وصیت‌نامه بسیجی شهید محسن نظری/ با نفس اماره که مظهر شیطان است مبارزه کنید

وصیت‌نامه بسیجی شهید محسن نظری/ با نفس اماره که مظهر شیطان است مبارزه کنید
بسیجی شهید «محسن نظری» در وصیت‌نامه خود آورده است: «به دنیا جز برای وسیله آخرت اهمیت ندهید. زیاد یاد مرگ کنید. اعمالتان را مواظب باشید. با نفس اماره که مظهر شیطان است مبارزه کنید.»

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از ساجد، بسیجی شهید «محسن نظری» در سال ۱۳۴۶ در روستای ابراهیم آباد از توابع شهرستان اراک چشم به جهان گشود. وی دوران دبیرستان را در آموزشگاه کشاورزی کرج گذراند و سپس از طریق بسیج به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شد. محسن نظری سرانجام در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ در آبادان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

متن‌ وصیت‌نامه‌ای را که از این شهید والامقام به یادگار مانده است، در ادامه می‌خوانید:

«بسم رب­ الشهداء والصدیقين

سلام علیکم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، با سلام و تحیت بیکران حضور وجود حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) یگانه معلم جاهلان عالم سید الانبیاء حضرت علی (ع) سیدالاوصیاء و فاطمه زهرا سیدة النساء و حسن المجتبی و حسین­ بن علی سیدالشهدا و علی بن الحسین زین العابدین و محمد بن‎ ­علی الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسی بن جعفر الکاظم و علی بن­ موسی الرضا و محمدبن علی التقی و علی بن محمد النقی و حسن بن ­محمد العسکری و حجة علی خلق الله المهدی (عج).

هرچند حقیر و کوچک­تر از آنم که بخواهم شما را به مطالبی وصیت کرده پیامی برای شما داشته باشم به هرحال بر حسب وظیفه و روایات متعدد در باب وصیت چند کلامی با شما پای صحبت می‌نشینم:

۱- به این آیه ((یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْاللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ)) توجه نموده از نایب بر حق امام زمان اطاعت کرده، گوش به فرمان باشید و به پیام­‌ها و اوامر ایشان که همانا اوامر حق سبحانه می­‌باشد عمل کنید که یکی از فرمایشات ایشان این است که تا آخر ایستاده­‌ایم که از این آیه گرفته شده (وَ قاتِلُوهُمْ حَتّی‌لاتَکُونَ فِتْنَةٌ) و با آن‌ها تا نابودی فتنه و فساد در جهان بجنگید، همانطوری که تمام اوامر ایشان از قرآن نشأت گرفته است.

به چشم عاشقان جنت اگر چه کوی جانان است

بهشت عارفان امروز همین خاک جماران است

نه تنها خلق ایران را نظر شد سوی آن وادی

که محرومان عالم را نظر سوی جماران است

ز پور پاک پیغمبر، عیان شد اختری دیگر

که از نور جمال او منور خاک ایران است

چه غم؟ گر فتنه سازد عدوی تیره دل امروز

محیای جهادیم و شهادت فوز یزدان است

اولی­‌الامری که در قرآن بود حکمش مطاع امروز

خمینی باشد و حکمش همانا حکم یزدان است

هر آن که سر زفرمان اولی­‌الامر زمان پیچد

بود جاهل به قرآن و مرید و یار شیطان است

تا مورخه ۱۳۶۴/۱۱/۴، ۳۵ روز نماز کامل، ۲۰ روز نماز شکسته، و ۳ روز روزه قضا شده دارم. هم اکنون ۵ روز نماز کامل و ۲۰ روز شکسته و ۵ روزه قضا شده دارم این‌ها را اگر مقدور است به جا آورید.

جنازه‌­ام را در گلزار شهدای ابراهیم‌­آباد به خاک بسپارید. شفاعت نامه­‌هایی که در کیفم وجود دارد در قبر بگذارید و در موقعی که مردم از نزد قبر برگشتند، کسی که به من سزاوارتر است در بر گشتن خود تأخیر بیندازد و به جنازه­‌ام به صدای بلند بگوید یا محسن بن صفر علی الله ربک و محمد (ص) نبیک و قرآن کتابک و الکعبه قبلتک و علی امامک و الحسن و الحسین امامک و ائمه را یکایک نام ببرد، چون هر کس این تلقین را برایش بخوانند منکر و نکیر می‌­گوید بیا برویم تلقین حجتش کردند و احتیاج به پرسیدن نیست، پس بر می­‌گردند و سؤال نمی­‌کنند و هم اکنون از همه رفقا و خویشان حلالیت می­‌طلبم باشد که خداوند مارا هم بیامرزد و پدر ومادر و خواهر عزیزم من در مدتی که در خدمت شما بودم خیلی باعث ناراحتی شما شدم ان­شاءالله شما به بزرگی خودتان مرا ببخشید و زیاد در عزایم گریه نکنید، باشد که مورد رحمت بی پایان خداوند قرار گیرید.

۲- در جماعت مسلمین همیشه شرکت کرده و با حضور دائم خود در صحنه به دشمنان اسلام بفهمانید که زمان فتنه­‌گری پایان یافته است.

۳- در واجبات خدای ناکرده سستی نکنید، نمازتان را ترک نکنید و یا در نمازتان سستی به خرج ندهید که فرموده­‌اند نماز ستون دین است اگر نماز قبول شود همه اعمال قبول می­‌شود و در جای دیگر می­‌فرمایند وقتی روز محشر می­‌شود.

انسان به پای محاکمه می­‌رسد اول ازنمازش می­‌پرسند اگر به حسابش نرسیده او را راهی جهنم می­‌کنند اگر به­ جای آورده بود بقیه راهم می­‌پرسند و بیشتر خطابم به جوانان عزیز است که شاید تحت تأثیر محیط واقع شوند حتی الامکان مکروهات را ترک کرده مستحبات را انجام دهید.

۴- از معاصی بپرهیزید، غیبت نکنید، و به­ عبارت دیگر درخت با برکت و پرنور تقوا را در وجود خود رشد دهید.

۵- در مراسم توسل به اهل بیت شرکت کنید و از آن‌ها حاجت خود را بخواهید، مطمئن باشید که بی­‌اجر نخواهد ماند.

۶- هر قدر توشه در آخرت لازم دارید در کسب آن سعی کنید و هر قدر در دنیا زندگی می­‌کنید توشه جمع کنید.

۷- به دنیا جز برای وسیله آخرت اهمیت ندهید. زیاد یاد مرگ کنید، اعمالتان را مواظب باشید با نفس اماره که مظهر شیطان است مبارزه کنید.

۸ - اگر من شهید شدم برایم کم گریه کنید و زیادت آن برای شهدایی باشد که عطشان در صحرای کربلا به شهادت رسیدند مخصوصا سیدشان حسین بن علی (ع).

صبر کنید یعنی به اسوه صبر واستقامت زینب (س) اقتدا کنید. (آنان که رفتند کارى حسینى کردند و آنان­که ماندند باید کار زینبى کنند وگرنه یزیدی­اند. ذکر شریعتى: (اى خواهرانم نقش شما در اینجا نقش زینب است) امیدوارم که نقش خود را به خوبى ایفا کنید و هرگز به منافقان اجازه ندهید از شهادت من سوءاستفاده کنند.

و، اما اى برادران اى مهدى و اى هادى اکنون که شما نمى­‌توانید این نوشته را بخوانید و امیدوارم روزى که شما بتوانید بخوانید به دستتان برسد و درس­‌هایتان را خوب بخوانید به امید آنکه در آینده بتوانید فرد مفیدى در جامعه باشید و سربار جامعه نباشید زیرا که سرنوشت جامعه به دست شماست.

 و اى پدر و مادر من این مسئولیت شرعی را بر عهده شما می­‌گذارم که از تمام دوستان و آشنایان که ازمن خصومتى دارند رضایت بگیرید و از طرف من از آن‌ها معذرت­ خواهى کنید.

و اما چند وصیت دیگر: از امام خمینى پیروى کنید و هرگز او را تنها نگذارید و از دستورات او پیروى کنید زیرا که او ولى امر و جانشین به حق امام زمان (عج) است؛ و آیه­‌اى که معنى آن این است (فکر نکنید آنان­که در راه خدا کشته شدند مرده­‌اند بلکه آنان زنده­‌اند و در پیشگاه خدایشان روزی مى­‌خورند) و در روى سنگ قبرم حکاکى بنمایید.»