چهارشنبه 5 تیر 1392 | 19:31
اختصاصی/1
رساله حقوق امام سجاد/1
رساله حقوق امام سجاد/1
حق خداوند (موجودات و اطاعت تکوینی)

مقدمه :

فَأَمّا حَقّ اللّهِ الْأَكْبَرُ فَإِنّكَ تَعْبُدُهُ لَا تُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ بِإِخْلَاصٍ جَعَلَ لَكَ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ يَكْفِيَكَ أَمْرَ الدّنْيَا وَ الآْخِرَةِ وَ يَحْفَظَ لَكَ مَا تُحِبّ مِنْهَا.

((و اما حق بزرگتر خداوند آن است که او را بپرستی و چیزی را شریک او قرار ندهی و اگر از روی اخلاص چنین کنی، خدا بر خود مقرر کرده کار دنیا و آخرت تو را به عهده گیرد و آنچه از آن بخواهی برایت نگه دارد.)) <<بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت>>

پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

موجودات و اطاعت تکوینی

تمام موجودات عوالم هستی خدا را سجده می کنند و اوامر تکوینیش را به جبر اطاعت می نمایند، آفتاب و ماه و ستارگان به فرمان او مدار خود را می پیمایند و به وظیفه ای که در نظام خلقت به عهده ی آنها گذارده شده است عمل می کنند. کوه ها، درخت ها و جنبندگان، همه و همه، مطیع بی قید و شرط ذات اقدس الهی هستند و بی چون و چرا اوامرش را به کار می بندند. اما قرآن شریف وقتی به انسان می رسد می فرماید:

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِّنَ النَّاسِ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ

آیا ندیدی خداوند را سجده می کنند تمام آنچه در آسمان ها و زمین است و خورشید و ماه و ستارگان و کوه ها و درختان و جنبندگان و بسیاری از مردم؛ و بسیاری از مردم او را سجده نمی نمایند و از امرش سرباز می زنند و سرانجام به جرم تخلف و سرپیچی معذب می شوند.

اگر کسی سوال کند چرا همه انسان ها خدا را سجده نمی کنند و اوامرش را اطاعت نمی نمایند، در پاسخ گفته می شود، بشر دارای دو بعد است، یکی بعد تکوینی و آن دگر بعد تشریعی. در بعد تکوینی، انسان ها همانند تمام موجودات عوالم وجود، مطیع بی قید و شرط خدا هستند و قدرت کمترین تخلفی را از فرمان او ندارند، قلب همه ی مردم به امر باری تعالی می تپد و خون به تمام بدن می فرستد، رحم مادر طبق دستور الهی جنین پرورش می دهد و نمی تواند از برنامه های مقرر سرپیچی کند، کلیه و کبد، اعصاب و عروق ، معده و جهاز هاضمه و دیگر اعضای قوای تکوینی آنها همه فرمانبردار خدا هستند و نمی توانند از مرزی که برای هر کدام مقرر گردیده فراتر روند.

بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.