مشکلات اقتصادی باشفاف سازی حل می شود

مسئولیت شفاف سازی بودجه با کجا است؟
مشکلات اقتصادی باشفاف سازی حل می شود

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه ۹۷/۷/۲۳ در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه، فرازی از نامه‌ی حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی را خواندند و این نامه را به‌مثابه‌ی دستورالعملی برای همه‌ی مدیران نظام اسلامی دانستند. در فرازی از این نامه، موضوع شفافیت مسئولان مطرح شده است: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب»(۱)، «بدانید حقّ شما بر من است که چیزى را از شما جز اسرار جنگ پنهان ندارم». این موضوع مورد استقبال گسترده‌ی رسانه‌ها قرار گرفت؛ هرچند پیش از این نیز بارها ابعاد مختلف «شفافیت» در بیانات رهبر انقلاب اسلامی مورد توجه و تأکید قرار گرفته بود. این یادداشت تلاش می‌کند سابقه‌ی این بحث در بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی را مرور کند.
«عملکرد اتاق فکر دولت در سال جاری چه بوده که بودجه این موسسه برای سال آینده ۳۰ درصد رشد کرده است؟»
سایت تابناک ضمن طرح این پرسش نوشت: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی مجموعه‌ای است وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری و به نوعی می‌توان از آن به اتاق فکر دولت یاد کرد. بررسی سایت این موسسه نشان می‌دهد، عملکرد آن در سال ۹۷ با وظایف در نظر گرفته شده در قانون بودجه این سال فاصله بسیاری دارد؛ اما باز هم بودجه این موسسه در لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با قانون بودجه سال جاری ۳۰ درصد رشد کرده است.عمده فعالیت این موسسه در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی است. این موسسه دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت را برای مدیران و کارشناسان ارشد دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌کند.از مهرماه ۹۲ تاکنون، ریاست‌ این موسسه برعهده مسعود نیلی بوده است. نیلی تا همین یکی دو ماه گذشته، دستیار اقتصادی ارشد رئیس‌جمهور بود.
بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که بودجه در نظر گرفته شده برای این موسسه در سال ۱۳۹۸، معادل۷/۴۱ میلیارد تومان است، حال آنکه بودجه مصوب برای این موسسه در سال جاری، ۳۲ میلیارد تومان بوده است؛ یعنی بودجه این موسسه برای سال آینده رشدی ۳۰ درصدی را نسبت به بودجه مصوب سال ۹۷ تجربه کرده است.
حالا پرسش این است که عملکرد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در سال جاری چه بوده که بودجه آن در سال آینده ۳۰ درصد ا‌فزایش یافته است؟
هنگامی که به پیوست شماره ۴ (بخش دوم) قانون بودجه سال ۹۷ که مربوط به اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی برحسب برنامه، فعالیت و هزینه واحد می‌باشد نگاه می‌کنیم، دیده می‌شود از مبلغ ۳۲ میلیارد تومان هزینه‌های جاری این موسسه در سال جاری، ۳ میلیارد تومان برای برگزاری ۶۵ نشست علمی در سال جاری (یعنی هر نشست علمی به طور متوسط حدود ۴۶/۱ میلیون تومان)، مبلغ ۲/۸ میلیارد تومان برای برگزاری ۴۰ دوره کارگاه علمی و تخصصی کوتاه‌مدت (هر کارگاه به طور متوسط ۷۰ میلیون تومان) و مبلغ ۴/۶ میلیارد تومان برای توسعه شبکه مجازی علمی و کارشناسی (روزی به طور متوسط ۱۲/۶ میلیون تومان) در نظر گرفته شده است.
هنگامی که به بخش همایش‌ها، کارگاه‌ها و کنفرانس‌های سایت این موسسه سری بزنید، متوجه خواهید شد که از ۶۵ نشست علمی که قرار بوده در سال ۱۳۹۷ برگزار شود، تنها ۱۹ نشست تاکنون برگزار شده و قرار است شش نشست دیگری نیز تا ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ برگزار شود، از ۴۰ دوره کارگاه علمی و تخصصی کوتاه مدت نیز که قرار بوده است در سال ۱۳۹۷ برگزار شود، تاکنون یا این کارگاه‌ها برگزار نشده‌اند و یا اگر هم شده‌اند، گزارش‌های آنها در سایت این موسسه قرار نگرفته است.
با این اوصاف، بر پایه لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، این موسسه برای سال آینده باز هم پیشنهاد برگزاری ۶۷ نشست علمی را داده که برای این تعداد نشست علمی ۳/۲ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است (هر نشست علمی به طور متوسط حدود ۴۷/۷ میلیون تومان).
به نظر می‌رسد که دولت باید شفاف‌سازی بودجه‌ای را از موسسه تحت اختیار خود آغاز کند و از این موسسه بخواهد که عملکردش در سال جاری را در سایت خود قرار دهد تا همگان از این عملکرد آگاه شوند.(اگرشفاف سازی شد نقاط قوت ونقاط ضعف مشخص می گردد نقاط قوت تقویت ونقاط صعف برطرف میگردد.درشرایط فعلی هزینه های سنگین میلیاردی میتواند بسیارمشکل گشا باشد. تا شفاف نشود مشکل اقتصادی کشور حل نمی شود، چهره نفاق دائم از شفاف سازی حرف میزنند ولی دریغ از ذره ای عمل، حال که دولت درتقابل باشفاف سازی است مجلس باتوجه به وظیفه خطیرخود یعنی نظارت برعمل کرد بودجه ای دولت شفاف سازی کند.بطورقطع شفاف سازی یکی از راهبردهای اساسی حل مشکلات اقتصادی ومعیشتی کشورومردم است.ومقابله با این راهبرد خیانت است درآینده نزدیک خائنان رسوا خواهند شد به لطف الهی.

 

پیشکسوت بسیجی محمد صادقی