چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393 | 12:17
آیت الله مکارم شیرازی خواستار شد؛
تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکلات فرهنگی/ مسائل فرهنگی تحت الشعاع اقتصاد قرار نگیرد
تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکلات فرهنگی/ مسائل فرهنگی تحت الشعاع اقتصاد قرار نگیرد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز تاسف از بی توجهی به مسائل فرهنگی، خواستار تشکیل کارگروهی ویژه برای حل معضلات این عرصه شد و تاکید کرد که مسائل اقتصادی نباید موضوعات فرهنگی را تحت الشعاع قرار دهد.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد،‌ با اشاره به مسائل فرهنگی کشور، گفت: رهبر بزرگوار انقلاب امسال را سال فرهنگ و اقتصاد نامگذاری کرده اند؛ درباره فعالیت های اقتصادی کارهایی انجام می شود که امیدواریم به جایی برسد، اما متاسفانه در مسائل فرهنگی کمتر حرکت جدی و مهمی دیده می شود تا تحول فرهنگی در جامعه ایجاد شود.

  حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: از برخی افراد سؤال شده بود که عمده ترین مشکل فرهنگی کشور چیست؟ برخی جواب داده بودند که مواد مخدر و اعتیاد، برخی دیگر گفته بودند مشکل مهم فرهنگی ماهواره ها و رسانه های فاسد و مفسد غربی هستند. عده دیگری پاسخ داده بودند که بد حجابی و بی حجابی ها مشکل عمده فرهنگی است و دسته ای دیگر بالا رفتن سن ازدواج جوانان را یادآوری کرده بودند.    مشکلات فرهنگی ناشی از دور ماندن از تعالیم اسلامی است این مرجع تقلید با تاکید بر این که مشکلات فرهنگی ناشی از دور ماندن از تعالیم اسلامی است، گفت: آموزه های اسلام اگر در جامعه حاکم باشد مشکلات فرهنگی حل می شود.   وی بیان داشت: باید کاری کنیم که پایه های ایمان مذهبی و اعتقادات به مبانی اسلام و اصول و فروع دین تقویت شود، افرادی که باورهای ایمانی شان قوی است آلوده به مفاسد و ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی نمی شوند.   حل مشکلات فرهنگی به عزم ملی نیاز دارد حضرت آیت الله مکارم شیرازی حل مشکلات فرهنگی را نیازمند عزم عمومی و اقدامات اساسی دانست و گفت: برای اصلاح وضعیت فرهنگی باید از مهدهای کودک شروع کنیم، تا برسیم به مقاطع دیگر تحصیلی و دانشگاه و رسانه ها و البته برای تحقق این مهم همه باید دست به دست هم دهند.   این مرجع تقلید ابراز داشت: حوزه های علمیه، مراجع و خطبا باید مسائل فرهنگی را تعقیب کنند، اما تنها کار یک نهاد و یک نفر نیست، اگر یکی از نهادهای فرهنگی مؤثر در تربیت آلوده باشند بقیه را تخریب می کند.   شهرداری تهران جلوی ساخت بزرگ ترین مسجد پایتخت را گرفته است وی اضافه کرد: یکی از مسؤولیت های شهرداری ها کمک به حل مسائل فرهنگی است و تنها آبادانی ظاهری شهر ملاک نیست، اما متاسفانه گاهی کارهایی بر خلاف آن انجام می شود؛ اخیرا برای ما نقل کرده اند که یکی از مساجد شهر تهران که هم اکنون در حال ساخت است و اگر ساخته شود تبدیل به مهم ترین مسجد تهران می شود، متاسفانه شهرداری جلوی ساخت آن را گرفته است.   استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: از این بدتر این که رییس هیات امنای مسجد که فرد محترمی است او را شهرداری به دلیل عدم پرداخت عوارض ممنوع الخروج کرده؛ در حالی که این فرد مریض است و برای مداوا نیاز دارد که به خارج از کشور برود؛ این کارها درست نیست آن هم شهرداری پایتخت کشور اسلامی!   حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: همه نهادها باید دست به دست هم دهند، مشکلات فرهنگی تحت الشعاع مسائل و مشکلات اقتصادی واقع نشود؛ باید به قشر ضعیف جامعه و جوانانی که برای ازدواج،‌کار و تحصیل مشکل دارند باید حمایت شوند. بیماران نیازمند را باید حمایت و به بخش تولید توجه کرد. اما تمام این مسائل مانع نمی شود که به مسائل فرهنگی بی تفاوت باشیم.   این مرجع تقلید خواستار تشکیل کارگروه ویژه ای برای حل مشکلات فرهنگی کشور شد و ابراز داشت: باید یک کارگروه مخصوصی تشکیل شود تا این که ببینیم از چه طریق می توان مشکلات فرهنگی را حل کرد.   وی اضافه کرد: مراجع، علما و حوزه های علمیه همه مسؤولیت سنگینی دارند و باید رسالت خود را ایفا کنند. اگر بخواهیم تمام عمر در حوزه علمیه قم بمانیم و درس بخوانیم چه فایده دارد،‌ باید جامعه از علم ما استفاده کند.     منبع : خبرگزاری بسیج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.