تصویب CFT یعنی تیر خلاص به امنیت ملی

تصویب CFT یعنی تیر خلاص به امنیت ملی

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از کیهان،  نمایندگان مجلس در حالی امروز به بررسی مجدد CFT می‌پردازند که آمریکا و اروپا به دلایل متعددبر پیوستن ایران به این کنوانسیون اصراردارند.امروزطبق برنامه،مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را در دست بررسی دارد.این لایحه یکی ازلوایح درخواستی FATFاست که ازسوی دولت ومجلس پیگیری می‌شود. پیش ازاین در 20 خرداد ماه لایحه مذکوربه دلیل اعتراضات مردم و نمایندگان مجلس،به مدت دوماه به تعویق افتاد تاتکلیف مذاکرات دولت با اروپا برای مشخص شدن سرنوشت برجام روشن شود.چراچند ماه بعد،بدون اینکه اروپا تضمینی برای تامین منافع اقتصادی ایران بدهد، لایحه الحاق به کنوانسیون تامین مالی تروریسم در 15 مهر به تصویب مجلس رسید . ولی در 6 آبان شورای نگهبان با 22 ایراد شرع و قانون اساسی به این لایحه، آن را به مجلس بازگرداند تا دوباره بررسی و تصویب شود.
اروپا به وعده‌های برجامی خودعمل نکرد
در مدتی که پیگیری CFT برای تعیین تکلیف برجام اروپایی متوقف شد، اروپا وعده‌هایی به ایران داد که ازجمله آنها«فعال کردن قانون مسدودسازی،تراکنش‌های موردی بانکی به بانک مرکزی ایران، حمایت بانک سرمایه‌گذاری اروپا از شرکت‌ها» بود. اما در نشست وزرای امور خارجه ایران و کشورهای 4+1 (اعضای برجام) که در حاشیه‌ مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ 4مهرماه برگزارگردید، بناشد که سازوکاری ویژه (SPV) پرداخت‌های مربوط به درآمدهای نفتی و واردات ایران را تسهیل نماید. براساس اظهارات محمدجواد ظریف، در تاریخ ۱ آبان ماه، با نزدیک شدن به موعد تحریم‌های نفتی آمریکا در 14 آبان سازوکار ویژه اتحادیه اروپا نیز باید اجرایی می‌شد اما  رویترز به نقل از چهار دیپلمات اروپایی اعلام کرد که این سازوکار در 4 نوامبر به طور نمادین شروع به کار خواهد کرد و تا اوایل سال میلادی 2019 عملیاتی نخواهد شد. (تخلف درقرار)پس ازآن ظریف با تایید نمادین بودن سازوکار ویژه، گفت: «سازوکارهایی که اتحادیه اروپا در نظر داشته، درهمین چند روزه عملیاتی خواهد شد، ممکن است تا زمانی که بشود از این سازوکارها استفاده کرد مقدار دیگری طول بکشد». اما کانال ویژه مالی اروپا (SPV)، نه تنها در عمل اجرایی نشد، بلکه حتی به صورت نمادین هم (که قرار بود در 14 آبان افتتاح نمادین شود)، ازآن خبری نشد (چرا؟)درراستای این رویکرد اروپا، حتی کشورهای اروپایی حاضر نشدند میزبانی فیزیکی این سازوکار ویژه را برعهده بگیرند. (باکمال تاصف)اماوزیرخارجه هیچ واکنش عملی به این بدعهدی اروپا نشان نداد و با برخورد منفعلانه خود، باعث تشدید بدعهدی اروپا شد.
دولت به دنبال اعطای امتیازات جدید
  باوجود اینکه اروپا به تعهدات خودعمل نکرد،دولت روحانی به تعهدات خود دربرجام به طور کامل عمل می‌کند وراضی به تعدیل تعهدات هسته‌ای ایران نیست(چرا؟) وفراتر ازآن، متاسفانه به دنبال اعطای امتیازات جدید در قالب تصویب CFT است.(چرا؟) دولت برای تصویب CFT به هر بهانه‌ای متوسل شده است،(چرا؟)یک روز«عدم همکاری بانک‌های اروپایی با ایران» را به عنوان دلیل اصلی پیگیری CFT مطرح می‌کرد،روزی دیگر به بهانه مبارزه با پولشویی به دنبال تصویب CFT در مجلس است،پس ازخروج آمریکا از برجام، طرح سازوکار ویژه مالی اروپا (SPV)، بهانه‌ای برای پیگیری CFT شد، بطوری که ظریف در جلسه مورخ 15 مهرماه مجلس برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT گفت:«اروپا می‌گویدبرای اینکه بتوانیم مکانیسم مالی (SPV) رااجرایی کنیم،نیاز است ایران به این کنوانسیون (CFT) ملحق شود».بنابراین اروپا باقی ماندن خوددربرجام رامنوط به تصویب لوایح مربوط به FATF در مجلس کرده است. یعنی به جای اینکه ایران از اروپا ما به ازای «خروج آمریکا از برجام» رادریافت کند،اروپا می‌خواهد ما به ازای «باقی ماندن خود دربرجام» رااز ایران بگیرد و این ما به ازا،چیزی جز FATF و تصویب CFT نیست. این نشان‌دهنده دیپلماسی انفعالی وبسیارضعیف دولت دربرابراروپااست.اما درهمه این وقایع، تفاوتی میان برخورد ظریف با اروپا و با منتقدین داخلی خود وجود دارد و آن هم انفعال در برابر اروپا و جسارت در برابر منتقدین داخلی است.
آمریکا به دنبال تصویب CFT در مجلس شورای اسلامی
در کناراین اصراری که اروپا به همراه دولت روحانی برای تصویب CFT در مجلس دارند، آمریکا نیز نتوانسته است‌اشتیاق خود نسبت به تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی را پنهان نگه دارد، بطوری که سیگال مندلکر، معاون تروریسم واطلاعات مالی وزارت خزانه ‌داری آمریکا که روز ۱۵ خردادماه در نشستی به میزبانی لابی ضدایرانی «بنیاد دفاع ازدموکراسی‌ها»صحبت میکرد،بخشی ازسخنرانی‌اش رابه رابطه ایران و FATF اختصاص داد و گفت: در ماه فوریه، FATF به این جمع‌بندی رسید که ایران بخش اعظم الزامات برنامه اقدام مقابله باپولشویی ومقابله باتامین مالی تروریسم را انجام نداده استFATF برای اولین بار در یک بیانیه علنی فهرستی جامع از نواقص اصلی ایران منتشر وبر ریسک تامین مالی تروریسم و تهدید ناشی از آن برای نظام مالی بین‌المللی، تاکید کرد». مندلکر پس از آن، ۹ خواسته FATF که در بیانیه اسفند ۹۶ آمده بود را تکرار کرد. پنجمین مورد از این ۹موردی که مندلکر نسبت به عدم اجرای آن توسط ایران اعتراض می‌کند، «تلاش برای تصویب و اجرای کنوانسیون تامین مالی تروریسم(CFT)» است.
آمریکا به دنبال ضربه زدن به امنیت ایران
آمریکا درسال‌های اخیربه این فهم استراتژیک رسیده است که «ایجاد اختلال در جریان تامین مالی یک فعالیت خاص مساوی بامختل کردن آن فعالیت است».این موضوع درسخنان آمریکایی‌هااز جمله آدام ژوبین، معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا دیده می‌شود. گروه‌های مقاومت در منطقه و سپاه قدس به مثابه بازوهای امنیتی ایران در منطقه هستند و آمریکا به دنبال قطع این بازوها است، اما تاکنون در حوزه‌های نظامی شکست خورده است و بنابراین بدنبال قطع منابع مالی سپاه وگروه‌های منطقه‌ای است تابتوانددرفعالیتهای اقتدارزای سپاه و گروه‌های مقاومت اختلال ایجاد کند. از آنجایی که آمریکا، اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس (بخوانید آل‌سعود)، گروه‌های مقاومت را به عنوان تروریست می‌دانند، پیوستن به کنوانسیون تامین مالی تروریسم(CFT) می‌تواند منجر به اختلال در فعالیت‌های این گروه‌ها و تضعیف آنان شود که نتیجه‌ای جزتنها ماندن ایران درجنگل خطرناک منطقه نخواهد داشت.
مجلس هوشیار باشد(برخوردبااصل قدرت دفاعی بازدارندگی را تقویت میکند.)
مجلس شورای اسلامی باید در نظر داشته باشد که اروپا منافع اقتصادی ایران را در این مدت تامین نکرده و نسبت به تعهدات خود را اجرا نکرده است. در این شرایط اعطای امتیازات جدید در قالب CFT، اقدام منطقی نخواهد بود و با توجه به خطراتی که تصویب این لایحه می‌تواند برای امنیت و اقتصاد کشور داشته باشد، بهترین اقدام، خارج کردن این لایحه از دستور است. چهارشنبه14/9/97کیهان