بمب امریکایی، قاتل ۴۰ کودک یمنی بود

سی‌ان‌ان:
بمب امریکایی، قاتل ۴۰ کودک یمنی بود
شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که بمب استفاده شده از سوی ائتلاف عربی در یمن که به انهدام یک اتوبوس مدرسه در این کشور و کشته شدن ۴۰ دانش‌آموز منجر شد، ساخت امریکا بوده است. جیم‌کری بازیگر مشهور هالیوود نیز با انتشار یکی از کارتون‌های خود توئیت کرد:۴۰ کودک بی‌گناه در اتوبوسی در یمن کشته شدند. متحد ما، موشک ما، جنایت ما.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  جوان،  شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که بمب استفاده شده از سوی ائتلاف عربی در یمن که به انهدام یک اتوبوس مدرسه در این کشور و کشته شدن ۴۰ دانش‌آموز منجر شد، ساخت امریکا بوده است.
این شبکه خبری با همکاری خبرنگاران یمنی و کارشناسان مهمات در این باره تحقیقات مستقلی انجام و گزارش داد که این سلاح که باعث کشته شدن ۴۰ دانش‌آموز یمنی در استان صعده شد، یک بمب ۲۲۷ کیلوگرمی هدایت لیزری موسوم به MK۸۲ ساخت کمپانی امریکایی لاکهید مارتین امریکا بوده است و امریکا آن را به عربستان داده بود. این بمب بسیار شبیه به همانی است که در اکتبر ۲۰۱۶ یک مراسم ختم در صنعا را هدف قرار داد و باعث شد ۱۵۵ تن کشته و صد‌ها تن دیگر نیز زخمی شوند. ائتلاف سعودی اطلاعات نادرست را باعث آن حمله دانست و اعتراف کرد که این حمله یک اشتباه بوده و مسئولیت آن را پذیرفت. در مارس همان سال نیز حمله به یک بازار در یمن منجر به کشته شدن ۹۷ غیرنظامی شد و در آن هم از یک بمب MK۸۲ ساخت امریکا استفاده شد. پس از حمله به مراسم عزاداری، دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت امریکا فروش سلاح با تکنولوژی نقطه‌زن از جمله بمب‌های MK۸۲ به عربستان را به خاطر نگرانی‌های مربوط به مسائل حقوق بشری ممنوع کرد. این ممنوعیت با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی امریکا و رکس تیلرسون، وزیر دفاع وقت در مارس ۲۰۱۷ برداشته شد. سازمان ملل در گزارش سال ۲۰۱۶ خود درباره جنگ یمن نیرو‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی را مسئول بخش مهمی از قربانیان غیرنظامی جنگ یمن دانست، اما تنها چند روز پس از انتشار این گزارش و اعتراض شدید ریاض به آن، سازمان ملل متحد با عقب‌نشینی، عربستان را موقتاً از فهرست عوامل کشتار کودکان در یمن خارج کرد. درحالی که ائتلاف عربی تحت حمایت امریکا در تلاش برای بررسی حمله به اتوبوس مدرسه است، سؤالات زیادی از سوی ناظران و گروه‌های حقوق بشری درباره مسئولیت امریکا در این باره به وجود آمده است. امریکایی‌ها می‌گویند که تصمیمات درباره اهداف نظامی توسط ائتلاف عربی گرفته می‌شود و آن‌ها دخالتی در آن ندارند، اما در واقع عملیات را با فروش میلیارد‌ها دلار سلاح به عربستان پشتیبانی می‌کنند. جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا گفته است: ما برای ائتلاف درباره اهداف تصمیم‌گیری نمی‌کنیم. اما ناظران این ادعا را به چالش کشیده و می‌گویند بدون کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی امریکا عربستان نمی‌تواند به این جنگ ادامه دهد. در همین حال، محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی انصارالله تأکید کرد: جنگ کنونی در یمن جنگ امریکایی، انگلیسی، سعودی و اماراتی است. روابط خارجه عربستان در حالت تنش قرار دارد و این کشور با تمام همسایگان خود از جمله قطر، عمان، اردن و حتی کویت مشکل دارد. وی در ادامه افزود: جنگ در یمن باعث شد یمنی‌ها به دنبال افزایش توان نظامی خود در برابر ائتلاف عربستان باشند. هدف قرار دادن ناو جنگی عربستان در عمق آب‌های بین‌المللی یک تحول قابل‌توجه و پیامی به سعودی‌ها محسوب می‌شود. معادلات و مسائل غیرمنتظره‌ای از سوی یمنی‌ها در انتظار عناصر ائتلاف عربستان است.