ظریف در نامه به دادستان کل: سندی ندارم که بفرستم!

پس از ادعای پولشویی گسترده در کشور
ظریف در نامه به دادستان کل: سندی ندارم که بفرستم!
در حالی که وزارت امور خارجه اعلام کرده بود مستندات ادعای ظریف درباره پولشویی گسترده در کشور را در قالب نامه‌ای به دادستانی ارسال کرده است، روز گذشته دادستان کل کشور گفت ظریف یک نامه ۱۲ صفحه‌ای را چند روز قبل فرستاده که یکسری بیانات خودش را در آنجا باز توضیح داده است، همچنین حاوی مسایل دیگری بود که خیلی مرتبط با آنچه ما خواستیم نبود و درآخر هم‌اشاره کردند که دلیل و مستندی ندارند که بخواهند بفرستند!

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل ازکیهان،  20 آبان ماه بود که محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی تصویری با یک سایت حامی دولت به جای ارائه استدلال درباره چرایی پافشاری دولت برای تصویب لوایح FATF و پاسخ به نقدهای صورت گرفته در این زمینه، به مثابه برجام سیاست اتهام‌زنی به منتقدان را در پیش گرفت و آنها را به پولشویی متهم کرد.
ظریف در این گفت‌و‌گو با بیان اینکه اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی‌ها درباره FATF صادقانه است مدعی شد: فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی‌ها منافع اقتصادی است.
اتهام زنی به منتقدان
به جای پاسخ به نقدهای FATF
وزیر امور خارجه درحالی مدعی شد که «پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند» که درباره اینکه آیا کدی برای این ادعا دارد یا براساس تصورات خود چنین ادعایی را مطرح کرده گفت: اگر کدی هم در این باره داشته باشم امکانش را ندارم که علنی کنم؛ ولی کدهای زیادی در مورد میزان پولشویی در کشور وجود دارد!ظریف در ادامه با بیان اینکه من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم مدعی شد: جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.
وزیر امور خارجه در ادامه به ادعاهای بی‌اساس و بدون مدرک خود اضافه کرد: با این وضعیت ما نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند.
وی باردیگر مدعی شد: من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم؛ من افرادی که در این قضیه منافع دارند را پشت القاء این تصورات می‌دانم.
اظهارات عجیب ظریف و اتهام‌زنی وی به منتقدان و مخالفان لوایح FATF که با استقبال گسترده رسانه‌های معاند و ضدانقلاب خارج‌نشین نیز مواجه شد، با واکنش‌های زیادی از جمله انتقادات نمایندگان شاخص مجلس شورای اسلامی و کارشناسان سیاسی مواجه شده و آنها خواستار ارائه مستندات او شدند. شماری از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز خواستار احضار وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس شدند.
احضار ظریف به مجلس
برای پاسخ به ادعای جنجالی
برهمین‌اساس، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که از وزیر امور خارجه دعوت شده تا با حضور در این کمیسیون مستنداتی درباره ادعایش پیرامون پولشویی را به اعضای کمیسیون ارائه دهد.
وی با تأکید بر اینکه صحبت‌های آقای ظریف پیرامون پولشویی، غیرکارشناسی‌شده و غیرمستند است، اظهار داشت: باید روشن‌گری در حوزه پولشویی و مطلبی که آقای ظریف مطرح کرده است، صورت گیرد.
فلاح پیشه گفت : معتقدم که آقای ظریف موضوع پولشویی گسترده در ایران را به‌عنوان بهانه برای طرف‌های غربی مطرح کرده است، مسئله پولشویی که آقای ظریف مطرح کرده است، موضوع جدایی است و باید به‌طور شفاف بررسی شود و وی نیز پاسخ‌گو باشد.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: به هیچ وجه ادعای مربوط به پولشویی در ایران را قبول ندارم و قطعاً اظهارات آقای ظریف درباره پولشویی در ایران را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری می‌کنیم.
توضیح سه جمله‌ای ظریف
 درباره پولشویی و انکار اظهارات
پس از آن بود که ظریف برای توضیح ادعای خود در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شد اما به جای ارائه مستندات پولشویی گسترده در کشور، ادعای خود را انکار کرد. سید حسن نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس در این باره گفت که آقای ظریف در جلسه کمیسیون حاضر شد و در لابه‌لای اظهارات خود به موضوع پولشویی و اظهارنظرش در این زمینه ‌اشاره کرد و گفت که «در این زمینه اینجوری که گفتند من نگفتم. بروید کلیپ را ببینید». عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: آقای ظریف درخصوص پولشویی به همین سه جمله کوتاه بسنده کرد و توضیح دیگری نداد.
 ظریف هم پس از حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به مباحث مطرح شده درباره اظهارات اخیرش درخصوص پولشویی اظهار داشت: صحبت‌هایی که بنده داشتم عین نوار آن موجود است.
وی افزود: من تقاضا می‌کنم افرادی که اعلام‌نظر کرده‌اند راجع ‌به آن چیزی که بنده گفتم اعلام‌نظر کنند نه آن چیزی که خودشان خواسته‌‌اند.
وزیر امور خارجه گفت:‌ در واقع برخی دوستان ما ببر کاغذی می‌سازند و این ببر را خیلی خوب شکار می‌کنند لذا به جای اینکه ببر کاغذی بسازند مؤلف زنده است، نوار و کلیپ آن وجود دارد بنابراین گوش کنند و اگر بنده جایی را متهم کرده‌ام آنگاه بیایند و از بنده سؤال کنند.
اژه‌اي در نامه به ظريف:
اسناد پولشويي را ارائه كنيد!
ابعاد و تبعات اظهارات عجیب و نسنجیده ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در کشور، اما وسیع‌تر از آن بود که با توجیه سه جمله‌ای یا انکار آن بشود به سادگی از کنار آن گذشت و غلامحسین محسنی اژه‌‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه، با ارسال نامه‌ای برای محمدجواد ظریف، از او خواست اسناد سخنان خود درباره پولشویی در ایران را ارائه کند. وی همچنین در دیدار با نمایندگان فراکسیون ولایی مجلس دهم گفت که سخنان اخیر ظریف از نظر شخص بنده غلط بوده، و از‌آن‌جایی که از طرف یک مقام رسمی بیان شده، او باید توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند.
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز از تدوین طرح استیضاح محمدجواد ظریف خبر داد و روز سه‌شنبه ۶ آذرماه نیز متن طرح استیضاح ظریف، را در اختیار هیئت‌رئیسه مجلس قرار دادند. امضا‌کنندگان نامه در علت استیضاح وزیر امور خارجه ۱۱ دلیل ارائه کرده‌اند، که مهم‌ترین آنها عبارتند از: اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی، عدم ‌استفاده از فرصت‌هایی که مقاومت در منطقه فراهم نمود، موضع منفعلانه دستگاه دیپلماسی درخصوص کشتار حجاج در منا و عدم احقاق حقوق ملت ایران و خانواده‌های آنها، به‌کارگیری افراد نامطمئن در مذاکرات حساس و مهم و عدم تأمین منافع ملت ایران در قراردادهای منعقد شده.
از ادعای ظریف درباره پولشویی
تا مورد عجیب رئیس‌FIU
در حالی که اظهارات و موضع‌گیری‌ها در دفاع و رد ادعای آقای ظریف ادامه داشت، انتظار منطقی و بجا آن بود که مرجع رسمی مبارزه با پولشویی در کشور به موضوع ورود کرده و با ارائه گزارشی مستند و روشنگر، ابهامات و سؤالات را برطرف کرده و به این قضیه پایان دهد اما متاسفانه علی‌رغم گذشت یکی دو هفته از ماجرا و کشیده شدن آن حتی به مجلس و قوه قضائیه، همه در این باره سخن گفتند جز آن‌که باید سخن می‌گفت؛ یعنی «واحد اطلاعات مالی». نکته عجیب و قابل تامل آنجا بود که در چنین شرایطی محمد دهقان نماینده مجلس شورای اسلامی در صحن علنی به نکته خاصی ‌‌اشاره کرد و گفت: «در این چند سال که مذاکرات مربوط به FATF داغ بوده است کدام‌یک از مقامات ارشد همزمان مسئولیت مبارزه با پولشویی و هم مسئولیت مذاکرات FATF را بر عهده داشته‌اند؟ متأسفانه براساس اسناد به دست آمده برخی از این مقامات بیش از اینکه به فکر منافع کشور و ملت در مذاکره با FATF و مبارزه با پولشویی باشند به فکر اخذ ویزای اقامت در کانادا، آمریکا و استخدام در سازمان ملل بودند. این آقایان با سربرگ مرکز پولشویی به دنبال سفر‌های خانوادگی در تور‌های تفریحی بودند. شما مسئولیت مبارزه با پولشویی را به کسی سپرده‌اید که تعلق کمتری به کشور خود نشان داده است و به دنبال اقامت در خارج بوده است.»
ظریف: سندی ندارم که ارائه دهم!
سرانجام پس از چند روز فضاسازی روزنامه‌های زنجیره‌ای در حمایت از ادعای ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در کشور و توهین و اتهام‌زنی به منتقدان، در حالی که وزارت امور خارجه اعلام کرده بود مستندات ادعای پولشویی گسترده در کشور را در قالب نامه‌ای به دادستانی ارسال کرده است، روز گذشته دادستان کل کشور گفت که ظریف یک نامه ۱۲ صفحه‌ای را چند روز قبل فرستاده که یکسری بیانات خودش را در آنجا بازتوضیح داده است، همچنین حاوی مسایل دیگری بود که خیلی مرتبط با آنچه ما خواستیم نبود و در آخر هم ‌اشاره کردند که دلیل و مستندی ندارند که بخواهند بفرستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در مراسم گرامیداشت هفته بسیج که در اتاق اصناف تهران برگزار شد، با ‌اشاره به ادعای وزیر امور خارجه در رابطه با وضعیت پولشویی در کشور افزود: شرایط کشور از لحاظ مسایل داخلی و خارجی به گونه‌ای است که بسیاری از امور خصوصا توسط مسئولین باید رعایت شود و مراعات بیان برخی از مسایل را داشته باشند تا مورد سوءاستفاده دشمن قرار نگیرد.
دادستان کل کشور با بیان اینکه بحث پولشویی یک بحث است که امروز مرتبط با مباحث خارج از کشور است گفت: بحث FATF و چهار لایحه قانونی که دولت به مجلس داده است نیز مطرح است، ولی در این شرایطی که دشمن ما را تحریم اقتصادی کرده و برای گرفتن برخی از امتیازات فشار وارد می‌کند و می‌خواهد چهره داخلی کشور ما را ملکوت نشان دهند، اینکه از زبان وزیر امور خارجه ما این مسائل راجع به پولشویی مطرح شود خیلی موجه و حکیمانه نمی‌بینم.
وی با ‌اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشور نباید وزیر خارجه تضعیف شود گفت: آقای وزیر محترم امور خارجه هم نباید در این شرایط در عرصه پولشویی این حرف‌ها را می‌زد. بنده وقتی مطالب ایشان را شنیدم بر اساس وظیفه و تکلیف، نامه‌ای نوشته و خواستم که مستندات را برای پیگیری به دادستانی کل ارسال نمایند.
دادستان کل کشور با‌ اشاره به اینکه نامه ۱۲ صفحه‌ای آقای وزیر امور خارجه حاوی هیچ مستند و دلیل و مدرکی که قابل تعقیب باشد نبود، گفت: بنده منتظر هستم که از ناحیه ایشان و هر مقام اجرایی دیگری اگر مستندانی هست به ما ارسال شود و مطمئن باشند که ما تعقیب می‌کنیم.