اروپا تحقیر می‌کند، دولت استقبال می‌کند/ وزارت خارجه روند تحقیر ملت ایران را متوقف کند

بیانیه بی‌شرمانه اتحادیه اروپا علیه ایران؛
اروپا تحقیر می‌کند، دولت استقبال می‌کند/ وزارت خارجه روند تحقیر ملت ایران را متوقف کند
اتحادیه اروپا، روز سه شنبه بیانیه‌ای 12 بندی موسوم به «جمع‌بندی» را درباره ایران منتشر کرد. در این بیانیه با لحنی گستاخانه از فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی شده است.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  رجانیوز،اتحادیه اروپا، روز سه شنبه بیانیه‌ای 12 بندی موسوم به «جمع‌بندی» را درباره ایران منتشر کرد. در این بیانیه با لحنی گستاخانه از فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی شده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا تعهد راسخ خود به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و تداوم اجرای آن را ابراز می‌دارد.»

 

متاسفانه اجرای برجام توسط اروپا از شعار و وعده فراتر نرفته است! برای نمونه ظریف-مهر 96- گفته بود:«ما حتی نمی‌توانیم یک حساب در انگلیس باز کنیم». در اواخر سال گذشته آلمان در اقدامی توهین آمیز و زشت، از سوخت رسانی به هواپیمای ظریف امتناع کرد. فرانسه نیز تنها در یک نمونه، در برپایی نمایشگاه مواد غذایی در این کشور ایرانی‌ها را نه تنها به عنوان غرفه‌دار بلکه حتی به عنوان بازدیدکننده هم پذیرش نکرد! موارد فوق بخش بسیار کوچکی از اقدامات ناقض برجام در سال‌های اخیر است.

 

تأسف برای آمریکا؛ تحکم به ایران!

در بخش دیگری از بیانیه فوق آمده است: «اتحادیه اروپا بر ضرورت تداوم اجرای تعهدات و ادامه همکاری‌های کامل و به موقع با آژانس از سوی ایران تأکید می‌کند.»

 

همچنین در بخش دیگری از بیانیه اتحادیه اروپا آمده است:« اتحادیه اروپا درک می‌کند که رفع تحریم‌ها جزو بخش‌های اساسی برجام است و عمیقاً از بازاعمال تحریم‌ها توسط ایالات متحده بعد از خروج این کشور از برجام ابراز تأسف می‌کند.»

 

اروپا از یک‌سو در مقابل خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های ضدایرانی از سوی آمریکا در پسابرجام به ابراز تأسف بسنده کرده و از سوی دیگر با لحنی گستاخانه و طلبکارانه به ایران گوشزد می‌کند که باید توافق هسته‌ای را بدون چشم داشت و یکطرفه اجرا کند!

 

در بخشی از بیانیه جمع‌بندی اروپا تصریح شده است:«اتحادیه اروپا بر حمایت از توسعه روابط اتحادیه اروپا و ایران در حوزه‌های دارای منافع مشترک به نحو مشخص‌شده در بیانیه مشترک توافق شده میان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران در آوریل ۲۰۱۶ تأکید می‌ورزد. این موارد، حوزه‌هایی نظیر گفت‌‌وگوی سیاسی، حقوق بشر...،حفاظت شهروندی،... را شامل می‌شوند».

 

حامیان کودک‌کشی و حقوق‌بشر!

اروپا مدعی گفت‌و‌گو با ایران در حوزه‌هایی از جمله حقوق بشر است. این در حالی است که کشورهایی همچون انگلیس، فرانسه و آلمان همچون آمریکا، کارنامه سیاهی در حوزه حقوق بشر دارند. حمایت تسلیحاتی و تجهیز صدام به سلاح شیمیایی در 8 سال جنگ تحمیلی، حمایت همه‌جانبه از رژیم کودک‌کش صهیونیستی، حمایت از گروهک تکفیری تروریستی داعش و حمایت از رژیم آل‌سعود در کشتار زنان و کودکان بی‌گناه یمنی تنها بخش کوچکی از جنایت‌های کشورهای مذکور است.

 

در بخش دیگری از بیانیه فوق آمده است:«شورا، از پیشرفت‌های صورت‌گرفته برای انجام اصلاحات ضروری استقبال می‌کند و از ایران می‌خواهد منطبق با تعهداتش ذیل برنامه اقدام کارگروه اقدام مالی (FATF) قوانین ضروری را به تصویب رسانده و اجرا کند. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن آماده همکاری با ایران در این حوزه‌ها، از جمله با ارائه کمک‌های فنی در زمینه اجرای برنامه اقدام FATF هستند.»

 

عوض شدن جای طلبکار و بدهکار!

اکنون بیش از 3 سال از اجرای برجام سپری شده است. در حال حاضر اروپا در جایگاه بدهکار است و باید به جهت بی‌عملی در اجرای تعهدات برجامی خود پاسخگو باشد، اما به دلیل رویکرد انفعالی وزارت خارجه و دولت روحانی، طرف اروپایی در جایگاه شاکی نشسته و گستاخانه خواستار اجرای لوایح استعماری مرتبط با FATF از سوی ایران است.

 

در بخشی از بیانیه جمع‌بندی اروپا با لحنی گستاخانه درخصوص اقدامات منطقه‌ای ایران آمده است:« شورا از نگرانی‌های رو به فزونی در منطقه و نقش ایران در این زمینه، از جمله تأمین حمایت‌های نظامی، مالی و سیاسی برای بازیگران غیردولتی در کشورهایی مانند سوریه و لبنان ابراز نگرانی می‌کند. این شورا، از بابت دخالت‌های نظامی ایران و حضور مداوم نیروهای ایرانی در سوریه نگرانی‌های جدی دارد... درباره یمن، اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها در منطقه از جمله ایران می‌خواهد از اجرای قطعنامه ۲۴۵۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده و تحت رهبری سازمان ملل در مسیر رسیدن به راه‌حل سیاسی ماندگار جهت پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور همکاری‌های سازنده داشته باشند... اتحادیه اروپا در راستای هدف خود برای تداوم بخشیدن به حصول نتایج ملموس و بهبود فضای منطقه‌ای خود را به ادامه گفت‌وگوهایِ سیاسی‌ای که تحت رهبری این اتحادیه با ایران درباره منطقه انجام می‌شوند متعهد می‌داند».

 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:«این شورا همچنین در چارچوبی گسترده‌تر نگرانی‌های دیرینه و جدی خود از تشکیلات‌سازی نظامی در منطقه را یادآور می‌شود».

 

نکته قابل توجه اینجاست که تشکیلات سازی جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله با تروریسم تکفیری بوده است. چیزی که محصول و نتیجه حضور مداخله‌جویانه آمریکا و شرکای اروپایی واشنگتن در منطقه بوده است.

 

اروپا باید هم از سیلی خوردن داعش در منطقه عصبانی شده و ایران را به دلیل شکستن کمر تروریسم تکفیری، به تشکیلات سازی نظامی متهم کند.

 

اروپا درخصوص مسائل منطقه‌ای در جایگاه متهم قرار دارد و به هیچ عنوان در جایگاهی نیست که بتواند تعیین تکلیف کند.کشورهای اروپایی باید درخصوص جنایت‌های بی‌شمار خود در سوریه، عراق،یمن، فلسطین، افغانستان و...پاسخگو باشند. 

 

حامیان درجه یک تروریسم!

کشورهای اروپایی علاوه‌بر جنایات خود در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه)، میزبان و پناهگاه و حامی تروریست‌ها از جمله گروهک منافقین، گروهک الاحوازیه، گروهک کومله و...هستند. برخی از کشورهای اروپایی از جمله تروئیکای اروپایی خود حامی درجه یک تروریسم هستند و باید در این خصوص محاکمه شوند.

 

در بخش دیگری از بیانیه اروپا آمده است: «اتحادیه اروپا در راستای هدف خود برای تداوم بخشیدن به حصول نتایج ملموس و بهبود فضای منطقه‌ای خود را به ادامه گفت‌وگوهایِ سیاسی‌ای که تحت رهبری این اتحادیه با ایران درباره منطقه انجام می‌شوند متعهد می‌داند».

 

گنده گویی موشکی!

گنده گویی اروپا درخصوص توان موشکی کشورمان درحقیقت تکرار گزافه گویی‌های ترامپ و مقامات آمریکایی است. مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که توان موشکی ایران نه متوقف می‌شود و نه بابت آن با کسی مذاکره خواهد شد.

 

در بخشی از بیانیه جمع‌بندی اروپا با لحنی گستاخانه آمده است:«این شورا، از فعالیت‌های خصمانه‌ای که ایران در خاک چند کشور عضو انجام داده عمیقاً نگران است و در همین راستا، تصمیم گرفت دو فرد و یک موسسه را در فهرست تحریم قرار دهد. اتحادیه اروپا، در این زمینه اتحاد و همبستگی از خود نشان خواهد داد و از ایران می‌خواهد فوراً به این رفتارهای غیرقابل قبول خاتمه بدهد».

 

اروپایی‌ها در ماههای اخیر در ادعایی پوچ و بدون هیچ سند و مدرکی، ایران را به دست داشتن در اقدامات تروریستی در اروپا متهم کرده‌اند. این در حالی است که برخی کشورهای اروپایی میزبان و پناهگاه و حامی تروریست‌ها از جمله گروهک منافقین، گروهک الاحوازیه، گروهک کومله و...هستند. برخی از کشورهای اروپایی از جمله تروئیکای اروپایی خود حامی درجه یک تروریسم هستند و باید در این خصوص محاکمه شوند. 

 

در بخش دیگری از بیانیه اروپا آمده است: «شورا، همچنان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران نگرانی‌های جدی دارد. ایران کماکان مجازات اعدام را اجرا می‌کند».

این بخش از بیانیه صراحتا دخالت در امور داخلی ایران است. کشورهای اروپایی خود در حال سرکوب شهروندان و کشتار و بازداشت مردم هستند، اما با فرار به جلو ژست طلبکار به خود گرفته و ایران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند!

 

واکنش منفعلانه وزارت خارجه

وزارت خارجه در واکنش به بیانیه اروپا، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است:«جمهوری اسلامی ایران با استقبال از مواضع مثبت اعلامی در بیانیه اتحادیه اروپا درخصوص ایران به ویژه برجام و دیگر نکات قابل قبول، برخی نکات و انتقادات خود را از بیانیه مزبور اعلام می‌دارد».

 

متاسفانه وزارت خارجه کشورمان در مواجهه با گستاخی اروپایی، همچنان رویکردی کاملا منفعلانه و تحقیرآمیز را در پیش گرفته است. بیانیه اروپا سراسر توهین و گستاخی علیه ایران است، اما وزارت خارجه در رویکردی حقارت بار و از موضع ضعف در بیانیه خود تاکید می‌کند که از مواضع مثبت اعلامی در بیانیه اتحادیه اروپا استقبال می‌کنیم!

 

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه آمده است:«مرتبط کردن اجرای سازو کار مالی که از تعهدات ذاتی برجامی است با الزامات نهادهایی چون FATF غیر قابل قبول است».

در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه آمده است:«جمهوری اسلامی ایران خواستار تعامل سازنده و مبتنی بر منافع و احترام متقابل با اتحادیه اروپایی است. تجربه گفت‌وگوها و همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا به خصوص تجربه به دست آمده طی سالیان گذشته، به ویژه در سه سال اخیر نشان می‌دهد ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی برای همکاری و توسعه روابط بین دو طرف وجود دارد. امیدواریم با عملی شدن تمامی تعهدات اروپا شاهد تعمیق روابط دو طرف در کوتاه‌ترین زمان باشیم».

 

12 غلط زیادی

بیانیه 12 بندی اروپا علیه ایران، در حقیقت کیفرخواست کشورهای اروپایی همپیمان آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در چهل سالگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است. طرف اروپایی، در این بیانیه شکست‌های خود در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران را ردیف کرده است از محور مقاومت و توان موشکی تا حقوق بشر و پیشرفت علمی.

 

بیانیه گستاخانه و بی‌ادبانه اروپا را می‌توان «12 غلط زیادی» نامید. این بیانیه تکرار رویاهای ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی از زبان اروپایی‌هاست. 12 غلط زیادی که نشان از دستِ خالی و زبانِ دراز اروپا و آمریکا دارد.

 

گفتنی است در اواخر اردیبهشت سال جاری و پس از خروج آمریکا از برجام، «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور در یک سخنرانی، 12 شرط را برای ایران مطرح کرد. در این شروط گستاخانه، به محدودیت گسترده در صنعت موشکی ایران، توقف حمایت ایران از محور مقاومت و توقف حضور مستشاری ایران در کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم تکفیری‌اشاره شده بود.

 

همانطور که قابل پیش‌بینی بود، اروپایی‌ها به فاصله کوتاهی پس از رونمایی- و نه اجرای- INSTEX (بسته‌ای تحقیر آمیز تحت عنوان وعده غذا و دارو در مقابل پول نفت خریداری شده از سوی کشورهای غیر اروپایی) و در حالیکه این بسته حتی یک دهم تعهدات برجامی آنها نیز نبود، فهرست گنده گویی‌های خود را ردیف کرده و وعده نسیه کانال مالی را به اجرای اقدامات نقد توسط ایران موکول کردند!

 

این در حالی است که اکنون بیش از سه سال از آغاز اجرای تعهدات طر مقابل سپری شده است! 

 

رونمایی از بسته توهین آمیز اینستکس و در ادامه انتشار بیانیه 12 بندی، محصول تجربه برجام برای اروپایی هاست. تجربه برجام می‌گوید که دولت روحانی به جهت رویکرد غلط «اجرای هر توافق،بهتر از عدم توافق»، وعده نسیه را به جای نقد می‌پذیرد.

 

این بیانیه توهین آمیز و گستاخانه حجت را تمام کرد. دولت باید با اقتدار به این رفتار زشت اروپا پاسخ داده و با خروج از برجام، به زیاده خواهی‌های طرف اروپایی پایان دهد.