FATF به دنبال نگه‌داشتن ایران در برزخ

FATF مجدداً ایران را از فهرست سیاه مالی تعلیق کرد
FATF به دنبال نگه‌داشتن ایران در برزخ
گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تأمین مالی تروریسم موسوم به «FATF» برای چهارمین بار نام ایران را از فهرست سیاه خود تعلیق کرد تا هم ایران را در شرایط برزخ مبادلات مالی حفظ کند و هم مانع از خروج ایران از توافق هسته‌ای شود. به نظر می‌رسد اروپاییان که بر اساس برخی برآورد‌ها حدود ۴۰ درصد بر تصمیمات FATF اثرگذار هستند، نقش کلیدی در جدید‌ترین تصمیم‌گیری این گروه داشته‌اند.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  جوان آنلاین: روه اقدام ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تأمین مالی تروریسم دیروز با صدور بیانیه‌ای یک بار دیگر اعلام کرد که از قرار دادن ایران در فهرست سیاه خود خودداری کرده است. FATF دارای لیست سیاهی از کشور‌هایی است که مقررات مالی و پولشویی نگران‌کننده‌ای دارند. ایران تا سال ۲۰۱۵ در این فهرست قرار داشت، ولی در ژوئن ۲۰۱۶، به دنبال اعلام تعهد ایران به اجرای برنامه اقدام، FATF نام ایران را لیست سیاه تعلیق کرد. زمان اجرای برنامه اقدام (Action Plan) ایران در ژانویه ۲۰۱۸ (دی ماه ۱۳۹۶) به پایان رسید. ایران تاکنون لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و همچنین لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را در چارچوب برنامه اقدام تصویب کرده، ولی لایحه پالرمو و CFT را تصویب نکرده است. گروه اقدام مالی در بیانیه قبلی خود درباره ایران که اکتبر ۲۰۱۸ (چهار ماه قبل) صادر شد، گفته بود که به دلیل تعهد سیاسی ایران و برداشته شدن گام‌های مرتبط، همچنان ایران را از لیست سیاه خود تعلیق می‌کند. در بیانیه روز جمعه گروه علیه پولشویی و تأمین مالی تروریسم نیز گفته شده که در نشست هفته جای خود تصمیم گرفته که همچنان از قرار دادن نام ایران در لیست سیاه موسوم به اقدامات تأمینی (Counter Measures) خودداری کند. نشست جدید FATF از ۱۷ فوریه تا ۲۲ فوریه (۲۸ بهمن تا ۳ اسفند)، با حضور بیش از ۸۰۰ مقام به نمایندگی از ۲۰۵ حوزه قضایی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان ملل متحد، بانک جهانی و دیگر سازمان‌ها برگزار شده است. این گروه در بیانیه خود که روز جمعه روی سایت FATF منتشر شده، از تصویب لایحه پولشویی از طرف ایران استقبال کرده، ولی گفته از اینکه برنامه اقدام از طرف ایران «همچنان تکمیل نشده، ناامید شده است.» FATF گفته که توقع دارد در خصوص تصویب قوانین و اصلاحیه‌ها، روبه جلو حرکت کند. گروه ویژه به ایران تا ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد ۹۸) مهلت داده که سایر قوانین مرتبط با استاندارد‌های مربوط به FATF را تصویب کند، در غیر این صورت «اقدامات نظارتی تشدید شونده برای شعب و توابع نهاد‌های مالی مستقر در ایران» افزایش خواهد یافت.


همسویی اروپا و بخشی از دولت ترامپ
جدید‌ترین لایحه‌ای که در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته، لایحه پالرمو است که شنبه گذشته بحث‌ها بر سر آن به نتیجه نرسید و بعد از آن نیز CFT در دستور کار قرار خواهد گرفت. مارشال بیلینگزلی، معاون وزیر دارایی امریکا که همزمان رئیس دوره‌ای FATF نیز هست، در نشست خبری خود که روز جمعه برگزار شد، گفته که اگر تا چهار ماه دیگر، ایران به شروط FATF عمل نکند، به صورت خودکار تدابیر جدیدی علیه فعالیت‌های بین‌المللی بانک‌ها و مؤسسات مالی ایران به اجرا درمی‌آید. در حالی که فشار‌ها در داخل امریکا برای قرار گرفتن مجدد ایران در لیست سیاه تشدید شده، با این حال به نظر می‌رسد، سیاست غالب در امریکا و اروپا، نگه داشتن ایران در شرایط برزخ «تعلیق از لیست سیاه» است، سیاستی که همزمان که ایران را به سمت خروج از برجام سوق نمی‌دهد، ایران را به لحاظ مبادلات مالی بین‌المللی در شرایط برزخ قرار داده است. به نوشته سایت امریکن‌فری‌بیکن، به‌تازگی چهار سناتور امریکایی در نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری امریکا خواستار آن شده‌اند که واشنگتن از نفوذش در FATF استفاده کند تا ایران به فهرست سیاه برگردد. این چهار سناتور امریکایی که نام آنان در گزارش امریکن‌فری‌بیکن نیامده، در نامه خود مدعی شده‌اند ایران با گذشت دو سال از تعلیق اقدامات تقابلی هنوز تغییری در رویه‌هایش ایجاد نکرده و تأکید می‌کنند: «از رأی و نفوذ ایالات متحده برای تضمین اینکه FATF بار دیگر اقدامات تقابلی علیه ایران را از سر می‌گیرد، استفاده کنید.»‌با این حال، در شرایطی که دولت ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده، به نظر می‌رسد بخشی از دولت امریکا خواستار جلوگیری از اقداماتی هستند که به خروج ایران از برجام منجر می‌شود. پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن که همانند نومحافظه‌کاران امریکایی از فشار حداکثری علیه ایران حمایت می‌کند روز پنج شنبه به نقل از منابع آگاه مدعی شده برخی مقام‌های دولت ترامپ سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که هدف آن‌ها حفظ بخش‌های زیادی از توافق هسته‌ای ایران است. این وبگاه امریکایی مدعی شده این مقام‌ها در راستای این سیاست قصد دارند از میزان فشار‌هایی که قرار است از طریق تحریم‌های مالی و نفتی علیه ایران اعمال شود، بکاهند. ۵۱ گروه سیاسی «حامی دیپلماسی» در امریکا نیز روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای، خواستار حمایت اعضای کنگره از بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی شدند.


رویکرد دوگانه اروپا
ظاهراً سیاست نگه داشتن ایران در شرایط برزخ مالی، سیاستی است که اروپاییان به طور جدی از آن حمایت می‌کنند؛ سیاستی که راه‌اندازی کانال مالی موسوم به INSTEX نیز بخشی از آن است. برخی برآورد‌ها این است که اروپاییان با داشتن نفوذ حدوداً ۴۰ درصدی در تصمیمات FATF شرایط تعلیق را برای ایران حفظ می‌کنند. دیوید ایبسن هفته قبل، قبل از نشست FATF در پاریس، در جویش‌نیوز سیندئکیت نوشته بود: «زمانی که هفته جاری اعضای FATF ملاقات کنند، فشار‌های زیادی وجود خواهد داشت که ایران را امیدوار نگه دارد. دولت‌های اتحادیه اروپا و سازمان‌هایی که ۴۰ درصد FATF را تشکیل می‌دهند و تصمیمات‌شان با اجماع به دست می‌آید و ملاحظات ژئوپلتیک آن‌ها فاکتوری اساسی در تصمیمات این گروه (FATF) است.» با این حال، ناظران رویکرد اروپا در قبال ایران را رویکردی دوگانه و غیرپایدار می‌دانند. هیئت تحریریه «بلومبرگ» در گزارشی نوشت که اتحادیه اروپا در قبال تحریم‌های امریکا علیه ایران سیاستی دوگانه را پیش گرفته است و باید از خیر «اس‌پی‌وی» بگذرد، زیرا ممکن است برای اروپایی‌ها غضب دولت امریکا را به همراه داشته باشد. اگرچه بلومبرگ در گزارش خود نوشته، تحریم‌های امریکا شامل مبادلات تجاری بشردوستانه نمی‌شود، اما در عمل امریکا حتی کمپانی‌های داروسازی را به جریمه‌های سنگین تهدید می‌کند.
بلومبرگ اذعان کرد اتحادیه اروپا تاکنون از اس‌پی‌وی برای مواردی به جز تبادلات تجاری انسان‌دوستانه استفاده نکرده است و ایران نیز به وضوح امیدوار است بتواند از این طریق تمام احتیاجات دیگرش را هم تأمین کند. انتظار می‌رود دولت ترامپ به‌سرعت جلوی این تصمیمات را بگیرد.