چهارشنبه 2 مهر 1393 | 14:57
اختصاصی / مصاحبه
جوانان ما با الگو برداری از جوانان آن نسل با همّت مضاعف در این عرصه ورودی جهادی داشته باشند
جوانان ما با الگو برداری از جوانان آن نسل با همّت مضاعف در این عرصه ورودی جهادی داشته باشند
با توجه به اینکه عرصه دفاع مقدس ما برگرفته از نهضت نورانی حضرت سیدالشهداء(ع) و حادثه کربلا می باشد ، لذا باید با الهام از امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) که بعد از واقعه کربلا ، پیام آور ارزش ها و تبیین اسلام ناب در مقابل اسلام دروغین بودند ؛ رزمندگان نیز امروز همین وظیفه را برای زنده نگه داشتن یاد و راه شهداء دارند

 

به مناسبت هفته دفاع مقدس و معرفی ابعاد و زوایای دوران ماندگار 8 سال دفاع مقدس "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  مصاحبه ای با یکی از یادگاران دوران دفاع مقدس پیشکسوت بسیجی برادر بهرام جمالپور داشته است که به شرح زیر می باشد:

 

1-لطفاً خود را معرفی نموده و مختصری از سوابق خود در دوران دفاع مقدس را بیان فرمایید.

بهرام جمالپور هستم ،  متولد 1347 از شهر تهران با توجه به شرایط سِنی نتوانستم در اوایل جنگ در جبهه حضور داشته باشم ولی توانستم در عید نوروز سال 63 و در سن 15 سالگی در حین انجام عملیات خیبر موفق به حضور در جبهه شوم و بعد از آن در عملیات های بدر ، والفجر 8 ، کربلای 1 ، کربلای 4 و 5 ، کربلای 8 و بیت المقدس 4 و 7 و عملیات مرصاد حضور داشته باشم و در طول دوران دفاع مقدس توفیق حضور در لشگر همیشه پیروز 27 حضرت رسول(ص) و 10 سید الشهداء را داشته ام.

2-با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و شروع جنگ تحمیلی شما به چه کار مشغول بودید؟

همانطور که عرض شد در آن دوران بعنوان دانش آموز مشغول به تحصیل بودم.

3-چه عواملی باعث شد تا شغل مقدس پاسداری را انتخاب کنید؟ کمی توضیح دهید.

به هر حال هر کسی برای زندگی خویش اهداف و آرمانهایی دارد. با توجه به نفس قدسی حضرت امام (ره) که تحولی را در سطح جامعه ایران بوجود آوردند. با توجه به تغییر فرهنگ طاغوت به فرهنگ اسلام ناب و مؤلفه هایی که در این راستا تعریف شد ، نسل جوان آنروز که تشنه کسب معارف بود یکی از بهترین فضاهایی را که این مؤلفه ها در آن دیده می شد ، سپاه پاسداران بود و فکر می کنم هیچکدام از بچه های آنروز ، سپاه را نه بعنوان شغل بلکه بعنوان محیطی برای رشد و تعالی و رسیدن به جایگاه خلیفه اللهی که در قرآن کریم به آن اشاره شده انتخاب کردند و ما دیدیم که چطور خیلی از دوستان ما به مراتب الهی رسیدند که حضرت امام (ره) فرمودند: بعضی از این جوان ها راهی را که علمای ما طی سالیان  زیاد پیموده اند یک شبه طی کرده اند و یا اشاره می فرمایند: من به حال بعضی از این جوانان غبطه می خورم ، به هر حال حضرت امام اهل غلو کردن نبودند . بنابراین حقیر نیز مانند سایر عزیزان ، سپاه را بعنوان محلی برای رسیدن به ارزش های والای انسانی و نهایتاً رسیدن به درجه رفیع شهادت انتخاب کردم که متأسفانه یاران سبکبال عروج کردند و ما از آن فیض و قافله نور جا ماندیم.

4-مهمترین عملیاتی که در آن شرکت فعال داشته اید را بیان فرموده و یک خاطره از آن عملیات را به امت حزب ا... هدیه فرمایید.

هرکدام از عملیات ها اهمیت و سختی خودشان را داشتند ولی با شرایطی که بعد از عملیات کربلای 4 و عدم مو فقیت در آن شکل گرفت در مدت کوتاهی با تدبیر حضرت امام ، عملیات کربلای 5 شکل گرفت که با توجه منطقه شلمچه (نوع زمین ، استحکامات به کار گرفته شده ، زمین محدود) یکی از سخت ترین عملیات های دوران دفاع مقدس شکل گرفت. بنده در این عملیات در گردان میثم لشکر 27 بودم که پس از دفع یکی از پاتک های سنگین سپاه سوم عراق به رهبری ماهر عبدالرشید معدوم و نبرد جانانه بسیجیان حضرت روح ا... و استقامت شجاعانه که منجر به شکست دشمن در این محور که از موفقیت استراتژیکی بدلیل قرار گرفتن در پد جلوی سه راهی شهادت و دریاچه ماهی بود که در صورت پیروزی دشمن ، محور های سمت چپ و راست ما نیز دچار سقوط و محاصره می شدند. این نبرد جانانه باعث گردید که پیام حضرت امام(ره) بصورت مستقیم از طریق رادیو و تلویزیون خطاب به رزمندگان گردان صادر شد و قول دیدار ایشان بعد از عملیات روحیه مضاعفی به رزمندگان بخشید. بعد از عملیات نیز به همراه تعدادی از گردان های دیگر لشگر به محضر نورانی امام عزیز رسیدیم در حالی که بسیاری از رفقای شهیدمان دیگر بین ما نبودند. روحشان شاد و راهشان پررهرو باد.

 

5-آیا به درجه جانبازی نائل شدیده اید؟ از چه ناحیه و در کدام عملیات؟ کمی توضیح دهید.

این حقیر در عملیات والفجر 8 و بیت المقدس 4 دچار مصدومیت شیمیایی ، در عملیات کربلای 5 دچار موج گرفتگی بر اثر انفجار کاتیوشا و در عملیات مرصاد مورد اصابت ترکش از ناحیه دست و پا ، چشم و کمر شدم.

6-با کدام شهید بیشتر مانوس بودید؟ یاد او را با بیان یک خاطره از ایشان گرامی دارید.   

طبعاً توفیق هم نفسی با تعداد زیادی از دوستان شهید را در آن دوران داشتم ولی یکی از عزیزانی که بیشترین نقش را در کسب معرف اهل بیت(ع) برای بنده داشت شهید احمد کیائی بود که در عملیات کربلای 1 در منطقه مهران بدلیل رفتن روی مین که منجر به قطع پای ایشان و اصابت ترکش به سایر اندام نهایتاً منجر به شهادت ایشان شد. ایشان با توجه به اینکه هنگام شهادت 21 سال بیشتر نداشتند ولی الگوی عملی برای تعداد زیادی از جوانان محل بودند و بدلیل اینکه برای اهل بیت(ع) مداحی می کردند در تربیت این حقیر در سمت مقام ستایشگری اهل بیت(ع) نقش بسزایی را ایفاء نمودند.

7-یک تجربه آموزنده از دوران دفاع مقدس را که بتواند سرمشق جوانان عزیز قرار گیرد بیان فرمایید.

با توجه به این که قشر عظیمی در دوران دفاع مقدس را دانش آموزان تشکیل داده بودند ، جهت رفع عقب ماندگی تحصیلی ، چه آن موقع که در مناطق پشت خط اوّل مشغول انجام تمرینات آمادگی رزم بودند و چه آن موقع که در خط پدافندی حضور داشتند کتب درسی خود را همراه داشتند و در کنار رزم از سنگر اصلی یعنی تحصیل غافل نبودند. امروز هم با توجه به جهاد علمی و رشد علمی که تحت تدابیر حضرت امام خامنه ای (حفظه ا...) در عمل پیمودن هستیم ، خوب است جوانان ما با الگو برداری از جوانان آن نسل با همّت مضاعف در این عرصه ورودی جهادی داشته باشند.

8-به نظر شما چگونه می توان یاد شهداء را زنده نگه داشت و در مسیر انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) پایدار ماند؟

1-سرکشی و دیدار دوستان پیشکسوت به همراه فرزندان جوانمان از خانواده محترم دوستان شهید

2-بیان خاطرات آن دوران طلایی ، اخلاص گذشت ، صمیمیت و بسیاری از شاخصه های مثبت که آنروزها نه در کلام رزمندگان بلکه در عمل ایشان مشهود بود برای نسل جوان.

3-حضور در جمع پرشور نسل جوان امروزی و ارتباط چهره به چهره خصوصاً در اردوهای راهیان نور و دانش آموزی

4-برپایی یادواره شهداء و معرفی ابعاد شخصیتی شهداء ، بازخوانی وصیت نامه ایشان که دنیایی از معارف است.

9-تکلیف مجاهدان و رزمندگان دوران دفاع مقدس در دوره کنونی چیست؟

با توجه به اینکه عرصه دفاع مقدس ما برگرفته از نهضت نورانی حضرت سیدالشهداء(ع) و حادثه کربلا می باشد ، لذا باید با الهام از امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) که بعد از واقعه کربلا ، پیام آور ارزش ها  تبیین اسلام ناب در مقابل اسلام دروغین ، حفظ روحیه آزادی خواهی و آرمان خواهی و مبارزه با انحرافاتی که به نام دین شکل گرفته بودند ، رزمندگان نیز امروز همین وظیفه را با زنده نگه داشتن یاد و راه شهداء دارند.

10-نقش ولایت مداری و وحدت در کسب پیروزی های دفاع مقدس و پایداری تا پیروزی نهایی تا سقوط و نابودی شیطان بزرگ را بیان فرمایید.  

براساس رهنمود های حضرت امام (ره) ولایت ستون خیمه انقلاب است از ابتدای انقلاب در مقاطع مختلف نقش بی بدیل ولایت در خنثی کردن توطئه ها و حفظ و بقاء انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بر همگان مشخص شد. چه در دوران انقلاب و قبل از جنگ تحمیلی که بحث تجزیه طلبی توسط گروهک ها انجام می شد ، چه در دوران دفاع مقدس که در بعضی از عملیات ها دچار بن بست می شدیم و یا در قضیه برکناری آقای منتظری که بعضی ها نگران بودن اتفاقاتی در سطح جبهه ها شکل بگیرد. ولی مشاهده شد با تدابیر حکیمانه حضرت امام و وحدت جامعه حول فرمایشات ایشان ، کشتی انقلاب به سلامتی از این موانع عبور کرد. ضمناً بعد از رحلت حضرت امام (ره) ، حضرت آقا خلف صالح ایشان به خوبی کشتی انقلاب را در مسیری که حضرت امام (ره) تبیین کرده بودند ضمن خنثی نمودن توطئه ها و انحرافات و فتنه های گوناگون هدایت نمودند که آرزومندیم خداوند به عمر شریفشان طول عمر با عزّت عنایت فرموده و پرچمی را که امروز در دستان با کفایت ایشان قرار گرفته به دستان صاحب اصلی این نظام حضرت بقیه ا... الاعظم (عج) برساند.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.