نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 22 دی

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 22 دی
نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 22 دی را مشاهده فرمایید.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" در نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 22 دی آمده است:

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نباید در شناخت دشمن دچار اشتباه شد و با اینکه همه میدانند دشمن عبارت از «استکبار، صهیونیسم و آمریکا» است اما تلاش وسیعی با استفاده از شیوه‌های پیچیده‌ تبلیغاتی برای تغییر نظر مردم درخصوص دشمن در دستور کار است.(1398/10/18)

 

▼ حرف روز

آزمون سخت!
مطابق با تعالیم و آموزه‌های اسلامی، اتفاقات تلخ و شیرین چند روز اخیر، بوته آزمونی سخت برای سنجش عیار ایمان، میزان تقوا، سنجه صداقت و شجاعت مسئولان، مردم، نخبگان، سیاسیون، اصحاب رسانه‌ و البته خانواده‌های داغداری است که با مصائب و مسائل جانکاهی، چون سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی مواجه شدند. قاطبه مردم، مسئولان و عزیزان داغدار در این رخدادها به لطف و سکینه الهی سربلند بیرون آمدند؛ اما افراد و جریان‌هایی نیز بودند که در میدانی سرشار از زیبایی‌ها و زشتی‌ها، نه تنها رفتار و گفتار منطقی نداشتند؛ بلکه اسیر موج‌ها و کف‌های روی آبی شدند که چندی است برای کشور ما از بیرون تدارک شده و انگل‌وار منتظرند ضعف و زخمی ببینند و بر آن بنشینند و برای رسیدن به اندک منفعتی موج‌سواری کنند.
تجمع دیروز عصر تعدادی در مقابل دانشگاه امیرکبیرـ که سفیر انگلیس نیز در جریان آن بازداشت شده بودـ مصداق بارز اینهاست. برای موج‌سواران و فرصت‌طلبان نه داغداری خانواده‌های عزیز از دست داده مهم است، نه زیر سؤال رفتن عزت و اقتدار پشیمان‌ساز نیروهای مدافع حرم و وطنی که ترامپ دیوانه را از حمله به ایران اسلامی باز می‌دارد و نه عقلی دارند که صداقت و شجاعت مسئولیت‌پذیر سردار حاجی‌زاده را برای تحکیم و تقویت وحدت ملی ادراک کنند و نه احساسی که مظلومیت مقتدرانه‌ای را درک کنند که به فضل الهی به عزت بیشتر ختم خواهد شد؛ اما زیبایی‌های این حوادث دردناک، صبر و مطالبه خانواده‌ای است که فرزند نخبه‌اش را از دست داد؛ ولی گفت این امتحان من بود و کسی حق ندارد از این موضوع در راستای منافع بی‌ارزش سیاسی خود بهره‌برداری کند و زیبایی دیگر، شجاعت و صداقت مسئولیت‌پذیری همسنگر سرداران شهید، سردار حاجی‌زاده است که آبروی خود را پیشکش ملت کرد تا مرهمی بر آلام و دردهای داغداران باشد و خنثی‌کننده ترفندها و موج بعدی توطئه‌هایی که موج‌سواران در کمین نشسته تمهید کرده‌اند.
این خط باید در جای جای مسئولیت‌ها و مدیریت‌های کشور مبتنی بر تقوای سیاسی و اینکه عزت در پی مظلومیت مقتدرانه به دست خداست، به رویه جاری تبدیل شود. نگران تبلیغات آمریکایی‌ها در این قضیه نیستیم؛ چرا که آنها در سال ۶۷ هواپیمای مسافربری ایران را به عمد زدند و به عامل این عمل شنیع مدال افتخار دادند؛ اما ایران با اذعان به خطای انسانی در وضعیت بحرانی و تهدید آمریکایی‌ها که به نوعی مسئول این اتفاقات هستند، عذرخواهی کرد و مسئولیتش را پذیرفت.


▼ گزارش روز

تقسیم کار بین آمریکا و انگلیس!
شب گذشته خبری در فضای مجازی و پایگاه‌های خبری گوناگون منتشر شد که همه را به تعجب واداشت. خبر این بود که «سفیر انگلیس در میان تجمع‌کنندگان مقابل دانشگاه امیرکبیر بازداشت شده است.» حاضران در صحنه می‌گویند وی در فروشگاهی در روبه‌روی دانشگاه امیرکبیر هماهنگ‌کننده این تجمع غیر قانونی بوده و سبب تحریک و هدایت برخی اقدامات افراطی و ساختارشکنانه شده است. تا جایی که تجمع‌کنندگان که ابتدا برای ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان سقوط هواپیمای بوئینگ جمع شده بودند، شعارها و رفتارهای ساختارشکنانه‌ای از خود نشان دادند. با این حال به نظر می‌رسد، یک نوع تقسیم کار جدی بین آمریکا و انگلیس خبیث در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. آمریکا که در داخل کشورمان سفارتی ندارد، در تلاش است جمهوری اسلامی را در منطقه محدود کند که با ترور ناجوانمردانه حاج‌قاسم سلیمانی این موضوع علنی شد، البته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا به مطالبه سراسری مردم ایران با سیلی محکم خود آمریکا را سر جای خود نشاند؛ اما انگلیس با سوءاستفاده از سفارت خود، برنامه ایجاد فتنه و آشوب در داخل کشورمان را برعهده دارد و سفارت انگلیس در تهران امروز به لانه جاسوسی تبدیل شده است. در اغتشاشات آبان ماه نیز برخی گفته‌اند «رابرت مک‌ایر» در سفری به قم به دنبال ایجاد آشوب در این شهر مذهبی و انقلابی از طریق برخی افراد بوده است. حال که خباثت و دشمنی انگلیس علیه امنیت و آرامش کشورمان آشکار شده است، اولاً، مسئولان وزارت امور خارجه باید هر چه سریع‌تر موضعی قاطع در این زمینه بگیرند تا برای همیشه جلوی دخالت آشکار انگلیس در امور داخلی کشورمان گرفته شود. ثانیاً، رسانه‌ها و تحلیلگران خباثت و خیانت روباه پیر به ایران و ایرانی را به طور واضح به افکار عمومی به ویژه نسل جوان و جامعه دانشگاهی بیان کنند. ایجاد قحطی و کشتار نزدیک به 10 میلیون نفر در جریان جنگ جهانی تنها نمونه‌ای از خیانت این کشور در قبال ایران عزیز و سربلند بوده است. ثالثاً، مردم عزیز مستحضر باشند که دشمن و دنباله‌های داخلی آن از حماسه بی‌نظیر و تاریخی شما در بزرگداشت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی به ستوه آمده و سودای ایجاد ناآرامی در کشور برای رسیدن به اهداف ناکام خود در آبان ماه امسال و زدودن یاد و نام این قهرمان مدافع وطن و حرم را دارند.


▼ خبر ویژه

دستور رهبر معظم انقلاب به ستادکل نیروهای مسلح
در پی اطلاع از نتایج تحقیقات ستادکل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
با اطلاع از نتایج تحقیقات ستادکل درباره‌ حادثه‌ هواپیمای مسافربری اوکراینی و اثبات دخالت خطای انسانی در آن، مصیبت درگذشت جان‌باختگان این حادثه‌ اندوهبار برای اینجانب بسیار سنگین‌تر شد. لازم می‌دانم اولاً به خانواده‌های معظم این عزیزان بار دیگر همدردی عمیق و تسلیت صمیمانه‌ خود را ابراز کنم و از خداوند متعال برای آنان بردباری و آرامش روحی و قلبی تمنا نمایم. ثانیاً به ستادکل نیروهای مسلح مؤکداً درباره‌ پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه‌ دردناک سفارش کنم. ثالثاً مراقبت و پیگیری‌های لازم برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای را از مدیران و مقامات ذی‌ربط مطالبه نمایم. پروردگار عزیز و کریم به درگذشتگان لطف و رحمت و به داغداران صبر و اجر عنایت فرماید.

سیّدعلی خامنه‌ای، 21 دی 1398

 

▼ اخبار
1ـ ادعایی درباره بازداشت یک ایرانی در نزدیکی استراحتگاه ترامپ
رسانه‌های آمریکایی از دستگیری یک شهروند ایرانی با چاقو و تبر در چهار مایلی تفریحگاه ترامپ در ایالت فلوریدا خبر دادند. پایگاه خبری «دیلی میل» نوشت، پلیس آمریکا یک شهروند ایرانی را که یک چاقو در دست داشته در «پالم بیچ» ایالت فلوریدا بازداشت کرده و گروه چک و خنثی‌سازی بمب نیز خودروی این فرد در نزدیکی فرودگاه را جست‌وجو کرده است. این فرد به بازداشتگاه منتقل و مشخص شد افزون بر چاقو، ۲۲ هزار دلار پول، قمه و یک تبر نیز به همراه داشته است. هنوز جزئیات بیشتری درباره این موضوع منتشر نشده است. پلیس آمریکا همچنین اعلام کرد، این فرد آدرس مشخص و شناخته شده‌ای ندارد. مکان دستگیری این فرد در چهار مایلی «مارالوگو» تفریحگاه ترامپ در دوران تعطیلات کریسمس بوده است. در حال حاضر، ترامپ در کاخ سفید و در واشنگتن حضور دارد، اما احتمال دارد به زودی دوباره به اقامتگاه خود در مارالوگو بازگردد.


2ـ ترور سردار سلیمانی اقدامی تروریستی بوده است
«نوام چامسکی» نظریه‌پرداز سیاسی آمریکایی با انتقاد از اقدام دونالد ترامپ در ترور سردار سلیمانی، گفت: ترور سردار قاسم سلیمانی «اقدامی تروریستی» بوده است. این منتقد سیاست خارجی آمریکا و نقش نظامی واشنگتن در خارج از مرز‌های این کشور گفت: «ترور (سردار) سلیمانی دست‌کم یک تروریسم بین‌المللی است، اگر بدتر نباشد.» چامسکی با اشاره به این موضوع که ترور سردار سلیمانی نقض قوانین بین‌المللی بوده، گفت: قوانین بین‌المللی در این موارد کاملاً واضح هستند. این قوانین استفاده از نیروی نظامی در امور بین‌الملل را ممنوع می‌کند، به جز مواردی استثنا که شامل این مورد نمی‌شود. چامسکی همچنین معتقد است، به نظر نمی‌رسد حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا طی هفته‌ها و ماه‌های آتی به پایان برسد. با این حال او همچنان سلطه نظامی آمریکا بر منطقه را در مقایسه با سال ۲۰۰۳ زیر سؤال برده و آن را بدترین جنایت هزاره اخیر می‌داند.


3ـ بانک جهانی: آغاز روند رو به رشد اقتصاد ایران از ۲۰۲۰
بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد: نرخ رشد اقتصادی در آمریکا، اروپا و ژاپن با کاهش 0/1 درصدی مواجه می‌شود که مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر آن وضعیت دشوار تولید در این کشورها و اثرات جنگ‌های تعرفه‌ای است؛ اما از سوی دیگر انتظار می‌رود کشورهای در حال توسعه از رشد اقتصادی مطلوب‌تری برخوردار باشند. بخش زیادی از بهبود وضعیت اقتصادهای در حال توسعه به هشت کشور برمی‌گردد. ایران و آرژانتین در سال ۲۰۲۰ از رکود خارج می‌شوند و شش کشور برزیل، هند، مکزیک، روسیه، عربستان و ترکیه که در سال ۲۰۱۹ از لحاظ اقتصادی با چالش‌هایی روبه‌رو بودند، در وضعیت بهتری قرار می‌گیرند. بانک جهانی همچنین پیش‌بینی کرد میانگین رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۰ معادل 2/5 درصد است.


4ـ افزایش حقوق کارکنان دولت به صورت پلکانی معکوس!
«محمدباقر نوبخت» درباره افزایش پلکانی حقوق کارمندان، گفت: به صورت متوسط منابع افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه سال 99 دیده شده است؛ اما سناریویی برای عملکرد افزایش حقوق پلکانی کارمندان نیز در نظر گرفته‌ایم. نوبخت در ادامه افزود: برای مثال در راهکار افزایش پلکانی حقوق کارکنان دولت کف حقوق 2 میلیون و 700 هزار تومان تا 3 میلیون در نظر گرفته می‌شود که باید به صورت پلکانی نزولی افرادی که کمتر از میزان مشخص شده حقوق دریافت می‌کنند به این حداقل برسند. وی ادامه داد: حقوق افرادی که بیش از سقف تعیین شده است 12 درصد افزایش پیدا می‌کند و 3 درصد دیگر به حقوق افرادی که زیر سقف مشخص شده است، تخصیص داده می‌شود.

 

▼ اخبار کوتاه
◄ «دونالد ترامپ» که هفته قبل دستور مستقیم ترور شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، سردار محبوب ایرانی‌ها را صادر کرده بود، با مشاهده تجمع عده‌ای معدود در تهران در توئیتی به فارسی نوشته است: «من از ابتدای ریاست‌جمهوری خود، در کنار شما ایستاده‌ام و دولت من به حمایت از شما ادامه می‌دهد. ما اعتراضات شما را به دقت زیر نظر داریم و از شجاعت شما الهام می‌گیریم.» ترامپ در حالی خود را دوست مردم ایران می‌داند که در گذشته مردم ایران را تروریست خطاب کرده بود!
◄ هواپیمای 737 اوکراین ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی داشت که همه آنها جان خود را از دست دادند. ۱۴۶ نفر از مسافران گذرنامه ایران، ۱۰ نفر گذرنامه افغانستان، ۵ نفر گذرنامه کانادا، ۴ نفر گذرنامه سوئد و ۲ نفر گذرنامه اوکراین داشتند. هر ۹ نفر خدمه پرواز هم تبعه اوکراین بودند. گفتنی است، تعداد زیادی از مسافران ایرانی این پرواز تابعیت دوگانه داشتند و ۱۴۶ نفر ذکر شده بنا به گفته مقامات رسمی، با گذرنامه ایران وارد کشور شده بودند.
◄ «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: راهبرد واشنگتن در قبال تهران، تلاش برای انزوای اقتصادی و دیپلماتیک ایران است. وی افزود: «بسیاری از افراد از ما می‌پرسند که راهبرد ما بعد از کشتن «قاسم سلیمانی» و حمله موشکی رژیم ایران به ایالات متحده چیست؟ راهبرد ما این است: ما داریم رژیم ایران را از لحاظ دیپلماتیک و اقتصادی منزوی می‌کنیم تا اینکه آنها مانند یک کشور عادی رفتار کنند... .»
◄ اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، استفاده دولت از مابه‌التفاوت سهم 20 تا 36 درصدی در لایحه بودجه 99 را به عنوان بدهی دولت منظور کردند. طبق قانون برنامه ششم توسعه سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز 36 درصد است که به دلیل تحریم‌ها و جنگ اقتصادی و کمبود درآمدهای ناشی از صادرات نفت به 20 درصد کف قانون برنامه کاهش یافت.

 

شماره 930 صبح صادق منتشر شد
«انقلاب سوم» پرونده ویژه این شماره است که تغییر معادلات منطقه پس از ترور سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی را بررسی می‌کند.
همچنین در این شماره می‌خوانید:
گزارش صبح صادق از چند و چون سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین؛ صداقت و شجاعت مسئولیت‌پذیری/ گام پنجم برجامی ایران و دوراهی اروپا؛ تنش‌زدایی یا مکانیسم ماشه/ در حاشیه واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی جهان به ترور سردار سلیمانی؛ وقتی خون حاج‌قاسم جهان را بیدار کرد و... .

منبع: سایت بصیرت