یکشنبه 24 آبان 1394 | 11:06
جولن جاوه: مردم فرانسه قربانی هیولایی می‌شوند که دولتشان به وجود آورد
جولن جاوه: مردم فرانسه قربانی هیولایی می‌شوند که دولتشان به وجود آورد
جولن جاوه، رئیس جنبش جدید جوانان متحد آفریقا می‌گوید: هیولای داعش، بوکوحرام و القاعده دست‌ساخته آمریکا، فرانسه و انگلستان است. مردم این کشورها قربانیان آینده این هیولا خواهند بود.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" ،جنبش‌های مردمی در دنیا هر روز شکل جدیدی به خود گرفته و گسترش بیشتری پیدا می‌کنند. در این بین آفریقا هم که سال‌ها تحت استعمار کشورهای مختلف بوده از این قاعده مستثنی نیست. روزگاری فرانسه و انگلستان در آفریقا حکمرانی می‌کردند و حتی زبان محلی آن کشورها را تغییر دادند. چندی بعد هم آمریکایی‌ها آنها را به عنوان برده به کشور خود بردند. حالا دیگر تحمل این ظلم و ستم برای آفریقایی‌ها بسیار سنگین شده و آنها دیگر تحمل این ماجرا را ندارند و دست به ایجاد گروه‌هایی برای مبارزه با این استعمار زده‌اند.

پیر جولن جاوه (njawe pierr jules) رئیس جنبش جوانان متحد آفریقا است که در سال‌های گذشته اقدامات فراوانی‌ از کارهای رسانه‌ای تا ایجاد انقلاب در برخی کشور‌ها و جابجایی قدرت را اجرا کرده‌اند. وی چندی پیش به خبرگزاری تسنیم آمده و ضمن بازدید به گفت‌و‌گو با خبرنگاران تسنیم پرداخت که در ادامه متن گفت‌و‌گوی او را می‌خوانید.

تسنیم: جناب جولن جاوه به عنوان سوال اول شما در آفریقا جنبش جدیدی را راه اندازی کرده و اهدافی را برای آن متصور شده‌اید؛ قدری از این مجموعه جدید به ما بگویید و اهداف آن را تشریح کنید.

فرانسه کاری می‌کند که ما آفریقایی‌ها در فقر و گرسنگی بمیریم/ با پولش ما را استعمار کرده

ما این جنبش را برای دفاع از حقوق جوانان و مردم آفریقا ایجاد کرده‌ایم تا با امپریالسیم و استعمارگری مقابله کنیم. فرانسه تمام ابعاد زندگی کشورهای فرانسوی‌زبان آفریقا را کنترل می‌کند. فرانسه کاری می‌کند که ما در فقر و گرسنگی بمیریم.

حدودا 60 سال از استقلال ما می‌گذرد اما ما هنوز از واحد پولی فرانسه استفاده می‌کنیم و آنها با همین واحد پولی ما را تحت استعمار خودشان گرفته‌اند و و این سیستم فرانسوی‌ها است که ما را هنوز برده‌ آنها نگه داشته است.در حالی که ما آرزوی وضعیت بهتری برای نسل بعد داریم. کشور ثروتمندی هستیم و مردم پرکاری هم داریم اما داریم زیر بار فقر له می‌شویم.

فرانسه همه چیز را دست خود گرفته و کنترل می‌کند. برای همین هم ما این جنبش را بنا کردیم که هدف آن مبارزه با ایده استعمارگری جدید بود تا اینکه مردم ما به زندگی خوب و زیبایی دست پیدا کنند.

از انقلاب اسلامی ایران ایده گرفتیم

تسنیم: قطعا هر انقلاب و حرکتی در جهان با توجه به تجربه‌های پیشینی بوده که از آنها استفاده کرده و اقدامات خود را انجام داده‌اند. شما کدام انقلاب‌ها را مرور کردید و کدام گونه را موفق می‌دانید.

ما هم از انقلاب اسلامی ایران ایده گرفتیم. من از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم که به ما نشان دادند که چگونه انقلاب در ایران انجام شد. ما تلاش داریم وقتی به کشور خودمان بازگشتیم بتوانیم قدری از این ایده‌ها را به جوانانمان انتقال دهیم و آنچه که انتقال می‌دهیم همان ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران است.

انقلاب ما، انقلابی بدون اسلحه است. انقلاب ما انقلاب نژادپرستانه نیست و ما از اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها، فرانسوی‌‌ها و حتی یهودی‌ها تنفر نداریم ما از سیاست‌های دولت‌های آن‌ها متنفریم. ما فقط می‌خواهیم که آزاد بوده و از ثروت کشورمان، خودمان استفاده کنیم. ما می‌خواهیم بچه‌هایمان به راحتی به مدرسه رفته و ثروت‌های ما به مردم خودمان برسد. این هسته و عنصر اساسی مبارزه ما است. بهتر بگویم این دلیل مقاومت ما است.

افراطی‌گری از طرف فرانسه، اسرائیل و آمریکا پشتیبانی می‌شود

تسنیم: در حدود این 5 سالی که جنبش شما در حال رشد و شکل‌گیری است چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

اولین موفقیت ما در مبارزه‌مان، مبارزه علیه افراطی‌گری در کشور آفریقای مرکزی بوده است چرا که ما می‌دانیم این افراطیون توسط امپریالیسم، اسرائیل، آمریکا و فرانسه ایجاد و پشتیبانی می‌شوند. همچنین ما رژیمی در آفریقای مرکزی را با مبارزه آرام ساقط کردیم. جنبش ما به مردم آفریقا مرکزی پیوست که به آنها کمک کنیم که این رئیس جمهور را براندازی کند و موفق هم شدیم.

این اولین موفقیت و عملیات بزرگ جنبش ما بود. دومین اقدام ما در بورکینا فاسو بود و ما به آنهایی که در آنجا تغییر را می‌خواستند، پیوستیم و به آنها کمک کردیم. ما بعد از 27 سال حکومت کمپائوره را براندازی کردیم. او کسی بود که در در کشورهای مختلف آفریقا برای انجام کودتا به نفع فرانسه برنامه‌ریزی می‌کرد.

او تلاش داشت که قانون اساسی را به نفع فرانسه دستکاری کند و این بزرگترین اشتباه او بود و و ما در آن زمان توانستیم او را مورد انتقاد قرار دهیم. جوانان 15 کشور آفریقایی متحد شدند و به بورکینافاسو آمدند. ما با کمک خدا به طرف کاخ ریاست جمهوری رفتیم در حالی که هیچکدام مسلح نبودیم و به شکل مردمی و با کمک خدا پیروز شدیم.

آزاد کردن آفریقا کار آسانی شده، فقط به همت و انگیزه نیاز داریم

تسنیم: شما چگونه توانستید این چنین گروهی را سازماندهی کنید؟

سازماندهی و ساماندهی‌کردن در روزگار کنونی کار آسانی شده است. صهیونیست‌ها در دوران کنونی ابزاری را برای خودشان ساخته‌اند که از آن بهره‌های بسیاری را می‌برند و اینترنت یکی از این ابزارهای مخرب است. جنبش ما در 18 کشور آفریقایی زبان نمایندگی دارد و ما وقتی که می‌خواهیم کاری را انجام دهیم به نمایندگانمان می‌گوییم که جمعی از جوانانی که اعلام آمادگی کرده‌اند را معرفی کنند. بعد آنها به کشور مقصد آمده و ما به همین شکل کار را جلو می‌بریم. ما استراتژی‌ها را شکل داده و برای آنها نیز بدنبال پشتیبانی می‌گردیم که بسیار هم مهم است. استراتژی ما این طور است که مثلا ما می‌خواهیم به مجلس برویم و آنجا دولت می‌خواهد جلوی ما را بگیرد. هرچند جلوی ما را نمی‌توانند بگیرند اما باز هم اگر آنجا نگذارند و مانع ما شوند جای دیگری می‌رویم و کار را به طریق دیگری دنبال می‌کنیم. نقشه‌های مختلف باعث شده که نتوانند جلوی ما را بگیرند. امروز آزاد کردن آفریقا کار راحتی شده است و 10 سال هم زمان نمی‌برد و فقط به انگیزه و همت و قدری هم امکانات نیاز داریم.

 مردم آفریقا فهمیده‌اند که مشکل اصلی‌ آن‌ها فرانسه است

تسنیم: شما بجز استفاده از نیروهای مردمی چه اقداماتی را در پیش گرفته‌اید؟

در این 5 سال که این جنبش را راه ‌اندازی کردیم اکثر کار ما بیدار کردن ذهن‌ها بوده است و قدری هم کارهای رسانه‌ای انجام دادیم. ما از رسانه‌های صهیونیستی استفاده نکردیم و فقط از رسانه‌هایی استفاده کردیم که توسط آفریقایی‌ها ایجاد شده و پول آن هم فقط از آفریقایی‌ها تامین شده است. همین رسانه‌های کوچک آنچنان کار کردند که بعد از این چند سال در بیداری ذهن‌ها به تازگی تاثیر خود را نشان داده است. امروز 50 درصد مردم آفریقا تازه فهمیده‌اند که مشکل اصلی‌ آنها از فرانسه است و ما کار بیداری ذهن‌ها را ادامه می‌دهیم.

برخی دولت‌های آفریقایی اعتراف می‌کنند شمشیر فرانسه بالای سر آن‌ها است

تسنیم: در این راه قطعا شما پشتیبانی‌هایی را هم جذب کرده‌اید. چه کسانی از شما پشتیبانی داشته‌اند؟

قطعا بدون حداقلی‌ترین امکانات نمی‌توان انقلاب کرد و ما تلاش کردیم حداقل امکانات را از خودمان و فقط مردم آفریقا جمع‌آوری کنیم. حتی برخی دولت‌های آفریقایی هم یواشکی به ما پول می‌دهند و خود این دولتی‌ها و رئیس جمهورها یواشکی اعتراف می‌کنند که شمشیر فرانسه بالای سر آنها قرار دارد و هر لحظه‌ می‌تواند ما را بزند.

این دولتی‌های می‌گویند که ما از نقشی که بازی می‌کنیم داریم خجالت می‌کشیم. بسیاری از این‌ها و دانشمندان و ... دارند یواشکی به ما و هر جنبش آفریقایی کمک می‌کنند. مبارزه ما مبارزه یک کشور نیست و برای تمام آفریقا است. فکر نمی‌کنم که ما امکانات برای انقلاب کم بیاوریم و تنها مشکل ما انگیزه است و اگر مردم جمع شوند همه چیز حل خواهد بود. ما می‌دانیم که انگیزه نسل ما کم نمی‌شود و ما پیروز خواهیم شد.

آمریکا، اسرائیل، انگلستان و فرانسه خودشان هیولا داعش و بوکوحرام را ایجاد کرده‌اند

تسنیم: رسانه‌های جریان اصلی در دنیا همواره تلاش می‌کنند جنبش‌هایی مانند جنبش شما را در کنار و شبیه به گروه‌های تروریستی مانند بوکوحرام نشان دهند.

بله درست است. ما هم شاهد این حرف‌ها و دروغ‌ها بوده‌ایم. جنبش ما مانند آینه صاف است و من می‌خواهم که دنیا و مسلمانان اشتباه نکنند. آمریکا، اسرائیل، انگلستان و فرانسه و حامیان آنها با ایجاد تروریسم بین‌المللی جنگ تمدن‌ها را به راه انداختن‌اند و برای نابودکردن تمدن اسلامی گروهک‌های مسلح را ساخته که به کرامت انسانی حمله کنند و به آنها یک شبهه ایدئولوژی اسلامی تزریق کردند. آنها تلاش دارند که به جنگ‌های مسیحی اسلامی ادامه بدهند. آنها داعش، بوکوحرام،‌ القاعده و ... را ایجاد کردند که همه از تولیدات امپریالیسم و صهیونیسم غربی است. مردم خود این کشورها قربانی آینده این هیولاها خواهند بود.

خدا که نمی‌گوید دیگران را بی‌علت بکشید؛ خدا می‌گوید متقاعد کنید و حرف بزنید. این‌ها خودشان این هیولاها را بوجود آورده‌اند.  ما در آفریقا این مسئله را به سرعت درک کردیم به این دلیل است که در کشوری مانند کشور ما یعنی کامرون، بوکوحرام به ما حمله کرد. نکته‌ اینجاست که مسیحیان و مسلمان‌ها اصلا با هم جنگی ندارند به این دلیل که آن‌ها به خوبی نقشه اصلی را فهمیده‌اند. اتفاقا متحد شده و علیه بوکوحرام مبارزه می‌کنند. غرب تلاش دارد که بین خودی‌ها جنگ به راه اندازد. این موضوع روز است و ما باید استراتژی بچینیم که با آن مقابله کنیم. ما می‌دانیم که پشت بوکوحرام چه کسی است و می‌دانیم به چه کسانی وصل هستند. کافیست شما نیز خودتان آنالیز کنید.

بوکوحرام، داعش و القاعده مسلمان نیستند/ترس اصلی آمریکا از اندیشه و نیروی فکری ایران است

اما این را بدانید که ما در آفریقا بین مسلمانان و مسیحیان هیچ جنگی نداریم. ما در صلح و در کنار هم زندگی می‌کنیم و انرژی‌هایمان را روی هم گذاشته تا مقابل بوکوحرام بایستیم. حواسمان هست که وقتی ما درگیر بوکوحرام هستیم صهیونیست‌ها آمده و هرآنچه از منابع معدنی و الماس و طلا داریم را به غارت می‌برند. اما انقلاب ما علیه بوکوحرام پیروز می‌شود چرا که کاری که ما برای مردم انجام دادیم به مسیحی‌ها توانستیم این مطلب را برسانیم که بوکوحرام مسلمان نیستند. ما توانستیم به مسلمانان آفریقا بفهمانیم که باید با مسیحیان متحد شده تا بر بوکوحرام غلبه کنند. این یک انقلاب واقعی است.

ما از کسی که بسیار برای او احترام قائل هستیم یادگرفته و الگو گرفته‌ایم. او گفته بود که ایران سلاح اتمی ندارد و ایران نمی‌خواهد وارد مناقشه نظامی با آمریکا بشود اما آمریکا از ایران می‌ترسد. علت اصلی این ترس هم نیروی فکری‌ و بنیان اندیشه‌ای ایران است. به همین دلیل جنگ آینده جنگ ایده‌ها است. ما هم می‌خواهیم با استفاده از ایدئولوژی با بوکوحرام مقابله کنیم.

می‌گویند اگر به ایران نزدیک شویم امپریالیسم ما را می‌کشد

تسنیم: شما چه برداشت‌های دیگری از انقلاب اسلامی ایران داشته‌اید؟

همانطور که پیش از این گفتم رسانه‌ها در دست غربی‌ها قرار دارند و آن‌ها با این ابزار اصل خبر را کج می‌کنند. لازم نیست به شما بگویم که تصویر ایران در سطح بین‌الملل چه تصویری است. دوستان من در آفریقا می‌ترسند و می‌گویند که اگر به ایران نزدیک شوم امپریالیسم و استعمارگرها من را می‌کشند اما من گفتم که حتما باید به ایران بیایم. 

برای شما یک خاطره بگویم تا نشان دهم که تا چه حد تصور ما از ایران با توجه به تصویری که رسانه‌ها به ما ارائه می‌کردند غلط بود. من 9 ساله بودم که انقلاب ایران پیروز شد. زمانی که شاه ایران مرد من دیدم که پدرم گریه می‌کرد و می‌گفت که یک مرد بزرگ که می‌توانست آفریقا و دنیا را نجات دهد، کشته شد. اما حالا زمان گذشته و ما واقعیت را فهمیده و آفریقایی‌ها هم ذهن‌های بازتری پیدا کرده‌اند و فهمیده‌ایم که قضیه اینگونه نیست و شاه بسیار به غرب نزدیک بوده و جنایت‌های بسیاری را داشته است. ما باید هرچه بیشتر از سیاست غربی‌ها دوری کنیم.

شاید اگر مثل ایران تحریم بودیم، پیشرفت‌های بیشتری داشتیم/پدرم برای شاه گریه کرد اما من، امروز حقیقت را فهمیدم

ما به این نتیجه رسیدیم که هر وقت غرب مخالف کسی بود ما باید به طرف آنجا برویم و آنجا آینده‌دار است. البته غرب در ظاهر مخالفت خود را با داعش اعلام می‌کند اما از آن حمایت می‌کند. باید به این نکته هم توجه کرد.

من به ایران آمده و وقتی برگردم به آفریقایی‌ها خواهم گفت که تمام آنچه که رسانه‌های غربی در مورد ایران می‌گفتند دقیقا بر عکس است و من به آنها خواهم گفت که ایران یکی از بزرگترین قدرت‌های دنیا است. ما این مبارزه را شروع خواهیم کرد تا جایی که تصویر ایران در آفریقا کاملا عوض شود. من به آن‌ها خواهم گفت که تصویری که از ایران ساخته‌اند، درست نیست و مردم ایران بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند و به آنها خواهم گفت که حتی در فرانسه توسعه و پیشرفت بسیار آرام‌تر از ایران است. شاید اگر ما هم مثل ایران تحت تحریم بودیم می‌توانستیم پیشرفت‌های بسیاری داشته باشیم.

عربستان باید خجالت بکشد

تسنیم: به عنوان سوال پایانی، چندی پیش در روزهای پایانی مراسم حج و در عید قربان فاجعه‌ی‌ انسانی بزرگی در منا رخ داد و جمعیت کثیری که بیش از 7 هزار نفر اعلام شده‌اند، در این بین کشته شدند. عربستان سعودی در ابتدای ماجرا مقصر این واقعه را سیاه‌پوستان و آفریقایی‌ها دانست و بعد از آن ایرانی‌ها را نیز متهم کرد؛ نظر شما در رابطه با این واقعه چیست؟

آن چیزی که ما فهمیدیم آن است که هرچه خوب است برای سفیدپوستان و هرچه بد است برای سیاه‌پوستان است. البته آنها ایرانی‌ها را هم مستثنی نمی‌کنند.

همه اینها تهمت و بدگویی است. عربستان خجالت می‌کشد و نمی‌تواند گردن بگیرد که یک حج را درست برگزار نکرده است. این خجالت‌آور است. عربستان امکانات بسیاری دارد و می‌توانست فضای خوبی را آماده کند اما به جای آن می‌روند خیابان شانزلیزه در پاریس را می‌خرند.

آن‌ها به جای آنکه متواضعانه عذرخواهی کنند و اشتباه خود را گردن بگیرند شروع به تهمت زدن به ما سیاه پوستان کردند. هرکسی که تهمت الکی به ما بزند ما با آن برخورد می‌کنیم. ما به عربستان می‌گوییم که قدری خجالت بکشد و اشتباهشان در حج را گردن بگیرند.

--------------------------------
گفت‌و‌گو از:
جواد عرب‌شیرازی و محمدحسین پرتویان
-------------------------------

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.