تجلی «شیر خدا» و «رستم دستان» در سیره و سلوک شهید «قاسم سلیمانی»

«مجموعه خصلت‌ها و روحیات ایرانی که در شهید سلیمانی تبلور یافته بود و آن‌ها را در کشور‌های منطقه به‌صورت عملی به نمایش گذاشت، زمینه‌ساز تبدیل شدن آن شهید به قهرمان ملت ایران شد».

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" حامد افروغ؛ نزدیک به یک سال از یکی از تلخ‌ترین حوادث دوران انقلاب اسلامی می‌گذرد، ترور وقیحانه و ناجوانمردانه سردار دل‌ها «حاج قاسم سلیمانی» توسط منفورترین شخصیت تاریخ معاصر، «دونالد ترامپ». این واقعه به جرات یکی از عمیق‌ترین زخم‌ها بر قلب ایرانیان وطن‌دوستی است که هر بار یادآوری آن سخت‌ترین دل‌ها را نیز نرم کرده و اشک حسرت را بر چشم‌ها جاری می‌سازد.

سردار حاج «قاسم سلیمانی» که چونان شجره‌ای طیبه، در طول ۴۰ سال تنفس در فضای عرفانی و ملکوتی منبعث از انقلاب اسلامی و اوج آن در دفاع مقدس، رشد و نمو یافت و با استقامت خود در راه آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس، به شخصیتی ملی و فراملی تبدیل شد به طوری که واکنش شخصیت‌های مختلف از سیاسی تا اجتماعی و فرهنگی را در پی داشت.

 

وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله هوایی ایالات متحده آمریکا در بغداد «گامی ماجراجویانه» است که تنش در منطقه را افزایش خواهد داد.

در این بیانیه ضمن عرض «تسلیت به مردم ایران»، آمده است: «سلیمانی شخصیتی بود که زندگی خود را عطف خدمت به منافع ایران کرده بود. کشته شدن وی در حمله هوایی آمریکا در بغداد را گامی ماجراجویانه ارزیابی می‌کنیم که باعث افزایش تنش موجود در منطقه خواهد شد».

کنستانتین کاساچف، رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه نیز اعلام کرد: «این خبر بسیار تلخ نشان‌دهنده آن است که درگیری‌های جدیدی میان آمریکایی‌ها و شیعیان عراقی رخ خواهد داد».

 

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «قصاص از قاتلان قاسم سلیمانی مسئولیت مردم مبارز و مقاومت است و شهادت قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس معاون نیرو‌های حشد شعبی عراق را به آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، دولت این کشور و سپاه قدس تسلیت می‌گویم. من به این شهادت عظیم غبطه می‌خورم. آمریکایی‌ها با این اقدام خود نخواهند توانست هیچ یک از اهداف این جنایت بزرگ را محقق کنند، بلکه تمامی اهداف حاج قاسم در نتیجه عظمت روح و خون ایشان به دست برادران و همرزمان ایشان در محور مقاومت و عناصر مجاهد در تمامی ملت‌های منطقه که ذلت و تسلیم شدن در برابر مستکبران و مستبدان را محکوم می‌کنند، محقق خواهد شد».

پس از اعلان خبر شهادت سردار سلیمانی و وعده رهبر معظم انقلاب اسلامی به انتقام سخت از قاتلان آن عزیز سفرکرده، «هشتگ فارسی و انگلیسی «حاج قاسم سلیمانی» و «انتقام سخت» به عنوان هشتگ ترند شبکه اجتماعی توئیتر تبدیل شده است. فارغ از سیل واکنش‌ها و حمایت‌های ایرانیان در فضای مجازی و حتی در سطح خیابان‌های شهر از شهادت سردار سلیمانی، کشور‌های اروپایی و غربی نیز صدای حمایت خود از اندوه ایرانیان را به جهانیان رساندند.

سوگواری‌های مردم کشور‌هایی نظیر سوئیس، لهستان و دیگر مردم اروپا در مقابل سفارت ایران در کشورهایشان، تجمعات مردمی آن‌ها با شعار‌هایی همچون «ما با ایران جنگ نداریم» و موضع گیری‌های بی‌شمار توییتری در جهت محکوم کردن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، همگی حامل پیامی چند وجهی بود.

هشتگ «#dear_iran، ایران عزیز» نیز کلمه‌ای بود که پس از واکنش‌های جهانی به اقدام آمریکا و تهدیدات مصمم ایران برای گرفتن انتقام سخت از این کشور، به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پیچید. هشتگی که از سوی شهروندان غربی و اروپایی ایجاد و حامل پیام‌های فراوانی بود.» (۱)

 

اما جدای از واکاوی واکنش‌ها به این ترور ناجوانمردانه که خود وقتی جدا و مفصل می‌طلبد، علت این عزتی بود که با شهادت سردار سلیمانی از آن رونمایی شد. آنچه با تدقیق در سیره و سلوک شهید سلیمانی بدست می‌دهد، مصداق بارز آیات شریفه «إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ» (۲) بوده که در یک گذاره خلاصه می‌توان گفت استقامت و مجاهدت شهید سلیمانی بر آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

این پاکی که در سلوک شهید سلیمانی جاری و ساری بود، بعد از حیاتش دوچندان شد و به قول شاعر گرامی، استاد سعید بیابانکی «پیچیده شمیمت همه جا‌ای تن بی سر ...، چون شیشه عطری که درش گم شده باشد» و آن تشییع مثال‌زدنی و کم‌سابقه نشان داد که محبت آن عزیز به ناحق کشته شده، ریشه در دل و فطرت مردمش زده بود و کسی که در دل‌ها خانه گزید، با هر تپشی حیاتی افزون خواهد یافت؛ لذا در مقابل پاکی خالص شهید سلیمانی دور از انتظار نبود که شر مطلق دنیای امروز دست به کار شود و به تقابلی ناجوانمردانه با آن عزیز بپردازد و او را نه در میدان جنگ، که در فرودگاهی با دعوت رسمی کشوری دیگر هدف قرار دهد که این اقدام نامتعارف مدعی‌ترین کشور حقوق بشر، حاکی از آن است، علی‌رغم طمطراق و هینمه‌سازی‌شان در رسانه‌های دنیا، نتوانسته‌اند به اهداف شوم خود رد منطقه غرب آسیا برسند چرا که ابرقهرمانی، چون سلیمانی گلوی آن‌ها را می‌فشرد و پناهی شده بود برای مردم منطقه؛ لذا اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی شهید سلیمانی نسبت به دیگر شهدا، صاحب سبک و مکتب بود و او را، چون پیامبران اولوالعزم صاحب کتاب و شریعت در قیاس با سایر رسل و انبیا متمایز می‌سازد، ا زاین روست که معظم له «درایت، تیزهوشی، فداکاری و نوع‌دوستی» را از ویژگی‌های شهید سلیمانی کرده و فرموده‌اند «آن شهید والامقام همچنین اهل معنویت، اخلاص و آخرت بود و هیچ‌گاه اهل تظاهر نبود». (۳)

 

ایشان مجموعه این خصلت‌ها و روحیات ایرانی را که در شهید سلیمانی تبلور یافته بود و آن‌ها را در کشور‌های منطقه به‌صورت عملی به نمایش گذاشت، زمینه‌ساز تبدیل شدن آن شهید به قهرمان ملت ایران دانستند و خاطرنشان کردند «شهید سلیمانی از طرف دیگر به قهرمان امت اسلامی نیز تبدیل شد، زیرا تلاش‌ها، روحیات و شهادت آن عزیز، اسم رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در دنیای اسلام است و در هر نقطه جهان اسلام که بنای مقاومت در مقابل استکبار وجود داشته باشد، اسم رمزشان شهید سلیمانی است.» (۴)

از این رو برای ارائه بهترین الگوی روز به جوانان برای رشد و تعالی دنیوی و اخروی می‌توان به این شهید عزیز رجوع کرد و با تبیین و ترویج سبک زندگی او، راه درست و منطق متعالی برای زیستن را به نسل‌های حاضر و آینده نشان داد.

پی نوشت:

۱- برنانیوز

۲- سوره فصلت، آیه ۳۰

۳- دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده شهید سلیمانی با رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۶ آذر ۱۳۹۹

۴- همان