آمریکا بازداشت بدون اتهام مجری پرس تی‌وی را تایید کرد

آمریکا بازداشت بدون اتهام مجری پرس تی‌وی را تایید کرد
دادگاهی در آمریکا روز جمعه تایید کرد که مرضیه هاشمی خبرنگار و مجری شبکه پرس تی‌وی ایران، در واشنگتن در بازداشت به سر برده و اتهامی علیه او مطرح نشده است.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آسوشیتدپرس، دادگاهی در آمریکا روز جمعه تایید کرد که مرضیه هاشمی خبرنگار و مجری مسلمان شبکه پرس تی‌وی ایران، در واشنگتن در بازداشت به سر برده و اتهامی علیه او مطرح نشده است.

بر اساس اسناد این دادگاه، هاشمی صرفا به عنوان شاهد کلیدی یک پرونده نامشخص بازداشت شده است.

وی تاکنون دو بار برای ادای شهادت در یک دادگاه منطقه‌ای در برابر قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده حاضر شده و به گفته مقامات آمریکایی پس از تکمیل شهادت، آزاد می‌شود. با این وجود زمان مشخصی برای آزادی وی اعلام نشده است.

بر اساس یک قانون قدیمی در آمریکا، دولت فدرال آمریکا می‌تواند افراد را بدون اتهام و صرفا به عنوان شاهد کلیدی یک پرونده، بازداشت کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین گزارش داد اعضای خانواده مرضیه هاشمی برای نجات او در واشنگتن دی سی فعال شده‌اند. حسین هاشمی پسر خبرنگار بازداشت شده شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی به همراه برادر و خواهرش در محوطه دادگاهی حاضر شده‌اند که پرونده مادرش در آنجا در جریان است.

ظاهرا آن‌ها نیز به دادگاه احضار شده‌اند. گفته می‌شود روز گذشته مرضیه هاشمی هم در این دادگاه در مقابل قضات دادگاه فدرال قرار گرفته است.

پال ولف از وکلا و حقوقدان‌های آمریکایی در مقابل ساختمان این دادگاه به خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «تحقیقات هیات عالی قضائی در این زمینه ادامه دارد. هیچکس نمی‌داند داستان چیست. او (مرضیه هاشمی) به عنوان "شاهد کلیدی" در بازداشت است. این به معنای آن است که وی متهم نیست. البته آن‌ها فکر می‌کنند او درباره یک جنایت، جرم یا یک خلاف بسیار جدی اطلاعاتی دارد و این مسئله به اندازه‌ای جدیت دارد که قاضی مجوز دستگیری او را داده است.»

وی ادامه داد: «از این رو، هر اتفاقی که رخ می‌دهد تحت نظارت قاضی است. آنچه ناراحت‌کننده است این است که دو فرزند او نیز از جانب هیات عالی قضائی احضار شده‌اند تا در دادگاه واشنگتن حاضر شوند. معلوم نیست مسئله‌ای که او درگیر آن بوده است موضوعی است که فرزندانش هم از آن اطلاع دارند یا خیر، زیرا هر کسی را نمی‌توان در مقابل هیات عالی قضائی حاضر کرد و برای این منظور باید دستور قاضی باشد. پس احتمالا مسئله بسیار جدی است.»

پال ولف گفت: «وضع جاری ناراحت‌کننده است. می‌توانید تصور کنید که تقریبا یک هفته در بازداشت باشید بدون آنکه حتی به جرمی متهم باشید! آنچه وی به آن متهم است این است که درباره یک جرم اطلاعاتی دارد. این اتفاق بسیار بیرحمانه است. اما هیات‌های عالی قضائی اینگونه هستند. عده زیادی از این هیات‌های عالی قضائی انتقاد کرده‌اند. در چه شرایط دیگری می‌توان فردی را برای مدتی نامعلوم بازداشت کرد؟ آن‌ها می‌توانند وی را برای مدت هجده ماه در بازداشت نگه دارند و پس از آن تحقیق و تفحص هیات عالی قضائی دوباره از سرگرفته شود. این روند پس از ۱۸ ماه منقضی می‌شود.»

ولف افزود: «فکر نمی‌کنم امروز بتوان در این خصوص به اطلاعاتی دست یافت، زیرا رویه قضائی آن مهر و موم شده است. این پرونده در تقویم دادگاه یا فهرست مسائل کیفری مفتوحه، فهرست نشده است؛ بنابراین فکر نمی‌کنم او قادر باشد با کسی صحبت کند. فکر می‌کنم پس از آنکه این ماجرا (امروز) تمام شود او را به زندان بازخواهند گرداند.»

هاشمی یکشنبه هفته گذشته در حالی که در فرودگاه سنت لوئیس به سر می‌برد، توسط پلیس فدرال آمریکا بازداشت و به واشنگتن منتقل شد.

بر اساس بیانیه خانواده او، هاشمی تا ۴۸ ساعت نتوانسته وضعیت خود را به خانواده‌اش اطلاع دهد. به گفته او، در زندان حجاب وی به اجبار برداشته شده و غذای حلال نیز در اختیار وی قرار نگرفته است.

پلیس فدرال و وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون از اظهار نظر در مورد این پرونده خودداری کرده‌اند.