پشت پرده جنگ لفظی اردوغان و نتانیاهوی کودک‌کش

پشت پرده جنگ لفظی اردوغان و نتانیاهوی کودک‌کش
نتانیاهو که این روزها در تنگنای شکست اخیر در نبرد با فلسطین و پرونده‌های فساد مالی‌اش گرفتار شده است، راهی جز جنگ لفظی علیه اردوغان را پیش روی خود نمی‌بیند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل ازخبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، ترکیه و رژیم صهیونیستی روابط رسمی دیپلماتیک و روابط گسترده تجاری داشتند؛ اما مقامات طرفین، بار‌ها لب به انتقاد از یکدیگر گشوده‌اند. همین تنش‌ها سبب شده است تا روابطشان به سطح پایین‌تر از کاردار کاهش بیاید. در سویی دیگر این روز‌ها جنگ لفظی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به بالاترین جایگاه خود رسیده است.

دور جدید این تنش‌ها از هفته جاری آغاز شد که اردوغان در مراسم افتتاح چندین پروژه عمرانی در استانبول گفت: «تا زمانی که اسرائیل به خاطر جنایت علیه بشریت و ویرانگری مؤاخذه نشده است، حق ندارد کسی را متهم به ارتکاب جرم بکند. یهودیان در اسرائیل به مردمی که روی زمین افتاده‌اند، حمله می‌کنند و آن‌ها را هدف ضرب و شتم قرار می‌دهند. در حقیقت یهودیان فقط مردان را نمی‌زنند، بلکه زنان و کودکانی هم که زمین می‌افتند مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند؛ اما اگر آن‌ها جرات کنند با ما طرف شوند، ما به عنوان مسلمانان با این مردم (یهودیان) مقابله می‌کنیم و درسی به آن‌ها خواهیم داد.»

این سخنرانی رئیس جمهور ترکیه با واکنش تل‌آویو همراه شد و نتانیاهو در صحبت‌هایی گفت: «اردوغان، اشغالگر قبرس شمالی که ارتشش زنان و کودکان را در روستا‌های کردنشین در داخل و خارج ترکیه قتل‌عام می‌کند، نمی‌تواند به اسرائیل درس اخلاق بدهد. اردوغان دیوانه و دیکتاتوری ضدیهودی است که عقده‌های ضداسرائیلی دارد.»

این جنگ لفظی میان اردوغان و نتانیاهو نشانگر این موضوع است که نتانیاهو در بحرانی گسترده قرار گرفته است و در تلاش است تا بتواند نگاه‌های صهیونیست‌ها و جامعه جهانی را از پرونده فساد مالی و شکست اخیر نظامیان صهیونیستی منحرف کند تا شاید برای مدتی از زیر بار فشار خارج شود.

با نگاهی اجمالی به این تنش پی می‌بریم که سنگ بنای اول این جنگ لفظی را نتانیاهو گذاشت؛ نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در سخنانی ترکیه را متهم به تصرف شمال قبرس و قتل عام ساکنان شهر «عفرین» کرد و نظامیان رژیم‌اش را یکی از اخلاقی‌ترین ارتش جهان وصف کرد. سخنانی که در وصف ارتش رژیم مطبوعش زد به نوعی بیشتر شبیه به لطیفه سیاسی قلمداد می‌شود.

ارتش اسرائیل از ابتدای برگزاری این راهپیمایی‌ها تلاش کرده است که با حمله به فلسطنیان این راهپیمایی‌ها را متوقف و یا خللی در این تظاهرات ایجاد کند که تاکنون 239 نفر که 44 تن از آن‌ها کودک و پنج نفر دیگر زن هستند، شهید شده و 25 هزار و 700 نفر دیگر زخمی شده‌اند. در میان این تظاهر کنندگان که به شهادت رسیده‌اند، پزشک، پرستار، امدادگران و کودکانی دیده می‌شود که زیر پرچم کشورشان بر حق مسلم خود مبنی بر بازگشت سرزمین‌های اشغالی تاکید می‌کنند.

در سوی دیگر، مزدوران این رژیم با فتوایی که از سوی خاخام شان مجهز شده‌اند که به آن‌ها این حق را می‌دهد که به دختران و بانوان فلسطینی در میدان‌های جنگ تجاوز بکنند. فتوایی که مستند شده است. نتانیاهو که از حمایت‌های بی‌شمار غرب بهره می‌برد در این مورد هم با حمایت و سکوت مجامع بین‌المللی مواجه شده است. جنایاتی که فلسطین تنها گوشه کوچکی از این جنایات است؛ لبنان، مصر، سوریه و اردن را می‌توان قربانی‌های این رژیم قلمداد کرد.

بیش از صد هزار منزل در نوار غزه ویران شده، بیش از سه هزار جوان معلولی که در جریان تظاهرات مسالمت آمیز بازگشت با گلوله‌های نظامیان صهیونیست که طبق قوانین بین‌المللی استفاده از آن‌ها ممنوع شده است، زخمی شده‌اند. تنها به دلیل نبود امکانات پزشکی لازم در بیمارستان‌های نوار غزه و کرانه باختری، منجر به قطع عضوشان می‌شود.

«بنیامین نتانیاهو» می‌خواهد در سایه جنگ افروزی لفظی علیه رجب طیب اردوغان و حتی شاید در آینده‌ای نزدیک علیه دیگر مقامات غرب آسیا و جهان بخواهد سایه شکست‌های اخیر در جنگ با فلسطینیان را کمرنگ و پرونده‌های فساد مالی 1000، 2000 و 3000 را از اذهان عمومی از بین ببرد.