دوران دفاع مقدس؛ الگویی مناسب برای اجرای اقتصاد مقاومتی

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از  دفاع پرسـ احسان یعقوبی؛ دوران دفاع مقدس یکی از شاخص‌هایی است که همواره در مواقعی که کشور با بحران مواجه می‌شود، به کمک ملت ایران آمده و می‌توان گفت که تجاربی که از این دوران به یادگار مانده است، درحال حاضر گره‌گشای بسیاری از مشکلات بوده است.

هنوز چند سالی از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نگذشته بود که رژیم بعثی با حمایت کشور‌های غربی جنگی نابرابر و ناجوانمردانه‌ را علیه کشورمان آغاز کرد و رزمندگان اسلام با وجود مشکلات مختلف مانند کمبود تجهیزات نظامی و فعالیت منافقین در داخل کشور، به پیروزی دست پیدا کردند. بعد از این پیروزی بود که همگان به این موضوع پی بردند که مقاومت و توجه به توان داخلی تنها راه پیروزی بر دشمنان قسم خورده ایران اسلامی است.

با همین روحیه و رویکرد بود که کشور ما امروز از تجهیزات به‌روز موشکی برخوردار است و در حقیقت رسیدن به این مرحله از پیشرفت در حوزه نظامی نشأت گرفته از توجه به توان داخلی و عدم وابستگی به کشور‌های غربی بوده است، لذا اگر در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز با همین رویکر یعنی توجه به توان متخصصان داخلی پیش برویم، موفق خواهیم شد.

جنگ کشور‌های غربی با جمهوری اسلامی ایران با پایان دوران دفاع مقدس به پایان نرسید و به‌طور کلی بعد از اینکه ملت ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ موفق به انقلابی اسلامی علیه رژیم پهلوی شد، توطئه‌ها علیه کشورمان آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد. دشمن وقتی متوجه شد که گزینه نظامی هرگز به نفع آن‌ها نخواهد بود، به سمت هجمه‌های فرهنگی و به‌خصوص اقتصادی رفت که تحریم‌های مختلف حتی تحریم دارویی از جمله آنهاست. دشمنان علاوه بر فشار اقتصادی بر ملت ایران به‌دنبال ایجاد یأس و ناامیدی بین مردم و دلسرد کردن آن‌ها نسبت به نظام جمهوری اسلامی هستند؛ بنابراین در این دوران، بهترین راهکار برای مقابله با دشمن توجه به اقتصاد مقاومتی است که لازمه این توجه نیز استفاده از توان متخصصان داخلی است. از آنجا که کشور ما در دوران دفاع مقدس با همین رویکرد به پیروزی دست یافت، لذا ما نیز قادریم با استفاده از تجارب دوران دفاع مقدس توطئه‌های اقتصادی دشمنان به‌ویژه آمریکا علیه کشور را خنثی کنیم.

منظور از اقتصاد مقاومتی این نیست که فقط به مقاومت در برابر اقدامات خسمانه دشمنان روی بیاوریم، بلکه مقصود از اقتصاد مقاومتی، اقتصادی برگرفته از علم اقتصاد و توجه به توان متخصصان و کارشناسان داخلی در زمینه‌های مختلف است. این اقدام نه تنها توطئه دشمنان را خنثی می‌کند، بلکه موجب افزایش رونق تولید در کشور نیز می‌شود.‌

می‌توان گفت که توجه به اقتصاد مقاومتی ادامه راهی است که رزمندگان در دوران دفاع مقدس آغاز کرده بودند و اگر این موضوع که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار دارد، به بهترین نحو ممکن اجرایی شود، قطعاً آسیبی از جانب کشور‌های غربی متوجه ما نخواهد شد که نمونه آن را می‌توان در پیشرفت صنعت داروسازی مشاهده کرد، به‌طوری که درحال حاضر بیش از ۷۵ درصد دارو‌ها در داخل کشور تولید می‌شود.

حرف آخر اینکه دوران دفاع مقدس گنجینه‌ای از تجارب مختلف است که در مواقع بحرانی قطعاً کمک حال کشورمان خواهد بود و اقتصاد کشور را نیز می‌توان با استفاده از تجارب آن دوران که تأکید بسیاری بر اقتصاد مقاومتی دارد، سامان داد.