روابط سازمان منافقین و امریکا در آستانه­ عملیات مرصاد

روابط سازمان منافقین و امریکا در آستانه­ عملیات مرصاد

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ عملیات مرصاد که به خنثی شدن توطئه منافقین علیه نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران منجر شد آخرین امیدهای دشمنان به ویژه ایالات متحده را ناامید کرد. چه اینکه امریکایی‌ها به دنبال توطئه‌های پی در پی علیه ملت ایران، پس از پذیرش قطعنامه 598 نیز حربه دیگری را برای وارد کردن ضربه به نظام و مردم به کار گرفتند. حمایت امریکا از عملیات موسوم به "فروغ جاویدان" که توسط مسعود رجوی و اذنابش راه اندازی شد، یکی از موضوعات کمتر‌ بازگو شده است که واکاوی آن وجه دیگری از نقشه دشمنان ملت ایران را بر ملا می‌سازد.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از کتاب "عملیات مرصاد و سرنوشت منافقین" است که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده و در آن به پشت پرده روابط سازمان منافقین و امریکا در روزهای منتهی به عملیات موسوم به فروغ جاویدان می‌پردازد.

آنچنان که در این کتاب آمده است، سران امریکا در کنار دخالت‌­های نظامی خود در بسیاری از مناطق جهان، از راه‌های کم ­هزینه‌­تر نیز بهره می‌­جویند که در آن، با تشکیل و یا حمایت گروه‌­های تروریستی، ضربات خود را دیگر ملت‌ها وارد کنند. حمایت آمریکا از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به عنوان یکی از مخوف‌­ترین فرقه‌­های تروریستی جهان در سال­‌های پایانی جنگ تحمیلی– که این کشور در موارد متعددی مستقیما وارد کارزار با ایران شده بود- شکل جدی­‌تری به خود گرفت. جالب اینجاست بحرانی که آمریکا از جانب ناتوانی در براندازی جمهوری اسلامی با آن مواجه بود تا حدی جدی گشت که سران و سناتورهای آمریکایی بی‌­پروا از عواقب آن، علنا بر استفاده از منافقین تاکید می‌نمودند.

مروری کوتاه بر برخی مستندات و اظهارات مقامات آمریکایی، این ادعا که این کشور پشتوانه اصلی سناریوی عملیات موسوم به فروغ جاویدان بوده است را کاملا باورپذیر می­‌نماید.

در سال­‌های پایانی جنگ تحمیلی، روزنامه فرانسوی لوموند گزارش داد: «دولت آمریکا با سازمان مجاهدین خلق دارای تماس‌هایی است. ریچارد مورنی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس آمریکا، این تماس را تایید کرد. بی‌بی‌سی هم به نقل از وزارت خارجه آمریکا ارتباط آمریکا با مجاهدین را تایید کرد. چارلز ردمن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،  هدف از این ملاقات‌ها را کسب اطلاع از اوضاع ایران اعلام کرد.»

در آستانه­ عملیات فروغ جاویدان و در تاریخ 30 خرداد 67 (20 ژوئن)، 138 تن از نمایندگان كنگره و 14 تن از سناتورهای آمریكایی طی نامه‌ای خطاب به جورج شولتز وزیر خارجه این كشور از وی درخواست کردند: «به رشد جنبش‌های مقاومت داخلی ایران توجه كند... استفاده از سازمان مجاهدین كه مقر آن در عراق است اكیدا توصیه می‌شود... آمریکا باید از سازمان مجاهدین که در عراق مستقر است حداکثر استفاده را برای سرنگونی حکومت تهران بکند.»

سناتور مروین دایملی که به شدت نسبت به سرنگونی جمهوری اسلامی تعصب داشت، پس از عملیات مهران، در تاریخ ۶ تیر ۱۳۶۷(یک هفته پس از نامه­ فوق‌الذکر) در جمع تظاهرات اعضای سازمان مجاهدین در واشنگتن شرکت کرد. وی در این تظاهرات، خطاب به شرکت‌کنندگان می­‌گوید: «نباید دست از تلاش کشید. مطمئن باشید با کمی صبر و تلاش بیشتر به زودی از مهران تا تهران رژه خواهیم رفت.» نوار ویدئویی اظهارات سناتور مروین دایملی در اردوگاه اشرف برای منافقین پخش شد و سرمستی پیروزی در عملیات چلچراغ را مضاعف ساخت.

نقش پشت پرده آمریکا در این عملیات امری غیر قابل انکار است. مروری بر اظهارات مقامات و افسران وقت ارتش عراق، گواه حضور مثلث آمریکا، عراق و منافقین در عملیات تهاجم به ایران است. در یکی از این اظهارات آمده است: «از صحبت‌­ها دریافتیم که پشت پرده خبرهایی هست. زیرا آمدن منافقین با نقشه‌­های نظامی و وسائل اطلاعاتی حاکی از این بود که حمله گسترده‌ای علیه خاک ایران- پس از مطالعه و بررسی همه‌جانبه ایران توسط گروه­‌های اطلاعاتی- در پیش است. دولت آمریکا نسبت به آنچه فرماندهی ما در نظر داشت انجام دهد، کاملا راضی و خشنود بود. تماس­‌های گسترده­‌ای با دولت آمریکا برقرار شد و فعالیت قابل توجهی در این زمینه صورت گرفت. آمریکایی‌­ها اعتقاد داشتند مرحله بسیار حساس و سرنوشت‌سازی در جنگ پیش آمده است و تلاش کردند ما را وادار به یک حمله بزرگ کنند که ارزش روزهای گذشته جنگ را داشته باشد.»

یکی از اعضا رده بالای منافقین كه در جریان عملیات مرصاد توسط رزمندگان اسلام دستگیر شد، اذعان می‌­دارد: «چند روز قبل از تهاجم منافقین به كرند و اسلام آباد، یك عضو ارشد مركزیت سازمان پس از نشستی با حضور مسعود رجوی و دو تن از افسران ارشد دایره استخبارات ارتش عراق، از بغداد به واشنگتن رفت و بعد از شركت در جلسه خصوصی یكی از كمیسیون­‌های كنگره آمریكا به عراق بازگشت و سه روز بعد عملیات منافقین آغاز شد.»