برایان هوک: نمی‌گذاریم ایران در سوریه بماند/ کمپین فشار بر ایران به راه افتاده است

گزارشی از نشست بنیاد دفاع از دموکراسی‌؛
برایان هوک: نمی‌گذاریم ایران در سوریه بماند/ کمپین فشار بر ایران به راه افتاده است
نماینده ویژه وزارت خارجه در امور ایران به همراه نیکی هیلی سخنران این نشست بودند تا سیاست پیچیده و چندبعدی دولت جدید را برای فروپاشی یا تغییر رفتار ایران تشریح کنند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از مشرق نیوز، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها تلاش دارد با برگزاری نشست‌های متعدد و انتشار کتب رادیکال، دولت آمریکا را در مداخلات اقتصادی و نظامی خود در خاورمیانه تحریک و حمایت نماید. سه‌شنبه ۲۸ اوت نشست دیگری با محوریت ایران در این مؤسسه تشکیل شد و یک مهمان ویژه داشت.

این بار برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه در امور ایران که به تازگی از سوی پمپئو منصوب شده است، به همراه نیکی هیلی نماینده تندرو آمریکا در سازمان ملل سخنران این نشست بودند.

مجری برنامه، مدیر اجرایی موسسه، مارک دوبوویتز بود که پیش از این بارها اوباما را به دلیل توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها سرزنش کرده ولی بعدتر هم‌نظر با مکرون رئیس‌جمهور فرانسه از ترامپ خواسته بود به جای خروج از توافق هسته‌ای، آن را به سایر مسائل فیمابین با ایران گسترش دهد.

اهدای جایزه به وکلای آمریکایی و افسران اف‌بی‌آی در دفتر منطقه جنوبی نیویورک بخش دیگری از این نشست بود. جایزه «آبرتو نیسما» که به نام بازپرس ویژه آرژانتین در پرونده آمیا نامگذاری شده، در این نشست به وکلا و افسرانی داده شد که پیرامون افراد و مؤسسات دخیل در دورزدن تحریم‌های ایران کندوکاو کرده و مقامات ترکیه را به واکنش واداشتند. مسئولان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که پس از وقایع یازده سپتامبر با تمرکز برای سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا تشکیل شده، اغلب در سخنرانی‌ها و نوشته‌های خود تحریم مؤثر را مهمترین راهکار برای فشار بر ایران می‌دانند.

استقبال از هیلی در باشگاه نومحافظه‌کاران تندرو

دیپلماتِ تحسین‌شده از سوی ترامپ که بسیاری از ارتقای جایگاه او در سال‌های آینده بیم دارند، ابتدا مورد تقدیر مارک دوبوویتز مدیر اجرایی اندیشکده قرار گرفت. مارک پس از آنکه هیلی را با جین کِرک‌پاتریک نماینده ویژه دولت ریگان در سازمان ملل مقایسه کرد، از وی به دلیل پیشبرد بی‌رودربایستی منافع آمریکا در سازمان ملل، حمایت از اسرائیل، درآوردنِ لج دشمنان واشینگتن، تشریح «روزنه‌های کُشنده» توافق هسته‌ای ایران، انتقاد از تهران و مسکو به دلیل حمایت از بشار اسد و محکوم‌کردن حکومت مادورو در ونزوئلا تجلیل کرد. به نظر دوبوویتز، نیکی هیلی نیز مانند کِرک‌پاتریک یک دیپلمات «قدرتمند، سخنران و زیبا» است.

سپس نیکی هیلی از «همکاری و شراکت» مؤسسه با دولت ترامپ در مسائل مهم خارجی و امنیتی به ویژه پرونده ایران تشکر کرد و گفت او نیز مانند کِرک‌پاتریک «برای آزادی می‌جنگد و عاشق دفاع از منافع آمریکا است» (دقت کنید که منافع آمریکا نه صلح جهانی!).

وکلای آمریکایی و افسران اف‌بی‌آی در دفتر منطقه جنوبی نیویورک به دلیل تلاش در کندوکاوِ پرونده افراد و مؤسسات دخیل در دورزدن تحریم‌های ایران

پس از آن یکی دیگر از سخنرانان پیامی از دیک آلِن مشاور امنیت ملی ریگان برای نیکی هیلی آورد. او گفت دیک آلِن به شما سلام رساند و گفت دوست دارد شما را ببیند زیرا از لحاظ «موقعیت و سبکِ کار» با کِرک‌پاتریک که آلِن به ریگان معرفی کرده بود، شباهت دارید.

این گفته‌ها در واقع خوش‌آمدگویی باشگاه نومحافظه‌کاران تندرو به نیکی هیلی بود. نومحافظه‌کاران که اولین بار در دولت ریگان به مناصب سیاسی و امنیتی دست یافتند، جناح تندرو در سیاست خارجی آمریکا را نمایندگی می‌کنند. تشبیه هیلی به نماینده ریگان در سازمان ملل، تأکید مجددی بر شباهت سیاست خارجی ترامپ و ریگان است، دولتی که با تحریم اقتصادی و نفوذ در سران بلوک شرق موفق شد مقدمات فروپاشی آن را فراهم کند.

هیلی: هر جا که منافع ما (و اسرائیل) تامین نشود از آن خارج می‌شویم

نیکی هیلی به خروج آمریکا از یونسکو، توافق پاریس، توافق هسته‌ای با ایران و شورای حقوق بشر اشاره کرد و به صراحت گفت هر جایی که «برای ما مفید نباشد و در راستای منافع ما نباشد» هیچ هزینه‌ای برای آن انجام نمی‌دهیم. به همین دلیل است که آمریکا در حال کاهش هزینه نهادهای بین‌المللی و کاهش کمک به کشورهایی است که «مرگ بر آمریکا» می‌گویند.

سخنران جلسه از هیلی می‌پرسد چه شد که تصمیم گرفتید «به نمایندگی از اسرائیل» در سازمان ملل صحبت کنید؟ او می‌گوید سوءبرداشت‌ها و «تعصب‌های سوگیرانه» علیه اسرائیل در سازمان ملل وجود داشت و او با صحبت‌هایش کاری کرده که اکنون همه از بیم فریادهای نیکی بر سرشان می‌ترسند «نکته‌ای منفی علیه اسرائیل» بگویند. جالب این است که حضار در بنیاد دفاع از دموکراسی ها بخاطر این حمایت از رژیم کودک‌کش برای او دست می‌زنند!

نیکی هیلی گفت ما کمک‌های مالی به حکومت خودگردان فلسطین را به نصف کاهش دادیم و به آنها گفتیم که «باید کارهایی که می‌کنند را اصلاح کنند زیرا آنها مطالب ضداسرائیلی و ضدآمریکایی را در کتاب‌های درسی‌شان آموزش می‌دهند»! وی گفت فلسطینیان در غزه وضعیت وخیمی دارند اما تقصیر را گردن حکومت خودگردان انداخت که نتوانسته‌ است در امور غزه با حماس به توافق برسد! معنی این حرف هیلی آن است که تا زمانی که حماس با اسرائیل سازش نکند و آنچه ما می‌خواهیم در کتاب‌های درسی‌شان ننویسند هیچ کمکی به فلسطین در کار نیست. 

پرسشی که هیلی پاسخ نداد این است کنه آیا منطقی‌تر این نیست که آمریکا و اسرائیل از رفتارهای نابودگرانه خود دست بردارند به جای اینک همه را دعوت به سکوت کنند؟ آیا اگر مردم فلسطین سکوت کنند سرزمینِ غصب‌شده آنها به آنها باز می‌گردد؟ آیا عهدشکنی اسرائیل در پیمان‌هایش با حکومت خودگردان نباید در تاریخ و برای کودکان فلسطینی ثبت شود؟ در واقع آمریکا و اسرائیل چه کرده‌اند که می‌ترسند نسل بعدی فلسطین بفهمد؟

هیلی: کلاً ایران مقصر است

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد در لبنان، یمن و غزه، هر جایی که گروه‌های شبه‌نظامی از سپر انسانی برای مظلوم‌نمایی استفاده می‌کنند، «ایران در پشت پرده قرار دارد». او گفت «ما بارها دیده‌ایم که ایران این کار را می‌کند» بنابر این هر کس که با ایران همکاری کند، «گناهکار است».

وی ادامه داد توافق هسته‌ای برای هیچکس در دنیا به جز ایران «یک توافق خوب» به شمار نمی‌رفت و «من هیچ وقت گمان نکردم که بتوان آن را اصلاح کرد» زیرا اگر جلوی ایران را نگیریم، به «کره شمالی دوم» تبدیل می‌شود. او گفت سایر طرف‌های برجام «نمی‌خواهند بپذیرند که اشتباه کرده‌اند» زیرا ایران با پول‌هایی که به دست‌ آورده، همچنان به آزمایش موش بالستیک اقدام می‌کند. وی گفت چین و روسیه «روی ایران حساب باز کرده‌اند» و ما نیز از منافع آمریکا حفاظت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این ابهام که چرا خودِ آمریکا تسلیحات هسته‌ای دارد، گفت «ما باید محکم برای آمریکا بایستیم و اگر این بدان معنا است که تسلیحات داشته باشیم، خب پس باید تسلیحات داشته باشیم».

مشخص نیست چرا حاکمان واشینگتن همین استدلال را برای کشورهای دیگر نمی‌پذیرند! وی به «تراژدی‌هایی که در یمن در حال وقوع است» اشاره کرد و گفت «ایران یک مشکل است. باید ایران را از سوریه خارج کنیم و در یمن به یک توافق سیاسی برسیم که حوثی‌ها بروند»! او اذعان کرد «اگر شما نگاه کنید که ایرانی‌ها ۱۰ سال پیش کجا بودند و حالا کجا هستند، واقعا در حال گسترش هستند».

او گفت آمریکا برای بازسازی سوریه کاری نمی‌کند اما اگر روسیه و اسد «که حالا صاحب سوریه هستند» بخواهند ایران را بیرون کنند، از این نظر کمک می‌کنیم.

هوک: حاکمان ایران سیاست انقلابی را ریاکارانه پیش‌ می‌گیرند

برایان هوک که در دولت بوش دستیار وزیر خارجه در امور سازمان‌های بین‌المللی بوده و در دولت ترامپ نیز مدیر دفتر سیاست‌گذاری وزارت خارجه و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر سیاست‌گذاری نام گرفته، حالا نماینده ویژه واشینگتن در امور ایران شده است. وی مهمان نشست اخیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها بود.

ابتدا مارک دوبوویتز از اهمیت «یکی از خطرناک‌ترین تهدیدها برای آمریکا» یعنی «رژیم ایران» یاد کرد و «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه را مسئول «بکارگیری تمام ابزارهای قدرت ملی» و تدوین «رویکرد هماهنگ و متحد در دولت ایالات متحده برای مقابله با این تهدید» دانست.

هوک در ابتدای سخنرانی خود به دو قسمت از مستند اخیر PBS از سری مستندهای Frontline اشاره کرد که با موضوع ایران به بحث «حجاب اجباری» و گشت ارشاد «به عنوان یکی از نمادهای رژیم» پرداخته بود. وی گفت این موضوع به عنوان مشتی از خرمن نشان‌دهنده «ماهیت انقلابی و سرکوبگر رژیم ایران و چگونگیِ تعبیر و ارائه این دیدگاه انقلابی در داخل و خارج است و اینکه چرا ترامپ سیاست جدیدی را در قبال ایران اتخاذ کرده است».

برایان هوک مدعی سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران و مقابله دولت با ورود هر ایده و روشی شد که مخالف منافع آن باشد. وی به فشار روانی در جامعه ایران به دلیل «سوء‌مدیریت اقتصادی» اشاره کرد، اینکه یک سوم از مردم در فقر به سر می‌برند و یک سوم از جوانان بیکارند در حالی که یک «مافیا» بر این کشور حاکم است و منافع مالی برجام را یا در جیب خود یا در حوزه نظامی سرازیر می‌کند.

برایان هوک گفت اوضاع کنونی ایران به دلیل ریاکاری مسئولان شبیه شرایط شوروی در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی شده است. ، مسئولانی که هم با مردم خود و هم با اروپاییان ریاکاری می‌کنند. وی مدعی شد در حالی که یک دیپلمات ایرانی در وین به دلیل حمل مواد منفجره و قصد عملیات تروریستی در تظاهرات پاریس دستگیر می‌شود، دولت ایران از طرف‌های برجام می‌خواهد به آن پایبند باشند.

وی ادعا کرد ایران تا کنون ۱۶ میلیارد دلار برای حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در یمن، سوریه و عراق خرج کرده و سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار به حزب‌الله لبنان پرداخت می‌کند. البته بد نبود به این پرسش نیز پاسخ می‌داد که ایالات متحده سالانه چند ده میلیارد دلار برای تأمین بودجه نظامیانش در سراسر جهان خرج می‌کند؟

نماینده ویژه وزارت خارجه در امور ایران: کمپین فشار بر ایران به راه افتاده است

برایان هوک اعلام کرد دولت آمریکا پویش جامعی را با هدف فشار بر ایران و حفظ امنیت خود و متحدانش آغاز کرده که هدف از آن تغییر رفتار ایران در سه حوزه برنامه هسته‌ای و موشکی، حمایت از تروریسم و بازداشت شهروندان خارجی بوده و دست‌کم شامل محورهای زیر است:

۱- تحریم‌ها: دولت آمریکا شش حلقه تحریم از مه سال جاری میلادی به تدریج بر ایران اعمال می‌کند. این خبر را برایان هوک اعلام کرد و گفت تلاش می‌کنیم تا اوایل نوامبر، صادرات نفت خام ایران «تا حد ممکن به صفر برسد». برایان گفت با همکاری امارات متحده عربی فرآیند انتقال مالی به نیروهای قدس را «مختل کرده‌ایم».

۲- ارتباط‌گیری و دعوت از همه کشورها برای عدم تحمل «رفتارهای مخرب» ایران

۳- ایستادن در کنار مردم ایران برای مقابله با سرکوبگری حکومت و در راستای همه موارد ۱۲ گانه‌ای که پمپئو در ماه مه اعلام کرده بود تا زمانی که تهران حاضر به توافقی با واشینگتن در مورد تمام این موارد شود. وی گفت «میزان زیادی همپوشانی» میان خواسته‌های ما و خواسته معترضان در ایران وجود دارد و قصد داریم با تقویت انتشار آزاد اطلاعات، مردم ایران را از ماهیت این «دین‌سالاری تاریک» مطلع کنیم زیرا «اطلاعات، قدرت است».

هوک به صراحت از همکاری وزارت خارجه با سازمان سیا علیه ایران یاد کرد و ادامه داد برای مقابله با حملات سایبری و انتشار اطلاعات غلط از سوی ایران در حساب‌های کاربری جعلی، باب استرِیِر را از کمیته روابط خارجی سنا به وزارت خارجه آورده‌ایم تا در همکاری نزدیک با گروه اقدام ایران در مقابل این‌گونه رفتارهای دولت ایران بایستد.

وی عدم همراهی بین‌المللی با آمریکا برای منزوی‌ساختن ایران را تأیید کرد و دلیل آن را عادت‌کردن به رفتارهای ایران دانست. وی مدعی شد حدوداً از سال ۲۰۱۳ میلادی که تلاش کردیم به هر نحوی با ایران در زمینه هسته‌ای به توافق برسیم و آن را در توافق نگه داریم، بسیاری از رفتارهای مخربِ دیگر را نادیده گرفتیم.

هوک گفت «این کاملاً منطقی است که  از ایران بخواهیم برنامه موشکی و هسته‌ای خود را با هدف نابودسازی اسرائیل و آمریکا دنبال نکند»، اما با این پرسش روبرو نشد که چرا ایالات متحده حدود ۷۰۰ میلیارد دلار به صورت سالانه در حوزه نظامی هزینه می‌کند و چرا چند صد میلیارد تسلیحات به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌دهد تا علیه ایران و مردم کشورهای منطقه استفاده کنند؟ و چرا انتظار دارد در چنین شرایطی ایران دست روی دست بگذارد؟

 

پس از سخنرانی برایان هوک، خوان زاراتی که با تحلیل‌ها و کتاب‌هایش در مورد زیر و بم سیاست‌های تحریمی ایالات متحده به قول دوبوویتز «نقش محوری در تغییر نگاه دولت آمریکا و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نسبت به ارتباط میان قدرت مالی و امنیت ملی» داشته است، به مصاحبه با وی پرداخت.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در پاسخ به پرسشی پیرامون رابطه دولت آمریکا با معترضان خیابانی در ایران گفت عدالت، انصاف و آزادی از اهداف اولیه انقلاب اسلامی در بیان «آیت الله خمینی» بود که ایران در ۳۹ سال گذشته به هیچ‌کدام از این اهداف نرسیده است. وی گفت «آنها آخرین رژیم انقلابی روی کره زمین هستند».

علی‌رغم این سخنان، وی بلافاصله در سخنانی متناقض مدعی شد اهداف آمریکا ۱۲ موردی است که پمپئو گفته و «تا پیش از توافق هسته‌ای یک اجماع جهانی برای این ۱۲ مورد وجود داشته است که باید آن را بازیابی کنیم». وی گفت «اگر یکی از کشورهای اروپایی یا آمریکای لاتین نیز یکی از آن ۱۲ مورد را انجام دهد بحران به وجود می‌آید» اما کاش مجری برنامه از او می‌پرسید وقتی مشابه ۱۲ مورد یادشده را دولت آمریکا انجام می‌دهد بحران به وجود نمی‌آید؟ آیا مافوق هوک یعنی خودِ رئیس‌جمهور آمریکا نبود که علناً فاش کرد داعش را اوباما و هیلاری کلینتون در منطقه ایجاد کردند؟

برایان هوک از دلایل تحریم ایران می‌گوید

هوک گفت ما با خروج از توافق دست خود را باز کردیم تا با هر راهبردی اعم از «تحریم، مهار و دیپلماسی» با رفتارهای «پلید و مخرب» ایران مقابله کنیم و به همین دلیل، سایر طرف‌های برجام را تشویق می‌کنیم هم فکری برای حل روزنه‌های برجام در مورد بند پایان توافق، موشک‌های بالستیک و رژیم بازرسی‌ها کنند و هم با طیف گسترده‌تری از فعالیت‌های ایران مقابله کنند زیرا «ریسک اقدام» در این زمینه کمتر از ریسک عدم اقدام است.

او گفت کشورهایی چون کانادا از تحریم‌های ما حمایت کرده‌اند و تا کنون بیش از ۱۰۰ شرکت اعلام کرده‌اند که می‌خواهند از بازار ایران خارج شوند زیرا نمی‌دانند با سرمایه‌گذاری خود آیا به تروریسم کمک می‌کنند یا نه، ضمن اینکه «استانداردهای بین‌المللی بانکی» رعایت نمی‌شود و منافعی که در حفظ دسترسی به «سامانه مالی بین‌المللی» دارند خودبخود آنها را به تبعیت از تحریم‌های آمریکا وامی‌دارد.

هوک ادامه داد سپاه پاسداران بیش از نیمی از اقتصاد ایران را گرفته و ما با تحریم ایران می‌خواهیم «ابزار تأمین مالی تروریسم، حمله سایبری و تجاوز دریایی» را از تهران بگیریم. هوک گفت بسیاری از آنچه در این مورد می‌داند را از خوان زاراتی یاد گرفته است و ادامه داد فهرستی از حملات تروریستی و سایبری که ایران و حزب‌الله از سال ۱۹۷۹ میلادی انجام داده‌اند را اخیراً منتشر کرده است.

هوک اعلام کرد دولت آمریکا تا کنون هیأت‌هایی را به ۲۴ کشور گسیل داشته تا در دیدار با مسئولان دولتی و شرکت‌های خصوصی، آنها را در مورد لزوم تحریم ایران توجیه کنند؛ خودش نیز به همین منظور به کشورهای حاشیه خلیج فارس رفته است و شاهد «پیوندهای عمیق» و «دغدغه‌های مشترک» بوده است. وی اطمینان داد کاخ سفید در مورد تحریم ثانویه تردید نمی‌کند، زیرا لازمه «یکپارچگی تحریم‌ها» است.

 

هوک وقتی با پرسش زاراتی در مورد تهدید ایران به بستنِ تنگه هرمز روبرو شد، همان موضع پمپئورا تکرار کرد که «آمریکا و متحدانش اطمینان می‌دهند تنکه هرمز یک آبراه بین‌المللی هست و باقی می‌ماند».

هوک: نمی‌گذاریم ایران در سوریه بماند

برایان در گفتگو با خوان زاراتی به تعیین جیم جِفری به عنوان سفیر آمریکا در دمشق اشاره کرد و گفت «نمی‌گذاریم ایران حضوری که برای انجام عملیاتش در سوریه نیاز دارد را حفظ کند» زیرا «ایران قطعاً خلاف منافع ما و متحد ما اسرائیل عمل می‌کند». پرسشی که هوک پاسخ نداد این بود که اصلاً چرا آمریکا باید از آن سوی دنیا برای خود منافعی در خاورمیانه تعریف کند و به جای دو دولت ایران و سوریه در مورد حضور ایران در سوریه تصمیم بگیرد؟

وی گفت امیدواریم روسیه به آنچه گفته است پایبند بماند و اضافه کرد آمریکا فعلاً در مناطقی که در اختیار دولت سوریه است، پیش از رسیدن به یک توافق سیاسی هیچ تمایلی به مشارکت در بازسازی ندارد.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفت هدف نهایی ما این است که ایران به یک کشور «نرمال» تبدیل شود و از حالت کنونی که بسیاری از رفتارهایش «غیرعادی و موجب بی‌نظمی» است خارج شود. وی ادامه داد در حال طراحی و استقرار یک «هندسه امنیتی» است که «خاورمیانه باثبات و صلح‌آمیز را به ارمغان بیاورد».

این سخن او دقیقاً به نظم نوین جهانی و نقشه خاورمیانه جدید اشاره دارد که واشینگتن همراستا با منافع خود ترسیم کرده است. اما پرسش این است که آیا خروج از برجام و توافق آب و هوایی پاریس و لشگرکشی به اقصی نقاط جهان یک رفتار نرمال است!؟

برایان هوک آمادگی آمریکا برای هرگونه همکاری از جمله همکاری اطلاعاتی با کشورهای عرب سنی را اعلام کرد و گفت «رئیس‌جمهور می‌خواهد توانمندی‌های متحدان زیاد ما در منطقه به جایی برسد که بتوانند ایران را عقب برانند». این اولین بار نیست که یک قدرت استعماری تلاش می‌کند شکاف‌های مذهبی در منطقه را به سرمایه‌ای برای سلطه خود تبدیل کند.

جمع‌بندی

به نظر می‌رسد وزارت خارجه آمریکا در همکاری با خزانه‌داری و سازمان سیا قصد دارد تمام سیاست‌های تحریمی دولت اول اوباما را مجدداً با همکاری کشورهای دیگر به اجرا بگذارد علاوه بر آنکه با ایجاد تنش مذهبی و سیاسی در غرب آسیا و ریخت‌وپاش تسلیحاتی در حاشیه خلیج فارس یا ایران را مجبور به تغییر رفتار خود کند یا دست‌کم مطمئن شود در صورت وقوع درگیری هزینه جانی و مالی آن را دیگران خواهند داد نه آمریکا.

همزمان در همین نشست، برگزارکنندگان تلاش می‌کنند باور خود را در مورد لزوم ایجاد فروپاشی در ایران به همان شیوه‌ای که موجب فروپاشی شوروی شد فریاد بزنند، یعنی ترکیبی از تحریم اقتصادی، نفوذ در تصمیم سازان و سران، فشار سیاسی و رسانه‌ای جهانی، ایجاد تهدید نظامی و تظاهر به حمایت از مردم در حالی که می‌دانیم پس از فروپاشی شوروی چه بر سر مردم در روسیه و اقمار آن بلوک قدرتمند آمد. این را هم در سخنان برایان هوک می‌شنویم و هم در آنچه پیرامون شباهت سیاست‌های نیکی هیلی با نماینده ریگان در سازمان ملل از سوی دوبوویتز گفته می‌شود.

این بار دولت ایران باید از غفلتی که دولت‌های پیشین صورت دادند عبرت بگیرد و دائماً از عدم امکان اجماع جهانی علیه ایران سخن نگوید. دولت‌های جهان بیش از آنچه تصور می‌شود به فکر منافع خود هستند. سران ایران باید با کنار هم قراردادن دیپلماسی قدرتمند با دولت‌های جهان و تجدید پیوند با مردم خود مانع از شکل‌گیری فضایی شود که سواستفاده واشینگتن را آسان می‌کند. ضمن اینکه با تقویت تسلیحات بازدارنده خود و پیوندهای فرهنگی و تجاری با کشورهای منطقه مانع از تشدید شکاف‌های مذهبی و سیاسی در غرب آسیا شود.

منبع

http://www.defenddemocracy.org/events/fdds-national-security-summit-august2018