نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۹ بهمن‌ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۹ بهمن‌ماه مشاهده فرمایید.

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۹ بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تبلیغات غربی‌ها مبنی بر اینکه اسلام و حجاب اسلامی مانع رشد زن می‌شود، یک دروغ واضح است. در ایران در هیچ مقطع تاریخی تا به این حد، زن تحصیل‌کرده و فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و هنری، علمی، سیاسی و اقتصادی حضور نداشته و همه این‌ها از برکت جمهوری اسلامی است. (۱۵/۱۱/۱۳۹۹) www.basirat.ir

پایگاه بصیرت

 

 ▼حرف روز      

کاستی‌های خود را به گردن انقلاب نیندازید!

«ابراهیم اصغرزاده»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، روز جمعه از طریق لایو اینستاگرامی در همایش «مردم و انتخابات ۱۴۰۰» سخنانی قابل‌تأمل و البته با چاشنی فرار به جلو و سلب مسئولیت از نقش و عملکرد هم‌مسلکان اصلاح‌طلب خود در حمایت از دولتی پرداخت که تا دیروز در کیک قدرت آن سهیم بودند و تمام‌قد حمایت از آن را «تَکرار» می‌کردند، اما امروز که مردم به این دولت به دلیل سوء مدیریت و ضعف مفرط در عملکردها و معطل گذاشتن ظرفیت‌های داخلی به انتظار ثمردهی درخت بی‌ثمر برجام انتقاد دارند، می‌خواهند دامن خود را از این نقد و سؤال دور نگه دارند و توشه راهی برای انتخابات پیش‌رو برگیرند!

در این میان، مثل همیشه پیکان انتقاد اصلاح‌طلبان به سمت نظام اسلامی با تاکتیک نخ‌نمای دوگانه‌سازی‌های ساختاری همچون «انتخاب - انتصاب»، «مذاکره- مقاومت» و «سازش- جنگ» نشانه رفته است. البته این عادت معمول آن‌ها در ایام انتخابات است. اصلاح‌طلبان همواره در زنگ حساب‌وکتاب، انشاء پندارهای خود را آغاز می‌کنند و توپ قصورها و تقصیرها را به زمین رقبا و البته نظام شلیک می‌کنند. غافل از این‌که این حنا دیگر در نزد مردم رنگی ندارد. ازاین‌رو، سخنان جناب اصغرزاده از نوعی آشفتگی مفهومی رنج می‌برد؛ گاه از انقلاب اسلامی در برابر رژیم غیرمردمی گذشته توصیف می‌کند و گاه محصول انقلاب را در مرتبه‌ای پایین‌تر از آن قرار می‌دهد و به جایگاه مردمی انقلاب و نظام اسلامی در ذیل تعبیر «خودی و غیرخودی» می‌تازد و دوگانه مضحک «شهروند درجه یک و دو» را از آن نتیجه می‌گیرد. درحالی‌که اساساً این موضوع در نسبت با انقلاب و نظام اسلامی ایراد شده و وجه غیرخودی بیشتر ناظر بر دشمنان انقلاب و نظام اسلامی است که قطعاً اصلاح‌طلبان بنا ندارند خود را در دایره آن‌ها تعریف کنند. از سوی دیگر، در حمایت بی‌شائبه و خالصانه مردم از نظام اسلامی همین بس که به تعبیر مرحوم شجونی اگر مردم نبودند سوء عملکردها و ضعف مدیریت‌ها و فاصله‌ گرفتن‌ها از سیاست‌های کلی نظام از سوی دولت‌هایی که به تعبیر دوستان آقای اصغرزاده اتفاقاً بیشتر دارای گرایش اصلاح‌طلبی بوده‌‌اند، کشور و نظام دچار آسیب جدی می‌شد. بخشی از حمایت‌های مردمی از نظام را می‌توان در صفوف فشرده راهپیمایی‌ها، انتخابات و سایر مراسمات مذهبی و ملی دید. البته این دیدگاه غلط شاید مبتنی بر مطلبی باشد که اصغرزاده در فراز دیگری از سخنانش در این همایش درباره اصلاح‌طلبان، به‌درستی به زبان آورد و تلاش داشت آن را به کل نظام تعمیم دهد: «اصلاح‌طلبان نهایتاً ۱۰ درصد بین مردم پایگاه دارند. حتی اگر خاتمی را هم بیاورید، مردم می‌پرسند چه چیزی را می‌خواهید اصلاح کنید؟». (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                 

حرف غیرتخصصی نزنید!

«پیام طبرسی» عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد: «سلبریتی‌ها حرف غیرتخصصی نزنند، کسانی که تخصص ندارند، اظهارنظر می‌کنند و باعث نگرانی مردم می‌شوند. سلبریتی‌ها در جشنواره فجر بدون ماسک عکس می‌گیرند، اما در مورد واکسن حاشیه‌سازی می‌کنند!». این نوع حاشیه‌سازی‌ها و حرف‌های غیرتخصصی در سوابق ناصواب برخی سلبریتی‌ها بسیار مشاهده می‌شود:

گزاره‌های خبری: 1- وقوع زلزله 1396 در کرمانشاه: سوارشدن بر موج عواطف و احساسات مردمی، گرفتن سلفی با آوارگان کرمانشاهی و تحویل لبخند به دوربین و درنهایت معرفی حساب‌های شخصی و جذب سیل انبوهی از کمک‌های خیرخواهانه مردمی ازجمله فعالیت‌ها و واکنش‌های برخی سلبرتی‌ها بود. در همان مقطع بود که اعلام شد پرونده 10 سلبریتی جهت بررسی به محاکم قضایی ارسال گردیده تا تکلیف پول‌های جمع‌آوری شده مشخص شود. 2- بیانیه صدای آبان 98: واکنش‌های نسنجیده برخی از سلبریتی‌ها به اغتشاشات آبان 1398 ازجمله سوابق ناصواب است. سلبریتی‌های فرصت‌طلب با احساس تکلیف کاذب! وارد عمل شده و با صدور بیانیه‌ای مضحک و حماقت‌آمیز، به حمایت از اغتشاشگران و یغماگران جان و مال مردم پرداختند و گام دیگری در تحقق پازل دشمن برداشتند! 3- حضور برخی سلبریتی‌ها به همراه سفیر انگلیس در تجمعات پس از سقوط هواپیمای اوکراینی در دی‌ماه 98 از رفتارهای ناصحیح حاشیه‌سازی بود که خوشحالی دشمنان این نظام و انقلاب را به دنبال داشت. 4- انصراف برخی سلبریتی‌ها از حضور در جشنواره فجر 98: تعدادی از به‌اصطلاح سلبریتی‌ها، منتقدان و فیلم‌سازها که تا سه روز بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی ساکت بودند و ناگهان از روز شنبه داغدار شدند! اعلام کردند که در واکنش به این ماجرا، جشنواره را تحریم و در آن حضور نخواهند یافت! با این تفاسیر و صرف‌نظر از شیفتگی دیده‌شدن و کم‌اطلاعی برخی از چهره‌های مشهور به‌اصطلاح هنری، باید تلاش برای حاشیه‌سازی و قطب‌بندی جامعه پیرامون عناوین مختلف با رویکردی مغرضانه، منفعت‌طلبانه، غیرمسئولانه و خودخواهانه را در موضوعات دیگری نیز جستجو کرد.

نکته پایانی: کنشگری برخی از سلبریتی‌ها در متن فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور، متأسفانه مرجعیتی اشتباهی را طی سال‌های اخیر در فضای مجازی رقم زده است که به‌هیچ‌وجه اعتمادی بر آن نیست. قطعاً قرار گرفتن سرمایه نمادین در خدمت سرمایه اجتماعی در مدیریت بحران می‌تواند به خطری جدی و آسیب‌زا بدل شود و این آسیب به‌ویژه زمانی که تعهد و تخصص قربانی احساس و اعتماد می‌گردد، از شدت بالایی برخوردار است. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه                              

برنامه راهبردی بایدن درباره ایران

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «اولویت‌های سایبری جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا» آورده است: «جو بایدن در مقابله با ایران، از یک سیاست فشار حداکثریِ تهاجمی خشونت‌آمیز به رهبری افراطیونی مانند جان بولتون و برایان هوک به یک روند تدریجی نفوذ بر بستر علاقه‌های فرهنگی و ارتباطات ورزشی و فناورانه با حضور ایرانی- آمریکایی روی می‌آورد. پروژه مشروعیت‌سازی بین‌المللی برای فشار حداکثری و اتکا بر تنش‌های اجتماعی و شکاف‌های اقتصادی به‌منظور دوقطبی‌سازی‌های هوشمند ملت-دولت با هدف تولید نارضایتی از وضع زندگی در ایران برنامه احتمالی آمریکایی‌ها در این حوزه خواهد بود. شاید بتوان راهبرد جدید را "نفوذ تحریم‌محور" نامید».

▼ اخبار

قرارداد 25 ساله با چین را چه کسی پیگیری می‌کند؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین  در پاسخ به این سؤال که موضوع عقد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین در چه مرحله‌ای است؟ گفت: «ما تا امروز قرارداد ۲۵ ساله با چین منعقد نکردیم. موضوع این است که می‌خواهیم سندی تدوین کنیم و بر مبنای آن با طرف چینی تفاهم کنیم تا روشن شود در ۲۵ سال آینده در چه حوزه‌هایی و به چه میزانی می‌توانیم روابط اقتصادی داشته باشیم. زمانی که بر اساس این سند با طرف چینی به توافق نهایی برسیم؛ قاعدتاً به سمتی می‌رویم که در هر بخش از اقتصاد، پروژه‌هایی تعریف کنیم و پس‌ازآن برای انجام پروژه‌های مختلف در طول ۲۵ سال آینده قراردادهایی بسته خواهد شد». وی ادامه داد: «این کار مهم در حال پیگیری است و سروصدایی که بر سر آن برپا شد به نظر من اصلاً از داخل ایران نبود. من معتقدم کشورهایی که با نزدیک شدن رابطه اقتصادی ایران و چین مشکل دارند، چنین اخبار منفی‌ای را منتشر کردند». مجیدرضا حریری در جواب این پرسش که چرا توضیحاتی دقیق پیش از این دست انتقادات در ایران مطرح نشد؟ گفت: «از ابتدا مقرر شده تا زمانی که تفاهم نهایی حاصل نشده، روی این مسئله مانور خبری داده نشود زیرا دو کشور قرار است نسبت به یک نقشه راه ۲۵ ساله به توافق برسند و طبیعی است چنین مباحثی، مباحثی بسیار تخصصی است و باید از منظر کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد. در ایران کار مطالعاتی این سند به‌صورت متمرکز و همان‌گونه که اطلاع‌رسانی شد توسط شخص آقای لاریجانی به‌عنوان نماینده نظام نه نماینده دولت، در حال پیگیری است و کمیته‌های کارشناسی در حال انجام کار بر روی آنچه که مورد نظر ما و منفعت ملی است، هستند تا در تفاهم‌نامه نهایی بر اساس روابط متقابل و برد–برد؛ بیشترین ظرفیت را از این سند برای منافع ملی احصاء کنیم».

پاسخ انصارالله برای توقف جنگ در یمن

محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران برجسته جنبش انصارالله در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین با اشاره به اظهارات مقامات دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توقف مشارکت واشنگتن در جنگ یمن اظهار کرد: «بایدن در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش توقف جنگ علیه یمن را مطرح کرد و او می‌خواهد سیاست آمریکا را پس از دوره دونالد ترامپ را ترمیم کند. بایدن اگر وعده توقف جنگ را نقض کند، اعتماد رأی‌دهنده آمریکایی را نقض کرده و او این را نمی‌خواهد». وی همچنین خواستار توقف تجاوز و محاصره تحمیلی علیه یمن شد و گفت: «کشورهای متجاوز مانند غرامتی که کویت از عراق دریافت کرد؛ به ملت یمن غرامت پرداخت کنند». وی درباره موضع کشورهای دیگر در قبال جنگ یمن نیز گفت: «فروش سلاح به ائتلاف متجاوز عربی جنایت است و انگلیسی‌ها می‌دانند که ملت یمن چه کسانی هستند؛ چراکه آن‌ها در گذشته خاک کشورشان را از استعمار انگلیس آزاد کردند و ارتش یمن اکنون نیز می‌تواند به آن‌ها دست یابد و ما سلاح‌های پیشرفته‌ای در اختیار داریم».

نگاه مردم به یارانه دولتی برای حل مشکلات اقتصادی

بر اساس نظرسنجی یک نهاد دولتی، 40.8 درصد شهروندان تهران میزان اثرگذاری کمک‌های معیشتی و یارانه دولت را در حل مشکلات اقتصادی مردم را «کم» ارزیابی کرده و در مقابل 27.8 درصد بر این باورند که کمک‌های معیشتی و یارانه دولت در حل مشکلات اقتصادی مردم «اصلاً» اثری نداشته است و 17 درصد به میزان «متوسط» و 14.4 درصد دیگر نقش تأثیرگذاری «زیاد» ی بر این نوع کمک‌ها از سوی دولت قائل بوده‌اند. در همین حال، اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد 30.7 درصد پاسخگویان تأثیر راه‌اندازی پویش‌های کمک داوطلبانه مردمی را در بهبود معیشت اقشار محروم «زیاد»، 27.6 درصد «متوسط» و 26.8 درصد «کم» ارزیابی کردند. 14.9 درصد از پاسخگویان با انتخاب گزینه «اصلاً»، پویش‌های کمک داوطلبانه مردمی را در بهبود معیشت اقشار محروم بی‌اثر دانستند.

اخبار کوتاه

◄ رشد 5.1 درصدی اقتصاد در تابستان امسال/ بر اساس آمارهای بانک مرکزی رشد اقتصادی فصل تابستان با احتساب بخش نفت معادل 5.1 درصد و رشد اقتصادی بدون احتساب نفت معادل 3.2 درصد بوده است. در زیربخش‌ها، بخش نفت 22.2 درصد، بخش کشاورزی 4.1 درصد، صنعت و معدن 11.3 درصد، بخش ساختمان 4.3 درصد و بخش خدمات 1.4 درصد رشد داشته‌اند. بیشترین افزایش رشد مربوط به بخش نفت می‌شود. رشد این بخش در فصل بهار منفی 16.8 درصد بوده که در تابستان به مثبت 22.2 درصد رسیده است.

◄ مراسم اهدای صدو‌هزارمین سند غصبی رضاخان به مردم/ رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم اهدای یکصد و هزارمین سند از املاک غصب شده توسط خاندان پهلوی به مالکان اصلی‌اش گفت: «هیچ دیکتاتوری مثل پهلوی برای غصب املاک جنایت نکرد و ان‌شاءالله تا پایان سال آینده تمام املاک غصب شده توسط پهلوی به مردم بازگردانده می‌شود. نباید اجازه دهیم این جنایت‌های خاندان پهلوی فراموش شود و برخی به بهانه مشکلات اقتصادی این روزها، پهلوی را تطهیر کنند. ارزش املاک غصب شده توسط پهلوی که تا امروز به مالکانش بازگردانده شده، بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان است».

◄ وزیر صمت: نصف خودروها احتکار می‌شود/ «رزم حسینی» گفت: «علی‌رغم اجرای طرح‌های مختلف همچون قرعه‌کشی برای عرضه خودرو، باز در همین شرایط نیز حدود ۵۰ درصد خودروهای فروش رفته صرفاً در برخی انبارها نگهداری می‌شوند تا با افزایش کاذب قیمت‌ها به حفظ سرمایه عده‌ای کمک کند!». مشخص نیست باوجود اعتراف رسمی این مقام، چرا با عوامل برهم زننده بازار خودرو برخورد مؤثری انجام نمی‌گیرد؟!

◄ رؤیای بایدن؛ بازگشت به برجام، بدون لغو تحریم‎های کلیدی/ بلومبرگ به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد: «احتمالاً بایدن با امضای یک فرمان اجرایی، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را لغو می‎کند؛ اما لغو تحریم‌های کلیدی مانند فروش نفت در دستور کار قرار ندارد».

◄ مناطق آزاد از حیاط‌خلوتی مدیران مأمور خلاص شد/ دیوان عدالت اداری با ابطال تصویب‌نامه هیئت‌وزیران، عملاً راه را به روی برخی مدیران دولتی که با انگیزه دریافت حقوق و مزایای بیشتر به مناطق آزاد مأمور می‌شدند، بست. ازاین‌پس مناطق آزاد نمی‌توانند به مأموران اعزامی از دستگاه‌های دولتی حقوق و مزایای مطابق با قوانین داخلی خود پرداخت کنند و ملاک عمل آنان بر اساس آخرین حکم کارگزینی در دستگاه مبدأ خواهد بود.

◄ احکام سیاسی (سؤال 134): آیا امتیاز دادن نظام به کسانی که سابقه­ای در انقلاب و جنگ داشته­اند، از نظر شرعی درست است؟ پاسخ: ارائه تسهیلات و مزایا به افراد بستگی به ضوابط و مقررات مربوطه دارد، در فرض سؤال اگر منع قانونی نداشته باشد، ایرادی ندارد.

منبع: سایت بصیرت