عراق سکوی آسیب رساندن به سایر کشور‌ها نیست

آیت‌الله سیستانی:
عراق سکوی آسیب رساندن به سایر کشور‌ها نیست
اظهارات ترامپ درباره نقش نظامیان امریکایی در عراق همچنان با مواضع تند شخصیت‌ها و مقامات عراقی مواجه می‌شود. در آخرین مورد آیت‌الله سیستانی از مراجع عظام نجف اعلام کرد عراق نقطه آغازی برای آسیب رساندن به سایر کشور‌ها نیست. در همین حال به‌نظر می‌رسد واکنش‌های گسترده عراقی‌ها باعث شده مقامات امریکایی اظهارات ترامپ را کم‌اهمیت نشان دهند و تأکید کنند مأموریت نظامیان امریکایی در عراق تنها برای مبارزه با داعش است، چرا که نگران هستند با حرف‌های ترامپ بحث اخراج قانونی نیرو‌های امریکا از عراق در این کشور طرفداران بیشتری پیدا کند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از جوان آنلاین: آیت‌الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق روز چهار شنبه در دیدار «جانین هنس پلاسخایرت» نماینده سازمان ملل در عراق گفت: «عراق نمی‌پذیرد نقطه آغازی برای آسیب رساندن به سایر کشور‌ها باشد.» این اظهارت آیت‌الله سیستانی واکنشی بود به سخنان اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا که اعلام کرد امریکا از سوریه خارج می‌شود، اما در عراق می‌ماند تا ایران را زیر نظر داشته باشد؛ سخنی که مخالفت سیاسیون عراق را در پی داشت و رئیس‌جمهور عراق از دولت امریکا خواست درباره این مسئله توضیح دهد. حتی عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز چهار شنبه بار دیگر تأکید کرد، بغداد استفاده از خاک خود را از سوی هیچ کشور دیگری نمی‌پذیرد. وی خاطرنشان کرد: من با طرف امریکایی درباره اظهارات اخیر مطرح شده هم عقیده نیستم. ما این مفهوم را رد می‌کنیم و مخالف استفاده از خاک عراق از سوی هر کشوری علیه کشور دیگر هستیم.
در همین حال، اظهارات ترامپ باعث شده تلاش‌های قانونی برای اخراج امریکا از عراق شدت بیشتری پیدا کند. «تعیبان الدبی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق اعلام کرد که طی روز‌های آینده پارلمان نشست فوق‌العاده‌ای را درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ برگزار خواهد کرد. وی به شبکه سومریه‌نیوز گفت: «ترامپ باید به خوبی بداند که عراق، مردم و گروه‌های مقاومت این کشور قوی‌تر از او هستند و با اعتقاد راسخ و ایمان به پیروزی می‌توانند جلوی او را بگیرند.» طی چند هفته گذشته منابع عراقی از تلاش نمایندگان مجلس برای تصویب قانونی جهت پایان دادن به حضور امریکایی‌ها در عراق خبر داده‌اند. شمس‌الدین از نمایندگان در پارلمان پیش‌بینی کرد که به زودی نشستی میان پارلمان، دولت و رهبران امنیتی برای بررسی حضور نیرو‌های امریکایی در عراق برگزار شود. وی گفت: در توافقنامه امضا شده میان امریکا و عراق بندی وجود دارد که استفاده از حریم زمینی، دریایی و هوایی عراق برای حمله به کشور دیگر را منع می‌کند. همچنین اجازه ایجاد پایگاه‌های نظامی را نمی‌دهد.
«جوزف ووتل»، فرمانده نیرو‌های امریکا در خاورمیانه در جلسه استماع روز سه شنبه در کنگره به صراحت سخنان ترامپ را زیر سؤال برد و گفت که مأموریت نظامیان امریکا در عراق تغییری نکرده و این مأموریت به اطلاع دولت عراق رسیده است. ووتل ادعا کرد نظامیان امریکا برای همکاری با ارتش عراق در مبارزه با تروریسم و گروه داعش در این کشور حضور دارند. فرمانده ارشد امریکایی، در پاسخ به سؤال یک سناتور مبنی بر اینکه آیا ارتش امریکا تمرکز فعالیت خود را بر نظارت بر ایران تغییر خواهد داد، گفت: «این کار را انجام نداده‌ایم.» ووتل همچنین تصریح کرد: «دولت عراق ماهیت رابطه و دیدگاه‌های ما و نگرانی‌های ما درباره ایران را درک می‌کند. اما باید بگویم که مأموریت نظامی ما در عراق بر شکست داعش و جلوگیری از بازگشت این گروه خاص استوار است». در همین حال، سی‌ان‌ان به نقل از تحلیلگران و مقام‌های پنتاگون سخنان ترامپ را تکذیب کرد. این شبکه خبری نوشته بود سخنان ترامپ درباره مأموریت نیرو‌های امریکایی در عراق، مقام‌های پنتاگون را حیرت‌زده کرده است.


ناراحتی ترامپ از واکنش عراق
یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهور امریکا گفته، ترامپ از اقدام همتای عراقی خود که خواستار توضیح واشنگتن درباره صحبت‌های ترامپ شده، ناراحت شده است. «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، روز دو شنبه به سخنان دونالد ترامپ که گفته بود، نظامیان امریکایی در عراق می‌مانند تا حواس‌شان به ایران باشد، واکنش نشان داد و به آن اعتراض کرد. برهم صالح در «همایش گفت‌وگوی مرکز رافدین» گفته بود، ترامپ از عراق اجازه‌ای نگرفته که نیرو‌های امریکایی در خاک این کشور مراقب ایران باشند... رئیس‌جمهور امریکا با هیچ‌کس در دولت عراق درباره نقش اضافه نیرو‌های امریکایی در عراق صحبت نکرده است... دولت منتظر است که [از طرف امریکایی]درباره تعداد نیرو‌های امریکایی و مأموریت آنان در عراق، توضیحاتی بشنود» در پی این واکنش، روز گذشته یک منبع مطلع نزدیک به دولت امریکا به شبکه خبری المیادین اعلام کرد که ترامپ نارضایتی خود را در خصوص اینکه بغداد خواستار توضیح شده اعلام کرده است. المیادین همچنین نوشت: منابع امریکایی به نقل از رئیس‌جمهور عراق نیز گفتند که اگر شعار ترامپ «نخست امریکا» است، او هم باید به شعار ما که «نخست عراق» است، احترام بگذارد.


ترامپ همچنان به دنبال رصد ایران
رئیس‌جمهور امریکا در خطابه سالانه خود بار دیگر حرف‌های خود را علیه ایران تکرار کرد و مدعی شد: «دولت من قاطعانه برای مقابله با اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم یعنی حکومت رادیکال در ایران اقدام کرده است. پاییز گذشته ما شدید‌ترین تحریم‌های قابل اعمال را وضع کردیم. ما از رژیمی که «مرگ بر امریکا» شعار می‌دهد و مردم یهود را به نسل‌کشی تهدید می‌کند، چشم بر نخواهیم داشت.» محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، ساعتی بعد از سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور امریکا در کنگره این کشور و تکرار مواضع ضد ایرانی او تأکید کرد که به‌رغم مواضع خصمانه و دشمنی‌های واشنگتن، «ایرانی‌ها در حال جشن گرفتن ۴۰ سال پیشرفت هستند». او افزود: «دونالد ترامپ باز هم در سخنرانی سالانه ۲۰۱۹ خود (در کنگره امریکا) علیه ما اتهام‌هایی مطرح کرد، دشمنی امریکا سبب شده که این کشور از دیکتاتورها، قصاب‌ها و تندرو‌هایی که فقط خرابی در منطقه ما ایجاد کرده‌اند، حمایت کند.»