رهنمودهای رهبر انقلاب به زائران اربعین حسینی

رهنمودهای رهبر انقلاب به زائران اربعین حسینی
مقام معظم رهبری در بیاناتشان پیاده روی اربعین را نه تنها یک حرکت مذهبی، بلکه پدیده‌ای فرهنگی و سیاسی می‌دانند که می‌تواند عامل مهمی برای تحکیم وحدت فرق اسلامی و قدرت بخش جهان اسلام علیه جهان کفر شود.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل ازخبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، انقلاب اسلامی ایران با وجود همه بدخواهان و اقدامات کینه توزانه‌ای که انجام می‌دهند هر روز بیشتر از روز بعد به برکاتش افزوده می‌شود و این برکات نه فقط  دربردارنده ملت ایران بلکه سایر کشورهای اسلامی را نیز شامل می‌شود.

بیداری اسلامی یکی از این موارد است که موجی از استعمار و استکبارسیتزی را در سطح جهان به راه انداخت که در مقابل آن جبهه فرهنگی غرب آثار متعدد سینمایی با محوریت ایران هراسی و اسلام هراسی را به راه انداختند. با این حال اسلام و انقلاب اسلامی قدرتمندانه به راه خود ادامه می‌دهد هر چند در ظاهر ممکن است صدای غرب بیشتر شنیده شود. البته این صدا، صدای طبل تو خالی دشمنان اسلام است و نباید از آن هراسی به دل راه داد.

یکی از برکات انقلاب اسلامی، پیاده روی اربعین است که هر سال پر شکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود. پیاده روی اربعین یک نماد، یک پدیده و یک آیین بین‌المللی در جهان اسلام است که نظیر آن در هیچ کجای جهان دیده نمی‌شود.

این پدیده الهی می‌تواند به مهمترین عامل وحدت فرق شیعه و سنی تبدیل شده و محملی برای قدرت گرفتن جهان اسلام شود. این گردهمایی به دلیل وجود رژیم خودکامه و کافرکیش آل سعود میسر نیست، چرا که این حاکمان ملحد بارها و بارها در حرم امن الهی حاجیان را قربانی و به شهادت رسانده‌اند و با کمال وقاحت خود را امیر جهان اسلام می‌دانند.

مقام معظم رهبری بارها در بیانات حکیمانه خود ضمن ارج نهادن به گردهمایی اربعین توصیه‌های موکدی به زائران اربعین کرده‌اند که فرازهایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

افزایش حضور جوانان در راه‌پیمایی اربعین باید گفته شود

«این‌همه جوان خوب در کشور هست؛ شما ببینید الان در فضای مجازی چه خبر است! چقدر مُضِلّاتُ الفِتَن (۱) در این فضای مجازی و در ماهواره‌ها و در این تشکیلات وجود دارد و جوان در معرض همه‌ این‌ها است، درعین‌حال شما ببینید راه‌پیمایی اربعین چه‌جوری است، اعتکاف چه‌جوری است، نمازجماعت‌های دانشگاه‌ها چه‌جوری است. اینها خیلی مهم است؛ چرا ما این‌ها را نباید ببینیم؟

این‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که حتی معنویت که سخت‌ترین [بخش] است ـ آن بخش معنوی فرهنگ ـ دارد پیشرفت می‌کند. جلسات ماه رمضان را شما ملاحظه کنید؛ بنده بخصوص در ماه رمضان‌ها و همچنین محرم و صفر از این معنا استفسار می‌کنم و از کسانی سؤال می‌کنم که بروند تحقیق کنند، کار کنند و ببینند نسبت جلسات امسال ماه رمضان به سال گذشته چیست؛ می‌روند گزارش می‌آورند؛ انسان واقعا حیرت می‌کند از این پیشرفت، از این حرکت رو به جلو. این‌ها را ما چرا نباید ملاحظه کنیم، چرا نباید ببینیم؟ این‌ها دیده بشود، تحلیل بشود و گفته بشود؛ این‌هایی که بلندگوهای پرمخاطب در اختیار دارند، این‌ها را بایستی بیان کنند و بگویند.»

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری 1397/06/15

راهپیمایی اربعین اوج گرفتن تفکر مبارزه در راه خدا

«راه‌پیمایی عظیم اربعین واقعاً یک پدیده‌ی الهی و معنوی است. حقیقتا قابل توصیف نیست؛ مثل خیلی از این پدیده‌های مهم الهی، درست قابل تفسیر هم نیست؛ یعنی نمی‌شود این حادثه را تحلیل کرد. این‌جور این جمعیت عظیم میلیونی راه بیفتند، در ظرف چند سال این تحقق و پیدا کند! بله، در گذشته راه‌پیمایی بود، اما این خبرها نبود. این جمعیت عظیم میلیونی از جاهای مختلف دنیا، این حرکت عظیم، با وجود تهدیدهای تروریستی‌ای که همیشه وجود داشته و امروز هم وجود دارد، یک پدیده‌ی فوق‌العاده عظیم و مهمی است. این نشان‌دهنده‌ی اوج گرفتن همین تفکر مبارزه‌ در راه خدا و در راه اسلام و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است.»

بیانات در دیار جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی استان‌های آذربایجان شرقی و قم 1396/08/22

[[{"fid":"26739","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

پیاده روی اربعین از الطاف خداوند است

«ایام اربعین است و خوشا به حال آن کسانی که در حال پیاده‌روی هستند یا پیاده‌روی خواهند کرد و به زیارت اربعین خواهند رسید و آن زیارت خوش مضمون روز اربعین را إن‌شاءالله خطاب به حضرت خواهند خواند.
ما هم اینجا با شوق و با حسرت نگاه می‌کنیم به این گام‌هایی که:

هزاران گام در راه است و دل مشتاق و من حیران
که چون ره می‌توانم یافتن سوی درون من هم

 الحمدلله جوان‌های ما راه را پیدا کردند و میلیون‌ها نفر از مردم ما و مردم غیر ما، مردم عراق و دیگران، در این راه حرکت می‌کنند، این هم یکی از حوادث بسیار برجسته‌ای است که خدای متعال منت گذاشته بر ما و این حادثه را برای ما خلق کرده است؛ این شد یک نماد.

همیشه اربعین پیاده‌روی بود اما این حرکت عظیم که یک نماد بسیار زیبا و پرشکوهی از حضور پیروان اهل‌بیت و علاقمندان به اهل‌بیت هست؛ این نبود، ما این را نداشتیم، این را خدای متعال در اختیار ما گذاشت، خدا را بایستی شاکر باشیم.»

بیانات خارج فقه 1396/08/15

عشق همراه با بصیرت

«شما ببینید برای این که 10 هزار نفر، 50 هزار نفر را یک جا جمع کنند، چقدر تلاش تبلیغاتی در دنیا انجام می‌گیرد، آخرش هم نمی‌شود. اینجا با وجود موانع فراوان، از ایران فقط 2 میلیون نفر برای پیاده‌روی 80 کیلومتری برای پیاده‌روی، نه برای لذت بردن و در هتل لمیدن. 

بلند می‌شوند می‌روند کربلا؛ چند برابر آن [هم] از خود عراق و از مناطق دیگر؛ این یک پدیده‌ الهی است؛ نشان‌دهنده‌ این است که این راه، راه عشق است؛ منتها نه عشق مجنونانه، عشق همراه بصیرت؛ مثل عشق اولیا به خدا؛ اَللهُمَّ ارزُقنی حُبَّکَ وَ حُبَّ مَن یُحِبُّکَ وَ حُبَّ کُلِّ عَمَلٍ یوصِلُنی اِلی قُربِک؛ این حب و این عشق، عشق همراه با بصیرت است؛ می‌داند، می‌فهمد و این جاذبه او را می‌کشد، این مغناطیس او را می‌کشد. خب، بنابراین کار، کار بزرگی است؛ پدیده، پدیده‌ عظیمی است.»

بیانات در دیدار بسیجیان 1395/09/03

حفظ برکات راه‌پیمایی از مصادیق شکرگذاری است

«این راه‌پیمایی عظیم و با شکوه که حقیقتا یک پدیده‌ی عظیم تاریخی است، یک جمله‌ای عرض بکنیم. معمولا در این‌جور پدیده‌هایی که انسان مشاهده می‌کند که تبلیغاتی برای آن انجام نگرفته لکن ناگهان یک پدیده‌ای در محیط دید انسان بروز می‌کند، دست خدایی مشهودتر از همه‌ جای دیگر است؛ یک نمونه‌اش خود انقلاب اسلامی [است].

حالا مبارزات قبلی به جای خود محفوظ اما حضور مردمی و گسترش مردمی در طول یک سال، یک سال و نیم در یک کشور وسیعی مثل کشور ما انجام گرفت. همان شعاری که مردم در تهران می‌دادند، در فلان روستا در دوردست هم که مردم راه‌پیمایی می‌کردند، همان شعار را می‌دادند. لذا امام آن‌وقت ـ آن‌طور که به ما اطلاع دادند ـ فرموده بودند این انقلاب پیروز خواهد شد، چون نشانه‌ی حضور دست قدرتمند الهی است.

در این‌جور حوادث که شما دست قدرت الهی را پشت سرش بوضوح می‌بینید و برکاتش را مشاهده می‌کنید، باید شکر کرد. اگر شکر کردیم می‌ماند، اگر شکر نکردیم گرفته می‌شود. این حادثه‌ی راه‌پیمایی را شکر کنید. شکرش ازجمله به این است که  آن روحیات را، آن حالات را ـ که در این دو سه روزی که مشغول راه‌پیمایی بودید، آنجا مشاهده کردید یا احساس کردید ـ در خودتان نگه دارید؛ آن برادری را، آن مهربانی را، آن توجه به ولایت را، آن آماده شدن بدن برای تعب کشیدن را، آن ترجیح دادن زحمت کشیدن و عرق ریختن و راه رفتن بر راحتی و تنبلی را. در همه‌‌ امور زندگی باید این را دنبال کرد؛ این می‌شود شکر.

از جمله‌ شاخه‌های شکر، یکی این است که این کار را برای کسانی که عاشق این کارند، آسان کنیم که مسئولیت این به عهده‌ مسئولان بخش‌های مختلف کشور است. گاهی حوادثی پیش می‌آید؛ نگذارند این حوادث [تکرار شود]، پیشگیری کنند؛ این هم جزو شکر است. به‌هرحال این نعمت را قدر بدانیم، نعمت بزرگی است. حالا در دنیا سعی می‌کنند که نگذارند این نورافکن قوی دیده بشود، لکن نمی‌توانند، دیده خواهد شد؛ سعی می‌کنند دیده نشود یا تحریفش کنند، [اما] هیچ‌کدام به جایی نمی‌رسد؛ وقتی ادامه دادید حرکت را، ناچار، حقیقت خود را آشکار خواهد کرد.»

بیانات در دیدار بسیجیان 1395/09/03

[[{"fid":"26738","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

پیاده روی اربعین از شعائر الله است

«این کسانی که این راه را طی کردند[پیاده‌روی اربعین] و این حرکت عاشقانه و مؤمنانه را دارند انجام می‌دهند، واقعاً دارند حسنه‌ای را انجام می‌دهند. این یک شعار بزرگ است، لا تُحِلّوا شَعائِرَ الله،  این بلاشک جزو شعائرالله است. جا دارد که امثال بنده که محرومیم از این‌جور حرکت‌ها عرض بکنیم که یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً.

همان‌طور که عرض کردیم، این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین، تحریک‌کننده و عمل‌کننده است؛ هم عشق و محبت. تفکر اهل‌بیت و تفکر شیعی همین‌جور است؛ ترکیبی است از عقل و عاطفه، ترکیبی است از ایمان و عشق؛ ترکیب این دو.

بیانات در ابتدای درس خارج فقه درباره اربعین 1394/09/09

لزوم احترام به قوانین و مقررات

البته این عرایض ما موجب نشود که بعضی‌ها خارج از مقررات بخواهند بلند شوند راه بیفتند و حرکت کنند؛ نه، طبق همان مقرراتی که دولت اسلامی معین کرده است؛ خب، دوستان ما در دولت نشسته‌اند فکر کرده‌اند، مقرراتی و ضوابطی برای این کار در نظر گرفته‌اند، این ضوابط حتما مراعات بشود؛ جوری نباشد که کسانی خارج از این ضوابط بگویند «برویم همین‌طور حرکت کنیم، سر به بیابان بگذاریم ـ مثلاً ـ برویم»، این‌جوری مطلوب نیست؛ این ضوابط را حتما بایستی رعایت کنند.

بیانات در ابتدای درس خارج فقه درباره اربعین 1394/09/09

حفظ وحدت و پرهیز از اختلافات مذهبی

«در اربعین حسینی میلیون‌ها انسان در کنار هم قرار گرفتند؛ خود این حرکت عظیم یک جمعی از مسلمان‌ها ـ البته مخصوص شیعه نبود، سنی‌ها هم بودند ـ که در دنیا انعکاس پیدا کرد، تعظیم کردند؛ تجلیل کردند؛ آن را بزرگ‌ترین گردهمایی عالم به حساب آوردند؛ چه کسانی؟ آن‌هایی که دارند مسائل اسلامی را رصد می‌کنند.

حادثه‌ عجیبی بود حادثه‌ی امسال اربعین کربلا. این راه را دشمنان اسلام و دشمنان اهل‌بیت به خیال خود مسدود کرده بودند. ببینید چه حرکت عظیمی اتفاق افتاد! وقتی حتی جسم‌ها در کنار هم قرار می‌گیرد، این‌جور انعکاس پیدا می‌کند. اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملت‌های مسلمان ـ سنی و شیعه و فرق مختلف تسنن و تشیع ـ با یکدیگر دل‌های‌شان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتفاقی خواهد افتاد؛ چه عزتی برای اسلام درست خواهد شد! وحدت؛ وحدت.»

بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی 1393/10/19