهرات اخیر مردم عراق بخصوص در مناطق جنوب و فرات میانه علاوه بر اینکه جنبه رفاهی دارد و یک حرکت مردمی هست، اما برخی جریان های عراقی نیز پشت تحریک مردم برای ساقط کردن دولت حیدرالعبادی هستند.

 

وی تصریح کرد: اخیراً برای انتخابات عراق و تشکیل یک دولت وحدت ملی یک سری مشکلاتی بروز کرد؛ ابتدا پس از انتخابات اردیبهشت ماه پارلمانی عراق، جریان السائرون وابسته به مقتدی صدر به پیروزی رسید، اما پس از شمارش آراء مشخص شد یک سری دستکاری هایی در شمارش آراء بوجود آمده و قرار بر این شد که آراء مردمی مجدداً بازشماری شود، اما ناگهان مرکز صندوق های رای گیری دچار حریق شد و بسیاری از آراء دستی مردم در آتش سوخت.

 

مقتدی صدر به دنبال سکان داری پسر عمویش "جعفر صدر" است

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: جریان السائرون وابسته به مقتدی صدر در حقیقت در پی این بود که تشکیل دولت عراق را مدیریت کند و اصرار مقتدی صدر این است که "جعفر صدر" پسر عموی وی بعنوان نخست وزیر انتخاب شود که با مخالفت سایر جریان های سیاسی از جمله جریان "فتح" وابسته به الحشد الشعبی، جریان "نصر" وابسته به حیدرالعبادی، جریان "القانون" وابسته به نوری المالکی و "الحکمه" وابسته به عمار حکیم مواجه شد.

 

هانی زاده افزود: آقای صدر همچنان اصرار دارد جعفر صدر نخست وزیر شود ولی مخالفت های طیف های سیاسی مانع از شکل گیری یک دولت وحدت ملی در عراق شده است.

 

وی بیان داشت: به نظر می رسد مقتدی صدر یک بازی خطرناکی را شروع کرده است و با استفاده از نفوذی که در نجف و در مناطق جنوبی عراق مخصوصاً در بصره دارد که بیش ترین آراء وی هم در مناطق جنوبی هست، سعی می کند برای تضعیف دولت حیدرالعبادی و امتیاز گیری از این دولت مردم را علیه وی بشوراند.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه ابراز داشت: درست است که دولت به خاطر مسائل امنیتی و درگیر شدن با داعش در موصل و مناطق شمال و غرب عراق نتوانسته خدمات لازم را به مردم ارائه بدهد، اما به هر حال حق مردم است که تظاهرات کنند.

 

هانی زاده در پایان گفت:  بستن گذرگاه ها و حمله به پایانه های مرزی و طرح شعارهای انحرافی موجب شده است که این تلقی بوجود آید که پشت سر این حوادث جریان های سیاسی در عراق سعی کنند که برای رسیدن به اهدافشان و منع بازشماری آراء و منع برگزاری مجدد انتخابات، به نحوی دولت را مشغول کنند و امتیازات بیش تری از دولت بگیرند.