سه شنبه 29 بهمن 1392 | 08:53
آیت ا... آل هاشم ؛
تعطیلی مساجد، سرآغاز قیام 29 بهمن مردم تبریز شد
تعطیلی مساجد، سرآغاز قیام 29 بهمن مردم تبریز شد

 

یکی از مهم ترین حوادثی که نقش مردم تبریز را در تاریخ ماندگار کرد، قیام 29 بهمن سال 1356 بود. بی تردید در گستره تاریخ آذربایجان هیچ روزی همانند این روز حماسه آفرین، پرماجرا و موثر در انقلاب اسلامی نبود و هیچ حادثه ای به اندازه آن در احیای خیزش 19 دی مردم قم تاثیرگذار نشد. برای تشریح و تبیین قیام 29 بهمن مردم تبریز، گفت وگویی با آیت ا... سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، انجام داده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.


اگر مایلید از اینجا آغاز کنیم که سرآغاز قیام 29 بهمن مردم تبریز در سال 1356 چه بود؟

 ارتحال شهادت گونه فرزند برومند حضرت امام خمینی(ره) حرارتی در قلب مومنان و مردم مبارز و روحانیون متعهد و انقلابی ایجاد کرد و مردم از ارتحال زودهنگام آن عالم برجسته و مبارز، سوگوار شدند و در سراسر کشور و از آن جمله در تبریز مراسم سوگواری برگزار شد.

توهین روزنامه اطلاعات به مقام مرجعیت، اسباب تنفر مردم از رژیم را فراهم کرد و عموم علمای اسلام از این اقدام سخیف و زشت دولت احساس خطر کردند.

قیام مردم قم در روز 19 دی و سرکوب این قیام توسط رژیم، آتش خشم و کینه مردم را شعله ورتر کرد و همه مراجع معظم تقلید را به صحنه مبارزه آورد و تقریبا همه علمای اسلام برای مقابله با این خطر، احساس تکلیف کردند در نتیجه به مناسبت اربعین شهدای قم از سوی مراجع معظم تقلید، اعلام عزای عمومی و تعطیلی بازار تبریز شد.


مردم تبریز، پس از سرکوب قیام مردم قم در 19 دی ماه چه اقداماتی انجام دادند؟

مردم تبریز با محوریت و پیشگامی آیت‌ا... شهید سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی و همراهی عده ای از علمای تبریز طی بیانیه ای برای عزاداری و بزرگداشت شهدای قم به مسجد حاج میرزایوسف معروف به مسجد قزلی دعوت شدند. نیروی انتظامی وقت برای جلوگیری از این اجتماع، دستور داد مساجد را در آن روز تعطیل و از حضور مردم در مساجد جلوگیری کنند، بنابراین صبح آن روز که از یک ساعت قبل از وقت، مردم برای حضور در مجلس سوگواری دسته به دسته به مسجد روی آوردند با در بسته مواجه شدند و اجتماع مردم جلوی در مسجد منجر به درگیری مردم با پلیس شد. در این حال رئیس کلانتری منطقه بازار با پرخاش و فحاشی به مردم و مسجد توهین کرد. توهین او خشم مردم را برافروخت و جوانی به نام محمد تجلا برای اعتراض وارد صحنه شد، پلیس با شلیک گلوله،این جوان دانشجو را به شهادت رساند، شهادت این جوان، مردم را به هیجان آورد و به این ترتیب، قیام خونین مردم تبریز آغاز شد.


مردم تبریز با اینکه در آن روزها از استبداد ستم شاهی به ستوه آمده بودند اما حساب شده عمل کردند و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش تاثیرگذاری داشتند، این حرکت مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- مردمی که آن روز حماسه آفریدند از نوع یاران پیامبران الهی افرادی فقیر و عموما جوان و متدین و اهل نماز و عبادت بودند. تحلیل رفتار عمومی این مردم نشان می‌دهد که آنان سرشار از ایمان و بصیرت سیاسی بودند و همین ایمان و آگاهی، پایه مشارکت عمومی آنان در تظاهرات عمومی و عمل به تکلیف دینی را تشکیل می‌داد.

از سوی دیگر، بی شک هدایت عمومی خداوندی نیز در آن ماجرا همراه مردم بود، در آن روز حتما دست غیبی، این مردم را هدایت می‌کرد، چراکه آنان برای حمایت از قرآن و اسلام جان بر کف و با تمام اخلاص به صحنه آمده بودند و خداوند نیز برای چنین مردمانی وعده یاری داده است.


پرچم هدایت و رهبری و مدیریت مردم تبریز در قیام 29 بهمن بر عهده چه کسی بود؟

حزب و گروه سیاسی که قدرت به صحنه آوردن مردم را داشته باشد در آن زمان وجود نداشت، بنابراین تنها روحانیون مبارز بودند که مردم را در مساجد و محافل مذهبی جمع و از مسایل مذهبی سیاسی آگاه می‌کردند و مردم در آن روز بزرگ با دعوت روحانیت به صحنه آمدند و در جمع روحانیون مبارز بیش از همه مرحوم آیت ا... شهید قاضی طباطبایی بود که در این راه مجاهدت می‌کرد و رنج و درد حبس، تبعید و شکنجه را تحمل می‌کرد و از این جهت، پیش مردم مقبول و محبوب بود و به همین خاطر، آماج تیر دشمنان کینه توز اسلام شد و به درجه رفیع شهادت رسید.


مردم تبریز در آن روزها چه شعارهایی را سر می‌دادند؟

- مردم در آن روز شعار می‌دادند: «قرآن بیزه هدف دور، سرمایه ی شرف دور»، یعنی قرآن برای ما سرمایه شرف و هدف ماست. مردم یا حسین می‌گفتند و شعار توحیدی و ضدطاغوتی «لااله الاا...» را می‌گفتند و می‌گفتند: «بیز بو شاهی ایستمیروخ والسلام»، یعنی ما این شاه را نمی خواهیم و بس.همچنین مردم شعار می‌دادند: «درود بر خمینی، مرگ بر شاه، وای بر این حکومت یزیدی، خمینی رهبر ماست» که البته این شعارها آن روز واقعا نوبر بود و سطح آگاهی و بصیرت سیاسی و مذهبی مردم تبریز را نشان می‌داد. این شعارها همه سِحر پهلوی و سطلنت طلبان را باطل کرد، زیبایی این شعارها در آن است که همین مردم انقلابی کوچه و بازار، آن‌ها از دل مردم برخاسته بود.


مردم تبریز که همیشه در صحنه حاضر بودند، در دوران کنونی انقلاب اسلامی نیز چگونه می‌توانند نقش پررنگ گذشته خود را تکرار کنند؟

- مردم قهرمان تبریز و آذربایجان، از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، آمادگی خود را برای پایبندی به آرمان‌های انقلاب اسلامی با خون خود اعلام و امضا کرده اند، این مردم غیور، در عصر حاضر باید با پشتیبانی و تبعیت از ولی فقیه، گوش به فرمان منویات حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای باشند.

مردم دلاور آذربایجان، باید با حفظ و استمرار بصیرت سیاسی و آگاهی مذهبی و روشن بینی تاریخی خود، همواره نسبت به توطئه دشمنان آگاه باشند و مثل همیشه نقش بی بدیل خود را در انقلاب اسلامی ثبت کنند.

منبع:قدس آنلاین

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.