شاه‌کلید لو رفتن اطلاعات ۴۰۰ صرافی پیدا شد؟/ مسئول دولتی مذاکره‎‌کننده با FATF پشت در دریافت پناهندگی آمریکا

باز هم پای نفوذی‌ها در میان است؟
شاه‌کلید لو رفتن اطلاعات ۴۰۰ صرافی پیدا شد؟/ مسئول دولتی مذاکره‎‌کننده با FATF پشت در دریافت پناهندگی آمریکا
مسئولیت مذاکرات FATF در این سال ها با فردی غرب گرا بوده که طبق صحبت این نماینده مجلس درصدد دریافت پناهندگی و استخدام در سازمان ملل بوده است!


به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از رجانیوز:هر بار پای یک مذاکره با آمریکایی‌ها و یا نهادهای تحت سیطره آمریکا می شود نام افرادی به گوش می رسد که برای آن طرف میز مذاکرات بیشتر تلاش کرده اند. آخرین بار خبر دستگیری دری اصفهانی عضو تیم مذاکرات هسته ای روحانی بود. وی در حالی دستگیر شده بود که گفته می شود قصد داشت به همراه ظریف به ترکیه و از آنجا به کانادا فرار کند. دیروز بار دیگر گمانه زنی ها در خصوص نفوذی های سازمان یافته بیشتر شد. گفته می شود مسئول مذاکره کننده ایرانی با FATF که قبلا درخواست پناهندگی به آمریکا داده است(!) ممنوع الخروج شد.

 

به گزارش رجانیوز: خبرگزاری‌ها اعلام کردند مذاکره‌کننده ارشد ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی FATF و رئیس ‌مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی(FIU)، مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی ممنوع‌الخروج شد.

 

گویا دلیل ممنوع‌الخروج شدن میثم نصیری احمدآبادی این بوده که وی با حضور در کنسولگری آمریکا در کشور امارات درخواست تابعیت برای خود و خانواده‌اش کرده است. همچنین یکی از بستگان نزدیک نصیری احمدآبادی هم ساکن و تبعه کشور آمریکا است.

 

 

FIU که زیر نظر وزارت اقتصاد فعالیت می کند مسئولیت پیگیری و پیاده‌سازی ضوابط، دستورالعمل‌ها و مذاکره با مسئولان ارشد کارگروه اقدام مالی FATF در داخل کشور را برعهده ‌دارد.

 

 

 

 

بر این اساس، سرپل همکاری اطلاعاتی در حوزه‌های مالی با کشورهای خارجی همین نهاد است و در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سی اف تی نهاد همکار همین واحد اطلاعات مالی است.

 

از وظایف مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی دریافت، تجزیه و تحلیل گزارش‌های تراکنش‌های مشکوک و سایر اطلاعات مربوط به پولشویی، جرایم منشاء مرتبط و تامین مالی تروریسم و ارسال نتایج به دست آمده به مراجع ذیصلاح است.

 

پشت پرده اطلاعات صرافی های ایرانی مشخص می شود؟ 

 

نصیری احمدآبادی رییس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی (FIU) در 5تیر 95 روابط نزدیک خود با FATF  را اینگونه توصیف کرده بود: وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان ریاست و متولی دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی، برنامه منسجمی را در جهت اجرای برنامه عمل و خروج کامل از لیست سیاه طراحی نموده که در زمانبندی معین اجرا می‌شود.

 

نصیری احمدآبادی درحالی قبلا خبر از اجرای برنامه های FATF  در ایران داده و اکنون درخواست پناهندگی اش به آمریکا افشا شده است که در سال 95 گمانه زنی درخصوص لو رفتن اطلاعات 400 صرافی ایرانی و ایجاد بحران ارزی در کشور توسط نهاد زیر نظر وی مطرح شده بود.

 

گمانه زنی ها حاکی از این بود که واحد اطلاعات مالی ایران در اقدامی عجیب و برطبق تعهدات ایران در FATF لیست صرافی‌هایی را که به نوعی تحریم‌ها را دور می‌زدند به واحد اطلاعات مالی طرف‌های خارجی ارائه داده‌اند که این امر منجر به شناسایی این صرافی‌ها و ایجاد بحران ارزی اخیر شده است!

 

با وجود انتشار و تکرار مکرر این خبر در رسانه‌ها، هیچ واکنشی در تکذیب، تایید و یا توضیح از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی یعنی محل استقرار FIU در ایران منتشر نشد. این سکوت وزارت اقتصاد این اخبار را تایید میکرد همان طور که اکنون با گذشت یک روز از انتشار خبر درخواست پناهندگی توسط مسئول دولتی مذاکره کننده با FATF نهادهای دولتی سکوت کرده اند.

 

 

 محمد دهقان نماینده مجلس شورای اسلامی طی نطقی در جلسه علنی ۲۷ آبان، از اقدام خلاف عرف و قانون یکی از مدیران دولتی که مسئولیت مستقیم در خصوص مذاکرات پیوستن ایران به FATF برعهده دارد، پرده برداشت.

 

دهقان خاطرنشان کرد: طبق ماده ۴ قانون مبارزه با پولشویی وزرای اقتصاد، اطلاعات، کشور و صنعت و رئیس‌بانک مرکزی عضو این شورا هستند و این شورا هم وظیفه پیشگیری و هم وظیفه مقابله با پولشویی را بر عهده‌دارد. مرکز واحد اطلاعات مالی و مرکز مبارزه با پولشویی با اختیارات وسیعی در خود دولت قرار دارد از آقای ظریف انتظار روشنی وجود دارد که اگر سندی وجود داشت آن را به همکاران خود در دولت بدهد و یا حداقل یک نامه به قوه قضائیه بفرستد.

 

 

نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در این چند سال که مذاکرات مربوط به FATF داغ بوده است کدام یک از مقامات ارشد همزمان مسئولیت مبارزه با پولشویی و هم مسئولیت مذاکرات FATF را بر عهده داشته‌اند؟ متأسفانه براساس اسناد به دست آمده برخی از این مقامات بیش از اینکه به فکر منافع کشور و ملت در مذاکره با FATF و مبارزه با پولشویی باشند به فکر اخذ ویزای اقامت در کانادا، آمریکا و استخدام در سازمان ملل بودند. این آقایان با سربرگ مرکز پولشویی به دنبال سفر‌های خانوادگی در تور‌های تفریحی بودند.

 

وی ادامه داد: شما مسئولیت مبارزه با پولشویی را به کسی سپرده‌اید که تعلق کمتری به کشور خود نشان داده است و به دنبال اقامت در خارج بوده است.

 

در ماجرای دستگیری دری اصفهانی نیز مسئولین و رسانه های دولتی ابتدا با سکوت و سپس با تکذیب درصدد بودند تا واقعیات دیده نشود. حال باید دید آیا دولتی ها سکوت خود را می شکنند و درخصوص ابهامات این مدیر دولتی که قصد پناهندگی به آمریکا داشته توضیح می دهند؟ آیا اطلاعات سری کشور توسط نفوذی ها خارج شده است؟ و آیا دولت روحانی در مورد میزان تعهد آن دسته از مدیران دولتی که همچون دری اصفهانی دوتابعیتی نیستند به صورت شفاف با مردم صحبت خواهد کرد؟