نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 12 آذر

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 12 آذر

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 12 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): حل مشکلات جاری اقتصادی و تأمین نیازهای عمومی مردم، نیازمند کار جهادی و تلاش فوق‌العاده است. مشکل گرانی و کاهش قدرت خرید، معیشت بخش زیادی از مردم به ویژه طبقات ضعیف را دچار تنگنا کرده است.(1397/7/19)

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

انکار سهم جناحی!
گذاشتن رویکردها و سیاست‌ها در بوته نقد و ارزیابی امر مرسوم و لازمی در بسامان کردن همه امور به ویژه امر سیاست و دولت‌مداری است، به شرط آنکه اولاً، با کار کارشناسی و روحیه دلسوزانه از سوی نقدکننده به منصه ظهور برسد. ثانیاً، از سوی انتقاد شونده نیز عزم و اراده برای شنیدن و اصلاح برنامه‌ها و سیاست‌ها در عمل وجود داشته باشد. اما قصه فزاینده نقدها و نظرهای بی‌محابای امروز جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی از دولت آقای روحانی که آخرین سلسله از این نقدها را در سومین کنگره حزب کارگزاران سازندگی دیدیم، بیشتر از جنس فرار به جلو و انکار سهم حزبی و فروکاستن از نقش جناح اصلاح‌طلبان در برآمدن این دولت است، تا نقد دلسوزانه با رویکرد جانبداری از مردم!
دقیقاً به همین دلیل است که انتقادها نتیجه نمی‌دهد و همراهیِ مردم را برنمی‌انگیزد. مردم ایران دوست دارند تمام جریان‌های سیاسی و افرادی که در سال‌های 92 و 96 حمایت از روحانی را «تَکرار» می‌کردند، امروز نیز مردانه و با پذیرش مسئولیت خود پای همکاری و مساعدت به دولت بایستند.
نمونه بارز رفتار منطقی و عقلایی با دوگانه حمایت‌ـ انتقاد دلسوزانه در رفتار رهبران نظام اسلامی درس‌آموز است. امام(ره) تا آنجا که امکان و احتمال اصلاح وجود داشت، بنی‌صدر را، هم نصیحت کرد و هم تحمل. این میراث امام در منطق رفتاری حمایت توأم با نقد دلسوزانه نسبت به همه دولت‌ها در سلوک سیاسی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) نیز به عیان دیده می‌شود. در قضیه هسته‌ای، رهبری از ابتدا با اعتماد به آمریکا مخالف بود، ولی زمانی که دولت اصلاحات با هدف کوتاه کردن دیوار بلند بی‌اعتمادی بین ما و غرب، بیش از دو سال مراکز هسته‌ای را پلمب کرد و نتیجه‌ای نگرفت باز در پرتو دوگانه حمایت‌ـ نقد رهبری موظف شد در شش ماهه پایانی دولت دوم اصلاحات، مراکز هسته‌ای را خود بازگشایی کند. همین مثال در دولت کنونی با رویکرد تعامل و توجه بیش از حد به غرب و آمریکا بدون فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی که مورد نقد معظم‌له بود، تکرار شد و تجربه نافرجام برجام را رقم زد؛ اما با منطق رهبری بازشناخت رویکرد استعماری آمریکا رهاورد آن اعلام شد. غرض اینکه، امروز زمان جا خالی دادن نیست و همه باید با مسئولیت‌پذیری به دولت در تصحیح و تقویت مسیری که آغاز کرده است، کمک کنند.              

▼ گزارش روز

نشانی غلط!
بار دیگر نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی تعجب‌برانگیز در یک برنامه تلویزیونی گفته است؛ «بخشی از حکومت می‌خواست برجام اجرا نشود. اگر سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد کشور می‌شد، ترامپ به راحتی نمی‌توانست خارج شود. بخشی از دلایل خروج ترامپ مخالفانی بودند که با کارشکنی اجازه ندادند برجام درست اجرا شود.» این سخنان علی مطهری که مسبوق به سابقه نیز هست در حالی مطرح می‌شود که حسن روحانی، محمدجواد ظریف، عباس‌ عراقچی، علی‌اکبر صالحی و همه مسئولان که به طور مستقیم مسئول اجرای برجام و حامیان درجه یک این قرارداد بین‌المللی هستند، بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به اجرای برجام متعهد و پایبند بوده و تا زمانی که طرف مقابل آن را نقض نکند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد. اما اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و همه طرف‌های حاضر در برجام منهای آمریکا به تکرار بر متعهد بودن جمهوری اسلامی ایران به برجام و اجرای همه تعهدات مندرج در توافق‌نامه و حتی در مواردی فراتر از آن تأکید کرده‌اند! بر این اساس و با توجه به اینکه تردیدی در خلاف واقع بودن اظهارات آقای مطهری وجود ندارد، سؤال اینجاست که چرا وی همچنان تلاش می‌کند نوک پیکان به موفقیت نرسیدن برجام را به سمت داخل بگیرد؟ چه شده است که نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی ترجیح می‌دهد به جای آنکه به کارشکنی‌ها، بدعهدی‌ها و دشمنی‌های آمریکا اشاره کند و از تعلل و وقت‌کشی اروپا حرفی به میان آورد، تلاش می‌کند تقابل جناحی و سیاسی در کشور ایجاد کند و با اظهارات شبهه‌بر‌انگیز به مردم این نشانی غلط را بدهد که اگر امروز آمریکا از برجام خارج شده است به این دلیل است که برخی در داخل نگذاشتند برجام اجرا شود! پرسشی که پاسخ‌ آن را تنها شخص آقای مطهری می‌داند، اما آنچه به ذهن خطور می‌کند و نتیجه لاجرم آن، ایجاد دوقطبی‌هایی است که تنها خروجی‌اش تأمین منافع سیاسی و انتخاباتی! و دامن زدن به اختلافات سیاسی آن هم درست در روزهایی است که کشور نیازمند وحدت همه نیروها و ظرفیت‌ها برای مقابله با دشمن است.
 

▼ خبر ویژه             

کمک جاسوسی صهیونیست‌ها به سعودی
یک فعال عربستانی مخالف آل‌سعود که از دوستان جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده، یک شرکت نرم‌افزاری رژیم صهیونیستی را متهم کرده است که با جاسوسی از تلفن همراه وی و ارتباطاتش با جمال خاشقجی به دیوان سلطنتی عربستان سعودی در قتل وی کمک کرده است. براساس این گزارش، این معارض سعودی، 27 ساله و ساکن تورنتو، شکایتی نیز علیه شرکت NSO تنظیم کرده است. این شکایت را عمر عبدالعزیز معارض عربستانی ساکن کانادا در سرزمین‌‌های اشغالی انجام داده است. در شکایت وی آمده است که عربستان سعودی از طریق جاسوسی، به ارتباطات وی با جمال خاشقجی دست یافته است. عبدالعزیز می‌گوید که ماه‌ها پیش از قتل خاشقجی وی از سوی افراد نزدیک به محمدبن‌سلمان ولی‌عهد سعودی که در پروسه کشتن خاشقجی نیز دست داشتند، هدف قرار گرفته شده است. به گفته عبدالعزیز، دو نفر از عوامل سعودی به سراغ او رفته بودند تا وی را متقاعد کنند به سفارت سعودی مراجعه کند و به عربستان بازگردد. عوامل سعودی به عمر عبدالعزیز قول داده بودند به محض اینکه به ریاض برسد به دیدار محمدبن‌سلمان برده خواهد شد و او می‌تواند هر درخواستی که دارد با او مطرح کند. آنها حتی برای عبدالعزیز بلیت هواپیما و در جده هتل نیز رزرو کرده بودند. اما با وجود این وعده‌ها، عبدالعزیز احتیاط کرده و از بازگشت به عربستان و حتی مراجعه به سفارت سعودی در اتاوا امتناع می‌کند.

▼ اخبار
1ـ تقویت سامانه‌های دفاعی‌مان را متوقف نمی‌کنیم
سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح، درباره موضع‌گیری‌های اخیر دشمنان جمهوری اسلامی ایران در موضوع آزمایش و توسعه موشکی اظهار داشت: آزمایش موشک‌ها و توان دفاعی جمهوری اسلامی برای دفاع و در راستای بازدارندگی کشور ما است. این کار ادامه خواهد پیدا کرد. ما، هم آزمایش و هم توسعه موشکی را ادامه خواهیم داد و در این زمینه از هیچ کشوری اجازه نخواهیم گرفت. سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح  تصریح کرد: البته این اطمینان را به کشور‌های منطقه می‌دهیم که جمهوری اسلامی ایران چشمداشتی به منافع دیگر کشور‌ها ندارد. این اقدامات تنها با هدف بازدارندگی و افزایش توان دفاعی است. وی با اشاره به تهدیدات اخیر آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه گزینه‌های نظامی همچنان روی میز است، افزود: ما این هشدار را می‌دهیم که در صورت هرگونه خطای راهبردی از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه، جمهوری اسلامی چنان سیلی محکمی به آنان خواهد زد که تا ابد پشیمان شوند.
 

2ـ تنها گزینه صهیونیست‌ها در مقابل مقاومت
ژنرال روعی لیوی از فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در نشریه صهیونیستی «معراخوت» از لزوم بازگشت به سیاست ترور برای مقابله با رهبران مقاومت و در رأس آنها سیدحسن نصرالله سخن گفت. او تأکید کرد: «شخصیت و تجربه سیدحسن نصرالله او را به مرکز ثقلی در حزب‌الله تبدیل کرده و هدف قرار دادن وی می‌تواند آسیب قابل توجهی به تمامی ساختار حزب‌الله وارد کند.» پیشتر نیز پایگاه صهیونیستی «والا» با انتشار گزارشی از طرح تل‌آویو برای ترور «سید مقاومت» و دیگر رهبران حزب‌الله در خاک لبنان پرده برداشته بود. این پایگاه صهیونیستی در گزارش خود آورده بود: «عَمیر پرتز» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی این رژیم خواست تا پرونده ویژه نصرالله و اماکن تحرک و مخفیگاه‌های وی را در اختیارش قرار دهند تا درباره امکان ترور او بررسی شود، اما موضوع غافلگیرانه این بود که پرتز به هیچ پرونده خاصی ویژه نصرالله دست پیدا نکرد.»
 

3ـ مردم رأی به اصلاحات را تکرار نمی‌کنند!
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده گفت: نباید توقع داشته باشیم که در همه دوره‌های انتخاباتی مردم به ما رأی دهند. اگر ما تحرک نداشته باشیم و حرف جدیدی نزنیم نباید توقع داشته باشیم و با تکرار و تکرار نمی‌توان دوباره موفق شد. همین الان وقتی خود ما معتقدیم که مجلس، شورای شهر و دولت بد عمل کرده‌اند، چه توقعی باید از مردم داشته باشیم که دوباره به ما رأی دهند؟! در حال حاضر اگر خود را جای یک شهروند بگذاریم، هیچ حجتی برای دادن رأی مجدد به اصلاح‌طلبان وجود ندارد. اگر اصلاح‌طلبان همین روندی را که بعد از انتخابات سال 92 داشته‌اند که مجموعه‌ای از رخوت، سستی، ندانم‌کاری و اختلافات است، ادامه دهند، می‌توان گفت مشکلات شکننده همچنان باقی خواهد ماند.
 

4ـ 80 هزار میلیارد تومان پولشویی مواد مخدر
سعید صفاتیان، کارشناس حوزه اعتیاد گفت: اقتصاد مواد مخدر، ستون اصلی پولشویی است و سالیانه حدود 80 هزار میلیارد تومان پولشویی مواد مخدر در ایران رخ می‌دهد که رقم بسیار بالایی است و شاید به اندازه بودجه چند وزارتخانه باشد. وی تأکید کرد: در ایران، طبق جدیدترین اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، مواد مخدر سالیانه نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر می‌زند، البته این هزینه تحمیلی در سال‌های 81 و 82 حدود 10 هزار میلیارد تومان در سال بود. گفتنی است، گردش مالی مواد مخدر در دنیا سالیانه 1500 میلیارد دلار و در اروپا 60 میلیارد دلار است. متأسفانه مدعیان اجرای قانون ضدپولشویی کمترین اطلاعاتی در زمینه برخورد و مبارزه با نقل و انتقالات مالی و پولشویی مرتبط با مواد مخدر ارائه نمی‌دهند.

▼ اخبار کوتاه
◄ بنیاد علوی بازوی محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان در راستای حمایت از مادران باردار کم‌برخوردار هر دو ماه ۱۱۰۷ سبد غذایی برای جلوگیری از سوء تغذیه مادران باردار و شیرده استان اردبیل توزیع می‌کند. این ‌بنیاد همچنین با هدف حمایت از خانواده‌های دارای چند معلول، با همکاری بهزیستی و بنیاد مسکن ۲۵ منزل مسکونی در شهرستان اردبیل به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان و ۳۴ منزل مسکونی به ارزش ۹۶۰ میلیون تومان در روستا‌های این شهرستان احداث کرده است.
◄ وزیر امور خارجه ایران با اشاره به گزارش منتشر شده درباره انتقال تسلیحات غربی به گروه‌های تروریستی در یمن، نوشت: «واشنگتن به دنبال دائمی کردن بی‌ثباتی در منطقه است تا سیاست‌های شرارت‌بار خود را توجیه کند.» محمدجواد ظریف نوشت: «گویا مشارکت در جنایات جنگی سعودی و امارات از طریق حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی و لجستیکی کافی نیست و ایالات متحده دارد تسلیحات پیشرفته را در اختیار افراط‌گرایانی چون القاعده و داعش هم قرار می‌دهد.»
◄ طالبان با انتشار بیانیه‌ای ادعای آمریکا مبنی بر در اختیار گذاشتن تسلیحات نظامی از سوی ایران به این گروه برای انجام عملیات نظامی در افغانستان را تکذیب کرد. قاری محمدیوسف احمدی سخنگوی طالبان گفت: آمریکا با چنین ادعاهایی تنها به دنبال منحرف کردن اذهان عموم مردم آمریکا و جامعه بین‌الملل نسبت به شکست بزرگ خود در جنگ افغانستان است.
◄ مصطفی کواکبیان در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از قوانین بسیار مهمی که مجلس دهم تصویب کرده قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است. برخی از مدیران نمی‌خواهند از صندلی‌شان جدا شوند و میدان را برای جوانان باز کنند و حتی این موضوع را به رهبری نسبت می‌دهند، تا جایی که بیت رهبری این موضوع را تکذیب می‌کند.
◄ دادگاهی در آمریکا با ادعای نقش‌آفرینی ایران در مقابله گروه‌های عراقی با نیروهای آمریکایی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱، سند ۱۰۰۰ صفحه‌ای علیه ایران جمع‌آوری کرده است. طراحان این پرونده در تلاشند با مرتبط کردن ایران با این حوادث، ۱۰ میلیارد دلار غرامت از برخی بانک‌های طرف معامله با ایران غصب و به قربانیان خود در عراق پرداخت کنند.
◄ بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور، مازاد تراز تجارت خارجی کشور تا پایان آبان ماه سال‌جاری ۲ میلیارد دلاری شد. صادرات غیر نفتی ایران نیز در هشت ماهه سال‌جاری از مرز 31 میلیارد دلار گذشت و به 31 میلیارد و 491 میلیون دلار رسید.

منبع: سایت بصیرت