تپش نبض دیپلماسی منطقه‌ای در «سوچی»

با حضور روحانی و رؤسای جمهور ترکیه و روسیه صورت گرفت
تپش نبض دیپلماسی منطقه‌ای در «سوچی»
در اجلاس سوچی که روز پنج‌شنبه با حضور رؤسای جمهور سه کشور آغاز شد، حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی کشورمان با اشاره به همکاری‌های سه کشور برای خاموش کردن شعله‌های جنگ در سوریه گفت: همکاری کشور‌های ضامن صلح در سوریه همچنین توانسته است تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و استقلال سوریه را حفظ کند و پنجره‌ای برای گفت‌وگوی سوری‌ها با یکدیگر برای ترسیم آینده خود بگشاید

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  جوان آنلاین: ، -یک بار دیگر رؤسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه گرد هم آمدند، این بار در سوچی و به میزبانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تا آخرین تحولات سوریه را بررسی کنند؛ محوری که امروز تبدیل به اصلی‌ترین محور تصمیم‌گیری برای منطقه شده و نکته جالب این است که امریکا به عنوان اصلی‌ترین مدعی قدرت سخت و نرم در دنیا در این گروه حضور ندارد؛ اتفاقی که نشان می‌دهد برخلاف آنچه از ابتدا در ذهن طراحان جنگ سوریه قرار داشت، جایگاه امریکا نه تنها در منطقه خاورمیانه ارتقا نیافته بلکه نشانه‌های افول آن نیز از هم اکنون پدیدار شده است.


همزمان با مذاکرات سوچی، کنفرانس دیگری در ورشو به رهبری امریکا در حال برگزاری بود و جالب این است که تمام تحلیلگران منطقه‌ای بر این نکته تأکید می‌کردند که تصمیمات اصلی در خصوص سوریه و منطقه خاورمیانه در سوچی گرفته می‌شود و نه در لهستان که تنها برخی از کشور‌های شکست‌خورده عربی در آن جمع شده‌اند.


حضور امریکا در سوریه بدون اجازه دولت این کشور است


در اجلاس سوچی که روز پنج‌شنبه با حضور رؤسای جمهور سه کشور آغاز شد، حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی کشورمان با اشاره به همکاری‌های سه کشور برای خاموش کردن شعله‌های جنگ در سوریه گفت: همکاری کشور‌های ضامن صلح در سوریه همچنین توانسته است تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و استقلال سوریه را حفظ کند و پنجره‌ای برای گفت‌وگوی سوری‌ها با یکدیگر برای ترسیم آینده خود بگشاید و زمینه‌ای فراهم کند که سلاح و تنازع را کنار گذارند و صلح و مدارا را جایگزین نمایند.


رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به نقش مخرب تروریست‌ها تصریح کرد: تروریست‌ها نه در این کشور و نه در هیچ جای دیگری در این کره خاکی، نباید احساس امنیت کنند و حامیان آن‌ها نباید تصور کنند که از برگه تروریسم می‌توانند در معادلات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به سود خویش بهره برند. متأسفانه دولت امریکا در ادامه اقدامات غیرقانونی خود، هنوز از تروریست‌های مستقر در عراق و سوریه حمایت و از آن‌ها در جهت منافع خود بهره‌برداری می‌کند. روحانی همچنین به تخلیه نیرو‌های امریکایی از سوریه اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور امریکا اعلام کرده است قصد دارد نیرو‌های نظامی امریکا را از سوریه خارج کند. این نیرو‌ها بدون اجازه دولت سوریه و برخلاف تمام مقررات بین‌المللی وارد آن کشور شده و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را نقض کرده‌اند.


وی در ادامه همچنین خواستار حل مشکلات بین ترکیه و سوریه، احیای توافقنامه آدنا و همچنین آغاز روند بازسازی سوریه شد.
در کنار سخنرانی روحانی در این نشست، دیدار‌های دوجانبه بین رئیس‌جمهور ایران و رؤسای جمهور ترکیه و روسیه انجام شد.


روحانی در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور سوریه گفت: همکاری‌های ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه، دستاورد‌های خوبی داشته و گام‌های باقیمانده مانند تلاش برای حفظ تمامیت ارضی آن کشور و فرایند‌های سیاسی لازم هم باید با هماهنگی برداشته شود.


رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به تلاش برخی کشور‌ها از جمله امریکا و رژیم صهیونیستی در حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه، رژیم صهیونیستی را ریشه بسیاری از مشکلات و ناامنی‌ها در منطقه برشمرد و ابراز امیدواری کرد که اجلاس سه‌جانبه چهارم در سوچی قدم بلند دیگری برای تأمین صلح و امنیت در منطقه باشد. روحانی در ادامه با بیان اینکه پیوند بخش‌های تجاری، حمل و نقل و بانکی، روابط دو کشور را پایدار می‌کند، افزود: انجام معاملات با ارز‌های ملی دو کشور گام بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی است.


روحانی همچنین به موضوع برجام اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده و سایر طرفین نیز متعهدند به وظایف خود عمل کنند، اگر طرفین خواستار استحکام برجام هستند اجرای یک طرفه تعهدات، ما را به این هدف نمی‌رساند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اروپا باید تأخیر‌های خود را در اجرای تعهدات جبران کند، افزود: نقش روسیه در استحکام برجام بسیار مهم است.


آمادگی ترکیه برای پیوستن به کانال مالی اتحادیه اروپا


روحانی همچنین در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: متأسفانه گروه‌های تروریستی منطقه سال‌هاست از سوی قدرت‌های خارجی و به ویژه امریکا حمایت می‌شوند و باید با آن‌ها مقابله شود.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به روابط دو کشور ایران و ترکیه با بیان اینکه بسیاری از توافقات دوجانبه در حال اجراست، گفت: امیدواریم موانع اجرای سایر توافقات نیز برطرف و به سرعت اجرایی شوند. رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در سوچی در مورد سوریه، خاطرنشان کرد: در شرایطی که امروز ما به اتفاق روسیه در سوچی گام جدیدی برای تحکیم ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم در سوریه برمی‌داریم، عده‌ای که خود حامی تروریست‌ها هستند در ورشو در حال توطئه علیه منطقه هستند.
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز با بیان اینکه مصمم هستیم تمام توافقات را به سرعت اجرایی کنیم، گفت: ترکیه از سازو کار SPV اروپا برای همکاری تجاری با ایران استقبال می‌کند و آماده همکاری در چارچوب آن و همچنین ایجاد مکانیسم مشابه دوجانبه است.


تأکید سرلشکر باقری بر مقابله با حملات رژیم صهیونیستی


در این اجلاس علاوه بر رئیس‌جمهور، سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز دیدار‌هایی با همتایان روسی و ترکیه‌ای خود داشت. در این ملاقات‌ها موضوعات و محور‌های مهم همکاری‌های دفاعی و نظامی مقابله با تروریسم در سوریه، تأمین امنیت شرق فرات در صورت خروج امریکا از این مناطق، تصمیم‌گیری در مورد عملیات پاکسازی تروریست‌ها در ادلب و توسعه مناطق کاهش تنش، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در این مذاکرات با تأکید بر اینکه اعلام خروج امریکا بیشتر یک ادعاست، تأکید کرد: ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشور‌های ضامن، خواستار خروج هر چه سریع‌تر نیرو‌هایی شده‌اند که بدون هماهنگی با دولت قانونی سوریه در برخی نقاط این کشور حضور داشته و مناطقی را اشغال کرده است.
در این اجلاس همچنین تأکید شد نیرو‌های مسلح ایران و روسیه، بنا به درخواست و دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند.


سرلشکر باقری گسترش مناطق کاهش تنش کمک به بازگشت مهاجران به شهر‌ها و روستاها، تأمین امنیت مناطق آزاد شده و پاکسازی میادین مین و مناطق آلوده را از اولویت‌های همکاری‌های سه‌جانبه نیرو‌های مسلح ایران، روسیه و ترکیه عنوان کرد که باید در دستور کار قرار گیرد. وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت تهاجمات هوایی رژیم صهیونیستی که علاوه بر نقض حاکمیت سوریه موجب اختلال در روند عملیات مقابله با تروریسم و بازگشت ثبات و امنیت به سوریه شده است، این تجاوزات باید به شدت محکوم و از ادامه آن خودداری شود.


نتیجه نشست ورشو هیچ و پوچ است


در پایان این اجلاس حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به نتایج این اجلاس گفت: در این جلسه بر لزوم مبارزه با تروریسم در مناطق باقی‌مانده از جمله ادلب تأکید شد و کاملاً مورد توافق همه بود که کاهش تنش و حضور نیرو‌های ضامن در این منطقه به صورت موقت است و ادلب جزئی از کشور سوریه است و باید پاکسازی شود و تروریست‌ها تحت هر نام و هر عنوانی هستند، باید از این کشور خارج شوند.


وی افزود: نگرانی‌های بسیار زیادی در خصوص آینده این تروریست‌ها وجود دارد چراکه تعدادی از این‌ها در سوریه زندانی هستند و اگر به کشور‌های خودشان برگردند بار دیگر آشوب و ترور را در بسیاری از مناطق می‌گسترانند. همچنین از اینکه امریکایی‌ها بخشی از داعشی‌ها را به افغانستان منتقل می‌کنند بسیار نگران هستیم چراکه چنین حرکتی می‌تواند برای کل منطقه آسیای مرکزی و سایر قسمت‌ها خطرناک باشد.


روحانی تصریح کرد: ما نباید به ظاهر ادعا کنیم که با تروریسم مبارزه می‌کنیم و در باطن به آن‌ها کمک کنیم. نگرانی دوم ما از امریکا این است که اگر هم به ظاهر نیروهایش را از سوریه خارج کند، اطلاعات ما می‌گوید امریکایی‌ها همچنان به روند مداخله در سوریه ادامه می‌دهند. روحانی همچنین به حملات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه اشاره و خاطرنشان کرد: اسرائیلی‌ها هر موقع که می‌خواهند در منطقه، خاک لبنان و سوریه پرواز و هر نقطه‌ای را بمباران می‌کنند و متأسفانه سازمان ملل و مقامات مسئول در جهان نسبت به این تجاوزات مکرر در سوریه ساکت هستند و این سکوت به آن معناست که طالب امنیت کامل در منطقه و در سوریه نیستند.
روحانی خاطر نشان کرد: همکاری سه کشور برای امنیت منطقه و جهان بسیار ارزشمند است، البته نیازمند کمک همه کشور‌ها و سازمان ملل برای رسیدن به گام نهایی در سوریه هستیم و این مدل می‌تواند مدل بسیار خوبی برای رفع مشکلات منطقه باشد.


رئیس‌جمهور در خصوص حضور تروریست‌ها در شرق فرات اظهار داشت: نظر ما این است که باید شرق فرات و ادلب پاکسازی و به دولت سوریه برگردانده شود و مردم کرد در سوریه به عنوان بخشی از ملت سوریه باید از حقوق عادلانه خودشان در آینده سوریه برخوردار و نقش خودشان را در حاکمیت آینده سوریه داشته باشند.
روحانی در ادامه با اشاره به اینکه نتیجه نشست ورشو هیچ و پوچ است، تصریح کرد: امریکا به دنبال سرگردانی است و نمی‌داند باید چه بکند و آنچه انجام می‌دهد چه در این دولت و چه در دولت‌های قبلی تاکنون منافع منطقه و ملت‌های منطقه را تضمین نکرده است. امیدواریم امریکا در سیاست‌های خودش نسبت به منطقه تجدید نظر کند.


تأکید بیانیه پایانی بر بازگشت ثبات به سوریه


در پایان این اجلاس رؤسای جمهور سه کشور از ادامه گفت‌وگو‌ها به منظور بازگشت ثبات به سوریه، اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، ادامه یافتن گفت‌وگو‌های سوری- سوری به منظور اصلاح قانون اساسی این کشور و همچنین بازگشت آوارگان حمایت کردند.

منبع: روزنامه جوان