وقتی مردم ایران از سگ‌های آمریکایی کم‌ارزش‌تر شدند/ سنگ تمام پهلوی برای از بین بردن استقلال ایران

بازخوانی گوشه‌ای از دوران ذلت بار حکومت منحوس پهلوی؛
وقتی مردم ایران از سگ‌های آمریکایی کم‌ارزش‌تر شدند/ سنگ تمام پهلوی برای از بین بردن استقلال ایران
هر از چند گاهی نیاز است چنین موضوعاتی از تاریخ حکومت رژیم پهلوی مورد بازخوانی قرار گیرد تا از فراموشی و تحریف تاریخ در اذهان مردم ایران جلوگیری شود. خصوصاٌ اکنون که در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از رجانیوز: رژیم پهلوی آنقدر منحوس و منفور مردم است که به مثابه اثبات روشنایی روز می‌ماند اگر خفت ها و ذلت هایی که برای ایران زد، دوباره یادآوری شود. اما خالی از لطف نیست اگر اکنون که در آستانه دهه مبارک فجر و چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم، گوشه‌ای از کارنامه تاریک پهلوی مورد بازخوانی قرار گیرد.

 

به گزارش رجانیوز، خودباختگی شاه و دربار پهلوی در مقابل غرب و تلاش بی حد و اندازه پهلوی برای غربی شدن، موضوعی نیست که بشود انکارش کرد و بر هیچ کسی پوشیده نیست. 

 

پس از کودتای آمریکایی 28 مرداد علیه مردم بود که محمد رضا پهلوی، بیش از گذشته متمایل به غرب، مشخصاً آمریکا شد. این تمایل محمدرضا پهلوی به آمریکا نه از روی تعامل و مراوده و همکاری با آمریکا که بیشتر از روی ترس از آمریکایی ها و رییس دانستن آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد بود. چرا که شاه، بقای حکومت پادشاهی‌اش را منوط به نظر آمریکا می‌دانست و همیشه در تلاش بود تا نظر مساعد یانکی ها را در همه امور جلب کند.

 

این غربزدگی پهلوی تا آنجایی پیش رفت که در نیمه دوم سال 43، منجر به تصویب لایحه مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی (کاپیتولاسیون) در مجلس شورای ملی شد و از همین رو رویارویی امام خمینی با رژیم پهلوی نیز وارد مرحله جدیدی شد.

 

کاپیتولاسیون که نخستین بار پس از شکست در جنگ های ایران با روسیه به ایران تحمیل شده بود و پس از انقلاب اکتبر 1917 ملغی شده بود، مجددا در روز سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۴۳ با وجود مخالفت گروه کثیری از وکلای مردم، در جلسه ای پرتنش از تصویب اکثریت نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت. امام خمینی که پس از آزادی در منزلش تحت نظر بود در اجتماع بزرگی از مردم نطقی در مخالفت با کاپیتولاسیون ایراد کرد. در این سخنرانی ایشان شاه را مورد حمله قرار داد و دولت و مجلسین را فاسد دانست و آمریکا و اسراییل را دشمن اسلام و ایران خواند.

 

برداشتن موانع حقوقی و قانونی حضور نیروهای امریکایی در ایران و تضمین امنیت آنان برای شاه اهمیت داشت، به ویژه آنکه وی برای اجرای سریع اصلاحات اقتصادی و سیاسی، زیر فشار امریکا قرار گرفته بود. در این شرایط احیای نظام کاپیتولاسیون با هدف اعطای مصونیت سیاسی و کنسولی به اتباع امریکایی در ایران در دستور کار دولت قرار گرفت. 

 

فقط در سال 1355، بیش از 23 هزار مستشار آمریکایی در ایران حضور داشتند که به گفته هوشنگ آریانپور، معاون فرماندهی نیروی دریایی رژیم پهلوی، ماهانه 10 هزار دلار، یعنی سه برابر پرسنل ارتش پهلوی، بابت حضورشان دستمزد می‌گرفتند.

 

مستشارانی که در مقابل چشم مردم ایران، دست به جنایات مختلفی می‌زدند، بی آنکه از سوی دربار پهلوی مورد بازخواست قرار بگیرند.

 

 

مشخصاً استدلال شاه پهلوی برای توجیه این میزان از خودباختگی و ذلت در مقابل آمریکا که حتی با اعتراض برخی افراد دربار نیز روبرو شده بود، که در مقابل ابر قدرت نمی‌توان کاری کرد.

 

به تعبیر بیشتر تحلیل گران، همین وابستگی شدید شاه به غرب که خوار شدن مردم ایران را در پی داشت، یکی از عوامل اصلی سقوط دیکتاتوری پهلوی به حساب می‌آید.

 

هر از چند گاهی نیاز است چنین موضوعاتی از تاریخ حکومت رژیم پهلوی مورد بازخوانی قرار گیرد تا از فراموشی و تحریف تاریخ در اذهان مردم ایران جلوگیری شود. خصوصاٌ اکنون که در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم.‌