چهارشنبه 23 فروردین 1391 | 10:06
سردار باقرزاده در مراسم معارفه رئیس جدید پژوهشگاه بنیاد حفظ آثار:
سرویس دفاع مقدس
سرویس دفاع مقدس
سردار باقرزاده گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم مکتب دفاعی امام (ره) را بشناسانیم، در حالی که ملت‌های بیداری اسلامی باید این مکتب را بیشتر بشناسند.

بسیج پیشکسوتان "

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار سیدمحمد باقرزاده در مراسم معارفه رئیس جدید پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس اظهار داشت: یاد و خاطره امام عزیز و شهیدان سرافراز انقلاب و دفاع مقدس به ویژه امیر سرافراز شهیدصیاد شیرازی و همچنین شهید بزرگوار سردار سوداگر که غم از دست دادن ایشان همچنان بر دل ما سنگینی می‌کند، را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: گام اول، تاسیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بود که خدای متعال توفیق داد بدو ورود بنده به بنیاد حفظ آثار در دستور کار قرار گرفت و علی‌رغم مخالفت‌هایی که با تصویب تأسیس این مجموعه می‌شد، اساسنامه و اهداف مشخصی برای این پژوهشگاه ترسیم شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان داشت: گام دوم، گامی بود که سردار سوداگر با استواری و عزم راسخ برداشت که گامی بسیار اثرگذار و بالنده‌ بود و آن تدریس دو واحد درسی مبانی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها بود که سردار سوداگر برای این کار زحمات زیادی متحمل شد.

وی با بیان اینکه هنوز مسیر طولانی در پیش داریم، خاطرنشان کرد: این گام به همت همکاران بزرگوار پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس که به سردار سوداگر کمک کردند، برداشته شد؛ اساتید، فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس و همچنین تلاش‌های خوب دانشگاه آزاد و علاوه‌براین‌ها، شورای انقلاب فرهنگی و مجموعه‌های منتصب به این شورا زمینه ورود به دفاع مقدس به دانشگا‌ه‌ها را فراهم کردند.

سردار باقرزاده با اشاره به اینکه این اقدام مورد رضایت مقام معظم رهبری و فرماندهان عالی ارتش و سپاه است، گفت: مقام معظم رهبری تعبیر لطیف و عمیق و حکیمانه‌ای دارند که فرمودند "جنگ مثل گنج است و باید استخراج شود". ذخایری که معمولاً در دل زمین نهفته است، گنج است و می‌تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد.

 رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تأکید کرد: نکته‌ای که در این مفهوم نهفته، این است که معمولاً استخراج گنج و به دست آوردن و کاربردی کردن آن کاری دشواری است. همان‌گونه که در ادبیات‌مان نیز آمده است نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود. این تعبیر رنج را همدوش با گنج بیان کرده است که نشان دهنده این است که باید تلاش کرد.

وی افزود: بنیاد حفظ آثار در ابتدا به عنوان نهادی که وقایع سمت و سویش تبلیغی بود، ایجاد شد لذا تلاش شد رویکرد بنیاد از کارهای صرفاً تبلیغی به سمت تحقیقات برود و دلیل این ادعا تأسیس پژوهشگاه بود.

سردار باقرزاده خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یک مجموعه به هم پیوسته است که سه حوزه تولید، تبدیل و عرضه در این سازمان درهم تنیده‌اند و بدون هم معنا ندارد.

وی اظهار داشت: بخش نخست، بخش تولید است که به نوعی تولید مجموعه چیزهایی که باید استخراج شود مانند مجموعه اسناد، مدارک، سوابق کاری و هر آن چیزی که ریشه‌های یک کار عمیق و اثربخش را می‌تواند ساماندهی کند را شامل می‌شود که ما برای این کار شایسته‌ترین بخش را پژوهشگاه می‌دانیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان داشت: بعد از این باید وارد عرصه تبدیل و سپس عرضه شویم. برای تولید متاع با ارزش نخستین گام استخراج و تولید است و بعد طی یک فرآیند آن را به محصولات تبدیل و سپس عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه اولین گام در هر کار استخراج، شناسایی و لکه‌گذاری است، اظهار داشت: برای استخراج معادن، دانشمندان پس از شناسایی مناطق آن نقاط را لکه‌گذاری می‌کنند و نقاط با اهمیت را که به فرض طلا در آنجا است، لکه‌گذاری می‌شود. اگر این لکه‌گذاری را با شرایط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تطبیق دهیم کار شناسایی اسناد و مدارک دفاع مقدس و گردآوری آرشیو ملی دفاع مقدس است و لازم نیست این آرشیو فقط در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گردآوری شود.

سردار باقرزاده گفت: اکنون شاهد هستیم بخش اعظم آرشیو فیلم‌های دفاع مقدس در صدا و سیما است و بخش بزرگی از اسناد جنگ در سپاه وجود دارد و بخش قابل توجهی در سازمان‌های دیگر اعم از ارتش، نیروی انتظامی و حتی در خدمت مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است. حتی یک بار از بیت رهبری درخواست کردم تا مذاکرات شورای عالی دفاع در جنگ را به ما بدهند که با موافقت حضرت آقا امکان‌پذیر شد اما برای تحویل این اسناد توقف کردیم چون برای گرفتن و نگهداری خوب آنها احتیاج به مکانی مناسب داریم.

وی خاطرنشان کرد: گام بعدی نحوه استخراج گنج دفاع مقدس است. این اسناد مختلف جمع‌آوری شده و برای  استخراج باید برنامه داشته باشیم که هر سندی را چگونه استفاده کنیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اضافه کرد: در ادامه دایر کردن کارگاه استخراج است و باید این عنصر استخراج شده به محصولات پایه و سپس به مشتقات گوناگون تبدیل شود. بنابراین اثر ملموس این است که فعالیت‌های آموزشی پژوهشگاه در مرتبه دوم اولویت است چرا که قبل از آن پژوهش مقدم است و اگر پژوهش صورت نگیرد آموزش قابل توجهی را نخواهیم داشت.

سردار باقرزاده گفت: کارکرد اول پژوهشگاه در مرحله دوم، تبدیل ذخایر جنگ به محصولات پایه است که بعد با محصولات پایه‌ای که از دل معارف جنگ استخراج می‌شود، مبنای تولید مشتقات است.

وی اضافه کرد: یکی از محصولات پایه‌ای که پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس باید تولید کند، تاریخ جامع دفاع مقدس، دایرةالمعارف، جغرافیای جنگ و مدیریت بحران در جنگ است و در رشته‌های جامعه‌‌شناسی، علوم انسانی، مهندسی رزمی، مهندسی عمومی و علوم سیاسی به تناسب تخصص‌های خودشان این محصولات پایه‌ای پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس را به عناصر و فرآورده‌های غنی‌تر و جذاب تبدیل کند و آن را به جامعه علمی کشور و علاقه‌مندان ارائه کند.

سردار باقرزاده یادآور شد: در بررسی اجمالی شرایط کنونی، دانشگاه‌های ما در عرصه دفاع مقدس در چهار وضعیت قرار گرفته‌اند. اولین وضعیت، ابهام در نقش است و هنوز دانشگاه‌ها‌ی ما برای ورود به عرصه دفاع مقدس تردید دارند.

وی تصریح کرد: البته بنده با دو واحد درسی مبانی دفاع مقدس کاری ندارم این نسخه‌ای بود که نوشته و تجویز شد و با ابلاغ وزارت علوم پیشروی می‌کند. ما در جنگ مدیریت در بحران را داشتیم که این موضوع در جامعه‌شناسی،‌ علوم سیاسی و سایر رشته‌ها کاربرد دارد.

سردار باقرزاده اظهار داشت: چند روز گذشته به اتفاق جمعی از فرماندهان در محضر رهبر معظم انقلاب بودیم، ایشان تعبیری داشتند که "باید از تجربه دفاع مقدس استفاده کنیم و آن تجربه با عظمت دفاع مقدس است که باید یک نگاه دوباره به آن بکنیم". تبعا باید از تجربه دفاع مقدس بهره‌برداری کنیم چرا که یک ملت همیشه نمی‌تواند خون بدهد. در یک دوره و پیچ‌های تاریخی ملتی خون می‌دهد و باید در ادامه بازماندگان در جهت رشد از آن خون استفاده کنند.

وی اظهار داشت: دومین وضعیتی که دانشگاه‌ها اکنون به آن دچار شده‌اند "کم‌باری نقش" است به طوری که در برخی سطوح و رشته‌ها دانشگاه‌ها بر حسب سلایق خود در حوزه دفاع مقدس ورود پیدا کرده‌اند اما این کار همه توانی نیست که می‌توانند به میدان بیایند. بعضا هم دیده شده کم بار بودن آن به خاطر مباحث تبلیغاتی و تشریفاتی بوده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به تاکید راهبردی و کلیدی رهبر معظم انقلاب در حوزه دفاع مقدس مبنی بر عمیق، ماندگار و اثربخش بودن، گفت: امیدواریم که این تاکید راهبردی رهبر معظم انقلاب محقق شود که در صورت عدم موفقیت هنوز به دفاع مقدس بدهکار خواهیم بود.

وی اضافه کرد: سومین وضعیتی که در دانشگاه‌ها دیده می‌شود، "گران‌باری نقش در دانشگاه‌ها" است به این معنا که دسته‌ای از دانشگاه‌ها به صورت مبنایی توان پرداختن به مباحث دفاع مقدس را ندارند و ما باید به این دانشگاه‌ها کمک کنیم که معاونت ادبیات بنیاد حفظ آثار و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با تجهیز کتابخانه‌ دانشگاه‌های سراسر کشور گامی برداشته است.

سردار باقرزاده افزود: وضعیت چهارم دانشگاه‌ها "ناسازگاری نقش‌" است که متاسفانه برخی دانشگاه‌ها هیچ رابطه‌ای با دانشگاه دفاع مقدس احساس نمی‌کنند و کاملا با آن بیگانه هستند که البته تعدادشان کم اما خاص است.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس به پرباری مباحث دانشگاه‌ها در حوزه دفاع مقدس کمک کند، گفت: پژوهشگاه حلقه وصل دفاع مقدس به دانشگاه‌ها و عالی‌ترین مرجع و کرسی علمی مباحث دفاع مقدس است. اگر امروز هر شبهه‌ای در مسائل سیاسی، اقتصادی، عملیات‌ها، اقتصادی، جامعه‌شناسی و انسانی جنگ وجود داشته باشد، پژوهشگاه صلاحیت پاسخ به آن را دارد.

سردار باقرزاده به سرفصل‌های حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: تدوین نظام پژوهشی، تدوین نظام آموزشی از دبستان تا دانشگاه و حوزه‌های علمیه و حتی دانشگاه‌های خارج از کشور، تدوین تاریخ جامع دفاع مقدس، چشم‌انداز حوزه اسناد دفاع مقدس، ساماندهی مسئله روایت‌گری و صدور مجوز و سطح‌بندی راویان، اهتمام به انتشار کتب مرجع دفاع مقدس، ورود و نفوذ به حوزه‌های اسنادی سایر کشورهای مرتبط با جنگ تحمیلی، تدوین مجلدات باقیمانده دفاع مقدس، نگاه دوباره به تجربه دفاع مقدس و در نهایت معرفی مکتب دفاعی امام خمینی (ره) از سرفصل‌های مورد نظر در حوزه پژوهشگاه علوم و دفاع مقدس است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) مسئله دفاع مقدس را فراتر از دفاع می‌دانستند و می‌فرمودند "ما می‌خواهیم دفاع مقدس کنیم و از آبروی اسلام و کشور اسلامی دفاع کنیم". اما متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم مکتب دفاعی امام(ره) را بشناسانیم، در حالی که ملت‌های بیداری اسلامی باید از مکتب دفاعی امام خمینی(ره) بیشتر بدانند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.