مانور قدرت ملت در «روز بصیرت»

 مانور قدرت ملت در «روز بصیرت»

شهدای گمنام آرمیده در میدان امام حسین (ع) ۹ دی امسال، شاهد زنان و مردانی بودند که دست خالی به میدان امام حسین (ع) نیامده بودند؛ بلکه بصیرت، اعتقاد، استکبارستیزی و کوله‌باری از گلایه‌مندی از مسئولان را به همراه خود آورده بودند؛ مردمی که علی‌رغم تبلیغات منفی و ادعای دروغین منافقین و فتنه‌گران، از روی شکم‌سیری پا به میدان نگذاشته بودند؛ بلکه از کف کوچه و خیابان‌های شهر آمده بودند و مانند برخی مسئولان، از سفره انقلاب هم مدعی سهم نبوده و نیستند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از دفاع پرس، سید محمدجواد میرخانی؛ پنج شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس آرمیده در میدان امام حسین (ع)، ۹ دی امسال شاهد حضور هزاران نفر از مردم بودند، مردمی که دوباره آمده بودند تا میدان انقلاب را خالی نکنند؛ همان‌گونه که ۱۰ سال قبل میدان انقلاب را سرشار از خشم و کینه خود از فتنه‌گران کردند و با بصیرت خود، پای آرمان‌های شهدا و امام شهدا ایستادند؛ صد البته که همه شهدا، حوادث این روز‌های انقلاب اسلامی را می‌بینند و از همه ملت ایران، خصوصاً مسئولان انتظار دارند که راه آن‌ها را ادامه دهند؛ اما این‌که این پنج شهید گمنام دیدند، تصورات مادی است.

شهدای گمنام شاهد زنان و مردانی بودند که دست خالی به میدان امام حسین (ع) نیامده بودند؛ بلکه بصیرت، اعتقاد، استکبارستیزی و کوله‌باری از گلایه‌مندی از مسئولان را به همراه خود آورده بودند؛ مردمی که علی‌رغم تبلیغات منفی و ادعای دروغین منافقین و فتنه‌گران، از روی شکم‌سیری پا به میدان نگذاشته بودند؛ بلکه از کف کوچه و خیابان‌های شهر آمده بودند و مانند برخی مسئولان، از سفره انقلاب هم مدعی سهم نبوده و نیستند.

شهدای گمنام، پلاکارد‌ها و شعار‌های مردم را دیدند؛ از شعار «مرگ بر آمریکا» که هیچ‌وقت از زبان مردم نمی‌افتد گرفته تا «مرگ‌ بر اسرائیل»، «مرگ‌ بر انگلیس» و «مرگ‌ بر فتنه‌گر» و...؛ البته راهپیمایی گرامی‌داشت سالروز حماسه ۹ دی امسال با سال‌های قبل کمی فرق می‌کرد؛ چراکه این ملت آب‌دیده، امسال فتنه‌ای جدید را تجربه کرده و آن را با تبعیت از رهبر حکیم خود، در ۴۸ ساعت خنثی کردند؛ برای همین بود که در میدان امام حسین (ع) شعار می‌دادند: «آشوب‌گر بی‌ریشه، ایران نابود نمی‌شه».

شهدای گمنام آن پرچمی که روی یادمان آن‌ها برافراشته شده بود را دیدند؛ پرچمی که روی آن نوشته شده بود: «گذشت زمانِ دستِ حیدر بستن». آری! شهدای گمنام دیدند که مردم بصیرت دارند و اگرچه گله‌مند هستند؛ اما حساب خود را اغتشاش‌گران جدا کرده و می‌کنند و همیشه در میدان انقلاب می‌مانند.

مردمی که ۹ دی امسال به میدان امام حسین (ع) آمده بودند و تا میدان شهدا راهپیمایی کردند، حرف‌های زیادی برای گفتند داشتند؛ به‌همین دلیل به میان آن‌ها رفتم تا از روحیه انقلابی مردم، با خبرتان کنم؛ مردمی که در این گرانی و نابسامانی اقتصادی، نه‌تنها اعتقاد و اراده‌شان نسبت به انقلاب‌شان کم نشده است، بلکه دوباره به میدان آمدند که چشم فتنه و فتنه‌گران را کور کنند.

در میان انبوه جمعیت، مرد سن‌ و سال داری که به‌نظر جبهه رفته هم هست، عکس امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را در دست گرفته و به مداحی «حسین طاهری» گوش می‌دهد و نوای «ای لشکر صاحب زمان؛ آماده باش، آماده باش» را همراه با جمعیت تکرار می‌کند. کار گفت‌وگو با راهپیمایی‌کنندگان را با این شهروند انقلابی شروع می‌کنم؛ سوال این است: نظر شما درباره جمله «فتنه ۸۸ خاموش شد؛ اما ۹ دی همچنان باقی است» چیست؟

وی می‌گوید: قطعا ۹ دی همچنان باقیست؛ اما فتنه‌ها هنوز خاموش نشده‌اند و ما باید بیش از پیش آگاهی، بصیرت و بینش سیاسی داشته باشیم که فتنه‌های پیش رو را همچون فتنه ۸۸ با ۹ دی‌هایی دیگر خنثی کنیم و برای داشتن بصیرت، فقط باید گوش به فرمان ولی فقیه باشیم و هر حرفی که ایشان می‌زنند را گوش کنیم؛ چراکه تاکنون هرچه حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) گفته‌اند و تحلیل کرده‌اند، همان پیش‌بینی‌های ایشان اتفاق افتاده است.

در گوشه‌ای دیگر از میدان امام حسین (ع)، مرد سن‌ و سال دار دیگری ایستاده و وی هم عکس حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را در دست دارد؛ بصیرت داشت و صاحب نظر است؛ چراکه برای پاسخ به من، دست رد به سینه‌ام نزده و در تبیین جمله «فتنه ۸۸ خاموش شد؛ اما ۹ دی همچنان باقی است» می‌گوید: مردم در ۹ دی سال ۸۸ با بصیرت به میدان آمدند و یکی از بزرگ‌ترین فتنه‌های دشمن در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران را خنثی کردند؛ بنابراین هرسال باید این روز خدایی را زنده بداریم، تا دشمن به فکر توطئه‌های دیگر نیافتد. استمرار ۹ دی می‌تواند مانند استمرار حماسه عاشورا باشد؛ چراکه یک‌بار این حادثه با مجاهدت حضرت سیدالشهداء (ع) روی داد؛ اما هرسال زنده نگه داشتن این حادثه عظیم، عبرت‌ها و فرهنگ ایستادگی در برابر ظلم را زنده نگه می‌دارد و با توجه به این‌که ما در انقلاب خود، از راه امام حسین (ع) الگو گرفته‌ایم؛ بنابراین باید یوم‌الله ۹ دی را زنده نگه داریم تا آن فرهنگ ایستادگی در برابر فتنه‌های دشمن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

وی همچنین می‌افزاید: مسئولان هم باید با مردم باشند و بینند که آن‌ها چگونه در صحنه‌های مختلف انقلاب حضور دارند و با کار و تلاش بیشتر، خدمت کنند که در این صورت مردم از آن‌ها راضی خواهند بود.

کم‌کم سخنرانی حجت‌الاسلام «حاجی‌صادقی» نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت شروع می‌شد و در گوشه‌ای از میدان، یک پدر و دختر پرچم آمریکا را آتش می‌زنند؛ پیش خودم می‌گویم «جای برخی به اصطلاح روشن‌فکران خالی!».

در همان حال و هوا روحانی محاسن‌سفیدی را می‌بینم که در میدان ایستاده است؛ اصولا روحانیون زیبا حرف می‌زنند و سخنرانان خوبی هستند، برای همین نظرش را درباره جمله «فتنه ۸۸ خاموش شد؛ اما ۹ دی همچنان باقی است» می‌پرسم که در جواب، می‌گوید: به نظر من ۹ دی یک جریانی است که وقتی ایجاد شد، راه پیش روی ملت در برابر فتنه‌ها را برای همیشه روشن کرد و مردم چگونگی تشکیل فتنه‌ها را به‌خوبی شناختند؛ بنابراین احیاء یوم‌الله ۹ دی بر همه واجب است.

وی ادامه می‌دهد: هر روزی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، ما ۹ دی‌های دیگری را در پیش داریم و دشمنان نباید فکر کنند که اگر فتنه جدیدی ایجاد کردند، می‌توانند انقلاب اسلامی و این ملت را به زانو در بیاورند؛ بنابراین هر روز ما ۹ دی است و دست دشمن را خوانده‌ایم که از چه راه‌هایی نفوذ می‌کند تا این ملت را از اسلام جدا کند و مسئولان نیز باید در پیروی از ولایت، از مردم الگو بگیرند تا بتوانند مسئولیت و وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند و اگر از این مسیر خارج شوند، یقینا از صف ملت و ولایت جدا شده‌اند.

همچنان در حال گفت‌وگو با این روحانی انقلابی هستم که در میان جمعیت، چشمانم به یک پلاکارد می‌افتد، پلاکاردی با عکسی آشنا، عکس همان شهیدی که سال‌های گذشته در همین میدان امام حسین (ع) بر روی دستان مردم انقلابی تشییع شد؛ شهیدی که همانند اربابش، سر از بدنش جدا شد؛ بنابراین بعد از گفت‌وگو با این روحانی، به سمت پلاکارد دویدم تا ببینم علمدار عکس شهید مدافع حرم «محسن حججی» در میدان امام حسین (ع) کیست؟ مردی میانسال است، دو دل شدم که نظرش را درباره همان جمله «فتنه ۸۸ خاموش شد؛ اما ۹ دی همچنان باقی است» بپرسم یا این‌که درباره شهید «حججی» با وی گفت‌وگو کنم؛ کنارش می‌روم و درباره همان جمله‌ای که نظر افراد قبلی را درباره آن جویا شده بودم، می‌پرسم و در میان پاسخ‌هایش نیز گریزی به جمله‌ای که پایین عکس شهید «حججی» نوشته شده بود، می‌زنم؛ همان جمله «راهی که از سر گرفتیم» را می‌گویم و این شهروند انقلابی، این‌گونه پاسخ می‌دهد: ما تا جان در بدن داریم، از فرهنگ ۹ دی حفاظت خواهیم کرد؛ چراکه فتنه‌گران به قرآن، امام حسین (ع) و عزای ایشان بی‌احترامی کردند؛ ما در راهی که از سر گرفته‌ایم، هیچ‌وقت از پای نخواهیم نشست و این راه ادامه دارد و این نیست که ما بگوییم که صرفاً انقلاب کردیم و همه چیز تمام شد؛ بلکه آن‌قدر این راه را ادامه می‌دهیم تا به قیام حضرت مهدی (عج) متصل شود؛ بنابراین مسئولان هم باید هوشیارتر عمل کرده و با دشمنان مدارا نکنند و چنانچه بخواهند در این زمینه کوتاهی کنند، باید پاسخگوی خون شهیدان باشند. مسئولان اگر به فرمان‌بردار رهبر معظم انقلاب اسلامی باشند، مشکلات‌مان حل خواهد شد.

تصمیم گرفتم این‌بار به سراغ یک فردی جوان بروم، برای همین در میان جمعیت می‌گردم تا این‌که چشمانم به یک جوانی می‌افتد که پلاکارد «مرگ‌بر اسرائیل» در دست گرفته است؛ وی نیز با شنیدن جمله «فتنه ۸۸ خاموش شد؛ اما ۹ دی همچنان باقی است»، ابتدا کمی در فکر فرو می‌رود و سپس می‌گوید: حماسه ۹ دی و زنده‌نگه داشتن آن، نشان‌گر بصیرت مردم است؛ چرا که مردم در این روز به میدان انقلاب آمدند و فتنه‌گران را از میدان خارج کردند و امروز که ۱۰ سال از آن حادثه بزرگ می‌گذرد، مردم همچنان در میدان‌های انقلاب حضور دارند و مسئولان هم باید قدر این مردم را بدانند و از دست‌یابی مهره‌های خود فروخته و وابسته به استکبار به مسئولیت‌ها جلوگیری کنند؛ چراکه ارزش این مردم بیشتر از این حرف‌هاست.

صحبت‌های حجت‌الاسلام «حاجی‌صادقی» که تمام می‌شود، مردم به سوی میدان شهدا راهپیمایی خود را آغاز می‌کنند؛ جدول‌هایی که ابتدای خیابان ۱۷ شهریور وجود دارد، سیل جمعیت را با مشکل رفت و آمد روبه‌رو و از بی‌تدبیری‌های شهرداری تهران برای برگزاری این مراسم حکایت می‌کند. بالاخره با هر مشکلی که بود از میان جمعیت فشرده‌شده عبور کرده و در خیابان ۱۷ شهریور به سمت میدان شهدا، با دیگر مردم انقلابی تهران هم‌قدم می‌شوم.

همچنان دنبال سوژه می‌گردم که چشمانم به یک پیرمرد محاسن سفید می‌افتد که تابلوی در دستش، نشان از ارادت وی به رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد؛ همان راهی که بصیرت را به‌همراه دارد؛ در کنارش هم‌قدم شده و وقتی با وی هم‌کلام می‌شوم و نظرش را درباره جمله «فتنه ۸۸ خاموش شد؛ اما ۹ دی همچنان باقی است» می‌پرسم، با گرمی از من استقبال می‌کند و می‌گوید: ما امروز از میدان امام حسین (ع) به میدان شهدا می‌رویم و از آرمان‌های امام خمینی (ره) و ولایت فقیه دفاع می‌کنیم و هرگز نمی‌گذاریم که خون شهدا پایمال شود و امروز در ۹ دی که به‌عنوان روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نام گرفته است، به دشمن همیشه قسم‌خورده تودهنی می‌زنیم؛ چراکه امام امت فرمودند که آمریکا و اسرائیل، برای نابودی اسلام قسم خورده‌اند؛ بنابراین ما همیشه آماده هستیم و از آرمان‌های خود دفاع می‌کنیم.

وی همچنین ادامه می‌دهد: پیام ما مردم، امروز از میدان امام حسین (ع) تا میدان شهدا، به مسئولان این است؛ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که دولت‌ها امانت‌دار مردم هستند، آن‌ها سعی کنند در دوره‌ای که به مردم خدمت می‌کنند، خاطره خوشی در ذهن مردم باقی بگذارند؛ اما متأسفانه امروز مسئولان دولت این‌گونه عمل نکرده‌اند و امروز ما شهادت می‌دهیم که در نظام اسلامی اگر مسئولی به مردم خیانت کند، خیانت به رهبر انقلاب اسلامی و نیز خیانت به اسلام و قرآن کرده است.

دوباره هم‌قدم با مردم حرکت می‌کنم که چشمانم به چهره‌ای آشنا می‌افتاد، مردی که در تمام راهپیمایی‌ها با دوچرخه‌ای پر از گل حضور پیدا می‌کند. جوانان داشتند با وی سلفی می‌گرفتند، سلفی‌ای که می‌ارزد به سلفی نمایندگان مجلس با «موگرینی»، چون سرش شلوغ است ترجیح می‌دهم که با وی مصاحبه نکنم؛ بنابراین راهم را ادامه می‌دهم تا این‌که به نزدیکی ایستگاه مترو «میدان شهدا» که دیگر داشتند قطعنامه راهپیمایی را می‌خواندند، می‌رسم.

هنوز دارند قطعنامه را می‌خوانند که با یکی دیگر از راهپیمایی‌کنندگان که مردی مسن است، هم‌کلام می‌شوم، وی نیز در تبیین جمله «فتنه ۸۸ خاموش شد؛ اما ۹ دی همچنان باقیست»، می‌گوید: براساس آیه شریفه «وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ...» ما باید پشت یکدیگر باشیم و همواره خودمان را آماده نگه داریم تا خیال‌های واهی به دشمن دست ندهد و ایادی داخلی آن نیز نتوانند توطئه کرده و نابودی خودشان را احساس کنند.

دیگر راهپیمایی تمام شده است و جمعیت زیادی به سمت ایستگاه مترو در حرکت هستند، در این میان مردی با دوچرخه‌اش، کفن‌پوش ایستاده است؛ بنابراین تصمیم می‌گیرم که به‌عنوان آخرین راهپیمایی‌کننده با وی همکلام شوم و درباره همان جمله «فتنه ۸۸ خاموش شد؛ اما ۹ دی همچنان باقی است» از او سوال کنم. وی در پاسخ می‌گوید: حماسه ۹ دی برای پیشبرد اهداف اسلام، پشتیبانی از رهبری و ولایت فقیه و تودهنی زدن به دشمن باید همواره زنده نگه داشته شود؛ چراکه این انقلاب را ما به راحتی به‌دست نیاورده‌ایم و خیلی خون‌ها برای این انقلاب داده‌ایم و مدیون خون شهدا، جانبازان و خانواده‌های آن‌ها هستیم؛ بنابراین باید این سنگر و اتحاد خود را برای به زانو درآوردن دشمن، حفظ کنیم.

راستی یادم نرود که بگویم، ۹ دی سالروز به‌درک واصل شدن «صدام» ملعون نیز هست، همان نوکر استکبار جهانی که وقتی تاریخ مصرفش تمام شد، آن را به زباله‌دان تاریخ انداختند؛ بنابراین فتنه‌گران هم باید از این موضوع درس عبرت بگیرند که اگر برای آمریکا خوش‌رقصی کنند، عاقبت‌شان مانند صدام ملعون خواهد شد.