نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 14 آذر

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 14 آذر

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 14 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): قانون بازنشستگان، یک قانون بسیار خوبی است. این از آن قوانینی است که ما به آن احتیاج داشتیم، جایش هم خالی بود. این قانون در واقع حلقه‌ بسته‌ مدیریتی را که گاهی اوقات در بعضی از جاها سال‌های سال طول می‌کشد، باز می‌کند.(1397/9/13)

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

انقلابي‌گري در بيعت با ولي
شانزدهم آذر سرآغاز تثبيت حرکت جنبش دانشجويي در ريل انقلابي‌گري و مبارزه با استعمار و استبداد است. درست در فردای پيروزي کودتاي انگليسي‌ـ آمريکايي 28 مرداد 1332 که فصل حاکميت مطلق استبداد و سرکوبي مبارزان و انقلابيون و آزادي‌خواهان فرا رسيده بود، اين دانشگاه و جنبش دانشجويي بود که پرچم مبارزه با استبداد و استعمار را در دست گرفت و براي احقاق حقوق ملت ايستاد و ريخته شدن خون سه دانشجو، خط سرخي بود که جنبش دانشجويي را در در دوران ستم‌شاهي در خط استکبارستيزي قرار داد.
جنبش دانشجويي پس از پيروزي انقلاب اسلامي با تحول و تعالي عميقي مواجه شد و انقلاب اسلامي آرمان‌ها و فرصت‌هايي را پيش روي اين جريان قرار داد که پيش از آن فرصت ظهور و بروز آن فراهم نبود. سرآغاز حرکت جديد جنبش دانشجويي را مي‌توان در ماجراي تسخير لانه جاسوسي مشاهده کرد که رهبر بزرگ نهضت ملت ايران آن را «انقلاب دوم؛ انقلابي بزرگ‌تر از انقلاب اول» ناميد!
در عصر حاضر و در پايان دهه چهارم انقلاب اسلامي، عنصر مقوم و حيات‌بخش هويت دانشجويي، عنصر «انقلابي‌گري» است. انقلابي‌گري قرار نيست تنها در سطح شعار دادن تقليل يابد؛ بلکه تحقق عيني و عملي آمال انقلابيون واقعيتي است که تنها از طريق تشکيل حکومت اسلامي ممکن خواهد شد و نظام اسلامي ساختاري است که از تعين روحيه انقلابي حاصل آمده است. با اين نگاه تلاش براي حفظ نظام اسلامي مادامي که هدف آن اقامه همه آرمان‌هاي الهي‌ـ انساني است، خود عين انقلابي‌گري و مهم‌ترين آن است.
پرچم انقلابي‌گري در نظام اسلامي در اختيار راهبر و حکيمي است که هم با شاخصه‌هاي انقلابي‌گري آشنا است و هم با حکمت و مصلحت امور را در طول سه دهه اخير تدبير کرده است. اگر يکي از شاخصه‌هاي انقلابي‌گري فسادستيزي و مطالبه عدالت باشد، رهبر حکيم انقلاب به خوبي مي‌دانند که اين مهم با توجه به چه اقتضائاتي ممکن خواهد شد و افراطي‌گري در اين مسير بستر را براي بهره‌برداري چه کساني فراهم خواهد آورد.
از این رو جنبش دانشجويي که آرمان‌خواهي و انقلابي‌گري را سرلوحه فعاليت‌هاي خود قرار داده است، بايد بداند بدون تبعيت از رهبر معظم انقلاب در مسير انحراف و انحطاط قرار خواهد گرفت، هرچند در دستانش پرچم عدالت‌خواهي را برافراشته باشد؛ «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ».

▼ گزارش روز

رویکرد مبارک
 دروغ بزرگ تقلب و فتنه‌ای که به تعبیر رهبر معظم انقلاب کشور را تا لبه پرتگاه برد! اما در مقابل نظام اسلامی  از همان فردای انتخابات، از همان روزهای دعوت مردم به کف خیابان از سوی بازندگان انتخابات و اجرای مو به موی سناریوی انقلاب مخملین از سوی جریان‌های خاص، رویکرد مدارا و نصیحت را در پیش گرفت، از افزایش ظرفیت‌های قانونی برای بررسی اعتراض نامزده‌های بازنده، از جلسه شخص رهبر معظم انقلاب با نمایندگان کاندیداها و مدارا با مردمی که با فریب رسانه‌ای به کف خیابان کشانده شده بودند تا مرور زمان همه حقایق را هویدا کند و کار به 16 آذر، عاشورای 88 و شبیه‌سازی انقلاب‌های منطقه در ایران برسد و مردم خود با حماسه 9 دی فتنه را در هم بشکنند. اما گویا برخی از اصحاب فتنه با مدارای نظام و با سوءاستفاده از گذر زمان و احتمالاً کمرنگ شدن برخی از زوایای حوادث آن سال امر برای‌شان مشتبه شده و گمان می‌کنند پس از حدود یک دهه می‌توانند دروغ‌های بزرگ آن سال را تکرار کنند! چنانکه محمدرضا خاتمی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به تازگی در مصاحبه‌ای اینترنتی و در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات ۸۸ مدعی شده بود، در ستاد انتخابات وزارت کشور و در زمان تجمیع و اعلام آرای نهایی انتخابات، تعداد ۸ میلیون رأی به آرای احمدی‌نژاد اضافه شده است؛ البته همانند همان یک دهه پیش هیچ سندی برای حرف‌هایش ارائه نکرد! اما در این میان یک اتفاق مبارک و در خور ستایش رخ داد و آن، عبارت است از آنکه قوه قضائیه این چهره سیاسی را برای ارائه مستندات خود درباره این ادعا به دادستانی احضار کرده است. طبق قاعده جدید قوه قضائیه، مقرر شده است چنانچه افراد حقیقی یا حقوقی ادعاها یا اتهام‌زنی‌هایی را متوجه دیگران کنند، باید ظرف مدت 10 روز،‌ اسناد و مدارک خود را ارائه کنند که این امر می‌تواند کمک شایانی به جلوگیری از اظهارات خلاف واقع از سوی افراد و چهره‌های سیاسی کند و حاشیه‌سازی‌ها و فضاسازی‌های دروغین را کاهش دهد.
 

▼ اخبار ویژه                               

بزرگنمایی تحریم‌ها!
محمدباقر نوبخت با حضور در جمع نمایندگان معلولان(در روز گرامیداشت معلولان) در اظهاراتی عجیب در پاسخ به کاهش بودجه معلولان در سال ۹۸ گفت: «امسال فروش نفت ایران نسبت به سال گذشته از دو و نیم میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.» وی همچنین اضافه کرد: «بودجه نیروهای مسلح و همچنین سپاه نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. گندم‌کاران و معلمان و بازنشستگان نیز نسبت به بودجه پیش‌بینی شده سال آینده معترضند؛ اما واقعیت این است که منابع محدود است.» که بلافاصله، رسانه‌های فارسی‌زبان ضد انقلاب، همچون بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا، این آمار عجیب را به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه تیتر کردند. مشخص نیست چرا برخی از چهره‌های دولتی در روزهای اخیر در اظهارات‌شان سعی در بزرگنمایی تحریم‌ها و پیوند دادن آن با برخی مشکلات و ضعف‌ها دارند!
 

برخی حقوق‌های بالای ۲۰ میلیون مالیات پرداخت نمی‌کنند!
مؤید حسینی‌صدر، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بناست در سال ۹۸ افزایش درآمدهای دولت از طریق افزایش درآمدهای مالیاتی صورت گیرد؛ البته این امر به معنای افزایش مالیات برای مودیانی که عملکرد مالیاتی شفاف دارند، نیست. وی افزود: حدود ۳۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی کشور از مالیات معاف هستند که ما معتقدیم این معافیت‌ها باید یک سقف مشخص داشته باشد؛ چراکه برخی افراد با حقوق‌های بالای ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداخت نمی‌کنند؛ همچنین بنگاه‌های اقتصادی که معاف از مالیات هستند، به یک بحث جدی مالیاتی در کشور تبدیل شده‌اند.

▼ اخبار
1ـ یمنی‌ها موشک ۴۰۰ کیلومتری با خطای ۱۰ متر در اختیار دارند
سردار قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه در مراسم بزرگداشت شهدای مقاومت یمن که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: جنگی که به مردم یمن تحمیل شد، یکی از بی‌منطق‌ترین جنگ‌هایی است که تا به حال به یک ملت وارد شده است. وی ضمن تشریح وضعیت یمن پس از نزدیک به چهار سالی که از تجاوز رژیم سعودی به این کشور می‌گذرد، گفت: بچه‌های انصارالله در کوتاه‌ترین زمان به فناوری ساخت دقیق‌ترین موشک‌ها دست یافته‌اند. این موشک‌ها که 400 یا 500 کیلومتر برد دارند، امروز تنها با 10 تا 12 متر تفاوت به نقطه اصلی اصابت می‌کند و این امکانات ساخت همگی از طریق خود بچه‌های انصارالله به دست آمده است. وی تصریح کرد: انصارالله کسانی را که فکر می‌کردند در زمان کوتاهی می‌توانند یمن را اشغال کنند، بیچاره کردند و همه امکانات آنها را از بین بردند. جانشین فرمانده سپاه قدس با تأکید بر اینکه امروز انصارالله در منطقه به یک قدرت تبدیل شده است، اظهار داشت: این ادعا که ما در دریای سرخ دخالت می‌کنیم، درست نیست؛ همین بچه‌های انصارالله هستند که جنگ را اداره می‌کنند.
 

2ـ باید مخالفان داخلی ایران را تجهیز نظامی کنیم!
«مایکل ماکووسکی» از مقامات سابق پنتاگون و از هواداران پر و پا قرص رژیم صهیونیستی و مدیر عامل  اندیشکده صهیونیستی «جینسا» در یادداشتی در نشریه «هیل» درباره راه‌های مهار تهران به دولت آمریکا توصیه کرد، به مخالفان نظام ایران کمک‌رسانی کند. او در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته است: «آمریکا باید برخلاف «مایک پمپئو» وزیر خارجه و دیگر مقامات این کشور که با احترام با ایران رفتار می‌کنند، اقدامی را که دولت «دونالد ریگان» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در دهه 80 میلادی علیه شوروی سابق انجام داد، به کار بندد و به نیروهای مخالف نظام ایران کمک‌های نظامی و سیاسی برساند.» مایکل ماکووسکی در بخش دیگر این یادداشت نوشت: «آمریکا باید لفاظی‌ها را کنار نهاده و در شروعی تازه اقدامات مشابه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا را که مهار ایران یا پذیرش سلطه منطقه‌ای این کشور بود، پیگیری نکند.»
 

3ـ نمی‌توانیم نقش خود را انکار کنیم!
روزنامه «شرق» در مطلبی نوشت: «روحانی در شرایط بسیار نامساعدی در سال ۹۲ دولت را تحویل گرفت؛ اما قطعاً با علم و آگاهی این کار را کرده است و اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نیز با اشراف کامل به شرایط بسیار بد آن دوران، پذیرفتند وارد کارزار شوند. خوب و بد روحانی (یا لااقل بخش زیادی از آن) در محکمه تاریخ قطعاً به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود... بخشی از اصلاح‌طلبان به این فکر هستند که هر چه سریع‌تر فاصله خود را با روحانی و دولتش حفظ کنند و بحث عبور از روحانی به طور رسمی در ساختار داخلی کلید می‌خورد... آیا اصلاح‌طلبان به همین راحتی می‌توانند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند؟! آیا از تمام عبورهای پیشین نباید عبرت گرفت که تقدیم دودستی قدرت به رقیب است؟»
 

4ـ مصرف ۶۵ میلیارد نخ سیگار در سال
محمدرضا تاجدار، رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی اعلام کرد، 12/5 میلیون نفر مصرف‌کننده حرفه‌ای سیگار در کشور وجود دارد. وی گفت: در شش ماهه نخست سال گذشته ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شد که در سال جاری این رقم به ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نخ کاهش یافت. تاجدار افزود: آنچه بر اساس مشاهدات میدانی می‌توان اعلام کرد، مصرف سیگار بالاتر از ۶۵ میلیارد نخ در سال است و در این زمینه می‌توان به بزرگ‌تر شدن دایره مصرف در بین بانوان و نیز رده‌های سنی پایین‌تر براساس اعلام دستگاه‌های ذی‌صلاح استناد کرد.


▼ اخبار کوتاه
◄ محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع فعالان فرهنگی استان کرمان گفت: امروز جمهوری اسلامی گرفتار دو لبه قیچی تند تحجر و لیبرالیسم است که دارند ریشه اسلام را می‌زنند. وی افزود: آن روزی که پشت میز مذاکره نشستیم، اگر می‌دانستیم مذاکره نوعی مبارزه برای رسیدن به پیروزی است، امروز دچار مشکلات نمی‌شدیم و مجبور نبودند حل مشکلات اقتصادی را سیاسی جلوه ‌دهند تا عیب خود را بپوشانند.
◄ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار سفیر آلمان اظهار داشت: اگر اروپا نتواند استقلال خودش را در برابر آمریکا نشان دهد، آینده تاریکی در انتظار اروپاست. وی ادامه داد: اکنون چند ماه است که به دنبال ایجاد کانال مالی هستند؛ اما برخی کشورها در اتحادیه اروپا همکاری مناسبی ندارند. رضایی تصریح کرد: ما در ایران صبر زیادی از خود نشان داده‌ایم؛ اما اگر همکاری نشود، اوضاع برمی‌گردد.
◄ پیروز حناچی، شهردار جدید تهران در حساب توئیتری خود نوشت: «به‌کارگیری افراد کاردان برای راهبری سازمان شهرداری تهران اصلی‌ترین راهبرد ساماندهی اوضاع شهر است. زمانی که توفیق دیدار رهبر معظم انقلاب حاصل شد و ایشان هم بر لزوم استفاده از نیروهای متخصص و جهادی و توجه به هویت فرهنگی و معماری اسلامی‌ـ ایرانی تأکید فرمودند، در عزم خود راسخ‌تر شدم.»
◄ عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما گفت: از حدود ۲۲۰ نیرویی که باید بازنشسته می‌شدند، ۲۰۰ نفر تاکنون بازنشسته شده‌اند و الباقی به‌تدریج بازنشسته خواهند شد؛ به طور قطعی تا ۲۲ بهمن به تیم موجود دست نخواهیم زد و پس از این زمان به‌تدریج و با دقت افراد جایگزین را مشخص خواهیم کرد.
◄ بهروز نعمتی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام خبری مبنی بر افزایش قیمت بنزین تا پنج هزار تومان، گفت: افزایش قیمت بنزین به هیچ وجه در برنامه‌های دولت و مجلس قرار ندارد و افزایش قیمت آن کذب است.
◄ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در هشداری آشکار به چین، خود را «مرد تعرفه» خواند و تأکید کرد، چنانچه چین با تغییری اساسی در زمینه تجاری موافقت نکند، در افزایش تعرفه بر کالا‌های چینی تردیدی به دل راه نخواهد داد.
◄ «محمدجواد ابطحی» عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: شش نفر از امضاکنندگان طرح استیضاح محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه امضای خود را پس گرفتند و این استیضاح حتماً از حد نصاب می‌افتد.

منبع: سایت بصیرت