جمعه 10 شهریور 1391 | 16:17
نشست عدم تعهدها، گام بلند دیپلماتیک ایران در مقابل غرب
نشست عدم تعهدها، گام بلند دیپلماتیک ایران در مقابل غرب

 

 بسیج پیشکسوتان:

اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در حالی قرار است 5تا10 شهریور در تهران برگزار شود که تعداد شرکت کنندگان دراین اجلاس نسبت به دوره های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و تعداد آنها به 120 کشور رسیده، که این آمار مبین اهمیت برگزاری این اجلاس در تهران خواهد بود.

ایران هم برای برگزاری یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی چند دهه اخیر خود را کاملا آماده کرده است. آن چنان که مجتبی سروش‌پور معاون تشریفات ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهد در تازه‌ترین صحبت‌های خود از اعلام آمادگی یکی پس از دیگری کشورهای عضو جنبش برای حضور در تهران خبر داده است.

اما در کنار این موضوع سئوالی که ذهن بسیاری از کارشناسان را به خود معطوف کرده این پرسش است که برگزاری این اجلاس در تهران از چه ویژگی‌هایی برخوردار خواهد بود و این موضوع چه تاثیری در آینده سیاسی منطقه و جایگاه ایران خواهد داشت؟

مهدی رحمتی کارشناس سیاسی، براین باور است که با توجه به شرایط موجود و فشارهای زیادی که دولت‌های غربی بر جمهوری اسلامی وارد کرده‌اند  برگزاری این نشست می‌تواند نقش موثری در بازنمایی دوباره جایگاه ایران در سطح بین‌المللی داشته باشد. چرا که در حال حاضر تمام تلاش کشورهای غربی براین محور قرار گرفته  که به نوعی مشروعیت جایگاه ایران در سطح جهانی را زیر سئوال ببرد و برگزاری چنین اجلاس مهمی بدون تردید نقش ویژه‌ای در خنثی شدن این سناریو آنها درباره ایران خواهد شد.

رحمتی می‌افزاید: ایران یکی از کشورهای قدرتمند در عرصه منطقه‌ای است که با برگزاری این اجلاس توانایی دیکته کردن قدرت بیش‌تر خود آن هم به صورت غیرمستقیم را به کشورهای دیگر خواهد داشت. ایران با برگزاری چنین جلسه‌ای خواهد توانست یک مانور هژمونیک را در سطح جهان و صد البته در منطقه به نمایش بگذارد و این در حالی است که امروزه در منطقه بر سربرخی مسائل تنشهایی هم وجود دارد که دولت‌های غربی هم از این تنش‌ها استقبال می‌کنند.

در چند ماه اخیر گمانه زنی‌های زیادی درباره تاثیر برگزاری این اجلاس در رفع برخی اختلافات منطقه ای منتشر شده که رحمتی با تایید این موضوع به این مسئله اشاره می‌کند در راس قرار گرفتن ایران و حضور ترکیه و عربستان و قطر در این نشست بدون تردید نقش مثبت و قابل توجهی در پرکردن شکاف‌های منطقه‌ای خواهد داشت. دولت‌های غربی از این مسئله نگران هستند واگر شرایط فراهم بود آنها حتی شرکت‌کنندگان در این نشست را با هر حربه ای از حضور در تهران  منع می‌کردند. چرا که برسر میز گفت‌وگو نشستن دولت‌های ایران و عربستان و قطر و ترکیه به هیچ وجه مطلوب آنها نیست.

علاوه بر حضور برخی کشورهای منطقه در این اجلاس، شرکت برخی دیگر کشورهای غیرمنطقه‌ای هم که در چندماه اخیر در معرض تهاجم خبری رسانه‌های غربی در مورد ایران بوده اند بسیار می تواند موثر باشد. مهدی رحمتی با اشاره به تلاش چندماهه رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی برای سیاه نمایی بی سابقه به این  نکته اشاره دارد که حضور سران برخی دولت‌های غیر منطقه‌ای در تهران می‌تواند در شفاف شدن شرایط و در نتیجه بی‌اعتبار شدن صحبت‌های رسانه‌های غربی برای این کشورها تاثیر گذار باشد. چرا که به هر صورت در چندین ماه گذشته در مورد پرونده ایران و اهداف مسالمت آمیز و هم‌چنین موضع گیری‌های ایران در مسائل سوریه اخبار وارونه‌ای به خورد مخاطبان داده شده که نیاز به خنثی کردن این شبهه افکنی‌ها با حضور سران دولت‌های غیرمنطقه‌ای در تهران وجود به طور فزاینده‌ای احساس می‌شود.

برگزاری اجلاس عدم تعهد گام مهم دیگری در راستای افزایش نفوذ سیاسی ایران خواهد بود که بدون تردید نقش موثری در خنثی سازی برخی موج‌های منفی بر علیه ایران دارد.

علی فرازمند

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.