سرویس مذهبی
بسیج پیشکسوتان : حجتالاسلام والمسلمین «مهدی طائب» در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس در خصوص فرارسیدن ایام فاطمیه(س) گفت: پیامبر اکرم(ص) در مکه با یک عملیاتی از طرف کفار مواجه شد مبنی بر اینکه حرکتی که ایشان آغاز کردهاند، تداوم نخواهد داشت چرا که حضرت، فاقد فرزند بود البته برخی از افراد آن را این گونه تعبیر میکردند که حضرت رسول(ص) فاقد فرزند پسر است.
وی افزود: با توجه به واقعیتهای آن روز، حضرت محمد(ص) هنگامی که به کلمه بیپشت و بیفرزند متهم شد فرزندی نداشت از این رو خداوند متعال در مقابله با این جریان، نوید داد که «من به تو چشمه جوشانی خواهم بخشید که این چشمه جوشان موجب تداوم این حرکت خواهد شد و این حرکت در طول تاریخ تا هنگامی که بساط انسانیت روی زمین باقی است، ادامه دارد» لذا این نوید زیبا در شخصیت حضرت زهرا مرضیه(س) متجلی شد.
کارشناس تاریخ اسلام با بیان اینکه تداوم بخش حرکت پیامبر اکرم(ص)، ائمه معصومین علیهمالسلام هستند، اظهار داشت: غیر از امام علی(ع) همه ائمه از نسل زهرای مرضیه(س) هستند بدین معنا که اگر حضرت زهرا(س) نبود، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و ... تا حضرت ولی عصر(عج) پا به عرصه وجود نمیگذاشتند.
وی ادامه داد: اگر دقت کنیم، درمییابیم کسی که حرف آخر را زده و دین را در زمین، جهانی خواهد کرد شخصی جز امام زمان علیهالسلام نیست. لذا ایشان از همان چشمه جوشانی است که خداوند متعال نوید آن را به پیامبر اکر(ص) داده بود.
طائب خاطرنشان کرد: تمام کسانی که عنوان فرزندی حضرت رسول(ص) را دارا هستند همه آنها از طریق حضرت زهرا(س) بوده است یعنی اگر نوید خداوند به پیامبر (ص) نبود در روی کره زمین، امروز فرزندی برای ایشان وجود نداشت. در حالی که به خاطر حضرت زهرا(س) میلیونها فرزند شناخته شده برای پیامبر اکرم(ص) داریم.
وی یادآور شد: امروز هر فردی که به عنوان سید شناخته میشود انتساب او به پیامبر اکرم(ص) از طریق حضرت زهرا مرضیه سلامالله علیها خواهد بود اگر چه فرزندان پیامبر اکرم(ص) تنها به افرادی که با عنوان سید شناخته میشوند، ختم نمیشود بلکه افرادی که از طریق مادر نیز به هاشم، جد حضرت رسول(ص) میرسند آنها سید بوده و فرزندان حضرت رسول(ص) محسوب میشوند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بنابراین با احتساب کسانی که مادر و یا در انسابشان یک سید وجود دارد در مییابیم که خداوند متعال چه نویدی را پیامبر اکرم(ص) داده است و این ژن با برکتی که در درون پیامبر اکرم(ص) بود چگونه از طریق حضرت زهرا(س) در دنیا پایدار شد.
وی در پاسخ به این سؤال که زنان و مردان ما امروزه چگونه میتوانند به حضرت زهرا(س) اقتدا کنند، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) آینه تمام نمای انسانیت است که اگر بخواهیم از این وجود کامل بهرهمند شویم سه نکته را میتوان مطرح کرد.
طائب، نخستین نکته را مقاومت در برابر سختیها برشمرد و عنوان کرد: حضرت فاطمه سلامالله علیها چه در زمانی که در منزل حضرت رسول(ص) بود و چه در زمانی که به خانه علیبن ابیطالب منتقل شد تا پایان عمر خویش، زندگی آسودهای نداشتند و بلکه زندگی ایشان به سختیها پیچیده شده بود لذا در جایی ذکر نشده که حضرت، شکایتی نسبت به سختیها داشته باشد و یا در برابر سختیها کوتاه آمده و آن را رها کرده باشد.
وی افزود: فداکاری و گذشت برای دین، در اوج جوانی این بانوی بزرگوار به وضوح مشاهده میشود. در مدتی که حضرت رسول(ص)از دنیا رفت تا زمانی صدیقه کبری(س) به شهادت رسند در این مدت کوتاه، بالاترین فداکاری را برای اسلام انجام داد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) میتوانست به مسائل و مشکلاتی که برای اسلام و ولایت علیبن ابی طالب(ع) ورود پیدا نکرده و یک زندگی راحت را تجربه کند اما با وجود داشتن فرزندان کوچک و شروع دوران زیبای زندگی، حضرت فاطمه(س) فداکاری در راه دین را برگزید.
وی مسئله سوم را جریان عفاف، حیا و بزرگواری شخصیتی صدیقه طاهره(س) در صحنه اجتماع دانست و گفت: در عین حالی که این بانوی بزرگوار در مسائل و در عرصه اجتماع حضور مییافت اما هر فردی که از ایشان تعریف میکرد تعبیری به غیر از حیا و عفاف را در ارتباط با حضرت به کار نمیبرد.
منیع:فارس