پاریس پادگان شد

پاریس پادگان شد
به گزارش «جوان» روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از بازداشت دانش‌آموزان فرانسوی به دست پلیس در تظاهرات روز پنج شنبه برای اصلاح آیین‌نامه قبولی دانشگاه‌ها منتشر شد که معاون دبیر اتحادیه کل دبیران فرانسه در واکنش به آن اعلام کرد که از این ویدئو به شدت شوکه شده است و این تصاویر شایسته دموکراسی فرانسه نیستند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از جوان، دولت و نیرو‌های امنیتی فرانسه تحت امر امانوئل ماکرون که در چند روز گذشته در سرکوب خشونت‌بار معترضان گرفتار مسائل معیشتی سنگ‌تمام گذاشته بودند، این بار با خلق صحنه دیگری در مواجهه با دانش‌آموزان دبیرستانی نشان دادند که سردمداران دموکراسی‌های غربی در اعمال خشونت علیه معترضان حتی دیگر به رعایت حق آزادی بیان و اعتراض که جای خود دارد، به رعایت حقوق کودکان هم اعتقادی ندارند و جایی که منافع اقتصادی در میان باشد، رفتار پلیس فرانسه با نوجوانان معترض به تغییرات در آیین‌نامه پذیرش دانشگاه‌ها فرقی با سربازان و مردم کشور‌های اشغال شده ندارد. تصاویر خشونت پلیس علیه دانش‌آموزان در حالی منتشر شده است که امروز هم معترضان معیشتی وعده حضور در خیابان‌های پاریس را داده‌اند و دولت فرانسه ضمن برانداز خواندن آن‌ها با اعزام هزاران نیرو از پلیس گرفته تا ارتش خود را آماده ثبت سرکوب بی‌تعارف معترضان کرده است.
به گزارش «جوان» روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از بازداشت دانش‌آموزان فرانسوی به دست پلیس در تظاهرات روز پنج شنبه برای اصلاح آیین‌نامه قبولی دانشگاه‌ها منتشر شد که معاون دبیر اتحادیه کل دبیران فرانسه در واکنش به آن اعلام کرد که از این ویدئو به شدت شوکه شده است و این تصاویر شایسته دموکراسی فرانسه نیستند.
در فایل ویدئویی یاد شده جمعی از دانش‌آموزان فرانسوی در حالی که رو به دیوار زانو زده و دست‌های‌شان را پشت سر نگه داشته‌اند، دیده می‌شوند. در اطراف آن‌ها نیز تعدادی نیروی پلیس ضد شورش با کلاه، باتوم و سپر حضور دارند. این ویدئو به بازداشت ۱۵۳ تن از دانش‌آموزان مدرسه «سنت اکسپری» در ایل دو فرانس واقع در شمال فرانسه در روز پنج شنبه مربوط می‌شود. یک شبکه ماهواره‌ای فرانسوی گزارش داد، پلیس این کشور ۱۲۲ تن از دانش‌آموزان یاد شده را به اتهام مشارکت در تجمع‌های مسلحانه بازداشت کرد. این ویدئو هزاران بار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و واکنش عمدتاً خشمگینانه کاربران را برانگیخته است. بسیاری از کاربران این تصاویر را با بازداشت‌های عراقی‌ها از سوی نظامیان امریکایی مقایسه کرده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی فرانسه، در تظاهراتی که به دعوت دو اتحادیه دانش‌آموزی شکل گرفت، پلیس ۷۰۰ دانش‌آموز را در سراسر این کشور بازداشت کرد. رئیس شورای محلی منطقه ایل دو فرانس نیز در واکنش به این ویدئو، تظاهرات دانش‌آموزان را تصاویری واقعی از یک جنگ چریکی توصیف کرد. او گفت: از خشونتی که از یک هفته قبل در دبیرستان‌های فرانسه گسترش یافته، شوکه شده‌ام، ما تصاویری واقعی از جنگ خیابانی، سرقت خودرو‌ها و سطل‌های زباله و تهدید معلمان را شاهد هستیم، بنابراین فکر می‌کنم اوضاع باید آرام شود.
اتحادیه ملی دانش‌آموزان دبیرستان‌های فرانسه و نیز اتحادیه دبیرستان‌های مستقل و دموکرات این کشور روز چهار شنبه دانش‌آموزان را به تظاهرات در روز‌های پنج شنبه و جمعه جهت اصلاح آیین‌نامه پذیرش دانشگاه‌ها و اعتراض به آیین‌نامه فعلی دعوت کردند.
اتهام براندازی به معترضان اقتصادی
همزمانی تظاهرات دانش‌آموزی با اعتراضات معترضان معیشتی موسوم به جلیقه‌زرد‌ها که علیه افزایش قیمت سوخت و هزینه‌های زندگی اعتراض کرده‌اند، بیانگر ناکارآمدی دولت به ظاهر غیرحزبی ماکرون در حوزه اقتصادی و اقناع سیاسی مردم است. جلیقه‌زرد‌ها در نهایت دولت امانوئل ماکرون را مجبور کردند مالیات بر سوخت را که قرار بود از سال ۲۰۱۹ اعمال شود، به مدت شش ماه لغو کند، اما معترضان اعلام کرده‌اند لااقل تا کریسمس به خیابان‌ها خواهند آمد، چراکه به کمتر از لغو همیشگی این تصمیم راضی نیستند. در همین حال مکان‌های گردشگری در پاریس امروز به دلیل نگرانی از خشونت خیابانی احتمالی ناشی از مواجهه پلیس با «جلیقه‌زردها» تعطیل است. پلیس فرانسه از مغازه‌داران و رستوران‌های شانزه‌لیزه پاریس خواسته است روز شنبه باز نباشند. شماری از موزه‌های پایتخت فرانسه هم تعطیل هستند. همچنین ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه گفته است بیش از ۸۹ هزار نیروی پلیس روز شنبه در نقاط مختلف کشور و خودرو‌های زرهی نیز در پاریس مستقر خواهند شد.
کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه با بیان اینکه در برابر اقدامات خشن معترضان، مماشاتی صورت نخواهد گرفت، سعی کرد بخشی از معترضان را برانداز جلوه دهد و مدعی شد که گروه‌های افراطی خواهان سرنگون کردن نظام هستند. وزیر کشور فرانسه البته در عین حال میان معترضان آرام و گروه‎های افراطی فرق قائل شده و گفته است خشم گروه اول را درک می‌کند.