نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۳ دی ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۳ دی ماه مشاهده می فرمایید.

 

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۳ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تصمیم مجلس و دولت در باب لغو تعهدات برجامی تصمیم منطقی و عقلایی و قابل قبولی است. وقتی طرف مقابل تقریباً به هیچ‌کدام از تعهدات خودش در برجام عمل نمی‌کند، معنی ندارد که جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود در برجام عمل کند. (۱۳۹۹/۱۰/۱۹) www.basirat.ir

 

▼حرف روز                

هجمه به مجلس انقلابي

چند ماه بيشتر از آغاز به کار مجلس يازدهم نمی‌گذرد؛ اما هجمه‌ها علیه آن همچنان رو به افزایش است. هر چه به انتخابات 1400 نيز نزدیک‌تر شويم، اين هجمه‌ها اوج بيشتري خواهد گرفت.

نکات تحليلي: 1- شکل‌گیری مجلسي متفاوت از مجلس گذشته، اميدهاي بسياري را نزد افکار عمومي جامعه ايجاد کرده است. اين اميد در شرايطي ايجاد شده است که کشور با معضلات فراوانی مواجه است. هجمه‌ها به مجلس براي آن است که اين نور امید نزد ملت کمرنگ گردد. 2- مجلس نوپاي انقلاب در ماه‌هاي اخير همه تلاش خود را براي قدم برداشتن در مسير حل مشکلات کشور برداشته است. هرچند در اين مسير با موانعي روبرو بوده است. اولين مانع، فرصت کمي است که در اختيار اين مجلس بوده است. مجلس در خردادماه آغاز به کار کرده و طبیعتاً دو سه ماهي تا شکل‌گیری دروني آن زمان لازم است؛ لذا تقریباً حدود 4-5 ماه از عمر مفيد مجلس بيشتر نگذشته است. از سويي ديگر جوان‌گرايي و تغيير بخش عمده‌اي از نمايندگان مجلس نيز عاملي است که راه افتادن چرخ حرکت اصلاحي مجلس را در گام‌های اوليه کمي کند می‌سازد. علی‌رغم اين موارد، مجلس توانسته طرح‌هاي مؤثری را به نفع مردم تصويب کند که اگر اراده قاطعي در دولتمردان براي اجراي آن باشد، آثار و برکات خود را در زندگي مردم نشان خواهد داد. 3- جریان منتقد مجلس معتقد است که اين نهاد گره در کار کشور انداخته و مانع همکاري نظام با نهادهاي بين‌المللي و خواهان نوعي انزواي سياسي است که حاصل آن اعتبارزدايي از جمهوري اسلامي در سطح بين‌المللي خواهد بود. اين اتهام‌زنی در حالی‌ است که اين جريان براي حل مشکلات کشور، طريق مذاکره با غرب را در پيش گرفته و خود بزرگ‌ترین عامل تعليق پيشرفت کشور در طول سال‌هاي اخير بوده است! معطل کردن بسياري از برنامه‌هاي توسعه دروني که با اتکاي به توان داخلي و علمي بومی‌شده در حال پيگيري بود، ازجمله اقدامات اين تفکر غرب‌گرا در طول اين سال‌ها بود. 4- مخالفت با مجلس براي آن است که پرچم پيشرفت کشور از طريق تکیه بر توانایی‌های داخلي برداشته است و به نسخه وابستگي به بيرون اعتقادی ندارد؛ لذا بايد مورد هجمه تخريبي قرار گيرد. جريان غرب‌گرای داخلی مجدداً در تلاش است تا با وعده سازش با دموکرات‌ها، افکار عمومي را فريب داده و آن را ابزاري براي پيروزي در انتخابات 1400 قرار دهد و براي چهار سال ديگر روند توسعه کشور را متوقف کند! سناريويي که ناکامي آن از همينک آشکار گرديده است. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                      

بانک اطلاعاتی برای رفاه عادلانه

تحریم ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران باعث شد تا اقشار کم‌درآمد تحت فشار مالی بیشتر قرار گیرند، به همین منظور مجلس شورای اسلامی طرح حمایت معیشتی را با هدف حمایت از اقشار محروم و کم‌درآمد تصویب کرد و بر اساس آن دولت می‌بایست طی 6 ماه به 60 میلیون ایرانی سبد کالای 100 هزارتومانی بدهد. سؤال این است؛ آیا این طرح به‌درستی اجرا می‌شود؟

گزاره خبری: 1- در پی نظارت میدانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از محله امام‌زاده یحیی(ع) تهران و ادعای بی‌خبری برخی مردم محروم این منطقه از یارانه‌ای که توسط نمایندگان مردم مصوب شده است، قالیباف در نامه‌ای به پژمان پشمچی‌زاده معاون نظارت مجلس شورای اسلامی، خواستار بررسی چگونگی اجرای قانون مجلس دراین‌باره و ارائه گزارش آن شد.

گزاره‌های تحلیلی: 1- دولت از زمانی که این طرح در مجلس مطرح شد، با استدلال خالی بودن خزانه، مخالف آن بود ولی بعد از تصویب قانون در مجلس، دولت با مجلس تفاهم کرد که 40 میلیون ایرانی به‌صورت ماهانه از این حمایت دولت برخوردار شوند. در این بخش، موضوع مهم این است که قانون باید به‌صورت کامل اجرا شود و زدن تبصره به آن معنی ندارد. 2- برفرض آنکه دولت بخواهد 40 میلیون ایرانی را موردحمایت مالی این سبد حمایتی قرار دهد، نداشتن بانک اطلاعاتی جامع و متقن از جامعه ایرانی باعث می‌شود که دولت از انجام درست این طرح عاجز باشد. در سال‌های اخیر همواره دولت سعی داشته که سه دهک بالای جامعه را از دریافت یارانه 45 هزارتومانی حذف کند، اما نداشتن اطلاعات دقیق باعث به تأخیر افتادن این تصمیم شد؛ لذا هر زمان یارانه برخی از افراد از سوی دولت حذف می‌شد، شاهد آن بودیم که این اقدام به‌درستی صورت نمی‌گرفت. این مشکل در اجرای طرح حمایت معیشتی مجلس هم وجود دارد، یعنی دولت هم اگر بخواهد، نمی‌تواند به‌درستی آن را انجام دهد.

نکته پایانی: مشکل این قانون در نبود بانک اطلاعات واقعی رفاه ایرانیان است؛ که تازه امسال دولت ردیف بودجه برای آن قرار داده است؛ ولی لازم است مجلس جدی‌تر در این حوزه ورود کند تا دهک‌ها بهتر شناسایی شوند و خدماتی که دولت ارائه می‌دهد، به‌صورت یکپارچه قابل‌بررسی باشد. تنها در این صورت است که می‌توان دهک‌های بالا را حذف و به دهک‌های پایین خدمت‌رسانی بیشتر کرد. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه                       

مرجعی برای تأیید امنیتی رئیس‌جمهور!

با پایان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس با تغییر نهادهای چهارگانه استعلام برای انتخابات ریاست‌جمهوری، اطلاعات سپاه را به‌طور رسمی وارد فرآیند انتخابات کرده و آورده است: «وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و سایر مراجع ذی‌صلاح مکلف‌اند ظرف مدت 15 روز از تاریخ درخواست اداره انتخابات شورای نگهبان یا در صورت لزوم هر یک از اعضای شورای نگهبان، مدارک یا سوابق مربوط به داوطلبان ریاست‌جمهوری را به‌صورت کامل تحویل دهند». آنچه مشخص است، اهمیت موضوعات امنیتی نامزدها برای نمایندگان خانه ملت بوده است که موجب شد نام سازمان اطلاعات سپاه را به مراجع کمک‌کار شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها اضافه کنند؛ اما جریان غرب‌گرا در داخل با نگرانی از رو شدن روابط پنهانی برخی چهره‌های خود با دشمن و یا بسته شدن دست آن‌ها در برقراری روابط برخلاف مصالح ملی، سعی در سیاسی کردن تصمیم عاقلانه مجلس در این موضوع را دارد.

▼ اخبار

جرائم برخی کشورها برای مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی

 موضوع اخبار جعلی با توجه به گسترش وسیع رسانه‌های مجازی و کانال‌های خبری به‌خصوص در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که محمل آسان و ارزانی برای تولید و توزیع فراهم کرده‌اند، به مسئله و چالش مهمی برای همه کشورها و کسب‌وکارها تبدیل شده است. اغلب کشورها، بخصوص کشورهای اروپایی پیشرو در فضای مجازی، اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را آغاز کرده‌اند که جرائم تعیین شده در این خصوص، مؤید این موضوع است. برای مثال آلمان در قانون بهبود تنفیذ قوانین در شبکه‌های اجتماعی، جولای ۲۰۱۷ جریمه تا سقف ۵ میلیون یورو برای افراد حقیقی و ۵۰ میلیون یورو برای افراد حقوقی را در نظر گرفته است. فرانسه قانون نفرت پراکنی برخط را در جولای ۲۰۱۹ تصویب و شبکه‌های اجتماعی را الزام کرده است که محتواهای مخرب را ظرف ۲۴ ساعت حذف کنند و جریمه 1.4 میلیون دلاری را در صورت تخطی در نظر گرفته است. مالزی لایحه ضد اخبار جعلی را در آوریل ۲۰۱۸ ارائه کرده که بر اساس آن، اطلاعات و اخبار جعلی انتشاریافته، ۱۲۲ هزار دلار جریمه و تا ۶ سال حبس برای متخلف دارد. سنگاپور این قانون رسانه‌های اجتماعی را به قرار دادن هشدار، حذف یا اصلاح در خصوص محتوا و اخبار جعلی بر اساس دستور مقامات دولتی الزام کرده و ۷۲۰ هزار دلار جریمه برای شرکت‌ها و تا ۱۰ سال حبس و ۱۰۰ هزار دلار جریمه برای افراد در موارد نقض قانون و تشخیص آسیب رساندن به منافع ملی در نظر گرفته است.

دستپاچگی مدیرکل از اخراج بازرسانش از ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ایران با سرعت زیادی در حال حرکت به سمت غنی‌سازی ۲۰ درصدی است، پیش‌بینی کرد ماهانه حدود ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تأسیسات فردو تولید شود. «رافائل گروسی» گفت: «هنوز به من اطلاعیه‌ای از سوی ایران درباره قصد آن‌ها برای پایان دادن به دسترسی (بازرسان آژانس) ذیل پروتکل الحاقی داده نشده است. مصوبه مجلس شورای اسلامی یک قانون است و به نظر می‌رسد دولت هم در اجرای آن مصمم باشد. این برای من نگران‌کننده است. دوست ندارم در روز بیست‌ویکم فوریه از ایران بشنوم حضور بازرسان من در ایران کاهش خواهد یافت. این خبر بدی است واقعاً! باور دارم می‌توانیم تا بیست‌ویکم فوریه به‌نوعی توافق کمکی یا نقشه راه جهت اطمینان حاصل کردن از بازگشت تمام طرف‌ها به توافق هسته‌ای دست یابیم».

حذف صفحات مجازی ترامپ تلنگر خوبی است

صفحات ترامپ از تمام شبکه‌های اجتماعی حذف شد و هر اپلیکیشنی هم که به او اجازه ساخت اکانت بدهد، از فروشگاه‌های اپلیکیشن حذف خواهد شد، یعنی خفگی ۱۰۰ درصد! به دنیای دیکتاتورها خوش آمدید؛ آزادی بیان یعنی هر چیزی که برای ما خوشایند بود را آزاد هستید به هر نحوی که می‌خواهید بگویید. وضعیت امروز ترامپ ممکن است آینده ما باشد؛ وقتی پروتکل‌ها، زیرساخت‌ها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها هیچ‌کدام در اختیار ما نیست، به‌راحتی می‌توانند صدای ما را هم در فضای سایبر خفه کنند. قرار نیست با شبکه ملی اطلاعات با دنیا قطع ارتباط کنیم؛ مگر روسیه و آمریکا قطع ارتباط کردند؟ اتفافاً ترامپ با وابستگی به همین سیستم به‌طور کامل از شبکه‌های اجتماعی محو شد؛ تا وقتی وابسته باشیم، امنیتی در فضای سایبر نخواهیم داشت.

کاسبان تحریم

«صادق زیباکلام»، چهره دانشگاهی جریان اصلاح‌طلب از فائزه هاشمی حمایت کرده و گفته «فائزه حرف دل میلیون‌ها ایرانی را بر زبان آورده که علاقه داشتند ترامپ برنده انتخابات آمریکا شود تا فشارها و تحریم‌ها بیشتر شود!». حالا معلوم شد چه کسانی حامی ترامپ بودند یا نه؟ معلوم شد چه کسانی کاسب تحریم بودند؟ معلوم شد چه جریانی و چه کسانی از تحریم‌های دشمن استقبال می‌کردند تا به مردم فشار بیاید و مردم به نظام خودشان فشار بیاورند تا انرژی هسته‌ای و قدرت دفاعی و قدرت موشکی و حضور منطقه‌ای نداشته باشد؟ حالا برای مردم روشن شده که چه کسانی در فتنه ۸۸ زمینه تحریم‌های گسترده را فراهم کردند تا از قِبَل شعار رفع تحریم‌ها، قدرت را به دست گیرند!

▼ اخبار کوتاه

◄ آمریکا در انتظار آشوب‌های اجتماعی/ پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد، به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد هواداران مسلح ترامپ قصد دارند در تمامی ایالت‌های آمریکا تظاهرات بر پا کنند. در این میان یک گروه مسلح هشدار داده است که در صورت برکناری ترامپ از قدرت، قیام عظیمی رخ خواهد داد. خبرها حاکی از آن است که نگرانی‌ها از آشوب‌های اجتماعی در مراسم تحلیف بایدن رو به فزونی است. فاکس‌نیوز در همین زمینه خبر داد: «اداره پلیس نیویورک، ۲۰۰ نیروی خود را به محل بر‌گزاری مراسم تحلیف بایدن در واشنگتن به‌منظور کمک به پلیس محلی اعزام خواهد کرد».

◄ تحریم واتس‌آپ توسط دولت و مردم ترکیه/ با توجه به تغییر سیاست‌های حریم شخصی واتس‌آپ و انتقال تمامی اطلاعات کاربران این اپلیکیشن به فیس‌بوک، دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری ترکیه از مهاجرت به اپلیکیشن بومی BiP خبر داده که توسط ترکسل تولید شده است. بر اساس بیانیه دفتر مذکور، اطلاع‌رسانی در مورد برنامه‌های دفتر ریاست جمهوری ترکیه ازاین‌پس به‌طور انحصاری از طریق اپلیکیشن BiP انجام می‌شود. به دنبال تغییر سیاست‌های حریم شخصی واتس‌آپ، بسیاری از کاربران این اپلیکیشن در ترکیه با استفاده از هشتگ پاک کردن واتس‌آپ، اعلام کرده‌اند دیگر از این برنامه که تحت تملک فیس‌بوک است، استفاده نخواهند کرد و آن را از روی گوشی‌ها و رایانه‌های خود پاک می‌کنند.

◄ سال 2021، سال محور مقاومت!/ «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر مشهور جهان عرب گفت: «کسی که بیشترین سود را از فروپاشی دولت ترامپ می‌برد، در وهله اول ایران و انقلاب اسلامی و از همه مهم‌تر، محور مقاومت است که به‌هیچ‌وجه در مقابل فشارهای ترامپ، تسلیم نشد. سال 2021، سال فروپاشی داخلی آمریکا و سال محور مقاومت خواهد بود».

◄ کارشناس‌محورترین مدیر!/ وزیر بهداشت گفت: «رهبر انقلاب در زمینه کرونا غیر از نظر ما نظر دیگری را نپذیرفتند و همواره گفتند هرچه وزارت بهداشت بگوید. ایشان یکی از کارشناس‌محورترین مدیران کشور است».

◄ دفاع از برجام برای توقف پیشرفت‌های ایران!/ «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد: «اگر برجام نبود ایران الآن یک قدرت هسته‌ای بود. این توافق برای امنیت ما اروپایی‌ها مهم است».

◄ احکام سیاسی (سؤال 120): اگر مطلبی را که شخصی دیگر در کتابی یا تحلیلی آورده باشد، گوینده در سخنرانی آن را به‌گونه‌ای ذکر کند که مخاطب فکر کند این مطلب از گوینده است، حکم آن چیست؟ پاسخ: اگر انتساب مطالب دیگران به خود، موجب تضییع حقوق فرد شود، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.

منبع: سایت بصیرت